Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

lolcode 12 mei 2010, laatste update op 17 november 2015, 2.532 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Veel ingangen
  • Films klinken geweldig
  • Afstandsbediening
  • Volume

Minpunten

• Bas is bij muziek standaard veel te overheersend
  • Rare voetjes van de surround-speakers
  • Center speaker voet niet om te draaien
  • Batterijklepje zit niet heel stevig

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
dit is mn eerste review, opbouwende kritiek is altijd welkom!
Deze review is wat aan de lange kant, maarja, er is ook zoveel over de Z-5500 te vertellen :P

Reden van aanschaf
Mijn vorige speakerset, een Creative Cambridge Soundworks PS-2000, had het begeven, en dus was het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe set. Mijn eisen: 5.1 en digitaal (en t moest er natuurlijk ook een beetje leuk uitzien). Na hier een aantal reviews van verschillende speakersets te hebben gelezen, heb ik gekozen voor de Z-5500.

Unboxing
In mei/juni 2008 heb ik de set besteld bij Zercom, indertijd kostte dit inclusief verzendkosten nog geen 250 euro. Een paar dagen later stond er een werkelijk enorme doos op de stoep. Ik wist dat het ding groot was, maar ik had de doos toch een tikje kleiner (en vooral lichter) verwacht.
Op zn minst 3/4 van de doos wordt ingenomen door de subwoofer, die zo'n 20kg weegt en netjes in een plastic zak tussen piepschuim zit. Voor de rest vinden we nog een quickstart en een bruin doosje, met daarin de 5 satellieten, het controlcenter, een afstandsbediening, en kabels om de speakers met de aansluitingen achterop de subwoofer te verbinden. Er worden geen digitale kabels meegeleverd.

Bouwkwaliteit en vormgeving
De speakers en de subwoofer zitten stevig in elkaar. Als je de speakers oppakt hoor je bijvoorbeeld geen plastic kraken. Om de knopjes van het controlcenter in te drukken moet je dusdanig veel kracht zetten, dat wanneer je het controlcenter niet beethoudt je het hele controlcenter naar achteren duwt, zonder t knopje ingedrukt te krijgen. In de afstandsbediening moeten twee batterijtjes: een daarvan krijg je er alleen in door flink door te duwen. Ook valt, als je de afstandsbediening een beetje hard neerlegt, het batterijklepje er soms af. Het zwarte kapje op de speakers is eraf te halen. Zelf gebruik ik de speakers met het kapje erop. Ook de rest van de set spreekt me qua styling erg aan: simpel, geen overbodige franje.

Controlcenter en afstandsbediening
Op het controlcenter zitten knoppen om input te selecteren, het volume te regelen etc., alsook de geluidsingangen aan de achterkant en een mp3-aansluiting en hoofdtelefoonuitgang aan de zijkant. Aan de bovenkant zit de IR-receiver voor de afstandsbediening, en verder zit er aan de achterkant nog een schuifje om te switchen tussen OF 6-kanaals analoog OF 3x 2-kanaals analoog.
Als alles eenmaal is aangesloten, hoef je het controlcenter eigenlijk niet meer aan te raken, daar de afstandsbediening dezelfde knoppen heeft als het controlcenter. Zelf gebruik ik eigenlijk uitsluitend de afstandsbediening: af en toe prik ik even een koptelefoon in (het controlcenter staat op de grond) maar daar houdt het ook bij op.
Ook is er op de afstandsbediening nog een 'test'-knop te vinden. Druk deze in en de speakers en subwoofer maken een voor een geluid. Handig om te kijken of alles goed is aangesloten, maar het heeft verder niet echt nut. Om uit test-stand te komen nog een keer indrukken.
Het controlcenter heeft ook een LCD schermpje, waarop staat welke input je gesecteerd hebt, welk effect, en als je een volume aan het wijzigen bent staat er voor een aantal seconden het huidige volume-niveau. Het schermpje heeft een blauwe backlight die niet uit kan. Ook het aan/uit LEDje zit op het controlcenter en dit is veel te fel.

Speakers ophangen
De voet van de surround-speakers is 180 graden te draaien, zodat je ze aan de muur kunt bevestigen met 2 schroeven per stuk. Jammer alleen dat, hoe je t ding ook wendt of keert, je een van deze schroeven er nooit helemaal recht in gaat krijgen, omdat de speaker dan in de weg zit. Maar desondanks zijn ze stevig genoeg op te hangen.
Volgens de manual moet je, om de centerspeaker aan de muur te bevestigen, de voet losschroeven van de speaker, de voet omdraaien, en weer vastschroeven. Het schroefje is echter opgevuld met een soort lijm ofzo, waardoor de voet niet is om te draaien.
De centerspeaker staat dus op mijn bureau, de voorspeakers hangen aan de muur, en de achterspeakers hangen aan de zijmuren.

Volume
Hierover kan ik kort zijn: dit ding kan hard. Het controlcenter telt 20 streepjes, in stappen van een half streepje. Als hij op de volle 20 streepjes staat en je draait nog wat meer naar rechts, dan kom je ook nog in de Boost-modus, waardoor hij nog harder gaat. Om een idee te geven van hoe hard dit is: ik heb hem zelden harder dan 4 streepjes staan.

Geluidsweergave - muziek & games
Ik ben op dit gebied geen expert, dus geef ik aan hoe ik de ervaring vind om op deze set muziek te luisteren en games te spelen. Hoog/midden ga ik verder dus niet op in.
Wanneer je muziek luistert met het "Dolby Pro Logic II: Music" effect, is de bas veel te overheersend, en zet hem dan ook naar 2/3 van de default-instelling terug. Als ik de muziek harder zet dan 4 streepjes draai ik de bas nog verder terug, niet omdat de bas anders weer overheerst, maar puur om ervoor te zorgen dat niet het hele huis mee mee hoeft te genieten.
Games op 6-kanaals klinken ook goed. Tuurlijk, er zijn zat goedkopere 5.1-analoog setjes op de markt, maar deze kunnen veelal niet tippen aan de Z-5500. Al ga ik hier verder niet op in omdat de Z-5500 mijn enige 5.1 set tot nu toe is geweest, en de laatste keer dat ik een surround-spelletje opstartte is ook alweer een halfjaartje geleden.

Geluidsweergave - Films
Dit is waar de Z-5500 in uitblinkt. Bij films heb ik de bas op de default-instelling staan; dit zorgt ervoor dat je op sommige momenten compleet wordt weggetrild. Zeker bij een 5.1-film laat de bas zich aardig horen, maar nooit teveel. In tegenstelling tot bij muziek is de bas niet overmatig/irritant aanwezig.
Ter vergelijking met de eerder genoemde 4 streepjes: een Dolby Digital of DTS-film op 4 streepjes kijken is ongeveer de grens van met welk volume ik zo'n film nog verantwoord kan kijken. Daarboven kun je in het hele huis meegenieten met de explosies, donderslagen, en ook dialogen.
2-kanaals films/series kijk ik altijd met het "Dolby Pro Logic II: Movie" effect. Ook hier heb ik niks op aan te merken.

Minpuntjes
Naast de al eerder genoemde minpunten als de voetjes, overmatige bas, en erafvallende batterijklepjes zijn er nog een aantal andere puntjes die ik nog even wil noemen.
Als je in een verduisterde kamer film kijkt, is de backlight, maar vooral t power-ledje op t controlcenter bijzonder irritant. Er zit al watervaste stift op t LEDje, en dan nog zet ik er een muismat voor (de IR-receiver steekt er nog net bovenuit, dus je kunt m nog wel bedienen), maar het is natuurlijk geen gezicht. Een dim-knop zou welkom zijn geweest.
De backlight van mijn LCD schermpje heeft het een tijdje niet gedaan. Ik stond op het punt een RMA aan te vragen toen hij het plots weer deed. Sindsdien is de backlight niet meer uitgegaan.
Ook had ik last van het probleem dat als er ergens in het huis een lamp aan of uitgedaan werd o.i.d., de set een seconde lang geen geluid gaf. Zeer irritant als je film zit te kijken. Is inmiddels opgelost door de set aan een ander stopcontact te hangen.
Er wordt hier en daar wel eens gemeld dat men radio kan ontvangen op deze set; dit is bij mij nog nooit gebeurd.

Dat de minpuntjes niet opwegen tegen de positieve punten van deze set mag duidelijk zijn. Wel is het de reden dat de set van mij niet in alle categorieen de maximale score krijgt. 250-300 euro is een hoop geld, maar wat je ervoor terugkrijgt, is het zeker waard.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Leuke review. Een paar foto's erbij zou het nog net wat aantrekkelijker maken.

Die overmatige bas kom ik wel bij meer Logitech reviews tegen. Vraag me af of dat Logitech eigen is...
Zo, wat foto's toegevoegd.
De bas is eigenlijk alleen met het "Music" effect heel erg hard. Als ik mn muziek met het Movie-effect bijvoorbeeld afspeel, heb ik geen bizar harde bas, maarja, wie luistert er nou met een Movie-effect als er een speciaal Music-effect is?
Gelukkig is t in te stellen, maarja, je moet dus naast wisselen van effect dus ook elke keer de bas aanpassen.
Batterijklepje ben ik niet tegenaan gelopen (heb 2 sets en er meer dan 5 in totaal gehad). Dat het geluid wegvalt komt door een beveiliging. Je kan van mij (en veel anderen in het oude z5500 'plopjes' topic) aannemen dat dat beter is dan de 'plop'.
Daarnaast, de bas is naar mijn idee gewoon een kwestie van goed instellen. Ook sommige bronnen sturen vaak een loudness achtig signaal uit, iets dat je bij de z5500 niet nodig hebt ;)
Wat betreft de led van het control station, het helpt ook om hem op het andere kleur schema te zetten. Hij wordt dan zacht paars en minder fel dan blauw.
Ik gebruik verder geen software op de PC om de bas in te stellen. Daarnaast wordt de bas in mijn geval ook nog versterkt omdat het huis houten vloeren heeft. Als ik hem dan bij Music op de standaard-instelling laat staan hoor je het door het hele huis. Misschien dat het met een betonnen vloer minder is.
Over de beveiliging: alleen maar beter dat zoiets erop zit natuurlijk. Desondanks blijft t natuurlijk vervelend als je film kijkt. Gelukkig heb ik er sinds een tijdje geen last meer van.
En over t batterijklepje: als je het ding van anderhalf meter op je bed laat 'vallen', hoort een klepje niet open te gaan denk ik.

en @Bert2000: daar ga ik geen uitspraken over doen, misschien dat ik het een keertje kan uitproberen als ik alleen thuis ben :D

Over dat kleurenschema heb ik ook wel eens iets gelezen, maar boeie, als ik echt in een donkere kamer film kijk, dan zet ik de muismat er toch wel voor; in andere gevallen (met een klein lampje aan bijvoorbeeld) heb ik er niet echt last van

[Reactie gewijzigd door lolcode op 12 mei 2010 22:24]

Hoort ie dan wel va n1,5 meter op je bed te vallen ;)

Hoe dan ook heb ik liever dat het klepje los springt dan een stuk plastic breekt maar ik kan me idd voorstellen dat het klepje wat makkelijk los kan gaan.

Ik vind overigens de led wel handig aangezien deze knippert als ie op de AB reageerd. Het display kan ik niet lezen op 6 meter afstand dus moet ik altijd door de settings cyclen a.d.h.v. het tellen van het aantal keren knipperen.
Ik bedoelde dat ik simpele digitale camera's en mijn andere afstandsbedieningen talloze keren van die hoogte op mn bed kan laten vallen zonder dat er iets afvalt. Met deze (en de ab van de vorige set trouwens ook) kan dat niet.
Ik bedoelde met de LED meer van: als je hem eenmaal goed hebt ingesteld, heb je m niet meer nodig. Een LED aan/uit knopje zou daarom wat mij betreft welkom zijn geweest, dan hoef ik niet telkens die muismat te pakken. Maar t is idd een beetje mierenn**ken: ondanks deze dingetjes, die eigenlijk niet eens heel relevant zijn voor een PC-speakerset, ben ik nog steeds dik tevreden over de Z-5500 hoor. Liever dat t klepje er soms afvalt dan dat je uberhaupt geen afstandsbediening hebt :)
Goede review,

Je kan natuurlijk ook zo'n setje aansluiten op bijvoorbeeld een Asus Xonar geluidskaart. (om er maar eentje op te noemen.) In dat geval lijkt mij, kan je toch ook gewoon de controller op default profile laten staan en alleen de bass en het master volume gebruiken. Alle andere nuttige instellingen zoals geluidseffecten bij bijvoorbeeld films zijn dan wel aan te passen in het Audio center van Asus.

Ik zelf heb een Logitech G51 setje in combinatie met een Asus Xonar DX geluidskaart, echter ben ik niet heel tevreden over het setje maar het is redelijk. 5.1 surround sound is zeker 1 van de features waarom ik het kocht, en die werkt prima in games. Gelukkig is de bass daar ook niet zo belangrijk. Maar als het er bij films en muziek aankomt mis ik toch wel goede kwaliteit bass (aangezien de subwoofer niet erg geweldig is in accurate lage tonen).

De satellieten en subwoofer zullen wel beter klinken met zo'n Z-5500 setje, mits je het niet overdreven hard gaat zetten natuurlijk..

[Reactie gewijzigd door M-Bullseye op 12 mei 2010 20:45]

Daar vergis je je, deze speakers zijn juist als ze keihard staan kraakhelder (H)
Helder en accuraat zijn niet altijd dezelfde dingen. Een subwoofer kan namelijk gewoon geen duidelijke bas geven, terwijl hij niet kraakt, het hangt er gewoon van af hoe hij de tonen definieert. Voor een set van die prijs zou ik hem in ieder geval om deze redenen al niet overwegen.
Ik gebruik een creative fatality pro setje in combinatie met een Z5500. Doormiddel van de software onderdruk ik het overtollige bass gedreun. Nu... De G51 is totaal niet te vergelijken met een Z5500. Ik knal regelmatig men Z5500 4/5 open, zonder dat ik ergens ook maar iets van kwaliteit inboet. Prijs/kwaliteit is de Z5500 één van de beter. Ik misbruik dat ding al sinds dat het op de markt is. Trouwens, als je naar mijn type muziek luisterd ( Stoner, Kyuss, Fu Manchu) is er juist geen betere te vinden door de zware bas.
Maar als het je puur om het gamen gaat kun je zowat ieder 6-kanaals analoog 5.1 setje nemen.

Hier ben ik het totaal niet mee eens.

Ik had eerst een x-530 van logitech, dit is een goed setje voor games, maar wat een verschil toch nog toen ik games speelde met mijn nieuwe z-5500!

Het geluid is nog krachtiger, scherper, helderder......
Ik heb het misschien niet helemaal juist geformuleerd.
Ik bedoelde iets als in: als je er puur op gaat gamen zijn er goedkopere alternatieven (zonder de digitale ingangen) op de markt. Hierbij was ik dus even 2 dingen vergeten:
1) er zijn consoles die graag digitaal aangesloten worden.
2) de kwaliteit van de Z-5500 is een klasse apart.

Ik zal het aanpassen. Aangepast, zo beter?

Moet trouwens wel toegeven dat ik de laatste tijd steeds minder spelletjes speel, zeker nu ik geen Windows meer draai. Maar ik denk dat ik binnenkort maar eens een goedkoop AGP-kaartje op de kop ga tikken om mijn XP P4 bak nieuw leven in te blazen, ik mis t stiekem wel een beetje :'(

[Reactie gewijzigd door lolcode op 13 mei 2010 16:53]

vroeger zat ik ook altijd en eeuwig te twijfelen of ik deze zou kopen,
tot op heden woon ik nog thuis en dus niet echt een behoefte aan 5.1 systeme dit omdat ik 2.1 prima vind.

reden dat ik hem niet genome had is omdat ik toch meer muziek luister en hierbi 2.1 veel fijner vind.

ik heb zelf inmiddels al een jaartje of 5 de gigawork van creative 2.1 versie.

deze is overigens nergens meer te krijge, erg jammer want het is een ontiegelijk goed systeem

Ik zit er wel aan te denken dit systeem aan te schaffen als ik op mezelf woon aangezien ik toch een media center achter me LCD tv ga plaatsen is dat een goedkopere en zeer goede oplossing voor audio in de huiskamer, je review heeft me iedergeval weer aan het denken gezet en kan helpen bij mijn beslissing tegen die tijd.