HP Chromebook 14-db0410nd

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB • AMD A4 - Bekijk alle specificaties

HP Chromebook 14-db0410nd Review

oef! 16 juli 2019, laatste update op 19 juli 2019, 1.021 views Product gekocht

HP Chromebook 14-db0410nd

Voor de prijs van €199,- een aanrader, er zijn geen noemenswaardige minpunten te noemen. Potentiële kopers kunnen het beste kijken of de connectiviteit voldoende is en of ChromeOS, Android apps en web apps samen genoeg functionaliteit bieden.

Pluspunten

• Prijs / kwaliteitverhouding
  • Voelt stevig aan
  • Accuduur

Minpunten

• Geen video-uitgang

Aangeschaft omdat ik een onderhoudsloze laptop wilde hebben om andere systemen/sites mee te beheren (RDP, VNC, bash, etc).
Performance
Na een koude boot voelt het systeem in de eerste instantie niet erg rap aan. Ter vergelijking: een 6 jaar oude Dell XPS 13 met een mobiele dualcore i7 en Windows 10 voelt sneller aan, al heeft die laatste meer RAM en snellere opslag tot zijn beschikking.

Als applicaties eenmaal opgestart zijn op de Chromebook dan loopt alles lekker en zijn er geen merkbare vertragingen. Het systeem heeft er geen problemen mee als er in het ene venster Netflix draait en in een ander venster Youtube.
Software
ChromeOS wordt zonder productiviteit- of andere apps geleverd. De Android Play Store is gelukkig direct beschikbaar en grotendeels bruikbaar. Zaken als Microsofts RDP client werken goed, ook in combinatie met een muis. Het kan voorkomen dat een bepaalde applicatie niet beschikbaar is voor laptops en de game Kingdom Rush crashte telkens bij het opstarten dus je hebt geen garantie dat alles perfect werkt.

De Linux sandbox, gebaseerd op Debian, werkt out of the box en zoals verwacht. Voor zover ik weet ben je beperkt tot een shell en is het niet mogelijk om grafische applicaties te draaien.

Er is geen build van GalliumOS (Linux voor Chromebooks) beschikbaar voor dit model laptop, het type CPU / chipset wordt nog niet ondersteund. Op de subreddit /r/galliumos is na te lezen dat men bezig is met de firmware om dit mogelijk te maken, Ubuntu zou al vanaf een USB stick te starten zijn.
Streamen
Het is niet aan te raden om applicaties als Netflix (lage beeldkwaliteit) of Play Music (niet geoptimaliseerd voor laptops) uit de Android Store te gebruiken, in plaats hiervan is het beter om een snelkoppeling naar de webpagina te maken (wat slim geïntegreerd is, webpagina’s kunnen als stand-alone vensters gepinned worden op de applicatiebalk). Verder geen issues, de kwaliteit van het gestreamde is goed.

Helaas is de laptop geen goede gamestreamer, Moonlight is te traag en er is geen Steam Client beschikbaar. Een omweg via Linux is ook niet mogelijk omdat er geen hardwareversnelling voor de GPU beschikbaar is binnen de Linux sandbox.
Netwerken
In een huishouden met bakken telefoons, tablets en laptops heeft de Chromebook als enige af en toe issues bij het vinden van de WiFi nadat deze uit de slaapstand is gekomen. Het issue lost zichzelf gelukkig na ongeveer 30 seconden op.

Een persoonlijke domper op de feestvreugde is de gebrekkige ondersteuning van VPN clients. Om OpenVPN te kunnen gebruiken moet je de Android client uit de Play Store gebruiken. Hiermee kreeg ik niet direct een VPN verbinding naar mijn werk op gang. Tenslotte mis ik een goede SFTP client.

Een gedeeltelijke iperf test (bi-directioneel lukte nog niet, port forwarding naar de Linux Sandbox was problematisch) naar een gbit bedrade Linux machine in het LAN via AC1900 WiFi gaf resultaten tussen de 250 en 450 mbit. Dat is niet bijzonder snel maar voor de meeste mensen, en zeker in dagelijks gebruik, ruim voldoende.
Hardware
Je krijgt waarvoor je betaalt - het toetsenbord is wat zwaar maar heeft een duidelijke aanslag, de mousepad is wat stroef maar werkt verder goed. Het scherm is voldoende maar de kleuren spetteren er niet vanaf. De speakers dragen het B&O logo maar brengen geen hi-fi genot. Wel premium is de batterijduur, de laptop gaat lang door op één lading.

Met 2 USB-C en 2 USB-A poorten ben ik de koning te rijk vergeleken met mijn tien maal zo dure Dell XPS 15 al heb ik de snelheid niet getest. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om een hoofdtelefoon aan te sluiten en een MicroSD kaartje te plaatsen, deze wordt direct door het systeem opgepakt.

Het systeem mist een video-uitgang, het koppelen met een andere monitor kun je dus vergeten. Ook via USB-C zou dit niet mogelijk zijn volgens het internet. Zaken als ontgrendelen met een vingerafdruk of gezichtsherkenning zijn niet mogelijk dus het is ouderwets wachtwoorden typen of de laptop koppelen met je Android smartphone - door die te unlocken wordt automatisch de Chromebook ontgrendeld.

De behuizing is volledig van kunststof en mist openingen of ventilatoren, hierdoor wordt de laptop aan de onderzijde wat warm.

Ten slotte had ik problemen met het koppelen van een Xbox One S bluetooth controller, deze werkt wel perfect met mijn Nvidia Shield TV. Een Mad Catz controller met een specifieke Android modus koppelde wel maar werkte niet in Moonlight en leek eigenlijk niet goed door het systeem gedetecteerd te worden.
Voor het bedrag van €199 een goede aankoop. Het systeem is vlot genoeg voor mediaconsumptie, internet en het werken in Google Docs. ChromeOS zelf is enorm beperkt (al kan dat ook een zegen zijn) maar de Play Store weet gelukkig het meeste te redden. Als het software aanbod belangrijk is dan hebben Windows, Linux en MacOS een paar strepen voor.

Nuttige specs:
EOL / UAE (officiële ondersteuning): Juni 2025
Platform: Stoney Ridge
Codenaam: Careena

Heb jij ook een HP Chromebook 14-db0410nd?

"De ondersteuningsperiode voor dit apparaat is wat onduidelijk (je zou het niet verwachten van Google) maar gezien het feit dat het apparaat pas in 2019 uitkwam zal ie nog wel een paar jaar meekunnen."

Dit is een handige site om achter te komen hoe lang een chromebook wordt ondersteund: https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=en.

HP Chromebook 14A G5 (de AMD versie) wordt tot Nov 2023 ondersteund, normaal 5 jaar na verschijnen. Hier de link naar de HP support site over de type benaming: https://support.hp.com/th-en/document/c06274486#AbT2
Ik ken beide links maar er is één probleem. Op de storefront wordt er een onderscheid gemaakt tussen de HP Chromebook 14-db0410nd en HP Chromebook 14A G5.
ja ik zie het. zo te zien heeft HP meerdere Chromebook 14 varianten die niet op de officiele google update policy lijst voorkomen.

Je hebt deze onofficiele lijst nog https://www.chromium.org/chromium-os/developer-information-for-chrome-os-devices. Daar staat jouw model wel tussen - careena.
Txs, was op zoek naar die info.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport