Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 Review

Krisp 21 april 2005, laatste update op 21 april 2005, 3.727 views

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05

Pluspunten

• gaas in de voorkant
  • stofje tegen stof
  • bijna alle kan uit elkaar
  • gaatje naast de voeding om je kabels door te doen
  • goed verpakt
  • snelklik-systeem
  • mooie felle LEDs

Minpunten

• 3,5" bays zitten een kwartslag verkeerd
  • voorkant kan er niet af zonder je 5,25" drives eruit te halen
  • afwerking op details niet goed
  • popnagels
  • snelklik-systeem

Reden aankoop en opmerkingen:

Ik heb deze case vooral gekocht op het uiterlijk, en minder op de rest. ik heb in principe nog nooi eerder een kast gekocht, dus wist ook nog niet precies waar ik op moest letten. Volgende keer zou ik wel een kast in een echte winkel kopen, want dan kun je beter vergelijken. Er zijn namelijk altijd minpunten die je op de plaatjes van een kast niet ziet.

Inhoud doos:

Netjes verpakt in stukken piepschuim die niet overdreven groot zijn, dus ook nog goed voor het milieu en de bende. Alle schroeven zijn bijgeleverd, en ook nog een paar reserveschoeven. De kast zelf was in een plastic zak gedaan, en behalve dat een plastic zak goed is om de rommel in te stoppen, was de kast ook nog eens heel goed beschermd tegen krassen. (het heeft mij in ieder geval goed geholpen)

Opbouw kast:

Kast is goed opgebouwd, je kan de meeste onderdelen loshalen en weer in elkaar schroeven, op de drivebays na. (zie onder) Ik kan in principe overal bij, maar voor de voorste casefan moet ik capriolen uit gaan halen. Ik heeft te maken met het feit de de drivebays met popnagels aan elkaar zitten. Of dit expres gedaan is of niet, maar wel heel handig, is het feit dat er een gaatje zit, precies op de plek waar je voeding zit. Hierdoor kun je je kabels doen, en is de bende met je kabels al een heel stuk beperken. De bays waar je de harde schijven indoet zitten vast met popnagels. dit vind ik persoonlijk nog niet zo'n probleem, maar doordat die 3,5" verkeerd gedraaid zijn, wordt het wel een probleem. Anders had ik die dingen er nog uit kunnen halen, of zelf een kwartslag draaien. Nu moet ik die popnagels er zelf uitboren, en over het algemeen kom je er pas achter als je pc al bijna in elkaar zit..... erg jammer dus. De voorkant is er niet af te halen zonder dat je de 5,25" drives eruit haalt. Natuurlijk al je de voorkant er niet al te vaak af, maar voor het schoonmaken van je case is het toch wel handig dat je dit snel kan doen.

Uiterlijk:

Groot voordeel (en ook mooi) vind ik de gaatjes in de voorkant. Hierdoor kun je fans toevoegen zonder dat je hoeft te zagen in je case. Coolermaster heeft hier denk ik al deels rekening mee gehouden, want de hele voorkant is bedekt met een stofje. De LEDs die de aan/uit functie en harde schijf-activiteit aangeven branden mooi fel, zodat je ze ook in de zon ziet. Nadeel hiervan is weer dat als je slaapt met deze kast op je kamer, je halve kamer blauw is. (en echte tweaker zet er natuurlijk een aan/uit schakelaar op ;) ). Of dit expres gedaan is of niet, maar wel heel handig, is het feit dat er een gaatje zit, precies op de plek waar je voeding zit. Hierdoor kun je je kabels doen, en is de bende met je kabels al een heel stuk beperken.

Afwerking:

De afwerking is goed, maar op details niet optimaal. Ik kan wel zien dat Coolermaster weet hoet het moet, want zo is een deel van de stof (voor de voorste casefan) er gemakkelijk uit te halen door middel van een plastic houder die je los moet klikken. Maar de andere stofjes zitten vast door een stukje staal dat omgeklapt is. Dit bezorgt niet alleen sneetjes, maar is ook niet mooi, en slecht te verwijderen.

Installatie:

In de kast zit een heel handig kliksysteem om je harde schijven en CD-ROM's vast te zetten. Helaas had ik hierdoor een probleem: in de 3,5" bay zou mijn verbruiksmeter komen te zitten(van mijn voeding), alleen kon deze nu niet vastgezet worden. Ik heb dit opgelost door 2 gaatjes in de kast te boren en de meter daar in vast te zetten, maar een heel mooie oplossing is dit natuurlijk niet. De 3,5" bays (voor je harde schijven) zitten net een kwartslag verkeerd. als je snel een harde schijf erin wilt doen (voor back-up, testen, formatteren, e.d.) Gaat dat dus niet goed onder dat ik mijn moederbord heb verwijderd, maar dit komt ook doorat ik een Zalman Nordbridge cooler heb geïnstalleerd.

Conclusie:

Over het algemeen vind ik het een goede kast, met op detail minpunten. Het lijkt nu net of ik het een slechte kast vind, maar dat is niet zo. Op één of andere manier zie ik altijd de minpunten beter als de pluspunten.... ;)

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 5 CAC-T05?

Waarom vind je het snelkliksyteem een minpunt? Ik vind het persoonlijk erg fijn werken :)
Klopt, het werkt fijn. Maar ik heb het probleem dat mijn verbruiksmeter dus niet in het snelklik-systeem past, zodat ik alsnog gaten moet boren. Daarvoor heb ik het ook als een minpunt neergezet. Voor de rest heb je helemaal gelijk. ;)
Hoe bedoel je dat je de 5.25" drives eruit moet halen om de voorkant te verwijderen. Ik heb de kast zelf ook, maar had dat probleem niet. Wat ik wel storend vond was dat je de voorkant eraf moest halen om de drives te installeren. Voor de rest vind ik het een goede review.
Je moet dat klepje weghalen waar je dvd speler in moet :)
Ik ben het er wel mee eens dat handleiding onduidelijk is maar verder, TOP kast !
Ik heb deze kast ook sinds kort en ben het in grote mate eens met spk2go.

- het design is erg strak, dit was ook voor mij het belangrijkste argument om voor deze kast te gaan. Veel andere kasten hebben tegenwoordig allemaal schreeuwerige features, wat ik niet mooi vind.

- de kast is groot genoeg voor de meeste gebruikers met genoeg 5,25 en 3,5" posities.

- de kast wordt compleet met een 12 cm en 8 cm fan geleverd.

- EUR 55 (excl voeding) is niet duur voor zo'n kast.
Echter

- de 3,5" bays hadden beter gedraaid kunnen zijn, zodat je gemakkelijk schijven in en uit kan schuiven zonder dat andere componenten in de weg zitten.

- het kliksysteem is handig, maar voor de gebruiksmeter van de coolermaster realpower 450 niet bruikbaar (ik heb besloten de gebruiksmeter maar niet te installeren)

- de casefans had ik liever gezien met een 3 polige aansluiting voor op het moederbord ipv een molex stekkertje.

- de handleiding is nogal onduidelijk. Er staat niet in hoe je het frontpanel moet verwijderen (dit is een noodzaak bij het installeren van 5,25" drives).

- de front-firewire aansluiting was niet compatibel met de firewire header van mijn Gigabyte Gigabyte GA-K8NXP-9 (nForce4 Ultra) moederbord.