1 review

Lowepro ProTactic BP 450 AW II Zwart

Lowepro ProTactic BP 450 AW II Zwart Review

vandijk 1 juli 2019, laatste update op 2 juli 2019, 1.801 views Product gekocht

Lowepro ProTactic BP 450 AW II Zwart

Gekocht als vervanger voor een Lowepro Flipside 400 AW, ivm het mee kunnen nemen van een laptop. De Protactic serie ligt een prijs en kwaliteits niveau hoger dan de Flipside.

Pluspunten

• Ruim
  • Stevig
  • Stoer
  • Laptop vak

Minpunten

• Duur (299 normale orijs, 189 acieprijs)
  • Kwaliteit meegeleverde accesoires
  • Geen vak voor kleding of eten. Dit moet bij de cameraspullen.

Ik heb deze tas gekocht als vervanging voor de Lowepro Flipside 400 AW, omdat ik een tas zocht waar ook een laptop vak in zit. De tas is daarnaast een stukje groter en steviger.

De Protactic opent aan de ruzijde (vergelijkbaar met de Flipside, en heeft twee zijopeningen en ook nog eens een opening aan de bovenkant. Allemaal voorzien van stevige ritssluitingen.

De zijopeningen heb ik eerder ook gehad op een Fastpack tas. Het werkt op zich goed. Ik denk alleen dat het hebben van zo veel openingen op de tas, in de praktijk voor problemen kan zorgen. De zijopeningen zijn een feest voor zakkenrollers. Dit doet de 'veilige' rugopening weer teniet. Wil je ze niet gebuiken, dan kan je de ritssluitingen aan elkaar tie-wrappen.

Wat past er in? Veel! het is een grote tas, met veel binnenruimte. Er worden diverse maten en vormen tussenschotjes meegeleverd, en de tas is aan de binnenkant volledig van klitteband voorzien. Hierdoor kan de tas naar iedere wens ingedeeld worden. De kleine schotjes zijn wel een stuk dunner dan die van andere Lowpro tassen. Zonder enige moeite kon ik de inhoud van een Pelican 1510 overzetten naar de Protactic.
  • Canon EOS R + grip
  • 2x 580EX2 flitsers + trigger set
  • 24/1.4 L II, 35/1.4L. 50/1.2L, 85/1.2 L II, 135L, 100/2.8 IS Macro
  • 14" Asus laptop
  • diverse accesoires
  • Manfrotto 190CXPRO4
Een minpuntje van de Protactic tov de Flipside is het gebrek aan een wat groter buitenvak, voor eten of kleding, die je liever niet tussen de camera's en lenzen wilt stoppen. Nu kan je dit oplossen door tasjes aan de buitenkant te hangen middels de sliplock/molle lussen, maar dit is niet handig. De tas wordt nog lomper, en de regenhoes past er niet meer overheen. Er zijn wel een paar kleinere vakjes aan de zijkanten van de tas en op de heupband, waar je een telefoon, paspoort, portemonaie en sleutels in kwijt kunt.

Meegeleverde sliplock accesoires
  • Flessen tasje
  • Accesoire tasje
  • Statief zakje + twee spanbandjes
De kwaliteit en afwerking van deze accesoires viel tegen. Het zakje waar de stafief poten in moeten, is te klein om 2 pootjes van mijn Manfrotto 190CXPRO4 in te stoppen. Een maatje groter had beter geweest. De spanbandjes hebben plastic haakjes. Ik vrees dat deze het niet lang uit zullen houden.

De accesoire- en flessen tas zijn van een mindere kwaliteit dan de sliplock tassen uit het Street&field / Protactic assortiment. Hier had Lowepro beter de keuze kunnen maken om niets mee te leveren (en de prijs lager) of om de tassen uit het reguliere assortiment mee te leveren.

De heupband is afneembaar, en kan als riem voor Sliplock tassen gebruikt worden. De schouderbanden zijn voldoende comfortabel om een tas van +/- 10Kg een dag rond te slepen. De rugzijde van de tas is ook goed gevoerd om de harde inhoud van de tas en je rug uit elkaar te houden. Met een laptop in de tas, voelt de tas wel wat harder en vlakker dan wenselijk. Een beetje extra padding kan geen kwaad. Een nadeel van het laptop vak is dat deze aan de binnenkant van de tas zit. Een laptop met extra sleeve neemt +/- 2 cm ruimte van het binnencompartiment weg, en drukt de laptop tegen de inhoud van de tas en de dividers. Dit zet extra druk op de ritssluiting, en zorgt er voor, dat de tas moeilijk dicht gaat.

Al met al, denk ik dat de Protactic mij goed gaat bevallen, ivm de extra mogelijkheden die deze biedt tov de Flipside 400. Voor situaties waar minder spullen mee gaan, en de laptop thuis blijft, zou de Flipside voor mij wel praktischer zijn.

Is je oog gevallen op de Protactic, maar boeit het laptop vak minder, dan is een kijkje bij de Flipside 400 AW II zeker aan te raden. Iets kleiner, minder opvallend en de helft goedkoper. Heb je de extra capaciteit van de Protactic nodig, dan zal je hier ook geen miskoop aan hebben.

Heb jij ook een Lowepro ProTactic BP 450 AW II Zwart?

Molle is op zich een leuke toevoeging: er is een wereld aan pouches en toebehoren die molle-compatible zijn. Molle kent z'n herkomst in militaire toepassingen (daarom 'tactic' in de naam van de tas), dus mocht je specifieke tasjes, van ehbo tas, tot munitietassen aan je cameratas willen vastmaken - het is er allemaal :+

Nadeel blijft dat de pouches op je rug, op de tas hangen en daarmee erg buiten bereik en zicht bungelen. Dat is voor gebruik in OV en steden eigenlijk niet ideaal.

Thanks voor de review, leuk, hoop dat je veel plezier van de tast zult hebben. De flipside reeks heb en had ik ook een aantal tassen van.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport