HP ZBook Studio x360 G5 5UC06EA

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 512GB • Intel Core i9 - Bekijk alle specificaties

HP ZBook Studio x360 G5 5UC06EA Review

HP ZBook Studio x360 G5 5UC06EA

Een krachtige computer geschikt voor foto-, videobewerking, CAD en voor wie dat wil kan je er ook redelijk mee gamen. Er zit een uitstekend scherm in en het touchscreen met de pen werkt heel fijn. Het enige grote probleem is de warmte productie en voor veel mensen ook de prijs.

Pluspunten

• Krachtige hardware
  • Uitstekend scherm
  • Drukgevoeligheid van de pen
  • Voelt stevig aan

Minpunten

• Veel warmte productie
  • Pen gevoel niet consistent
  • Prijzig

Op het AV festival werden we door HP geïntroduceerd aan een selectie van hun producten op het gebied van video productie en VR, waaronder de nieuwste HP Reverb, HP Z VR backpack, HP Z31x en Z27x beeldschermen, HP Z8 desktop en de HP Zbook studio x360. Waarvan we als test panel te laatste twee kregen om twee weken uitgebreid te testen. Zelf kreeg ik de HP Zbook studio x360.

De aanwezige vertegenwoordigers van HP vertelden dat deze Zbook o.a. ontworpen is voor foto- en videobewerking, waardoor hij zou concurreren met de Apple Macbook Pro. Ik heb deze kans genomen om naast foto- en video bewerking de Zbook ook te testen voor andere toepassingen zoals CAD, data verwerking en een beetje gaming.

Specificaties

Beeldscherm
HP DreamColor 15,6-inch (39,62-cm) 4K IPS led-backlit ontspiegeld touchscreen met Corning® Gorilla® Glass 4, 600 cd/m², 100% sRGB (3840 x 2160)
Processor
Intel® Core™ i9 8950HK met Intel® UHD Graphics 630 (2,9 GHz basisfrequentie, tot 4,8 GHz met Intel® Turbo Boost-technologie, 12 MB cache, 6 cores)
Videokaart
Geïntegreerd:Intel® UHD Graphics 630
Discreet:NVIDIA® Quadro® P2000 (4 GB GDDR5 gereserveerd)
Geheugen
32 GB DDR4-2666 SDRAM (2 x 16 GB)
Opslag
512-GB PCIe® NVMe™ SSD
Aansluitingen
Video uit: HDMI 2.0
[b]USB:[b] 2x USB 3.0, 2x USB 3.1 (Gen2, type-c, 10Gb/s)
Overige: SD-kaartlezer(SDXC), Hoofdtelefoon/microfoon
Draadloze verbinidngen
Wlan: 802.11a, 802.11ac (Wi-Fi 5), 802.11b, 802.11g, 802.11n (Wi-Fi 4)
Bluetooth: Bluetooth 5.0
Gewicht: 2.27 kg
Afmetingen: 36 x 25,4 x 2,04 cm

In de praktijk

Uiterlijk
De Zbook heeft een strak ontwerp, persoonlijk vind ik het ook een mooi ontwerp. De ventilatie uitgangen zitten aan de zijkanten. Aan de rechterkant zit en ingang voor de oplader, twee usb-c, een hdmi, SD-slot en een hoofdtelefoon uitgang. Aan de linker kant zitten twee USB-A, een simkaart aansluiting, een laptop slot gaatje en de startknop.
Beeldkwaliteit
Het scherm dat in de computer zit is een DreamColor scherm. Wat volgens HP betekent dat de kleurweergave zeer accuraat is, de schermen zijn ook vanuit de fabriek gekalibreerd.

De eerste indruk is dat de kleuren uit het scherm springen. Door de hoge resolutie is er ook veel detail zichtbaar in foto's. Het is een mat scherm en doordat de maximale helderheid hoog kan heb ik, zolang ik er recht voor zit, weinig last van omgevingslicht, zelfs als er direct lichtinval is. De inkijk hoeken zijn ook goed, er is weinig kleurverschuiving onder andere kijkhoeken.
Ik had ook de mogelijkheid om de HP direct te vergelijken met een Macbook Pro uit 2017. Wat opvalt is dezelfde afbeeldingen op de twee schermen licht van elkaar verschillen, maar het is niet direct te zeggen welke beter is. Het lijkt dat het Macbook scherm een hoger contrast heeft, maar dat kan ook aan de calibratie van het scherm liggen. Uit ervaring weet ik dat de Macbook pro vaak kleuren mooier maakt dan ze in de werkelijkheid zijn.

Naast het subjectief beoordelen van het scherm heb ik ook het scherm kwaliteit gemeten met een Datacolor Spyder4Elite. Na een schermkalibratie is er op het oog geen verschil tussen het gekalibreerde en de fabrieksstandaard.

Zoal HP zelf aangeeft, kan het scherm 100% Adobe RGB weergeven, dit is ook gemeten met de Spyder4Elite.

Ook de scherm uniformiteit is goed.

Uit het volgende blijkt dat het contrast afneemt naarmate het scherm helderder is. Een contrast ratio op maximale helderheid van 1000:1 is goed voor een laptop scherm.
Prestaties
Met een Intel® Core™ i9 8950HK en NVIDIA® Quadro® P2000 was ik wel benieuwd hoe ik de grenzen kan opzoeken.

De weken dat ik de computer tot mijn beschikking had, had ik ook een collegeopdracht waarbij we veel data moesten verwerken. Op mijn eigen laptop met een Intel® Core™ i7-6700HQ en NVIDIA® Quadro® M1000M duurde het uitvoeren van de Matlab code om alle data te verwerken ongeveer 1200 seconde. Op de krachtige Zbook duurde dezelfde code 'slechts' 900 seconde. Die vijf minuten tijdwinst kwam uiteindelijk goed van pas bij de uitwerking van de opdracht.

Voor foto- en videobewerking had ik meer dan genoeg rekenkracht. Alle handelingen die ik deed gingen min of meer direct. Het renderen ging ook redelijk snel, een 4k filmpje van 10 minuten duurde ongeveer 25 minuten om te renderen. Met de Puget benchmark kunnen de resultaten objectiever gemeten worden.
In de Photoshop benchmark is te zien dat de laptop goed presteert, alleen op GPU prestatie valt het wat tegen.

Wanneer de resultaten van de Puget After Effects benchmark vergeleken worden met de waardes op hun site valt op dat de Zbook goed overal presteert en ook voor preview. Voor rendering en tracking valt het enigszins tegen. Een nieuwe RTX kaart zal daar beter presteren.

Ik ben zelf meer geïnteresseerd in CAD. Bij het gebruik van Catia en Autodesk Inventor werkte alles heel prettig en snel, ik heb niet het gevoel gehad dat de computer ooit iets tekort kwam. Naast zelf gebruiken heb ik ook een benchmark gedaan met SPECviewperf, die speciaal is om CAD prestaties te meten. Wat hieruit blijkt is dat voor bijna alle CAD software de laptop hoge framerates kan halen.

Voor wie geïnteresseerd is in gamen, je kan er ook best wel goed mee gamen. Ik ben zelf geen gamer, maar met een paar potje Fortnight waren al mijn vrienden jaloers. Op de één na hoogste settings en 2560×1440(Fortnight wilde niet in 4K) had ik een framerate tussen de 50 en 70fps. Op de hoogste setting zat de framerate rond de 25fps.
Bouwkwaliteit en robuustheid
De Zbook behuizing is helemaal van aluminium. Het voelt stevig aan en deukt ook niet in wanneer ik er op druk. Ook het scharnier voelt stevig aan.
Het toetsenbord is waarschijnlijk één van de fijnste laptop toetsenborden die ik gevoeld heb. Er is genoeg travel en de toetsen voelen degelijk aan.
Ergonomie
De randen van de behuizing zijn goed afgewerkt, zodat je niet in de onderarmen wordt gesneden wanneer je er een middagje achter zit. Wat ik ook heel fijn vind is dat je de computer met één hand kan openen, de onderkant komt niet mee wanneer je hem opent.

De opstaande randen langs het scherm zijn onprettig wanneer je de laptop in tablet stand aan beide kanten van het scherm vasthoudt.
Warmte- en geluidsproductie
Met krachtige hardware komt ook veel warmte productie. De ventilator is relatief stil, maar die mooie aluminium behuizing kan heel warm worden. Je zal je er niet aan verbranden, maar als je het niet verwacht kan je wel even schrikken van de hitte. De ventilatoren blazen de lucht aan de zijkant eruit. Het is een lekkere warme bries, maar na een uurtje Fortnight heb ik wel een bezweette arm.
Wat ik het meest opvallende vond is dat de computer al redelijk snel warm wordt, zelf bij lichtere toepassingen, zoals filmpjes kijken of lichte spelletjes spelen, gaan de ventilatoren al aan en begint de temperatuur toe te nemen.
Mobiliteit en accuduur
Wat bij een laptop belangrijk is, is het gewicht. Met 2.28kg is het niet heel licht. Voor mij was het licht genoeg om makkelijk mee te nemen. Echter, in de tablet stand rondlopen en ondertussen aantekeningen te maken op het touchscreen is niet aan te raden.

De accuduur is redelijk. Met een gemiddelde dag van muziek luisteren en Matlab code schrijven en uitvoeren of foto's bewerken in Lightroom kon ik 4 tot 5 uur op één acculading.
Features
Touchscreen en pen
De partytrick van deze laptop is natuurlijk het touchscreen en de bijgepaste pen. De pen is drukgevoelig en werkt heel fijn. Wat wel storend is, is dat de pen niet altijd hetzelfde aanvoelt. Onder bepaalde hoeken gaat hij heel vloeiend over het scherm en voelt het heel glad aan, maar onder andere hoeken voelt de pen stroef aan op het scherm. Wat ook twee keer is voorgekomen, is dat de pen niet werkte wanneer ik met mijn schrijfhand op het scherm leun. Het kwam echter niet vaak voor, dus dit is geen reden om de Zbook te laten liggen.
Wat ik mis is een goede plek in de behuizing om de pen op te bergen. Er zijn wel penhouders waardoor je de pen aan de zijkant kan klikken en ik zou die er sowieso bijkopen, anders raak ik de pen kwijt. Het geheel zou wel strakker zijn als de pen in de behuizing kan.
Het is ook jammer dat er geen goede teken of aantekeningen software standaard geïnstalleerd is. Het Microsoft teken programma is kaal, met weinig opties. Daarnaast kan je de pen ook in andere programma's zoals Adobe illustrator gebruiken. Het programma reageert op het verschil in druk op de pen, alleen zie je het resultaat pas nadat je de lijn getrokken hebt en de pen loslaat van het scherm, dit kan opgelost worden in toekomstige versies van Illustrator.
Cameras
De laptop is ook uitgerust met infrarood camera's voor gezichtsherkenning. Dit werkt razend snel. Voordat ik de kans krijg mijn pincode in te voeren, ben ik al herkend en ingelogd. De vingerafdruk scanner werkt ook snel. Wat wel een nadeel is van beschikbaarheid van gezichtsherkenning is dat er geen privacy klepje zit voor de camera.
De webcam zelf is niet heel indrukwekkend, goed genoeg voor videobellen maar verwacht er verder niet teveel van.
Geluid
De laptop is uitgerust met geluid van Bang & Olufsen. Dat is mooi, maar je koopt een laptop niet vanwege het geweldige geluid. Het geluid is goed en duidelijk, maar de dunne speakers klinken nog steeds plat met weinig bas.
Uitbreidbaarheid
Na het openen van de computer is te zien waarom er geen ingebouwde ruimte voor de pen is. Alles zit heel dicht op elkaar, er is geen ruimte meer voor een pen.
Wat te zien is dat er nog een vrije m.2 slot is(1). Deze kan gebruikt worden om meer opslag toe te voegen. Er is ook een andere aansluiting vrij(2), deze is voor een mobiele netwerk kaart. In het moederbord is er ook ruimte voor een simkaart. Daarnaast zit er nu 32GB RAM in, dit kan uitgebreid worden tot 64GB.

De laagste prijs in de prijswatch is momenteel € 2.651,45 voor de 16GB RAM versie. Wat nog steeds niet goedkoop is. Als consument, om te gamen zijn er voor dat geld veel betere opties. Maar voor professioneel gebruik, als je toch meer dan €800 per jaar betaald voor een Adobe creative cloud licentie of rond de €2000 voor een 3D teken programma, dan kan die €2600 voor goede hardware er ook wel bij.

Na twee weken testen ben ik over het algemeen onder de indruk van de computer. Het scherm en de krachtige hardware waren het meest indrukwekkend. Voor foto en video bewerking kan ik de computer aanraden. Net zoals CAD toepassingen, de videokaart is capabel genoeg voor het maken en testen van 3D modellen.
Het touchscreen en de pen is een hele fijne toevoeging. Het enige wat ik mis is een goede opbergplek voor de pen en een beter tekenprogramma. Het snel foto's bewerken met de pen en de computer in tablet stand werkt heel prettig.
De warmte productie is de grootste tekortkoming, misschien is het mogelijk om wat isolatie onder de behuizing te plaatsen zodat die in ieder geval niet zo heet wordt.

Voor de reizende fotografen en CAD tekenaars is dit een ideale computer. Er zijn goedkopere alternatieven, maar dan lever je wel in op kwaliteit en functies. Als je het in één keer goed wilt doen dan is de HP Zbook x360 zeker een aanrader.

Heb jij ook een HP ZBook Studio x360 G5 5UC06EA?

Mooie review! Zou je hem zelf kopen?
Dankuwel! Goede vraag! Op dit moment is deze computer boven budget, dus zou ik hem zelf niet kopen. Als ik €3000 op een laptop te besteden had zou ik deze kopen.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland