Xiaomi Mi Band 4 Zwart (Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 22g - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Band 4 Zwart (Zwart) Review

Tinnman 26 juni 2019, laatste update op 9 juli 2019, 8.516 views Product gekocht

Xiaomi Mi Band 4 Zwart (Zwart)

Met een prachtig kleuren scherm is de mi band weer een stap verder. Met een uitgebreide keuze aan mooie en lelijke watchfaces. De accuduur lijkt wat minder te zijn en de hartslag meting is niet altijd goed bij een hoge hartslag. Voor de prijs een top activitytracker met basic smartwatchfuncties.

Pluspunten

• Duidelijke notificaties
  • Scherm

Minpunten

• Hartslag meting niet altijd even goed
  • Laden nog altijd lastig

Ik heb eerder de mi band 2 gehad en de afgelopen maanden een Huawei watch GT gebruikt. De watch GT heb ik verkocht omdat ik deze te groot en oncomfortabel vond.

Toen de mi band 4 uit kwam heb ik hem direct gekocht in de Xiaomi winkel in Shanghai.
Deze review gaat dus over een chinees exemplaar. De mi band 4 kost in China op het moment 169 rmb, ongeveer 22 euro.
De versie met NFC kost 229 rmb en een speciale avengers versie kost 339 rmb.

Unboxing
In het doosje vind je niet al te veel
De mi band watch
Een zwart bandje
en de oplader voor USB

Opstarten
De mi band 4 stond op Chinees, maar nadat ik deze had gekoppeld aan mijn, op Engels ingestelde Oneplus 6T, veranderde alles naar het Engels.

Scherm
Het scherm is de grootste verbetering tov de mi band 3 naar mijn mening. De kleuren spatten van het scherm. Ik gebruik de maximale helderheid overdag en na 11en gaat deze automatisch naar de minimale helderheid. De minimale helderheid is prima te bekijken in een donkere kamer. De randen van het scherm zijn onder een bepaalde hoek zichtbaar maar meestal valt dit niet op. Wat wel vreemd is, is dat sommige watchfaces een donker grijze achtergrond lijken te hebben. Hierdoor vallen de randen van het scherm juist heel erg op. Er staan standaard 3 watchfaces op de mi band welke deze grijze achtergrond niet hebben. Maar in de Mi fit app zijn een 57 tal watchface te vinden. Sommige zijn mooi andere zijn wat chinees...

Daarnaast werkt de touch functie erg goed op dit scherm, iets wat bij de watch GT een stuk minder was.
Tijdens het douchen reageert het scherm wel op de druppels die op het scherm vallen.
Een screen always on functie is er (nog) niet maar die zal waarschijnlijk ook de batterij snel leegtrekken.
Hartslag
Ik heb geen andere hartslagmeter beschikbaar om een vergelijking te kunnen doen. Maar bij dagelijkse bezigheden lijkt de hartslag overeen te komen met wat ik uit ervaring verwacht. Maar als ik indoor exercises doe dan verwacht ik een 150+ hartslag, maar de Mi band geeft dan een hartslag van circa 120. Bij het hardlopen lijkt de hartslag wel goed te worden gemeten. Misschien heeft het te maken met de vele verschillende bewegingen die ik binnen maak tov de constante beweging bij het hardlopen.
Accuduur
Ik heb bijna alle instellingen op maximaal verbruik staan. De eerste week viel de accu wat tegen want na 6 dagen stond de accu op 15% en kreeg ik een notificatie om te laden. Maar in de 2e week lijkt het al wat beter te gaan, want na 3 dagen staat de accu op 78%.
Na 20 minuten hardlopen zag ik het batterijpercentage zakken met 7 procent. Het is jammer dat het scherm niet constant aan blijft, maar misschien is dat ergens in te stellen of kan het nog komen met een update.

*Na iets meer als 3 weken kan ik melden dat de eerste week een uitschieter was in de negatieve zin. Bij normaal gebruik zakt het batterij percentage met 5-7 procentpunt per dag ongeveer.*
De lader
De lader is gewijzigd tov van de mi band 2 en 3. De laad punten zitten nu aan de onderzijde van de watch.
Maar je moet de watch nog altijd uit het bandje halen om hem in de lader te plaatsen. Een beetje jammer want vooral het eruit halen gaat soms moeilijk. Ik heb een aantal goedkope bandjes gekocht (die van de mi band 3 zijn backwards compatible) en 1 van die is al gesneuveld. Dit gebeurde bij het eruit halen van de watch waarbij toen rubberrandje los liet.
**De rubberen Mi band 3 bandjes zijn backwards compatible, maar de stalen/alu houders zijn dit blijkbaar niet.**
Het kabeltje van de lader naar de USB connector voelt erg dun en fragiel aan, die had ik graag wat
De snelheid van het laden heb ik nog niet getest.
Notificaties en menu
Op de mi Fit app kun je kiezen welke apps notificaties mogen sturen naar de Mi band.
De notificaties van bijvoorbeeld whatsapp zijn duidelijk leesbaar en bij lange berichten kun je scrollen.
Helaas worden gifs of emoticons niet weer gegeven. De notificaties zijn maar een paar seconden te zien, maar je kunt de laatste 3 terug vinden in het menu.

In het menu vind je ook:
Status: Aantal stappen, gelopen afstand e.d.
Heart rate: Laatst gemeten hartslag
Workout: hier kun je 6 verschillende workouts starten.
Weather: De weersvoorspelling voor de komende 6 dagen
Notifications: De laatste 3 notificaties en een clear button
More: hieronder vind je een timer, muziek controller, alipay en wat andere instellingen.
Voorlopige conclusie
Het is een nette activity tracker met een paar basic smartwatch funcites.
Voor deze prijs denk ik niet dat je meer kan verwachten.
* Update 01-07-2019 *
In de 2e week deed de accu het een stuk beter. Met dezelfde instellingen en ongeveer dezelfde hoeveelheid workouts stond de accu op 52%.

De controller voor de muziekspeler zit een beetje ver in het menu verstopt.
More > swipe naar onderen > Music.
Het zou mooi zijn dat als de muziek speelt dit sneller bereikbaar zou zijn.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Band 4 Zwart (Zwart)?

De muziekbediening kun je snel bereiken door op je watchface (tijdsnotatie) naar links of rechts te swipen.
Hoi ik kom van mi band 2 en had 2 vraagjes eig
- de harslagmonitor kan dit nu al continu of is ding steeds zoals de mi band 2? Dat je die ff kan zien?

- hoe zit het met slaap te registreren op de mi band 2 registreerde die niets overdag en niet heel nauwkeurig. Kan de mi band 4 dit ondertussen wel al?

Alvast bedankt
Dit kan je beide reeds instellen op de Mi band 2 via andere software. Ik gebruik hiervoor Notify & fitness first Mi band op Android.
Hoi ik kom van mi band 2 en had 2 vraagjes eig
Hangt ervan af wat je bedoelt;
- instellen om continu je hartslag te meten: is mogelijk (was denk ik met de v2 al mogelijk maar weet niet zeker, sowieso met de v3 en de v4 wel. Maar het vreet batterij. Wat wel handig is, je kan instellen dat hij overdag niet continu je HR meet, maar alleen tijdens het slapen voor een betere tracking (dat doe ik om enigszins balans te vinden tussen meest correcte meting en toch accu wat te sparen)
- Als je bedoelt of je real-time hartslag continu op het schermpje kan blijven staan zonder dat ie terug op 'homescreen' springt niet, toch niet met de standaard software, mogelijks bestaan daar ook wel workarounds voor.
Naar mijn ervaring werkt het op de 3 al uitstekend en ik merk geen verschil met de 4, begintijden en eindtijden van slaap, zijn bij mij steeds correct, soms tot op de minuut, als ik wakker geweest ben voor langer dan een paar minuutjes registreert hij het ook, natuurlijk: als ik op de bank in slaap val (of bijna) dan registreert hij het ook als slaap maar dat is dan ook normaal: slaapritme is slaapritme, of het nou in je bed is of elders.

Is bij mij wel steeds 's avonds, overdag heb ik het nog niet kunnen testen omwille van de simpele reden dat ik overdag niet slaap, maar ik begrijp de bekommernis wel i.v.m. nachtwerk of dergelijke...

[Reactie gewijzigd door YourMom op 28 juni 2019 09:52]

Je geeft aan dat je overdag de maximale helderheid gebruikt en na 11 uur de minimale. Kan de helderheid ook automatisch aanpassen obv omgevingslicht? Vaste tijden vind ik onhandig, 's winters is het al om 1700 donker, nu inderdaad pas om 11 uur.
Hoogstwaarschijnlijk kan je instellen dat hij automatisch dimt met zons ondergang. Dit kan bij de mb3 ook namelijk.
Dat klopt.De keuze is of geen dimming of automatisch met zons ondergang of met zelf ingestelde tijd.
Zover ik weet kan het niet icm het omgevingslicht.
Is het mogelijk om je muziek te bedienen via de mi band ?
Is het mogelijk om je muziek te bedienen via de mi band ?
Op de 3 was het al mogelijk via een workaround door een app te downloaden. Op de 4 is het, als ik me niet vergis, standaard ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door YourMom op 27 juni 2019 17:51]

Klopt, onder het menu More vind je een submenu Music.
Hier kan je de muziek op afstand besturen.
Maar de controls zijn basic:
Play, pause, next song en previous.
En bovenin kleine volume knopjes.
Als ik naar rechts of links swipe krijg de muziek bediening. Geen idee of ik zelf heb ingesteld. Heb hem pas 1 dag ;)

p.s. werkt met Spotify

[Reactie gewijzigd door Wallie Wallie op 4 juli 2019 17:24]

Klopt hier ook deze ervaring.
Is standaard maar bij custom watch faces misschien anders? Of een update?
Domme vraag misschien hoor, maar kun je dan zelf de app naar wens kiezen/instellen (zoals Spotify, Google Play Music, Soundcloud)?

Deze vraag geldt eigenlijk ook voor het lezen van berichten. Kun je daar whatsapp selecteren ipv je smsjes?

Alvast bedankt voor je reactie.
Ik heb alleen google play music, dus ik kan andere niet testen.
Maar ik denk dat het voor elke muziek app werkt.

Mbt de berichtjes. De mi band laat alle berichtjes zien van elke app.
Je kan op de mi fit app kiezen welke apps notificaties mogen laten zien.

Dus als je alleen whatsapp berichten wilt zien of juist whatsapp en sms dan kan dat allebei.
Helder! Hartelijk dank voor je reactie. Dan ben ik eruit, dit wordt hem :)
Leuke review, kan de mi band 4 itt de vorige een hartslag van onder de 47 meten?
Mijn mi band 3 kan wel een hartslag onder de 47 meten
De mi fit app geeft een laagst gemeten hart rate van 40.
Niet slecht sinds ik het afgelopen jaar wat minder sport :+
Leuk om te lezen dat de miband 4 goed bevalt. Ik overweeg een dergelijk horloge. Kun je iets zeggen over wat voor invloed het horloge op de accuduur van je telefoon heeft?
Ik gebruik nu namelijk een aliexpres horloge en die slurpt mn telefoon in een halve dag leeg, waardoor ik het horloge praktisch niet gebruik.
Ik heb een oneplus 6t en voordat ik de mi band had lette ik nooit op de accu omdat ik op het eind van een dag altijd wel meer dan 50% had. Dit is nu met mi band nog steeds hetzelfde. Ik merk dus niet echt een duidelijk verschil.
Als dat nog hetzelfde werkt als bij de Miband2 heeft het bijna geen invloed. Die band gaat synchroniseren als je de app opstart, tot die tijd bewaard hij alles in het bandje. Ik weet niet voor hoe veel dagen hij dingen op kan slaan maar ik mis nooit dagen en kijk niet heel vaak in de app.
Hoe verhouden de functies van de Band 4 zicht t.o.v. de Xiaomi Amazfit Cor?

Ik ben van de Band 2 overgestapt naar de Amazfit Cor, omdat deze net iets meer info op het scherm weergeeft. De Cor heeft een iets groter beeldscherm, maar de functies lijken hetzelfde te zijn.
Ik kende die Cor nog niet. Wat ik zo gauw zie lijkt die dezelfde functies te hebben als de mi band 4.
De Cor lijkt alleen een beetje meer premium te zijn door zijn bouw en wat groter scherm.
Ik ben benieuwd hoe je accu verbruik zich ontwikkeld. Max een keer per maand laden is een van de grote voordelen van de oudere typen mi band.
Ik heb hem nu 12 dagen in gebruik sinds volledig opladen, en de accu zit nu op 50%. Dit terwijl ik hem altijd aan heb en constant met bluetooth verbonden ben. Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken en ben positief verrast, vooral aangezien de fabricant een stand-by tijd van +- 21 dagen claimt.
Voor een smartwatch met zo'n display en functies is dit totaal niet slecht.
Leuk om al een review te lezen... Mijn Mi Band 4 werd vandaag geleverd maar ik kreeg bericht "attempted delivery" tjah, er is dan ook niemand thuis. Zal wel zien vanavond of het in de post zit.

Als hij even goed is als de 3 weet ik al dat ik tevreden zal zijn, alle extra's t.o.v. de 3 zijn meerwaarde dus het zit goed, ben vrij zeker dat ik over de 4 even tevreden zal zijn als over mijn 3 of de 2 toen die uitkwamen.
leuk om te lezen ! mijn Mi band 4 vorige week besteld . kan niet wachten tot hij binnen is.

ik gebruik voor de Mi band 3 de Tools&Miband app een stuk meer mogelijkheden die meer als verdieping van de reguliere Mi Fit app dienen. zeker een toegevoegde waarde.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie