LG UltraGear 32GK850G Zwart

Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 32GK850G Zwart Review

Henkenator68NLTestpanel 24 juni 2019, laatste update op 24 juni 2019, 689 views Testpanel

LG UltraGear 32GK850G Zwart

Perfect gamen op een LG UltraGear monitor: strak beeld met veel details, mooie kleuren en snelle reactietijden. De Led sfeerverlichting maakt het helemaal compleet.

Pluspunten

• Echte Gaming Monitor
  • Snelle response tijden
  • 144Hz refresh rate
  • Strak design, met smart bezels
  • Led verlichtingsring als extra Sfeer-maker

Minpunten

• Orientatie aansluitingen niet optimaal
  • Prijs zit in de bovenste range van dit segment

Getest door Henkenator68NL voor het Tweakers Testpanel:
De LG UltraGear 32GK850G Gaming monitor

Foto, Vooraanzicht monitor

Ik ga aan de hand van de volgende punten kijken naar wat ik van deze monitor vind:
Algemene beoordeling
Featureset
Vormgeving
Kleurweergave, Contrast en helderheid
Pixeldefecten
Ghosting
Bouwkwaliteit en afwerking
Algemene beoordeling
In de Algemene beoordeling geef ik in het kort weer wat voor product het betreft, voor welke gebruikers hij naar mijn idee geschikt is en wat ik er zo op het eerste gezicht van vind. Uiteraard schiet ik her en der wat plaatjes zodat een en ander met afbeeldingen ondersteund en toegelicht kan worden.

Vorig jaar in juni kocht ik mijn eerste LG product, nooit eerder had LG als merk in mijn keuzes meegenomen. Eigenlijk zonder reden is het blijkbaar zo dat ik vaak in dezelfde pool van producenten blijf hangen. Vorig jaar ging ik opzoek naar een nieuwe tv, de TV die ik daarvoor had was zowat 10 jaar oud. Ik ben altijd erg pietluttig over de producten die ik koop en waar die dan wel of niet aan moeten voldoen. Met andere woorden ik stel mijn zoekfilters altijd zo strak af dat ik een super kleine keuzelijst over houd.

Bij het zoeken naar een nieuwe TV viel daardoor ook een LG tv op die exact aan mijn eisen voldeed. Aldus kocht ik mijn eerste LG product. Het eerste dat mij opviel is dat de product informatie op hun site meer deed dan alleen het repeteren van weer dezelfde technische specificatielijst. Ze geven namelijk bij nieuwe producten uitleg over de features waar iedereen het over heeft, maar waarvan vaak niet iedereen precies weet wat het is. Ook is de informatie aan de support kant duidelijk, overzichtelijk en ook nog eens vindbaar (dat ontbreekt vaak genoeg bij anderen).

Ik werd nadat ik de tv binnen kreeg, compleet verrast door het geweldige product dat inderdaad precies was wat ik wilde. Ik ben er nog elke dag blij mee, link naar de betreffende TV LG-55SJ850V https://tweakers.net/pric...wit-zilver/specificaties/. Toen ik hoorde dat er bij Tweakers voor het Testpanel Reviewers werden gezocht voor onder andere een aantal LG Gaming monitoren, heb ik me meteen opgegeven. Ik kreeg een positief bericht daarover en zit nu daarom dit verhaal te schrijven.

LG heeft een duidelijke doelgroep strategie. Ze bedienen markten voor specifieke eisen, maar ook als het echt om de prijs gaat hebben ze daar producten voor. De monitoren die voor Tweakers getest worden komen uit de UltraGear Gaming Monitor groep. Voor vervente spelers van snelle online shooters heeft dat een duidelijke appeal. Daar gaat het om snel kunnen reageren, daar hoort een snelle game monitor bij. In deze UltraGear Gaming Monitor groep zitten 6 modellen in 3 formaten: 34”, 31,5” en 24”. Om de Gamers te kunnen bedienen hebben deze monitor de volgende –er toe doende- specificaties:

Foto, Overzicht monitoren LG UltraGaming

Onderlinge verschillen in deze monitoren zijn het formaat, de resolutie en de GPU ondersteuning.

Overigens is het wel zo dat je om optimaal van dergelijke monitoren gebruikte te kunnen maken, redelijke zware hardware nodig hebt. Vooral de videokaart is bepalend of je überhaupt iets aan zo’n gaming monitor hebt…

Ik heb een aantal verschillende PC’s staan en met mijn media PC is gamen op een hogere resolutie dan full hd eigenlijk niet echt te doen. Terwijl de specificaties helemaal niet slecht zijn: Intel Z270 platform met een core i7 – 6700K processor, een Nvidia GTX 1060 6 GB videokaart, 2 x 4GB DDR4 @ 3000MHz, een SSD als bootdrive en een HDD voor de bulk. De videokaart komt op de monitor met een resolutie van 2560x1440 en 144Hz (165 overclocked) in de problemen als ik The Division 2 erop ga spelen. De beweging is schokkerig en als je een enemy probeert te raken, springt je wapen er vaak net langs, waardoor je dus mis schiet.
Featureset
Ik loop vervolgens alle belangrijke punten na, zoals de technische weetjes en feitjes of er nog mooie en opvallende dingen te vinden zijn en wat me verder nog maar in valt.

Ik heb de LG UltraGear 32GK850G-B Gaming monitor ontvangen voor het testpanel. Dit betreft dus een 31,5” QHD monitor (Quad HD) met een resolutie van 2560x1440. Met een reactietijd van 5ms in principe geschikt voor games die snelle reactie nodig hebben. De verversingssnelheid van 144Hz (met een overclock zelf te verhogen naar 165Hz) is daarbij ook ideaal en erg prettig aan de ogen.

Overige bijzondere eigenschappen:
  • VA paneel
  • G-sync: geoptimaliseerd voor beeldverwerking door Nvidia videokaarten
  • De reactietijd van 5ms wordt daarnaast nog geholpen doordat Motion Blur wordt verminderd tot zelfs 1ms.
  • Aan 3-zijden heeft het scherm nagenoeg geen rand (3-side Ultra-Slim Bezel)
  • Sfeerverlichting: De achterzijde heeft een ARGB led verlichtingsring
  • USB 3.0 hub
  • OnScreen Control software: gesplitst scherm in diverse varianten mogelijk, PIP (Picture in Picture), Helderheid en contrast is hier ook aan te passen
Uiteraard zijn de specificaties terug te vinden in de Tweakers Pricewatch https://tweakers.net/pric...agear-32gk850g-zwart.html, aanvullende zaken op de site van LG https://www.lg.com/nl/monitoren/lg-32GK850G-B.
Vormgeving
Deze monitor heeft een mooie strakke vormgeving, hij is geheel van matzwart kunststof. Uitgezonderd de rode streep op de voet, hetgeen een mooi detail vormt.

Foto, Monitorvoet - detail

De instellingen van de monitor kunnen middels een aan de onderzijde te vinden joystick en scroll knop worden gestuurd.

Foto, de bediening

De joystick is als volgt te gebruiken:
  • Door de knop in te drukken schakelt de monitor aan of uit
  • Je kunt deze (sub)menu’s oproepen: Input, Power Off, Settings en Game Mode
  • Onder het kopje settings bevinden zich deze submenu’s: Game Mode, Game Adjust, Picture Adjust, Input en General
Foto, Functies van de Joystick

Er zijn een 6-tal voorgeprogrammeerde setups aanwezig, waarbij deze instellingen automatisch wijzigen:
  • Refresh rate -> automatisch overgenomen uit Windows
  • G-sync -> automatisch overgenomen uit Windows indien hardware ondersteund On/Off
  • Overclock -> On / Off (dit kun je zelf ook apart aan of uitzetten)
  • Black Stabilizer -> On / Off
  • Response Time -> Fast / Faster
Foto, Eigenschappen beeldscherm, Foto Alle modi

Klik nu op Alle modi weergeven. Scroll door de lijst en kies de best mogelijke modus. In dit geval 2560 bij 1440, ware kleuren (32bits), 165Hertz. Klik op OK om te bevestigen. Overigens moet wel de overclock modus op de monitor aangeschakeld staan voordat de optie 165Hz in de keuzelijst te zien is.

De bediening van de LED kleurenring gebeurt middels de scroll knop onderop de monitor. Door de scrollknop in te drukken kun je de led kleuren aan of uitzetten. Als hij geactiveerd is kun je door het draaien van de scroll knop verschillende “sfeermodi” kiezen.

Foto, Led kleurenring aan de achterzijde van de monitor

De ledverlichting geeft een leuk effect zo vanaf de achterzijde, de kleuropties zijn zoals gezegd vast aangemaakt. Jje kunt uit rustig blauw/groen kiezen, cool wit/geel maar ook dynamisch dan draait de led ring rond met de kleuren van de regenboog. Zie Gif

Foto, Een GIF van de led ring als Dynamisch ingesteld met de kleuren van de regenboog
Aansluitingen
Foto, aansluitingen

De monitor heeft 2 beeldschermaansluitingen: 1 x DisplayPort (tm versie 1.2) en 1 x HDMI (tm versie 1.4). Voor het gebruiken van een refresh rate van 144Hz (of overclock tot 165Hz) kun je alleen werken met een DisplayPort kabel aangezien de HDMI 1.4 aansluiting maar maximaal 60Hz doorgeeft. Verder zie je op de foto de USB 3.0 in- en uitgang(en), een poort voor de stroomvoorziening (via een adapter) en een headphone jack.

De positionering van de aansluitingen vind ik niet optimaal, alle stekkers komen haaks in de monitor. Dat is niet ideaal, helemaal niet als je monitor bijvoorbeeld aan een beugel aan de wand ophangt. Ik vind het prettiger als je de stekkers er aan de onderzijde insteekt.

Toch heeft de LG 32GK850G een strak uiterlijk een goede uitstraling, voelt stevig aan en heeft zeker op basis van zijn looks alles in zich om een Gaming Monitor te zijn.

Foto, De LG Monitor naast mijn test systeem

Foto, Specificaties van mijn Bird of Prey2 systeem

Primair heb ik mijn Bird of Prey 2 systeem gebruikt voor het testen. Het systeem is standaard overgeclockt op 5000MHz op alle cores, de videokaart draait op stock instellingen. Deze zelfgebouwde PC is voorzien van custom waterkoeling, de temperaturen zijn optimaal onder controle. Tevens voorzien van een razendsnelle Samsung NVMe EVO 970 plus SSD als bootdrive en een gewone SSD voor opslag van Games en andere veel gebruikte toepassingen.

Foto, Detail waterkoeling
Kleurweergave, Contrast en helderheid
Tja groen is gras, geel is banaan, oranje is Nederland… Maar zo simpel is het niet. Helaas heb ik zelf hier en daar wat last kleurenblindheid en dat maakt het voor mij vaak moeilijk om over de kleurweergave iets te zeggen. Maar ik ga mijn best doen!

Ik heb als eerste een poosje The Division 2 gespeeld nadat ik de monitor had aangesloten. Ik moet zeggen dat het beeld er heel goed uit ziet, de kleuren zijn helder, de afbeeldingen zijn scherp. Door de Hogere QHD resolutie zijn er meer details te zien dan ik gewend ben, erg mooi en fijn aan de ogen.

Ik gebruik zelf voor het gamen een Acer Predator XB270H gaming monitor: Formaat: 27”, Resolutie: 1920x1080, 144Hz, 1ms. Op het formaat en resolutie na is mijn monitor min of meer gelijkwaardig en een mooi uitgangspunt om te vergelijken.

Foto, Monitor test met de game The Division 2

De monitor met deze settings ingesteld en zo gebruikt tijdens het testen:
Foto, Monitor settings tijdens testen (Game Mode: FPS2)

Om te checken hoe het met het aantal frames per seconde zit, gebruik ik de ingebouwde Benchmark test van The Division 2. In game zijn de settings als volgt:
  • Resolutie: 2560x1440
  • Refresh rate: 165Hz
  • DX versie: DX12
  • Enable Reduced Latency: No
  • Graphic Quality: Ultra
  • Vsync: Off
  • Frame Rate Limit: Off
Vervolgens de Benchmark gedraaid.
Foto, The Division 2 Benchmark Test Results

Het gemiddelde komt uit op 55 FPS en dat levert een score op van 4893
Met een dergelijke score is het geen enkel probleem om de game op die settings te spelen. Dat blijkt ook na een aantal missies gespeeld te hebben.

Ik heb dezelfde Benchmarktest ook op 2 andere systemen gedaan (eerder genoemde media PC en op de hieronder genoemde Battle-X299). Dat resulteerde in het volgende:

Foto, Tabel met gegevens van The Division Benchmark test op verschillende systemen en monitoren

Zoals te zien is scoren zowel mijn Bird of Prey2 en de Battle-X299 uitstekend. De media PC is –zoals eerder genoemd- niet krachtig genoeg. Helaas kon ik daardoor geen goed beeld krijgen van de pluspunten van de G-sync ondersteuning.

Het mooiste en meest duidelijke is toch om mijn dagelijkse gaming PC en monitor (27” Acer Predator) en mijn Bird of Prey 2 met de LG 32GK850G onderling te vergelijken. Duidelijk is dat vooral de resolutie: FHD 1920x1080 vs QHD 2560x1440 een forse invloed op de beeldverwerking heeft: score van 8886/99 FPS vs score van 4893/55 FPS. Waarbij waarschijnlijk ook het intel extreme platform nog wel een extra duit in het zakje doet.

Conclusie is in ieder geval dat op de LG UltraGaming 32GK850G zeer goede prestaties levert en de game ervaring absoluut uitstekend is te noemen. Ik heb geen enkele vorm van Lag/Ghosting/Latency of anderszins waargenomen. Het spelen van een Shooter op deze monitor is een genot en absoluut een aanrader.

Om diverse testen uit te kunnen voeren heb ik de LG 32GK850G monitor naast mijn andere gaming setup gezet en zo 2 monitoren tegelijk de testen laten uitvoeren. Ik heb gekeken of er onderling verschillen waren/ optraden. Daarvan heb ik foto’s genomen (Samsung Galaxy S9 plus, 9,1mp 4032x2268, HDR: on, settings verder op auto).

Mijn dagelijkse gaming systeem: open ThermalTake P5 kast met custom waterkoeling, voorzien van een Intel X299 platform met een Gigabyte Aorus X299 Gaming 9 moederbord, een intel extreme Core i7-7820X processor @ 4500MHz, een AMD Radeon RX Vega 64, 4 x 8GB G.Skill 3600 c17 sticks en een WD Black NVMe boot SSD, daarnaast een normale SSD voor Games en andere veel gebruikte toepassingen en 2 x een HDD voor backups en diverse data. Ik gebruik een monitor arm waaraan 3 beeldschermen hangen, de eerder genoemde 27” Acer Predator en daarnaast een 24” BenQ en een 24” iiyama. Ik heb voor de test de LG monitor voor de iiyama monitor neergezet.

Foto, 2 Systemen naast elkaar met in totaal 3 monitoren

Ik heb testen gebruikt van de volgende sites: Eizo https://www.eizo.nl/alle-...res/software/monitortest/, TestUfo https://www.testufo.com/ghosting en Lagom http://www.lagom.nl/lcd-test/.

Een Eizo patroontest: Middels deze test kun je de kwaliteit van de afbeelding inspecteren. De cirkels moeten compleet en rond zijn, de lijnen in het frequentiepatroon moeten duidelijk en te onderscheiden zijn, het kleurverloop (colorgradient) moet gelijkmatig zijn zonder onderbreking of verstoring.

Foto, Eizo test Acer vs LG Gaming Monitor
Pixeldefecten
Uiteraard hoop ik vooral nimmer een dooie pixel tegen te komen…. Vaak al heb ik verhalen over deze traumatische toestand gehoord, maar ben de dans altijd nog ontsprongen…. Ik verwacht van LG natuurlijk vakwerk en zeker op deze mooie nog zeer jonge monitor. Maar we zullen eens met een strenge blik inspecteren.

De Eizo defective Pixelstest is duidelijk: geen defecten te vinden! Ik heb alleen de rode, blauwe en groene versie van de test op de foto gezet.

Defective Pixels: check if there are any defective pixels on the monitor. All of the pixels should be red/blue or green. If you see a black pixel, this indicates a missing subpixel.

De rode kleur was blijkbaar moeilijk voor mijn camera, want zo zag het er op de schermen niet uit.

Foto, Eizo Defective Pixel test Red, Green and Blue

Eizo Uniformity test:

Assess the uniformity of the images using various grayscales. The brightness should be equally distributed across the entire image, and the image shouldn’t have any colorfull areas.

Foto, Eizo Uniformity test
Beide monitoren vertonen geen rariteiten, dus dat zit goed.

Eizo test: Viewing Angle (kijkhoek)

Test the monitor’s viewing angle stability. When you increase the viewing angle, the size and the shape of the circles displayed should remain almost the same. Slight change may appear. Less is better.

Foto, Eizo Viewing Angle Test
Helaas is het lastig de resultaten van deze test in een foto vast te leggen. Als je onder verschillende hoeken naar de schermen kijkt zie je wel dat er een duidelijk verschil is. De LG monitor presteert echt beter dan de Acer, de kijkhoek van LG is dus hoger. Dat klopt ook als ik de specificaties nazoek, 178° voor de LG en 160° voor de Acer.

Eizo Response Tijd test

Ik heb een korte video opname gemaakt tijdens de response tijd test, en deze in een GIF omgezet. De test is gelijktijdig op beide monitoren uitgevoerd. Als je het GIFje goed bekijkt zie dat de LG monitor steeds iets verder achter begint te lopen bij de Acer monitor. De response tijd van de Acer is dus iets beter dan die van de LG.

Foto, Response tijd verschil Acer vs LG in een GIF
Ghosting
Wat is Ghosting nou eigenlijk precies vroeg ik mij af:
Op de site Blurbusters https://www.blurbusters.com/faq/lcd-motion-artifacts/is zeer veel en zeer uitgebreide informatie te vinden, ze definiëren Ghosting als volgt:

Ghosting is a trailing motion artifact. It is caused by asymmetric pixel transitions: Transitions from between two colors can be faster in one direction than the other direction. This motion artifact appears only on trailing edges; observe the yellow dome.

Foto, Persuite Cam Ghosting

Daarnaast is er ook nog iets als: Coronas / Inverse Ghosting, hetgeen als volgt gedefinieerd is:
Coronas are trailing artifacts caused by response time acceleration (RTC, overdrive, ASUS Trace-Free, BENQ AMA). Pixels can overshoot their final color value before bouncing back, causing bright inverse ghosting.

Foto, Coronas / Inverse Ghosting

Uiteraard is die verschijnsel wel bekend als je eens een game hebt proberen te spelen op een ongeschikt belscherm of met ongeschikte hardware.

Gelukkig kan ik melden dat van Ghosting niets te merken was tijdens het testen. Met uitzondering van de eerder genoemde test met mijn Media PC (hardware was daarvan de oorzaak).

Op problemen als Ghosting zit je als gamer niet op te wachten, al helemaal niet als je een online shooter gaat spelen zoals Ghost Recon Wildlands, The Division 2 of bijvoorbeeld Battlefield. Hetzelfde geld overigens ook bij race games bij voorbeeld.
Zoals gezegd bij de test met het scherm aan de hand van de benchmark van The Division 2 en ook na een aantal missies te hebben gespeeld, is gamen op die settings geen enkel probleem.
Bouwkwaliteit en afwerking
Het gaat om de functie van het product dat je koopt, maar het oog wil ook wat. Ook hebben allerlei beslissingen in het productie gedeelte een fikse impact op de uitstraling en vooral ook de levensduur van de monitor.
Deze LG monitor is mooi strak uitgevoerd en de kwaliteit is wat je verwachten mag in deze (consumenten) prijsklasse. Licht kunststof materiaal, maar het voelt stevig genoeg aan. Verder is er niet veel aan toe te voegen. Dat geldt ook voor de afwerking.
Om een idee te krijgen hoe de prijs van deze LG monitor zich verhoudt tot concurrerende producten, heb ik de pricewatch productfilters gebruikt (https://tweakers.net/cate...ob_DO9rXex8fwH0AFw61FK-QA). Beeldschermdiagonaal: 31,5 – 32”, Resolutie: 2560x1440, Reactietijd 1ms-5ms, Refresh rate: 100Hz-175Hz. Dat levert op moment van schrijven (20 juni 2019) een 19-tal producten op.

Foto, Prijs van de LG 32GK850G monitor t.o.v. de concurrentie
Prijzenradar: hoe dichterbij het midden, hoe lager de prijs. De buitenste ring bevat dan de hoogste prijzen

Ruwweg zijn de producten met gelijke specificaties als de LG UltraGear qua prijs in 3 zones te verdelen:
  • 8 producten hebben prijs van 330 tot en met 420 euro Lage prijs segment
  • 6 producten hebben prijs van 421 tot en met 500 euro Middel prijssegment
  • 5 producten hebben prijs van 501 en meer euro Hogere prijssegment
LG valt qua prijs dus in het hogere segment, de vraagprijs voor de LG 32GK850G monitor ligt (medio juni 2019) rond de € 557,00. LG heeft stevige concurrenten gekozen, met een al wat langer gevestigde naar in het High End Gaming segment. Ze hebben zich gepositioneerd naast Asus ROG Strix en De Acer Predator monitoren, daarbij valt wel op dat zowel de Asus als de Acer monitoren “curved” zijn, terwijl LG dat niet heeft.

De LG UltraGear 32GK850G monitor verrast door zijn uitstekende prestaties en mag zich meten met de topaanbieders in deze markt. Het Design is strak en het rode accent op de voet spreekt mij zeker aan. De Led verlichting op de achterzijde die wordt gebruikt als sfeerverlichtingsprojector vind ik (en al mijn vrienden net zo) erg mooi. Het spelen van fast-paced games is op deze monitor geen enkel probleem. Als ik een vervanger voor mijn huidige Gaminig Monitor ga zoeken, neem ik deze LG zeker als een van de beste kanshebbers mee. De aansluitingen voor de stekkers kan beter, verder is de prijs ietwat wat aan de hoge kant.

Heb jij ook een LG UltraGear 32GK850G Zwart?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones