Asus Chromebook Flip C434TA-E10013

Specificaties 14" • 1920x1080 • 64GB • Intel Core M - Bekijk alle specificaties

Asus Chromebook Flip C434TA-E10013 Review

Eef1992 24 juni 2019, laatste update op 29 november 2020, 3.137 views Product gekocht

Asus Chromebook Flip C434TA-E10013

Fijne Chromebook; bouwkwaliteit is top ( alluminium), hij is stil (geen ventilatoren) en ligt prettig in de hand. Enkele kleine ergonomische missertjes drukken de pret niet. Inmiddels is de laptop al 2 keer echt stuk geweest en zijn er echt wat dingen mis. Ik zou niemand aanraden deze te kopen.

Pluspunten

• Stevig
  • Aluminium behuizing
  • Mooi scherm
  • Opslagruimte
  • Werkgeheugen
  • Vlot genoeg voor Chromebook
  • Accuduur
  • Opladen via USB-C

Minpunten

• Aan-/uitknop onhandig geplaatst
  • Vette vingers op (aanraak-)scherm
  • Er hadden rondom iets verder uitstekende rubbertjes op mogen zitten om in de verschillende modi op te rusten
  • Niet om op te gamen
  • Touchscreen hield er binnen een maand mee op
  • Touchscreen is er alweer mee opgehouden.

Als je de doos opent, valt meteen op dat dit een mooi gebouwd apparaat is. Ik heb hem gekocht als vervanger voor mijn 13 inch Zenbook(UX305CA-FC022T) met M3 processor van de Skylake generatie, en de bouwkwaliteit is gevoelsmatig weer een stapje beter dan van de Zenbook. De randjes zijn minder scherp, er zit minder flex in de behuizing. Wat ook meteen opvalt is het spiegelende scherm, wat niet echt handig is in de zon, maar ook niet onoverkomenlijk is. Daar staat uiteraard het touchscreen tegenover, en dat gebruik ik in de praktijk toch veel meer dan ik ooit gedacht had.

De prestaties zijn in alle opzichten prima: in dagelijks gebruik is hij een stuk vlotter dan de Zenbook, vermoedelijk voornamelijk door Chrome OS vs Windows. Het gebruik van Chrome OS bevalt me prima voor de dagelijkse beslommeringen, en iedereen die niet regelmatig (niet browser based) spelletjes speelt of om een andere hele specifieke reden Windows nodig heeft, zou ik zeker Chrome OS aanraden. Persoonlijk vind ik het jammer dat sommige spelletjes niet draaien (wat oudere strategiespelletjes, zoals Age of Empires en Civilization IV/V speelde ik nog wel eens op de Zenbook), maar aan de andere kant heb ik daar een andere laptop voor. Update: inmiddels met Linux ondersteuning in bèta zijn er best wel wat spelletjes beschikbaar. Met gpu acceleration en hyperthreading aan (Google kan je vertellen hoe..) doet de laptop het prima in Civ 5 op kleinere maps, maar ook in veel andere spelletjes waar de FPS niet het belangrijkst zijn. Op de game pc in de kelder een spel starten via steam en weergeven op deze pc gaat ook behoorlijk goed, zolang je hier thuis op de WiFi of ethernet zit. Van andere locaties is de vertraging meestal te groot. De Shadow.tech app van Android werkt echter niet lekker op de Chromebook, en hun Linux app krijg ik niet aan het werk. Best jammer, want deze laptop heeft een fijn scherm en een nog fijnere accuzuur

Verder is het prettig dat in Chrome OS het casten van van alles en nog wat naar de TV erg makkelijk gaat, wat het een ideaal ecosysteem voor presentaties maakt.

Over dit apparaat zelf kunnen we vrij kort zijn: de bouwkwaliteit is top, hij wordt warm, maar niet heet, is stil(passief gekoeld, geen ventilator), de luidsprekers zijn OK voor het soort apparaat, het touchscreen werkt goed, maar vergaart veel vette vingers en in het algemeen ben ik er erg tevreden mee. Het opladen met USB-C (en dus eventueel ook met je telefoonlader, zij het dan wel erg traag), aan beide kanten van de laptop (links én rechts) is super praktisch. Iets minder praktisch is de plaatsing van de aan-/uitknop, als ik het apparaat als tabblet gebruik, zet ik hem namelijk regelmatig uit doordat mijn hand daar op rust. Typen gaat verder voor het formaat relatief fijn; het toetsenbord komt iets omhoog in de laptop stand en de toetsen zijn niet overdreven klein. De travel is kort, maar niet zo dat het me stoort, als ik grote stukken type gebruik ik eigenlijk altijd een extern toetsenbord.

Inmiddels heb ik thuis een USBC dock en een 1440p ultrawide scherm, en dat werkt vlekkeloos en fijn, zolang je er geen spelletjes op wilt spelen.

Hoewel heel tevreden.. Na een maand hield het touchscreen er mee op, en ik betrap me erop dat ik dat om de haverklap mis, dus heb de laptop zojuist ter reparatie opgestuurd.. Ben benieuwd. Heb de score ook maar wat naar beneden aangepast, want het schijnt niet echt incidenteel te zijn!

Laptop is de vorige keer ruim 3 weken weggeweest en heeft het daarna weer een paar maanden gedaan. Inmiddels is het touchscreen er weer mee opgehouden en geeft de laptop soms zwart beeld op het interne scherm. Gewoon weer hetzelfde probleem dus. Schijt irritant en het doet voor mij beslist af aan het product. Verder hebben de rubber pootjes waarom de laptop rust inmiddels allemaal losgelaten, waardoor de laptop schuift over tafel en dat doet op de één of andere manier ook erg af aan het premium gevoel. De gebruikte luim liet gewoon los, binnen een paar maanden was ik 3 pootjes kwijt.

Heb de scores aangepast om dit gegeven weer te geven.. Ik zou de laptop niet meer aanraden.

Heb jij ook een Asus Chromebook Flip C434TA-E10013?

Kan je op deze chromebook ook alle android apps zetten ?
Kan je op deze chromebook ook alle android apps zetten ?
Alle niet, sommige werken niet, maar veel Android apps werken op deze Chromebook, je hebt gewoon toegang tot de Play Store.

Ook Linux applicaties werken overigens, Steam en Civ V werken bijvoorbeeld ook..
Als toevoeging misschien nog dat het toetsenbord iets omhoog komt wanneer je het scherm opent. Dit hebben niet veel chromebooks.
Dat is een goede, want dat is waar! Ik zal het aan de review toevoegen.
@Eef1992 En is het probleem opgelost? waar lag het touchscreen probleem aan?
Een productiefout, als je googlet vind je veel verhalen over touchscreens die ermee stoppen, op Reddit e.d.

Heb een nieuwe gekregen, kijken hoe lang deze het volhoudt.
Ai, heb de laptop al besteld. Heb wel wat gelezen ja, maar het is nu ook weer niet zo dat het er vol mee staat. Laten we hopen dat de mijne dit probleem niet heeft. (ook gelezen dat het een software probleem kan zijn binnen chrome os).

Hoelang heb je de nieuwe al?

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 14 september 2019 21:21]

Inmiddels heb ik weer scherm problemen, heb de review geüpdatet. Ben al met al niet heel tevreden. Hoe bevalt hij jou?
3 Weken. Het touchscreen is niet het meest responsive touchscreen ooit, maar tot nu toe werkt hij wel stabiel. Het was bij mij iig geen software probleem, ook compleet opnieuw installeren leverde niks op ;)

Verder wel één van de fijnste laptops die ik ooit heb gehad hoor, dus wat dat betreft!

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite