Asus Chromebook Flip C434TA-E10013

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB • Intel Core M - Bekijk alle specificaties

Asus Chromebook Flip C434TA-E10013 Review

Eef1992 24 juni 2019, laatste update op 1 augustus 2019, 2.569 views Product gekocht

Asus Chromebook Flip C434TA-E10013

Fijne Chromebook; bouwkwaliteit is top (stevig, volledig uit alluminium), hij is heel stil (geen ventilatoren) en ligt prettig in de hand. Grootste frustratie; in de tablet modus rust mijn hand in de meest natuurlijke houding op de aan-/uitknop, waardoor ik hem soms per ongeluk uitschakel.

Pluspunten

• Stevig
  • Aluminium behuizing
  • Mooi scherm
  • Opslagruimte
  • Werkgeheugen
  • Vlot genoeg voor Chromebook
  • Accuduur
  • Opladen via USB-C

Minpunten

• Aan-/uitknop onhandig geplaatst
  • Vette vingers op (aanraak-)scherm
  • Er hadden rondom iets verder uitstekende rubbertjes op mogen zitten om in de verschillende modi op te rusten
  • Niet om op te gamen
  • Touchscreen hield er binnen een maand mee op

Als je de doos opent, valt meteen op dat dit een mooi gebouwd apparaat is. Ik heb hem gekocht als vervanger voor mijn 13 inch Zenbook(UX305CA-FC022T) met M3 processor van de Skylake generatie, en de bouwkwaliteit is gevoelsmatig weer een stapje beter dan van de Zenbook. De randjes zijn minder scherp, er zit minder flex in de behuizing. Wat ook meteen opvalt is het spiegelende scherm, wat niet echt handig is in de zon, maar ook niet onoverkomenlijk is. Daar staat uiteraard het touchscreen tegenover, en dat gebruik ik in de praktijk toch veel meer dan ik ooit gedacht had.

De prestaties zijn in alle opzichten prima: in dagelijks gebruik is hij een stuk vlotter dan de Zenbook, vermoedelijk voornamelijk door Chrome OS vs Windows. Het gebruik van Chrome OS bevalt me prima voor de dagelijkse beslommeringen, en iedereen die niet regelmatig (niet browser based) spelletjes speelt of om een andere hele specifieke reden Windows nodig heeft, zou ik zeker Chrome OS aanraden. Persoonlijk vind ik het jammer dat sommige spelletjes niet draaien (wat oudere strategiespelletjes, zoals Age of Empires en Civilization IV/V speelde ik nog wel eens op de Zenbook), maar aan de andere kant heb ik daar een andere laptop voor.

Verder is het prettig dat in Chrome OS het casten van van alles en nog wat naar de TV erg makkelijk gaat, wat het een ideaal ecosysteem voor presentaties maakt.

Over dit apparaat zelf kunnen we vrij kort zijn: de bouwkwaliteit is top, hij wordt warm, maar niet heet, is stil(passief gekoeld, geen ventilator), de luidsprekers zijn OK voor het soort apparaat, het touchscreen werkt goed, maar vergaart veel vette vingers en in het algemeen ben ik er erg tevreden mee. Het opladen met USB-C (en dus eventueel ook met je telefoonlader, zij het dan wel erg traag), aan beide kanten van de laptop (links én rechts) is super praktisch. Iets minder praktisch is de plaatsing van de aan-/uitknop, als ik het apparaat als tabblet gebruik, zet ik hem namelijk regelmatig uit doordat mijn hand daar op rust. Typen gaat verder voor het formaat relatief fijn; het toetsenbord komt iets omhoog in de laptop stand en de toetsen zijn niet overdreven klein. De travel is kort, maar niet zo dat het me stoort, als ik grote stukken type gebruik ik eigenlijk altijd een extern toetsenbord.

Hoewel heel tevreden.. Na een maand hield het touchscreen er mee op, en ik betrap me erop dat ik dat om de haverklap mis, dus heb de laptop zojuist ter reparatie opgestuurd.. Ben benieuwd. Heb de score ook maar wat naar beneden aangepast, want het schijnt niet echt incidenteel te zijn!

Heb jij ook een Asus Chromebook Flip C434TA-E10013?

Kan je op deze chromebook ook alle android apps zetten ?
Kan je op deze chromebook ook alle android apps zetten ?
Alle niet, sommige werken niet, maar veel Android apps werken op deze Chromebook, je hebt gewoon toegang tot de Play Store.

Ook Linux applicaties werken overigens, Steam en Civ V werken bijvoorbeeld ook..
Als toevoeging misschien nog dat het toetsenbord iets omhoog komt wanneer je het scherm opent. Dit hebben niet veel chromebooks.
Dat is een goede, want dat is waar! Ik zal het aan de review toevoegen.
@Eef1992 En is het probleem opgelost? waar lag het touchscreen probleem aan?
Een productiefout, als je googlet vind je veel verhalen over touchscreens die ermee stoppen, op Reddit e.d.

Heb een nieuwe gekregen, kijken hoe lang deze het volhoudt.
Ai, heb de laptop al besteld. Heb wel wat gelezen ja, maar het is nu ook weer niet zo dat het er vol mee staat. Laten we hopen dat de mijne dit probleem niet heeft. (ook gelezen dat het een software probleem kan zijn binnen chrome os).

Hoelang heb je de nieuwe al?

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 14 september 2019 21:21]

3 Weken. Het touchscreen is niet het meest responsive touchscreen ooit, maar tot nu toe werkt hij wel stabiel. Het was bij mij iig geen software probleem, ook compleet opnieuw installeren leverde niks op ;)

Verder wel één van de fijnste laptops die ik ooit heb gehad hoor, dus wat dat betreft!