Tweakers zegt: 7,5

Oppo Reno 10X Zoom Edition (8GB ram, 256GB opslag) Groen

Specificaties 6,6" • 2340x1080 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Oppo Reno 10X Zoom Edition (8GB ram, 256GB opslag) Groen Review

Silvos 24 juni 2019, laatste update op 25 juni 2019, 1.501 views Product gekocht

Oppo Reno 10X Zoom Edition (8GB ram, 256GB opslag) Groen

Een interessante telefoon met innovatief frontcamera mechanisme, een prima ononderbroken 6,6 inch scherm en een indrukwekkende camera. Als je het formaat en de kwetsbaarheid van de frontcamera voor lief neemt is dit potentieel een heel mooi toestel.

Pluspunten

• 6,6 inch scherm
  • Zeer goede camera
  • Innovatief design
  • standaard 256GB geheugen
  • Vingerafdrukscanner onder scherm

Minpunten

• Formaat en gewicht
  • Kwestbaarheid frontcam (?)

Edit: 25-6 wat extra fotovoorbeelden toegevoegd
Ik zag dat er nog maar 1 review was over dit toestel op Tweakers en gezien het toch wel een noemenswaardig toestel is hierbij mijn beknopte gebruikersreview. Ik zal niet alle punten even uitgebreid bespreken omdat ik niet bekend ben met het draaien van benchmarks.

Daarnaast heb ik een tijdje geen high end toestel gehad, dus het is voor mij lastig inschatten hoe dit toestel zich verhoudt tot belangrijke concurrenten als de P30 Pro of de Galaxy S10. Wel heb ik het toestel zelf aangeschaft.
Behuizing
Laten we beginnen bij de behuizing. Wat natuurlijk gelijk opvalt is de prachtige haaievin die omhoog schuift voor de flitser en frontcamera. Veelgehoorde kritiek is dat dit design nogal kwetsbaar zou zijn, maar het is – zeker voor de techliefhebbers – wel supergaaf. Ik heb de telefoon nu een paar dagen en ik geniet elke keer nog als dat dingetje omhoog gaat. Het heeft gewoon een heerlijke futuristische gimmick factor.

Ook voelt het uitsteeksel redelijk stevig aan en de opening tussen het mechanisme en de rest van de telefoon is minimaal. Ik denk dat het zeker kwetsbaarder is dan een normale camera en vatbaar is voor vuil en stof op de lange termijn – maar het lijkt redelijk doordacht ontworpen.

Verder is positief dat in de doos standaard een screenprotector en plastic hoesje zitten om scherm en behuizing te beschermen. Dat is extra handig omdat het aantal winkels dat accessoires verkoopt voor deze oppo nog wat beperkt is. Het hoesje heeft een luxe uitstraling en een zandkorrel achtige structuur die prettig in de hand houdt.
Voor de rest valt er niet veel over de behuizing te zeggen. Alles voelt stevig aan, met weinig speling en zoals je zou verwachten van een high-end telefoon.
Scherm & Accuduur
Het scherm is blinkt vooral uit op het gebied van uitstraling. Door de dunne bezels rondom en het ontbreken van een notch krijg je een prachtig afgerond scherm wat heel symmetrisch en rustig oogt. Het scherm zelf (schijnt) niet het allerbeste te zijn, wat ook blijkt uit de ‘gewone’ 2340x1080p resolutie.
Desondanks (ik stap over van een budget telefoon (zoals ook te zien aan de foto's van de oppo :) ) vind ik het scherm prima ogen. De helderheid is meer dan prima, de kleuren – lijken – vrij natuurlijk over te komen, wat ik persoonlijk een plus vind. Daarnaast krijg je een lekker groot 6,6 inch scherm in een (relatief) compacte behuizing. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen wellicht een aflopend scherm of een QHD resolutie verwachten in een high-end telefoon. Maar het scherm scoort zeker voldoende op het gebied van beeldkwaliteit (alsdus mijn subjectieve oordeel).

Over de accuduur kan ik nog niet zoveel zeggen aangezien ik het toestel pas een paar dagen heb. Toen ik intensief Asphalt speelde merkte ik wel dat de batterij snel leegliep, maar dat lijkt me ook wel normaal. Opladen gaat in ieder geval wel bovengemiddeld snel met een USB-C lader op 5V 4A. Tijdens de eerste laadcyclus ging het toestel van 15% naar 95% in een uurtje tijd. Ik zal mijn bevindingen over de accuduur later toevoegen.
Camera
Dan de camera – misschien wel het belangrijkste punt van dit toestel. Net als de Huawei P30 Pro zet Oppo in op zoomfunctionaliteit van de camera, zeker met deze 10x zoom editie. Voor mij was dit een echte uitkomst.

Ik vind het namelijk echt leuk om te fotograferen, maar ik ben vaak niet in de gelegenheid, of simpelweg te lui om een compactcamera of systeemcamera mee te slepen. En je zult altijd zien dat net die leuke fotomomenten komen als je die camera dan niet bij hebt.

Smartphone camera’s zijn de laatste jaren wel steeds beter geworden, maar door het gebrek aan zoom en de kleine sensor was zelfs een goedkope compactcamera onder de streep toch gewoon nog een slagje beter dan zelfs de meeste high-end telefoons. Daar lijkt nu verandering in te komen – met als beste voorbeelden de Reno 10x zoom en de P30 Pro van Huawei.

Ik heb diverse vergelijkingen bekeken tussen de P30 pro en de Reno 10x en de Reno 10x zoom lijkt (iets) minder hoge kwaliteit te produceren. Met name op het gebied van omstandigheden met weinig licht. Ook heeft de Reno geen optische stabilisatie en wisselt de Reno niet van lens tijdens video waarin je bijvoorbeeld zoomt. Dit betekend dat videobeelden ingezoomd gewoon wazig blijven aangezien je die met de hoofdsensor filmt. Wel schijnen de kleuren van de Oppo natuurlijker te zijn.

Desondanks maakt de Oppo absoluut geen lelijke plaatjes – ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Zoals diverse sites al uitleggen biedt de Oppo geen echte 10x zoom, maar 10x hybride zoom. De telelens zoomt feitelijk maar 5x in (als ik het goed heb) voor 10x zoom wordt de data gecombineerd met de andere camera’s via een slim algoritme. Zoals tweakers zelf in hun preview benoemen levert de 10x hybride zoom beter plaatjes op dan 10x digitale zoom, maar het mooiste resultaat behaal je met 1x tot 5x zoom.

Dit is alsnog een hele stap vooruit, juist die 5x zoom stelt je net in staat om bijvoorbeeld een schuw dier te fotograferen, of een mooi gebouw waar je niet in de buurt kan komen. Ik heb de telefoon nog maar kort dus ik zal nog wat meer voorbeelden toevoegen, maar hieronder alvast 5 voorbeeldplaatjes

Alle foto's op volautomatische instelling vanuit de hand geschoten (klik voor originele foto).

Foto 1: Kat in de tuin 1x zoom
Foto 1B: Kat in de tuin 5x zoom (zelfde positie)
Foto 2: Drijvend platform in de haven bij schemering 1x Zoom

Foto 4C: Stormvloedkering 10x Zoom
Foto 5: Tankstation bij schemering 1x Zoom
Foto 5B: Tankstation bij schemering 5x Zoom
Foto 5C: Tankstation bij schemering 10x Zoom

Nogmaals – dit zijn nog niet de beste plaatjes – maar het geeft een indruk van de mogelijkheden. Ik zal komende weken nog wat meer (en betere) voorbeelden toevoegen.

Update: Ik vind vooral de tankstation foto een mooi voorbeelden van de zoom mogelijkheden. Je ziet bij 5x Zoom indrukwekkend veel detail (als je bedenkt dat ik helemaal op de parkeerplaats sta naast het tankstation) je kunt zelfs duidelijk de bedragen van de pomp aflezen en zien wat er in het tankstation gebeurd. Maar je ziet tegelijk dat 10x zoom deze bedragen nauwelijks scherper maakt en bijna een crop lijkt van de 5x zoom. Nu is deze foto onder matige lichtomstandigheden genomen, maar ik blijf positief onder de indruk van de 5x zoom en een tikje teleurgesteld in het resultaat van de 10x zoom.
(Voorlopige) conclusie
Ik ben erg gecharmeerd van deze telefoon. Hij heeft enkele eigenschappen die niet perfect zijn. Zo is de oplossing van de frontcamera potentieel kwetsbaar, is hij met 6,6 inch (ondanks de dunne bezels) wel fors. Echt lekker typen met 1 hand gaat bijvoorbeeld niet en de camera is net niet zo goed als die van de P30 pro (wat wellicht een afknapper is als je de telefoon vooral voor de camera koopt).

Maar er zijn ook een hele reeks pluspunten (ook in vergelijking met de P30 pro)
  • Geen notch (voor sommige mensen misschien geen criterium), maar zo’n heerlijk groot scherm met rondom symmetrisch dunne bezels – zo hoort een telefoon te zijn
  • standaard 256GB intern met uitbreiding van Micro SD (wel gedeeld met 2e sim)(en geen onhandige nieuwe NM kaart zoals Huwei). Zeeen van ruimte dus.
  • Vingerafdruk scanner onder het scherm (dus ook handig unlocken als hij op de tafel ligt)
  • Camera uitschuifsysteem (‘de haaievin’) blijft gewoon gaaf :D
  • Prachtige fotokwaliteit – voor mij als hobbyfotograaf meer dan voldoende in ieder geval
  • Met 6,6 inch heb je geen tablet meer nodig
Al deze pluspunten vind ik persoonlijk belangrijk – dus voor mij is dit een ideale telefoon maar hij is dus niet zonder compromis. Ik ben vooral benieuwd hoe de ‘haaievin’ zich gaat houden na verloop van tijd en wat voor fotokwaliteit ik eruit krijg met wat meer tijd en oefening. Ik zal indien nodig deze review nog updaten.

Ik hoop dat deze review ondanks het ontbreken van echt technische informatie en vergelijkingen toch meerwaarde heeft.

Heb jij ook een Oppo Reno 10X Zoom Edition (8GB ram, 256GB opslag) Groen?

Reviews door de redactie

Goede review, zeer duidelijk ook!
Hoe ervaar je de camera bij lager licht, en heb je ook een hdr functie in de camera app?
Pluspunten voor de leuke kat _/-\o_
Bedankt voor de positieve reactie, de camera heeft ook een HDR functie. Ik heb ook wat extra fotovoorbeelden toegevoegd. Ik vind de lagere licht omstandigheden zeker niet tegenvallen.

[Reactie gewijzigd door Silvos op 25 juni 2019 23:50]

Ik heb een paar vragen over het toestel.
Heeft het toestel een notificatie led? En zo ja, waar/hoe?
Heeft het toestel zoiets als HiSearch bij Huawei/Honor? Dat als je op homescherm naar beneden swipet dat je dan iets typt en meteen bij bepaalde app uitkomt?

Alvast bedankt voor de reactie ;)
Het toestel heeft geen LED, wel de optie om het scherm op te laten lichten als er een bericht is, maar dat is natuurlijk niet zo subtiel. Ik weet niet of de telefoon Hisearch heeft zoals jij bedoelt, wel zit er een zoekbalk boven de appdrawer (dus als je naar boven swiped in plaats van naar beneden, krijg je de appdrawer en kun je bovenaan een app zoeken).

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones