Specificaties 160GB 3.5" HDD (ATA) - Bekijk alle specificaties

WD Blue WD1600JB, 160GB Review

Rogresalor 22 februari 2008, 1.318 views

WD Blue WD1600JB, 160GB

Pluspunten

• >De zoektijden zijn keurig in orde
  • >In idle hoor je de schijf zo goed als niet
  • >Als de schijf alleen is en voldoende ademruimte heeft blijft hij koel
  • >Automatic acoustic management (minder hard geratel ;-) )

Minpunten

• >Alleen de eerste 45 GiB halen de topsnelheid van de schijf
  • >Na 45GiB daalt de snelheid al snel naar 32 MiB (bijna de helf!)

Even wat geschiedenis:

Ik heb pas geleden 3 vaste schijven in serie gehad die alle 3 gebreken vertoonde en defect raakte. Mijn optimisme over vaste schijven is laag, maar voor dit exemplaar wil ik wel een survey schrijven.

Het betreft een RMA schijf. Het is een recertified product waarbij alles is gereset (0 power on hours count in SMART).

Het is lang geleden dat een schijf zo gezond klonk. Behalve snel is deze schijf ook stiller dan mijn voorgangers en ben ik eindelijk vrij van klikgeluiden of slechte sectoren.

Om het uiterste uit de schijf te halen is een goede defragmentatie nodig. Fysiek op naam defragmenteren maakt deze schijf ongekend snel. Met een seektime van 12,9 ms gemiddeld (HDtune) is dit ook dik in orde. Dat heb ik nog nooit gehaald en dat viel me meteen op met deze schijf.
Alleen de sequential read viel me tegen. In het begin is hij snel met 60 MiB/s en na precies 45 GiB (31% van de totale ruimte) neemt dat snel af tot 32 MiB/s aan het eind.

Western Digital is er nog niet in geslaagd om de dichtheid op de platters te verbeteren. Deze schijf werkt met 2xds40GB platters (2 platters van 80 GB met 4 koppen)

Dus om precies te zijn. Een partitie van 45 GiB is een partitie die ongekend snel is (overal 60 MB/s). De overgebleven ruimte kan beter gebruikt worden voor mediaopslag, images en back-ups.

Conclusie: Dit is een ongekend snelle schijf met zeer acceptabele zoektijden. Ook seekgeluiden blijven binnen de perken wat komt door de automatische acoustic management van de schijf zelf. Een tweedeling van de schijf (31%, 69%) waarbij een supersnelle en een grote maar langzamere partitie onstaat zorgt ervoor dat je er veel uit kunt halen. Partitie 1 is je partitie voor Windows XP, APPS en je beste games en partitie 2 is zeer geschikt voor mediabestanden, images en minder belangrijke of oudere games.

Heb jij ook een WD Blue WD1600JB, 160GB?