Philips 55PUS7304 Zilver

Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 55PUS7304 Zilver Review

arnieoTestpanel 19 juni 2019, laatste update op 21 juni 2019, 188 views Testpanel

Philips 55PUS7304 Zilver

Voor de prijs van dit toestel had ik net wat meer verwacht qua bouw kwaliteit, echter bezit de TV over voldoende features en heeft het een vrij goed paneel voor de prijs

Pluspunten

• Goede beeld kwaliteit
  • Android TV
  • Veel mogelijkheden in de software
  • HDR weergave
  • Reactie snelheid van de tv is hoog

Minpunten

• bouwkwaliteit
  • Geen toetenbord op de afstandbediening
  • verliest regelmatig netwerk verbinding
  • Kan niet goed overweg met alle versterkers
  • Backlight bleeding

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Foto's komen waarschijnlijk dit weekend.

Conclusie / Algemene beoordeling

Dit toestel zal voor het gemiddelde huishouden zeker voldoen. De audio die uit de TV komt is vrij goed te noemen als je geen externe speakers gewend bent. Het beeld is daarnaast ook zeer goed met bjina geen op of aanmerkingen. Daarnaast is de TV makkelijk te bedienen door de android TV interface.

Mocht de interface toch niet helemaal in de smaak vallen, dan is deze compleet naar wens aan te passen. Maar voor de gemiddelde gebruiker is de TV direct uit de doos te gebruiken zonder al te veel te moeten instellen of wijzigen. Lekker makkelijk dus.

Ondanks dat de bouwkwaliteit van deze TV niet heel goed is, zie je daar niks van als de TV eenmaal staat en je lekker op je bank gaat zitten.

De prijs van de TV vind ik wel aan de hoge kant, als de prijs zakt tot rond de 700 euro, dan heb je een vrije goede deal te pakken.

Specificaties

Voor de specificaties verwijs ik je graag door naar de specificatie pagina die tweakers heeft van dit product: pricewatch: Philips 55PUS7304 Zilver

Introductie

Als gelukkige winnaar van het tweakers testfest 2019 ben ik uitgeloot om de Philips 55PUS7304 te gaan testen en reviewen. De TV zal worden getest in een huiskamer omgeving. De TV zal voornamelijk gebruikt worden om films en series te bekijken via zowel netflix als een externe HDMI bron.

Bouwkwaliteit, afwerking en design

Of iemand een design wel of niet mooi vind is natuurlijk heel persoonlijk. De ene persoon zou deze mat zilveren afwerking ontzettend mooi vinden, ik ben helaas niet die persoon. Ik zou graag een zwarte variant van dit toestel willen. Puur omdat ik dat mooier vind. Maar er zullen genoeg mensen zijn die deze zilveren variant graag in de woonkamer neerzetten. Het design zelf is wel mooi, vooral een strakke poot onder de TV die goed past bij het toestel en niet heel erg opvalt.

Deze poot is daarnaast ook draaibaar, wat ik een mooie toevoeging vind. Echter, hoe vaak draai je je tv?

De afwerking en bouwkwaliteit zijn echter minder om over naar huis te schrijven. Het paneel zit op sommige delen niet helemaal netjes in de behuizing verlijmd. Waardoor op verschillende plekken kieren in de behuizing ontstaan. En waar het paneel dus los in de behuizing zit, waardoor deze makkelijk een halve centimeter dieper de behuizing in gedrukt kan worden. Daarnaast is de behuizing zelf ook niet geheel recht. Dit is vooral zichtbaar omdat het paneel niet op alle plekken goed verlijmd is. Hierdoor zijn er rare golven zichtbaar in de behuizing. Het is lastig op de foto te zetten, maar ik heb toch een poging gedaan, zoals hieronder te zien:
(insert picture here)
Ambilight
Deze TV beschikt over een 3 zijdige ambilight opstelling, er zitten lichtstripts aan beide zijkanten en een aan de bovenzijde. Zelf heb ik nooit eerder een TV met ambilight gehad, maar wel gezien bij andere mensen. Ik moest er eventjes aan wennen. Maar ik denk ook niet dat de ambilight in mijn opstelling volledig tot zijn recht komt. Aangezien er een stuk loze ruimte zit achter de tv. Om deze reden heb ik de ambilight dan ook uitgeschakeld, fijn dat die vrijheid er is.

Om een idee te geven van wat ik bedoel met loze ruimte achter de tv is hier een foto:
(insert picture here)
Afstandbediening
In eerste instantie vond ik de afstandbediening goedkoop aanvoelen en ogen. Maar nadat ik het apparaat eenmaal in gebruik nam kwam ik hier op terug. De afstandbediening ligt prettig in de hand, en de knoppen zitten op logische plekken die ook terug te vinden zijn in het donker.

Het enige wat ik aan deze afstandbediening mis is het toetsenbord wat normaal gesproken onder afstandsbedieningen zitten van Philips. Dit vind ik altijd 1 van de grote pluspunten van de philips tv's. Helaas is die feature niet beschikbaar op deze afstandbediening.

Scherm/paneel

Deze tv beschikt over een 4K paneel, wat betekend dat het scherm een resolutie heeft van 3840 x 2160 pixels. Daarnaast is het mogelijk om op dit paneel HDR materiaal af te spelen. De TV ondersteund HDR10, HDR10+ en dolby vision.

Bij het kijken naar wat dolby vision demo materiaal vond ik het beeld erg flets, maar dit lijkt puur aan het demo materiaal te liggen. Want bij het bekijken van films of series was dit niet het geval en was het beeld erg mooi. Dit was overigens met de instellingen "uit de doos"
Kleurweergave
Bij het inschakelen van de beeld verbeteraars die deze tv bied, en zoals ze staan uit de doos. Is de kleurweergave vrij goed te noemen voor een model tv uit deze prijs klasse. Bij het uitschakelen van alle beeld verbeteraars ziet het beeld er grouwig uit. Vooral de beeld verbeteraars aanzetten dus.
Contrast en helderheid
IK vind het contrast en helderheid van deze tv opvallend goed voor de prijsklasse, wel enkel als alle beeld verbeteraars aan staan.
Ghosting
Ghosting is mij nog niet opgevallen op deze TV. Ik heb geprobeerd om ghosting te creeren door met een muis snel heen en weer te bewegen over het scherm. Ik zie dan uiteraard wel meerdere cursors op het scherm, maar dat heeft met het aantal Hz van het sherm te maken. Ghosting is mij niet opgevallen.
Pixeldefecten en inbrandgevoeligheid
Een LCD paneel staat er om bekend dat ze niet heel inbrand gevoelig zijn. Maar dat is lastig te zeggen met een test periode van 2 weken. Mij is in elk geval nog niks opgevallen.

Daarnaast heb ik ook geen pixeldefecten kunnen constateren in dit paneel.

Audio

Het geluid wat deze TV leverd is vrij goed, er ontbreekt wat in de lage tonen. Maar dat is vrij normaal voor TV speakers.

Echter wil de HMDI handschake met mijn externe versterker (Onkyo TX nr-676) niet altijd helemaal lekker verlopen. Om die reden ging het geluid het ene moment via de TV speakers, en het andere moment weer via de versterker. De andere tweaker die TV ook gestest heeft had daar geen last van. Het probleem zal dus niet bij alle verterkers zo zijn, en nu staat onkyo er om bekend dat de handshake wel vaker niet helemaal lekker gaat. Ondanks dat, heb ik met mijn Sony tv nergens last van.

Android TV

De tv is voorzien van Android TV versie 9 (pie).
De software draait lekker soepel op de chipset van deze tv. Wat ik een groot voordeel vind is dat je het start scherm van je tv compleet kan personaliseren. Je kan je meest gebruikte apps bovenaan plaatsen, en vaak kun je uit die apps nog verschillende "kanalen" halen, zoals in netflix je verder kijk lijst, en van youtube de nieuwe uploads lijst. Zodat je direct vanuit je start scherm kan beginnen met kijken.

Ook zit er een ingebouwde chromecast in, deze werkt ook zeer snel. Het casten van youtube video's of netflix vanaf je telefoon is zo geregeld.

Het enige waar ik tegenaan liep was dat de wifi verbinding zeer regelmatig weg viel, waarna ik weer opnieuw moest verbinden. Het wegvallen van de verbinding is nooit geweest bij actief gebruik, maar bij het opnieuw opstarten of bij het uit standby komen van de TV.
De TV geeft ook niet duidelijk aan dat de verbinding weg gevallen is, wat er regelmatig voor zorgde dat ik lang naar een netflix laadscherm aan het staren was. Voordat ik zelf bedacht dat er mogelijk geen verbinding was. Pas nadat je in het instellingen scherm zit kun je zien dat er geen verbinding is. Een andere tweaker gaf aan dat na het aanpassen van het wifi kanaal in de router dit probleem verholpen was. Helaas werkte dat in mijn geval niet. Maar een netwerk kabel lost dit uiteraard zonder problemen op.

Heb jij ook een Philips 55PUS7304 Zilver?

waar blijft de foto dan? Ben wel benieuwd. Je zou het gewoon onder de garantie moeten laten terugsturen, lijkt me toch echt een foutje.
Ik dacht het kabeltje op een nl webshop besteld te hebben. Maar blijkbaar functioneren zijn enkel als aliexpress tussenpersoon. Het kabeltje is dus helaas nog niet binnen. En ik heb ook geen andere apparaten in huis waar ik het kaartje in kan stoppen om alsnog bij de fotos te komen.

Het was overigens een revieuw exemplaar. Dus terugsturen onder garantie zit er niet in helaas.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones