ASUS Zenfone 6 128GB Zwart

Specificaties 6,4" • 2340x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

ASUS Zenfone 6 128GB Zwart Review

Ruw ER 18 juni 2019, laatste update op 18 juni 2019, 3.574 views Product gekocht

ASUS Zenfone 6 128GB Zwart

Geweldige telefoon met 1 matig punt: het scherm. Voor de rest extreem veel waar voor je 500 euro (prijs bij release). Accuduur is ongekend goed. Snapdragon 855 zorgt voor een heel snelle telefoon.

Pluspunten

• Betaalbare topspecs
  • 5000mah accu
  • Camera's zijn goed
  • Snelle oldschool vingerafdrukscanner
  • Speakers
  • Headphone jack
  • Dual sim + Micro SD
  • Notchless design

Minpunten

• Matige maximale helderheid scherm
  • Geen draadloos laden
  • Beschikbaarheid (ten tijde van deze review)

Ik heb geen tijd om een extreem uitgebreide review te schrijven met foto's en testresultaten. Dus dat doe ik ook niet. Deze review is alles wat in mij opkomt om te zeggen over de Asus Zenfone 6 die ik nu 2 weken gebruik.

Allereerst de aanschaf, in Nederland hoef je de Zenfone 6 niet te verwachten. Iets met patentstrijd tegen Philips, en Asus heeft verloren. Op de GoT thread over de Zenfone 6 staat meer info.
Ik heb de Zenfone 6 besteld op naam van een vriend van mij die in Duitsland woont, daar laten bezorgen. Ik was graag gewoon naar de Mediamarkt of Saturn gereden aangezien ik dichtbij de grens woon, maar op het moment van schrijven is de telefoon naar mijn weten, in Duitsland en België enkel te koop via de officiële Asus webshop.

Reden 1 om deze telefoon aan te schaffen is de accu. 5000mah, en ook best zuining is gebruik. Nooit een telefoon gehad die zo ontzettend lang mee ging. Had hiervoor een Samsung Galaxy s9+. Op een normale dag had ik zo'n 70% van de totale acculading nodig. Met de Zenfone 6 kan ik met 40% de dag doorkomen. Ik heb geen exacte screen on time, aangezien ik mijn telefoon altijd tussen de 20 en 85% acculading hou (slijt de accu minder snel), maar je kan zomaar 12 uur screen on time halen met de Zenfone 6. Je moet wel heel goed je best doen wil je deze telefoon in 1 dag leeg krijgen. Bij een iphone xs of galaxy s9 hoef je daar niet zo veel moeite voor te doen, kan ik uit ervaring zeggen.
Wat wel jammer is: geen wireless charging. Volgens Asus was dit ten koste gegaan van de accucapaciteit. Dan vraag ik mij af, hoeveel capaciteit had dit gekost? Ik had bijvoorbeeld liever 4500mah met wireless charging gezien, ipv 5000mah zonder. Jammer, want ik gebruikte het regelmatig op mijn vorige telefoon.

Dan het enige echte minpunt aan deze telefoon: Het scherm is matig. De kleuren zijn goed, contrast is goed (LCD paneel). Een LCD paneel heeft zijn voor en nadelen ten opzichte van OLED, en ik ben eigenlijk fan van beide technologieën, mits goed uitgevoerd. Daar is 1 ding mis gegaan bij de Zenfone 6, en dat is de maximale helderheid. Volgens websites die de juiste meetapparatuur hebben is een kleine 500 nits de maximale lichtopbrengst van het paneel, en dat is aan de lage kant. Ja het is nog steeds te gebruiken in direct zonlicht, ook tijdens warme zomerdagen, maarrrr, het had absoluut beter gekund / gemoeten. Mijn vorige telefoon (s9+) was beter af te lezen in direct zonlicht, en de sony xz1 compact van mijn vriendin is dat ook. (dit is een LCD dat wel boven de 600 nits komt).

Dan de rest van de telefoon, wat gewoonweg geweldig is:

500 euro voor de 64gb versie.
Headphone jack, NFC
Dual sim PLUS micro SD, dus geen hybrid slot.
Notchless design, heerlijk aangezien ik mijn selfie cam 10x per jaar gebruik.
Loeisnel door de nieuwe snapdragon 855 en 6gb ram.
Close to stock Android 9 Pie, Asus zegt 2 upgrades te doen, laten we hopen dat ze die belofte nakomen.
Ontzettend snelle en fijne vingerafdrukscanner achterop. Aantikken is ontgrendelen. Ook als de telefoon al even 'slaapt'.
Fijn klinkende stereo speakers. Het blijft een telefoon, maar voor een telefoon is het prima geluid.

Flip camera die goede plaatjes schiet, wide angle lens is ook mooi. De echte smartphone fotografen moeten naar de Pixel 3 of Huawei P30 pro kijken. Deze camera's zijn niet op dat niveau. Ik denk dat je het kan vergelijken met een iphone X of galaxy s9. Gewoon goede plaatjes, niet uitstekend.

Verder ben ik erg te spreken over de inhoud van de doos. Naast de telefoon krijg je oortjes, een plastic hoesje, en een stevige snellader.

De bouwkwaliteit van de Zenfone 6 bestempel ik als uitstekend. Ja het is een zware telefoon, dat krijg je met zo'n accu. De knoppen zijn stevig en klikken fijn. Boven de volume knoppen is nog een extra knop. Die kan je een aantal instellingen meegeven. Ik heb nu 1x klikken voor camera, 2x klikken voor zaklamp. werkt goed. De gehele telefoon voelt stevig aan, en is niet te buigen. Wel vind ik een glazen achterkant dom als je geen draadloos laden biedt, maar goed, ik draag iedere metalen of glazen telefoon met een hoesje omdat ik het anders te glad vind. Het ontbreken van een IP rating vind ik geen minpunt. Dit is een ongelooflijk complete 500 euro telefoon. Een IP rating is gewoonweg te duur.

Ik zou de Zenfone 6 absoluut aanraden, voor de accu, de prestaties, het design, de prijs, de functies, en de behoorlijk kale android (paar apps meegeleverd die je kan verwijderen en een paar ZenUI instellingen, waarvan sommigen handig zoals dual app, thats it).
Haal deze telefoon niet als je hele dagen de flip camera gaat gebruiken, geen flauw idee hoe robuust die is. Haal deze telefoon ook niet als je een kleine lichte telefoon zoekt, dit ding is groot en zwaar. Ook niet kopen als je absoluut een high end (oled) scherm wilt dat dik 800 nits aan kan. Dan gewoon een galaxy S of Note kopen. Die hebben de allerbeste schermen.

Dit heb ik even uit de losse pols getypt. Ik ben erg tevreden. Hopelijk heb je iets aan deze review ja!

Heb jij ook een ASUS Zenfone 6 128GB Zwart?

Had hem gezien ja. Fijn channel heeft die man, goed om te weten dat het wat abuse aan kan.
Bedankt voor de review, ben nu over de streep als ik hem kan bemachtigen. Dat is idd een issue. Asus belgie heeft ze en daar houdt het mee op. Eglobal nog een optie, alleen weet je dan nooit zeker of je ww of tw versie krijg. Geduld is nog even schone zaak :)
Heb nu de 5z: ook fijn. Wil graag de 6, maar wil wel graag in EU kopen ivm met EU wetgeving...
Dus ja, waar terecht? Qua fysieke winkel of EU webshop?....
Je kan het hier een beetje in de gaten houden:

En dan zoeken op zenfone 6
Dus ja, waar terecht? Qua fysieke winkel of EU webshop?....
Ik weet niet of je Belg of Nederlander bent, in dat eerste geval kan je in de ASUS webshop kopen: https://eshop.asus.com/nl.../zenfone-series/zenfone-6

De 8GB/256GB versie is daar sinds vandaag in stock.
Helaas uit stock ivm de rechtzaak met Philips...
Enige optie is dus via Azië kopen volgens mij....
Helaas uit stock ivm de rechtzaak met Philips...
Enige optie is dus via Azië kopen volgens mij....
6/128GB versie is nu in stock, met leveringstermijn van 2 dagen. Ik denk dat ik deze vandaag toch even ga kopen.

edit: ondertussen besteld en hij staat nu weer uit voorraad. Ze hadden er dus eentje? Ik krijg hem normaliter binnen 2 werkdagen aan, vermoed dus dat dit maandag zal gebeuren. Ik ben benieuwd :)

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 11 juli 2019 12:53]

Jazeker. Donderdag besteld en vrijdag reeds aangekregen. Alleen maar lof! Schitterend toestel. Voelt heel solide en luxe aan en is bliksemsnel. Ik heb hem voor m'n vrouw gekocht, zelf heb ik een Nokia 7 Plus met Android One en als Android-purist is de schil die Asus eroverheen legt zeer minimaal te noemen en zeker niet storend.
Ik heb zo het idee dat, wanneer ik een mooie aanbieding zie, ik mijn Nokia er ook maar op ga inruilen...

Edit: het grootste kritiekpunt in reviews is het scherm, maar dat valt me reuze mee. Edge to edge is schitterend en met de beeldkwaliteit zit het toch echt snor hoor.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 16 juli 2019 13:32]

Top... In NL nog steeds niet via de officiële kanalen te krijgen :-(

Heb nu al geruime tijd een Zenfone 5z (komende van OnePlus 3T) en in het begin mistte ik AMOLED wel, maar de LCD is wel feller en witter dan m'n OnePlus.

Prijspunt van de 6 is prima, maar zolang ze niet de verkrijgbaarheid regelen in EU (patent rechtszaak) wordt het natuurlijk niks... 8)7
heey matthias

heeft u hem besteld via de officiele site van asus via belgië, en dan laten bezorgen bij uw thuis, of ook zoals hierboven een paar keer is aangegeven bij een vriend of kennis in onze buurlanden. ik wil deze telefoon graag hebben, want mijn telefoon die ik nu heb is op sterven na dood alvast bedankt
Via de asus.de shop, en laten bezorgen bij een kennis in duitsland. Want in Nederland gaan ze echt niet leveren. Nog steeds erg tevreden met het toestel btw.
Yes okay bedankt voor uw reactie, heb namelijk geen kennis in België of Duitsland zal dus nog even moeten wachten
Wachten tot ie in de fysieke winkels ligt? Want in Nederland zal ie nooit meer verkocht worden.
Ja, woon namelijk zeer dichtbij de grens van Duitsland
Ik heb via asus.be besteld, maar ik ben dan ook Belg. :)
Ik heb de 8GB/256GB black uitvoering besteld en laten bezorgen bij kennis van me in Belgie.Echt een super toestel en bliksemsnel,de apps en gegevens overzetten gaat ook lekker makkelijk van mijn Samsung S6 die aan varvanging toe was.

Leuke is de telefoons worden verzonden met UPS vanuit nederlandse locatie,maar mogen niet uitgeleverd worden naar Nederland ivm patentzaak met Philips.
Haha klopt ja, UPS kwam ook bij mijn maat in Elten Emmerich langs. Het is een vreemde situatie.