Logitech Harmony One Advanced Universal Remote Review

eagle00789 10 mei 2010, laatste update op 10 mei 2010, 1.376 views

Logitech Harmony One Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Is eenvoudig te programmeren
  • Batterij gaat lang mee
  • Duidelijk display
  • Handige touchscreen met all functies
  • Kan goed tegen vallen
  • Snelle support

Minpunten

• Bij bepaalde apparaten is het soms moeilijk programmeren
  • Mist RF functie
  • Sommige apparaten missen wat functies
  • Soms worden apparaten niet goed herkend

Configuratie Score: 4
Intro
Ik heb deze afstandsbediening nu ruim 1,5 jaar in mijn bezit, dus deze review is daarop gebaseerd.

Aankoop
Deze afstandsbediening heb ik (vlak na de introductie) gekocht bij de Kijkshop voor het mooie bedrag van ¤199,-

Uitpakken
Bij het uitpakken van de verpakking valt de lader meteen op (zie afbeelding 1). De lader van de Logitech Harmony One is zo groot dat de complete afstandsbediening er op kan liggen. Dat ziet er handig uit.
Natuurlijk de gebruikelijke adapter voor de lader, een CD en een nogal korte en dikke USB-Kabel. Deze usb-kabel is niet langer dan 1 meter maar is daardoor wel precies lang genoeg.

Eerste Installatie
Na de installatie van de software via de cd, wordt mij al meteen gevraagd om de afstandsbediening via usb aan te sluiten. Nadat ik de afstandsbediening heb aangesloten, wordt deze meteen geupdate met de nieuwste firmware. Handig en makkelijk.
Als 2de moet ik van alle apparaten die ik met deze afstandsbediening wil gaan bedienen, het soort, het merk en type te noteren. Gelukkig bieden ze hiervoor aan om een velletje af te drukken zodat je deze gegevens makkelijk kunt noteren.
Nadat deze gegevens zijn genoteerd op het eerder geprinte velletje papier, moet ik deze gegevens invoeren in de software.
De software heeft alleen moeite om van mijn DVD-Home Cinema Systeem de eject-knop te herkennen. Dit fix ik later nog wel want dat is slechts een handigheidje.
Nu vraagt de software aan mij welke activiteiten ik wil opzetten. Ik kies voor alle activiteiten die hij me bied, maar mis alleen de mogelijkheid radio luisteren. Deze zal ik dan later handmatig nog toevoegen.

Testen
Nu alles is ingesteld en de instellingen naar de afstandsbediening zijn weggeschreven, kan ik gaan testen. Ik zet met de oude afstandsbedieningen van de apparatuur alles uit zodat ik goed kan testen.
Ik begin met TV-Kijken. Dat houdt in dat de TV en de Sat-box aangezet moeten worden. Bovendien moet de tv op HDMI1 worden gezet. Dit gaat allemaal perfect. Ik kan zappen, volume harder/zachter. ik kan alles doen. Zelfs teletekst lezen.
Nu schakel ik over naar DVD-Kijken.
Van TV-Kijken naar DVD-Kijken houdt dat het volgende in: TV op Scart1, SatBox uit, HomeCinemaset op DVD, Volume van de tv helemaal zacht (let op, geen mute, maar gewoon op zijn zachts zetten).
Ook dit gaat helemaal goed.

Tweede Installatie
Nu enkele weken geleden heb ik de Western Digital TV HD Mediaplayer gekocht en wil deze dus ook via de Harmony One kunnen bedienen.
Ik geef op in de software welk apparaat het is en vraag hem om op basis van mijn apparatuur nieuwe functies toe te voegen. Helaas. dit heeft hij niet gevonden. Ik voeg de functie Film Kijken dus maar zelf toe.
Na wat gepuzzel (omdat ik de afstandsbediening al lang niet meer heb hoeven aan te passen) lukt het me weer. De Western Digital TV HD Mediaplayer is dan ook snel toegevoegd en de functie Film Kijken is dan ook snel gemaakt.
Ook nu werkt weer alles naar behoren.

Gebruik
Nu ik de afstandsbediening al meer als 1,5 jaar in gebruik heb, moet ik zeggendat hij er (na een korte poetsbeurt) weer uit ziet als nieuw.
Hij heeft een mooie vorm en die vorm zorgt er ook nog een voor dat de afstandsbediening lekker in de hand ligt.
Bij de meeste apparatuur is het een fluitje van een cent om deze te "leren" aan deze afstandsbediening. Echter moet je bij sommige apparatuur wat meer moeite doen om het aan de praat te krijgen.
Ook nu naa ruim 1,5 jaar is de batterij nog steeds zoals in het begin van het apparaat. de batterij gaat ongeveer 9 dagen mee bij normaal gebruik.
Het display is duidelijk en precies groot genoeg.
Doordat het display groot genoeg is, laat deze zich daarom er prima voor lenen om tevens de touchscreenfunctie te hebben.
Helaas ben ik zo stom om deze afstandsbediening reeds enkele malen te hebben laten vallen. Gelukkig kan deze afstandsbediening hier erg goed tegen en zitten er nog steeds geen krasjes op of scheurtjes in.
Hierboven heb ik geschreven dat de afstandsbediening de moeite heeft om de eject knop van mijn homecinemaset te herkennen. Met één mailtje was dit ook opgelost en had ik mijn eject-knop er in zitten.

Als deze afstandsbediening nu ook RF zou hebben, dan zou ik hem tevens hebben kunnen programmeren voor mijn domotica-systeem. Dan zou het bij een film kijken ook meteen het rolluik dicht, lichten gedimd en dergelijke zijn geweest.

Heb jij ook een Logitech Harmony One Advanced Universal Remote?

ik vind het een nadeel dat de kleuren toetsen niet fysiek aanwezig zijn. Dit had ik zelf wel prettig gevonden als die bijvoorbeeld onder de navigatie toetsen waren geplaatst.

goede review!
Ik dacht altijd dat een beetje tweaker op de hoogte was van de prijs. 199 euro betalen terwijl ie al voor 125 te krijgen is is naar mijn mening geld over de muur smijten. Verder goede review en als tegemoetkoming in je extra hoge afschrijving +4
Een beetje tweaker leest de review ook zorgvuldig... Dan had hij kunnen lezen dat hij de afstandsbediening 1,5 jaar geleden al heeft gekocht voor 199 euro. :D