Club 3D HD4670 Review

YoupS 10 mei 2010, laatste update op 10 mei 2010, 701 views

Club 3D HD4670

Pluspunten

• Prestaties
  • Geluid
  • Temperatuur

Minpunten

• Gedateerd (medio 2008)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
De Club3D 4670 is een videokaart uit de HD4xxx Series van ATi. Deze zijn medio 2008 uitgebracht, en betekenden een ware revolutie in GPU-land. Zij boden namelijk een ongekende prijs-prestatieverhouding.
In deze review ga ik in op de 4670. Dit is een low/midend kaartje, goed geschikt voor een spelletje op zijn tijd, maar ongeschikt voor de ware gamer.

Featureset

Deze kaart komt in een kleine doos, waar dan ook geen royale hoeveelheid aan accesoires in zitten. Aangezien deze kaart geen extra aansluiting van de voeding vraagt, hoeft men dan ook geen molex-adapter bij te leveren. De 4670 zelf heeft een VGA aansluiting, een DVI-aansluiting en HDMI, waardoor dit kaartje prima geschikt is voor een HTPC. De 512MB GDDR3 geheugen is ruim zat voor deze kaart, en is waarschijnlijk dan ook eerder als lokkertje voor de onwetende consument (meer =beter enzo), dan dat er daadwerkelijk veel voordeel mee wordt gedaan. De kaart zelf heeft DX10.1, die bij sommige spellen voor betere prestaties zorgt qua beeldkwaliteit.

Prestaties

De prestaties van dit kaartje zijn prima. Aangezien ik deze videokaart met korting heb kunnen kopen (vanwege de 4Launch GPU-OC wedstrijd), is deze zijn geld zeker meer dan waard. Voor de prijs van 70 euro inclusief verzenden op dit moment is hij denk ik iets te duur voor wat hij kan. Nu kan je namelijk voor een tientje meer al een HD5670 halen, die zowel beter presteert als DX11 heeft. Toch voldoet deze kaart denk ik voor 90% van de huishoudens in Nederland. Ik heb er zelf Call of Duty - Modern Warfare 2 mee kunnen spelen op 1920*1200. Ik heb hierbij Fraps geraadpleegd, en die wist mij te vertellen dat ik gemiddeld 56 FPS haalde op een vrij chaotisch stuk. Ik had hierbij overigens Anti-Aliasing uit staan, en ook een aantal details, zoals 'soften edge smoke'. Dit is trouwens het enige spel dat ik speel, dus ik kan hier niet zo veel over zeggen.
Ik heb ook nog 3Dmark05 gedraaid, waarvan hier de scores:
3DMark Score: 11482 3DMarks
CPU Score: 7026 CPUMarks.
Ter vergelijking hier de scores met een 4870 (512MB). Blijkbaar was er een bottleneck, of er is iets raars aan de hand:
3DMark Score: 12666
CPU Score: 8262.
De score was dus nauwelijks hoger (in tegenstelling tot de CPU score).

Ook (Full-)HD speelt hij moeiteloos af, al zijn er betere alternatieven dan deze kaart als je slechts daarvoor een videokaart hebt.

Overclockbaarheid

Standaard draait deze kaart op 750 MHz core, en 873 MHz op het geheugen (1746 MHz dus effectieve geheugensnelheid). Ik ben op stock voltage een eindje verder gekomen: uiteindelijk kwam ik op 820 MHz voor de kern en ongeveer 1000 Mhz voor het geheugen, wat vrij netjes is. Met een voltmod zou je denk ik nog een aardig eindje verder kunnen komen, want ik vermoed dat de kaart dan nog niet op zijn max zit.

Beeldkwaliteit

Hier hoef ik eigenlijk weinig woorden aan vuil te maken. Deze is prima, zoals je ook wel mag verwachten.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Eigenlijk komt elke maand er wel een nieuwe firmware uit de stal van AMD/ATi, die weer voor meer optimalisaties en prestatieverbeteringen zorgt. Ook al is deze kaart tegen de twee jaar oud, toch blijft deze kaart nog ondersteund worden en haalt zo nu en dan nog een kleine prestatieverbetering.

Modbaarheid

Bij deze versie zit de core vrij laag op de kaart (dus in de buurt van het PCIe-slot). Hierdoor is het niet altijd mogelijk een aftermarket cooler erop te zetten. Mijn Arctic Cooling Accelero Twin Turbo die normaal op mijn 4870 zit, past hier dan ook niet op, dus hou dat in gedachten mocht je er een aftermarket cooler erop willen zetten. Niet dat dat nodig is, zie daarvoor Warmte en Geluidsproductie.

Warmte- en geluidsproductie

Club3D heeft eens om zich heen gekeken naar wie er GPU-koeling ontwierp, om een leuke koeler erop te zetten. Zij kwamen hierbij uit op Arctic Cooling, die een gemodificeerde L2 erop wist te zetten. Hierdoor is de kaart vrij stil, en bovenal: heerlijk koel: de core werd uit zichzelf eigenlijk al niet extreem heet, maar ik heb zelf nog niet zoiets gezien: idle draait de fan op een comfortabele 38% van zijn kunnen, waarbij de core niet warmer wordt dan 32 graden. Load temps komen, uitgelezen via Rivatuner, niet hoger dan 50 graden zonder echt lawaaiiger te worden (subjectief).

De prijs van deze kaart is wellicht iets te hoog voor het gebodene. Aangezien ik de kaart met grote korting heb kunnen kopen is het voor mij van ongekende prijs/prestatieverhouding. Koop je hem echter zelf nieuw, dan kan je beter even rondkijken naar alternatieven uit de HD5xxx series, die naast sneller zijn en een grotere featureset hebben, ook nog eens zuiniger zijn.

Mocht je een 4670, zoals bijvoorbeeld van Club3D, goedkoop kunnen aanschaffen, bijvoorbeeld bij V&A, dan is het een uitstekende koop, die nog ruim voldoende prestaties biedt voor de huis-tuin en keukentaken. Wil je graag de nieuwste spellen op de hoogste kwaliteit spelen dan ben je bij dit kaartje aan het verkeerde adres. Toch is dit nog een prima budgetgamekaartje,wanneer je geen problemen hebt met mediiuminstellingen op hogere resoluties. Wil je een nieuwe videokaart? Dan zou ik toch een kaart uit de nieuwe serie met DirectX 11 prefereren.

Heb jij ook een Club 3D HD4670?

leuke review ,
alleen je vermoeden dat že nog verder over te clocken is helaas niet juist. :)
In de het overklok topic
Club3D HD4670 Contest
sneuvelen ze bij bosjes ,helaas .
Vooral na een voltmod.
Schijnbaar is het maxium bereikt .Opzich lijkt mij dat wel logies.
Het is eigenlijk een verbeterde of opgevoerde hd460 ,precies dezelfde core,zelfde print layout ,onderdelen.
Het is dezelfde versie,alleen met slechter geheugen.(de hd4650)
Daarom of daardoor hebben sommige hd4650 gewoon ddr2 geheugen.

Nu is er zelfs een rebrand uitgekomen ,de zgn ATI hd 5165 ,waarvan sommige versie`s met
1066 MHZ ? ddr3 zijn uitgerust. Toch is deze kaart qwa preformance gelijk aan de hd4650/4670 .
De kaart is ook niet DX11 geschikt ondanks het een 5xxxx serie is.

In ieder geval ,de interesant presterende hd 4670 ,(ik heb hem ook , de 1024 mb gddr3 versie van asus ) heeft voldoende aandacht op tweakers.net .
En met jouw review bijdrage is dat weer een stukje uitgebreid,
***
Je hebt inderdaad correct verwezen naar de Club3D Oc contest, waar de resultaten tegen bleken te vallen. Als je het topic hebt gevolgd zou het je misschien wel zijn opgevallen dat ik ook aan deze contest deelnam, vandaar ook de korting op mijn kaart. Helaas verhinderden andere problemen mij om een hoge score toe te voegen (voor iets meer info verwijs ik je naar datzelfde topic). De contest zelf liep een beetje in de soep, helaas ben ik daar ook deels debet aan, vanwege het gebrekkige posten van scores. Inderdaad zijn er een aantal kaarten gesneuveld rond/dankzij de voltmod. Echter, mijn kaart bleef prima werken, ook na voltmod. Ik kan dan de factor toeval niet uitsluiten bij het hoge uitvalpercentage.

Ik heb inderdaad dat artikel ook gelezen dat ATi zich verlaagt tot het rebranden van GPU's. Ik vind dit echt jammer, want ATi ging de laatste tijd zo goed vooruit door niet te doen wat de grote (vijandige) broer deed: ATi ontwikkelde zich bijvoorbeeld dmv kleine cores met grote prijs/prestatieverhoudingen, en zonder de verwarrende en misleidende rebrands.
Die contest was sowieso een groot fiasco, maar dat lag niet aan de Club3D HD4670.
Leuke review, alleen mag hij wel wat uitgebreid worden. Misschien een paar benchmarks toevoegen, zodat de prestaties wat objectiever beoordeeld kunnen worden?
Je driverondersteuningstukje lijkt afgekapt. Verder een vrij sobere review.
Ik was/ben nog niet klaar met mijn review, alleen werd het mij gisteren wat te laat, dus vandaar dat ik hem vandaag/in de loop van de week afmaak.
mooie review en goed opgebouwd