Arctic Freezer Xtreme Rev 2 Review

Jive 9 mei 2010, laatste update op 9 mei 2010, 2.599 views

Arctic Freezer Xtreme Rev 2

Pluspunten

• Zeer stil
  • Aantrekkelijke prijs
  • Niet al te moeilijk te plaatsen

Minpunten

• Inbouwen niet echt voor de beginneling
  • Handleiding erg summier

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Heb deze cooler als vervanging van de Stock Cooler in huis gehaald omdat de Stock nogal wat herrie maakte in een stille werkruimte op mijn i7-920

Had met de stock die ook wat vies was geworden idle temps van 48C+ met CoreTemp , en nu met deze freezer idle temps van 41C en minder ,browsing & winamp met de nodige achtergrond meuk, in stilstand zaktie onder de 30 met omgevingstemperatuur van 20C

Was even een klusje om het geheel erin te krijgen, niet dat het mis ging, maar meer omdat ik verwachte dat er wel wat mis zou gaan.
De bevestigings-voet van plastic zit na bevestiging goed stevig vast, deze is in 2 standen te monteren zodoende is er zowel verticale als horizontale luchtstroming mogelijk.
Vastzetten van deze zeer lichte cooler voor het formaat ging eigenlijk in 1x goed in de voet.

Temps Stock
48min / 78max

Temps Freezer
38min / 62max

Ik heb geen super uitgebreide metingen uitgevoerd, en vind het een verademing dat deze CPU cooler zeer stil zijn werk weet te doen tijdens het gamen.
Naast het plaatsen van deze cooler heb ik ook een andere continu-fan verwijderd welke eerst achterin de kast zat op hoogte van de cpu om de warme lucht uit de kast te zuigen.
Deze vond ik overbodig, aangezien de fan van de freezer nu richting datzelfde gat blaast.
Ook dit zal wat meegeholpen hebben aan de geluidsvermindering en temp verlaging.
Derhalve is het temp-verschil dus tussen de stock met extra output fan en de freezer zonder dus mischien wel nog mooier te noemen.

Heb jij ook een Arctic Freezer Xtreme Rev 2?

Ik heb de koeler zelf ook, gebruikt op AM3 socket, de eerste keer monteren duurde een half uur ofzo want de handleiding was heel onduidelijk.
Nadat ik de handleiding weg had gegooid had ik het meteen door :P
Geluidsproductie is echt heel indrukwekkend, je hoort het nauwelijks bij volledige stilte.
De fan zat eerst wel verkeerd om in de verpakking, pas na 3 weken kwam ik erachter dat ie alle lucht naar de dvd drive blies, ik moest de draadjes voor de fan-stroom uit de kanaaltjes halen om dat te fiksen, wat best misleidend is maar het is niet de bedoeling dat alle lucht in je kast blijft hangen.
Best een goeie koeler voor een standaard kast maar je kan eigenlijk beter voor 5 euro extra een scythe mugen 2 halen, alleen is die wel hoger en past die misschien niet bij iedereen in de behuizing.
Draadjes voor de fan-stroom uit de kanaaltjes halen? Waarom heb je niet gewoon de ventilator omgedraaid, dat is in een vloek en een zucht gebeurd?
Dit is bij deze fans niet mogelijk omdat je ze maar op een manier kan monteren.
edit: ik zie nu pas dat de vorige reactie al een jaar oud is

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 19 september 2011 20:38]

Positieve eigenschappen:
  • Zeer stil
  • Aantrekkelijke prijs
    • Niet al te moeilijk te plaatsen
Waarom dan toch maar 3/5 sterren voor de Prijs?
En waarom staat er dan ook:
Negatieve eigenschappen:
Inbouwen niet echt voor de beginneling
De schroeven om de cooler op de plate vast te schroeven moet je door de cooler heen erin schroeven terwijl de fan ernaast ligt.
Er zijn daarnaast nog aan beide zijdes 3 gaten waar de schroeven in kunnen, en op de instructie word niet duidelijk vermeld welke te gebruiken.
Dit is gewoon lastig voor iemand die niet handig is met schroevendraaiers op lastige plekken. Derhalve dus ... niet moeilijk voor iemand met wat ervaring, lastig voor een echte beginner.

En de prijs is antrekkelijk voor wat hij doet, ik weet alleen zelf niet of de Acrtic Freezer Pro welke de helft kost mischien een betere prijs/prestatie verhouding had. Daarnaast heb ik ook naar andere coolers gekeken, en vergelijkbare modellen waaren doorgaans minimaal 10E (25%) duurder.
Ik heb deze cooler ook, opzich een prima dingetje- maar ik ben niet zo gecharmeerd van het feit dat hij van de ene heatpipe-zijde de hete lucht door de andere heatpipe-kant blaast, dit is gewoon niet effectief! Dat kan beter dacht ik dus:

-Ik heb de native-fan in het midden eruit gehaald en met dik katoenen (leger) elastiek aan de buitenkant (rechts en links!) een 120mm fan geplaatst, die beiden met een zalman fan controller altijd op zijn laagste (onhoorbare) stand staan.

Fans moeten namelijk blazen naar het koellichaam en niet zuigen! Nu blazen zij beiden de warme lucht naar het midden, waar een 2-3 cm holle ruimte zit (oude fan compartiment) waar het vrij naar buiten weg kan gaan, opgezogen door de psu-fan erboven.

Start Linux en benchmark app, check de temps: 16.15 Celsius graden! (I.p.v. 23 to 28 gr. bij starten) en idle; ca. 19 a 20 gr. C. en intensief kan hij natuurlijk wel naar de 40 gr. C. doorschieten (Avidemux render van H264 video) maar dan gaan de fan-controllers vol open en zakt hij naar 38/39 gr. Celsius. Ik ben zeer content met deze tweak, geen extra geluid, zachter zelfs lijkt het op het gehoor (zit op 1m afstand, kast op het bureau ook) en maximaal cool (I keep it cool, cpu gets the best ;))
Lekker stil, erg tevreden mee, ben benieuwd hoelang hij mee zal gaan.

[Reactie gewijzigd door Jive op 9 mei 2010 23:14]