Asus N71JQ-TY002X Review

FredFlinstone 16 mei 2010, laatste update op 16 mei 2010, 2.372 views

Asus N71JQ-TY002X

Pluspunten

• Dicht toetsenbord
  • Windows 7 x64 Prof
  • Processor
  • Dicht toetsenbord
  • Videokaart
  • 2x HD

Minpunten

• Combi dvd leest geen Blue ray
  • Snelheid HD
  • Aansluitingen aan zijkant i.p.v. achterkant
  • Flats beeld (met name bij games)
  • Geen losse Windows cd meegeleverd
  • Onbekende wifi kaart
  • Plastic geluid
  • Zwaar negatieve
  • Recovery restore !@#$%^&*

Features: Prima CPU (Core i7 720), 4Gb geheugen uitbreidbaar naar 8. Capaciteit hd (1Tb) ruim voldoende :P . Ik snap echt niet waarom men is zo'n snel systeem een 5400 toeren schijven stop en geen 7200 toeren schijven :'( . Beeldschermresolutie is prima. Videokaart is ook goed (ATI HD 5730). Alleen bij games vind ik het beeld ronduit flats. Niet mooi helder om naar te kijken. Het aantal aansluitmogelijkheden is prima en eindelijk is het vervelende analoge modem wat je toch nooit gebruikt verwijderd. Alleen heel erg jammer dat alles aan de zijkanten zit. Zo zit het stroomsnoer aan de zijkant en loopt voor het koelrooster langs en zit de usb aansluiting zover naar voren dat als je een muis aansluit deze aansluiting bijna altijd tegen de muis aankomt. Het was handiger geweest om de usb aansluitingen meer naar achten te verplaatsen. Aangezien het beeldscherm bij opening langs de achterkant kantelt kunnen hier geen aansluitingen zitten. Hier gaat design voor functionaliteit. Zeer spijtig. :( Ook jammer is dat de dvd brander geen blue ray kan lezen. 8)7. Het luidsprekersysteem houd ook niet over. Geluid klikt plastic achtig en echt lekker stampen wil ook zeker niet. Fijn is dat er led lapjes zijn die aangeven of je hd en/of wifi actief is. Jammer is dan weer dat als je in een donkere ruimte zit deze ledjes veel licht geven en onder het touchpad zitten. Dit kan dan enigszins verbindend werken. Fijn is dan weer dat het toetsenbord dicht is waardoor er geen troep in kan vallen. Wat is niet snap is waarom er meer dan 1 mogelijkheid op een laptop moet zitten om de wifi aan of uit te schakelen. Dit kan met een apart wifi knopje, op het toetsenbord en binnen de driver worden geregeld en waar is het bluetooth knopje??? Wifi kaart merk zegt mij ook helemaal niets (Atheros AR9285). Lastig drivers te vinden. De Windows 7 Prof x64 NL die er bij wordt geleverd is prima. Helaas alleen voorge´nstalleerd. Er wordt helaas geen Windows dvd meer mee geleverd. Dit betekent dat je zelf een back-up van het systeem moet maken met 5 dvd's waarmee je dan ook alle voorge´nstalleerde troep mee neemt.

Laat duidelijk zijn dat ik al jaren een Asus fan ben. Heb een A6 gehad en een M70. Beide laptops voldeden en/of voldoen prima. Dat was voor mij ook de reden om deze laptop aan te schaffen. Het was altijd kwaliteit, goede support voor notebooks en losse media, laptoptas en muis meegeleverd. Specs zagen er goed uit voor een zeer redelijke prijs en ik heb er zelf nog een 7200 toeren schijf bij gekocht. Bij dit model echter heb ik een gemengd gevoel. Alsof Asus zich er een beetje vanaf heeft gemaakt en het bouwen van laptops minder serieus neemt. Een beetje een gemiste kans. :?

Update: Aangezien ik een snellere schijf heb gekocht en geplaatst was een recovery restore nodig vanaf dvd. In eerste instantie werkt dit niet omdat er 2 hd's in zitten en er voor de recovery restore er maar 1??? in mag zitten. Hierna ongeveer 8 uren bezig geweest maar het werkt NIET. Vervolgen met gparded de hidden restore partitie overgezet en dit werkte wel. Na ongeveer 2 uren was het systeem weer up and running. Dit gedoe moet je je kanten niet aan willen doen als leverancier. Het werkt voor geen meter en je hebt best wel wat kennis nodig om dat wel weer aan de praat te krijgen. Lever gewoon een cd mee met het os.

Heb jij ook een Asus N71JQ-TY002X?

Vriend van me heeft ook een laptop van asus waar we laatst vista van hebben geupdate. wij hebben eerst een backup met acronis true image gemaakt van vista(voor de zekerheid en om indien nodig terug te kunnen). Na upgrade van win7_64bit(clean install) weer een nieuw backupje met acronis gemaakt. Naar mijn idee is acronis het beste voor dit soort zaken. Ook de nonstop backup functie en de startup recovery is erg handig bij dit programma. Jammergenoeg is acronis niet gratis, maar het is z'n geld waard voor diegene die het koopt

Heb zelf ook 2 schijven in mijn laptop en wil de bootschijf ooit eens vervangen voor een ssd maar ze zijn me nog steeds te duur. :'(

[Reactie gewijzigd door Zybertweak op 16 mei 2010 11:01]

Jammer dat de laptop je niet geheel aanstaat.
Een flets (Flats?) beeld kan je iets aan doen door het scherm te calibreren en in games custom aanpassingen te doen.
Een losse windows CD/DVD wordt al jaren bij de meeste merken niet meer meegeleverd, ik zou het ook juist fijn vinden omdat je dan zelf de keuze hebt het aan te passen o.i.d.
Ik vind het juist fijn dat ze iig gewoon een code op de onderkant meeleveren, kan ik gewoon zelf een Win7 disk downloaden en een clean install doen, aangezien we toch de drivers van internet kunnen plukken.

De wifi kaart is trouwens van een bepaalde maker die in bijna alle laptops wel voorkomt, behalve als er een intel kaartje in zit. Vaak zijn de Atheros kaartjes makkelijk te vinden op internet en werken in bijna alle laptops.

Al je punten hadden voor de aankoop al bekeken kunnen worden en als je dan de dingen er toch op wilde hebben had je een ander model moeten kiezen.
Verder vind ik het allemaal wat summier, je hebt het eigenlijk maar over 2 punten: De featureset en de Bouwkwaliteit, de rest heb je zo'n beetje overgeslagen.
Ik vraag mij bijvoorbeeld af wat je van de batterijduur en portability vind, aangezien je daar wel een goed voor geeft maar geen woorden aan vuil maakt.
Ik zie graag wat verandering erin, vind namelijk het model voor mezelf wel interessant :)
mooie review!

Ik heb de laptop nu ook een week in gebruik (dezelfde maar dan met 1 schijf) (vooral voor school Server 2008).

Hij is echt lekker in gebruik, alleen moet je bij power management instellen hoge prestaties en de video drivers echt even updaten. Verder het geluid vond ik niet zo geweldig totdat ik de software uitgeschakeld had van ASUS nu is het echt mooi en een lekker geluidje uit de subwoofer.

super laptop voldoende kracht voor alles! echt een aanrader!!
Hoi . Interesant om te lezen.
En inderdaad totaal gelijk heb je met de hdd van 5400rpm .
Maar het zou wat beter zijn ,als je niet alles zo achter elkaar neer schrijft.

Probeer het wat netter te maken ,want je verhaal is best goed,maar de uitvoering als review wat minder.
ik neem aan dat je zelf ook reviews leest hier.
Dat kan je gerust als voorbeeld nemen.

n.b ............. t`s gewoon vriendelijk advies , :)
wat ik zelf ook graties gekregen heb.
Het werkt wel overigens, ondanks dat het graties is.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 16 mei 2010 13:22]

Over de batterij en portability. Over de batterij duur kan ik niet veel zeggen. Deze gebruik ik minimaal maar aangezien het hier om een redelijk zwaar systeem gaat welke niet is gemaakt op zijn zuinigheid denk ik dat de batterij snel leeg is, vermoedelijk n 2 a 2 1/2 uur bij intensief gebruik.

Over portability. Ik denk dat je hier de sjouwbaarheidsfactor mee bedoeld :) . Elke grote laptop is natuurlijk niet echt handig / draagbaar. Deze laptop weegt ongeveer 3.5 kg. Als je een draagbaar en zuinig apparaat zoekt zou ik je een Netbook aan willen raden.

qwerty1971: Bedankt voor de opmaak tip. 8)7 Dit was mijn eerste review.