HP Chromebook 14-db0411nd

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB • AMD A4 - Bekijk alle specificaties

HP Chromebook 14-db0411nd Review

Dutchiee 12 juni 2019, laatste update op 12 juni 2019, 1.813 views Product geleend

HP Chromebook 14-db0411nd

HP produceert al jaren Chromebooks en Chromeboxjes waardoor het geen verrassing is dat de HP ook met de HP Chromebook 14-db0411nd een fijne Chromebook op de markt heeft gebracht. Ik kon een tijdje met de HP Chromebook spelen en was eerlijk gezegd aangenaam verrast. Mijn ervaring lees je hier!

Pluspunten

• Stevig design
  • Full-HD IPS monitor
  • USB Type-C & USB 2.0
  • Batterijduur
  • B&O speakers
  • Mogelijkheid tot uitbreiding via een Micro-SD kaart

Minpunten

• 32GB eMMC opslag

HP Chromebook 14-db0411nd

HP produceert al jaren Chromebooks en Chromeboxjes waardoor het geen verrassing is dat de HP ook met de HP Chromebook 14-db0411nd een goede Chromebook op de markt heeft gebracht. Ik kon een tijdje met de Chromebook spelen en was eerlijk gezegd aangenaam verrast. Niet alleen met ChromeOS, maar vooral met de Chromebook. Mijn ervaringen lees je in deze review!

Specificaties

BESTURINGSSYSTEEM
Chrome OS™
PROCESSORFAMILIE
AMD dual-core A-serie processor
PROCESSOR
AMD dual-core A4-9120 APU (2,2 GHz basisfrequentie, tot 2,5 GHz burstfrequentie, 1 MB cache)
CHIPSET
AMD geïntegreerde SoC
SPECIALE FUNCTIES
Plug & Play
GEHEUGEN
4 GB DDR4-1866 SDRAM (ingebouwd) Overdrachtssnelheden tot 1866 MT/sec.
VASTE SCHIJF
Geïntegreerd
VIDEO
AMD Radeon™ R3 Graphics
POORTEN
2 USB 3.1 Gen 1 Type-C™ (opladen, stroomtoevoer, video, gegevens); 1 USB 2.0 Gen 1; 1 hoofdtelefoon/microfoon combo
UITBREIDINGSSLOTS
Standaard eiland-stijl toetsenbord
POINTING DEVICE
TouchPad met multi-touch bewegingsondersteuning
DRAADLOOS
Qualcomm® Atheros QCA6174A-5 802.11a/b/g/ac 2x2 Wi-Fi® en Bluetooth® 4.2 Combo MU-MIMO-ondersteuning; Miracast-compatibel
TYPE VOEDINGSBRON
22,69 x 33,7 x 1,83 cm
GEWICHT
1,54 kg
BEVEILIGINGSBEHEER
H1 veilige microcontroller; Ondersteuning voor Kensington MiniSaver™-beveiligingsvergrendeling
GARANTIE
1 jaar onderdelen, arbeid en haal- en brengservice
PRODUCTKLEUR
Schoolbordgrijs

Uitpakken

Showtime! Tijd om de Chromebook onder de loep te nemen.

Dat B&O apart wordt vermeld zegt veel over de verwachtingen van HP.

In het pakket zitten de USB-C adapter, handleidingen en natuurlijk de Chromebook!

De HP Chromebook ziet er netjes uit, niet te opvallend. Uiteraard is het Chrome logo afgebeeld omdat de Chromebook draait op ChromeOS.

De grijze tinten van de buitenkant van de Chromebook zitten ook aan de binnenkant. Rechts staat het B&O logo weergegeven - naast de speakers.

Wat fijn is van de Chromebook 14, is dat deze plat kan.

Aan de linkerkant van de Chromebook zitten de USB-C en USB 2.0 aansluitingen, daarnaast zit een Kensington slot.

Aan de rechterkant zitten de andere USB-C en USB 2.0 aansluitingen. Daarnaast zit er een aansluiting voor een hoofdtelefoon (gecombineerde microfoon en headset aansluiting) en een MicroSD slot - voor het toevoegen van extra dataopslag!

De onderkant van de Chromebook is netjes afgewerkt. De 4 rubberen doppen zorgen voor merkbaar stabiliteit en voor de toevoeging dat de Chromebook niet op de tafel schuift.

De Chromebook maakt gebruik van een HP TrueVision HD-camera met twee ingebouwde digitale microfoons.

Om de Chromebook aan te zetten zit er rechtsboven de backspace knop een powerknop.

Fijne van de Chromebook is dat er gebruik wordt gemaakt van een mat scherm. Hierdoor kan er zelfs in licht (van bijvoorbeeld vervelende TL-buizen of zonlicht) toch nog van het scherm af worden gelezen.

De Chromebook 14 maakt gebruik van een Full-HD IPS monitor en dat is ook wel te zien. de kleuren zijn voor een laptop van ongeveer 300 euro erg mooi!

ChromeOS werkt op de Chromebook wanneer er door het OS wordt geklikt redelijk vloeiend. Met de AMD A4 APU komt er redelijk wat rekenkracht bij de laptop kijken. Het is uiteraard geen super high-end AMD CPU, maar het doet het werk. En hoe!
Via het menu kan er van alles worden aangepast, zo kan er via bluetooth draadloze speakers/headset worden aangesloten, en zo is er een mogelijkheid naar Chromecast het beeld te casten.

Vanuit de Google Play Store zijn redelijk wat apps te downloaden. Aangezien deze apps ook niet bijzonder groot zijn, is er met 32GB wel redelijk wat weg te schrijven. Data zoals muziek, foto’s en films zijn daarnaast ook nog eens weg te schrijven op een USB-C of USB 2.0 drive/stick. Daarnaast is er ook nog een mogelijkheid een MicroSD in de Chromebook te stoppen waar ook data naartoe kan worden geschreven.

Waar ik best blij van werd is dat de films via Netflix en filmpjes op YouTube gewoon in Full-HD worden weergegeven. Zo kan je met plezier altijd up-to-date blijven van de filmpjes van Hardware.info. En dat oogt nog vloeiend ook!

In de praktijk

De gehele review (op het toevoegen van de foto’s) is geschreven op de Chromebook. En dat werkt in mijn optiek erg prettig.
In eerste instantie valt het mij op dat bij het snelle typen, de woorden achterlopen op hetgeen ik schrijf - zeker wanneer ik een Google Docs document probeer te openen en gelijk aan de slag wil. 4 seconden later is dit weg en kan je lekker door tikken zonder gestotter.
De CPU heeft even tijd nodig om de pagina te laden. Als dit eenmaal is gedaan, is het echt razendsnel. Sterker nog. Ik durf te garanderen dat dit een betere fit was dan mijn Dell XPS 15 die ik naar mijn studie mee moest zeulen. Over het algemeen was ik toch bezig om lesstof uit te werken in … jawel, Google Docs!

De toetsen zijn goed, niet te stroef of te zacht. De HP Chromebook heeft immers ook geen Cherry Red keys.
De Chromebook is verder simplistisch, maar meer dan genoeg voor wat je er mee moet kunnen - dit is bijvoorbeeld echt een ideaal device voor een studie - als het puur gaat om aantekeningen maken, mailtjes sturen en online research. Ook voor huis, tuin en keukengebruik is dit een ideaal device.

Het geluid van de B&O speakers in de Chromebook zijn best netjes. Heel eerlijk gezegd had ik er niet veel van verwacht totdat ik de Hardware.info video’s en wat podcasts van Noisia Radio en Oliver Heldens opzette. De podcast kon lekker aan blijven staan tijdens de review. Verwacht geen super high-end audio als een Sennheiser HD800s, maar gewoon .. prima audio!
Omdat er een full-hd scherm in de Chromebook zit, kijkt dit ook nog eens lekker weg - zo kan je moeiteloos YouTube afstruinen voor leuke filmpjes… of bijvoorbeeld gewoon via Netflix!

Wat ook een leuke toevoeging is, is dat er een mogelijkheid is om Linux te installeren op de Chromebook. Zo krijg je een virtuele Linux omgeving in een terminal waarmee te spelen valt. Echter ik zie ook voorbeelden voorbij komen dat hierdoor Libreoffice te installeren valt. Via de command virtuele omgeving biedt vooralsnog geen audio-/videoversnelling

Spelletjes spelen op de Chromebook is overigens ook geen probleem! Via de Google Play Store zijn er games te vinden en die zijn met een hoop plezier te spelen. Een aantal rondjes War Robots (had er nog nooit van gehoord) en het viel mij op dat dit best goed speelt. Hang er een muis aan en je hebt een prima ‘notebook’. Aangezien er op de Play Store best wat leuke apps en games tussen staan moet het geen probleem zijn om de Chromebook te vullen.

Wanneer er een MicroSD kaart in de Chromebook wordt geplaatst, kan deze ook nog als dataopslag worden gebruikt. Hier kunnen bijvoorbeeld documenten, foto’s of muziek op worden weggeschreven. Daarnaast zitten er ook USB-C en USB-2.0 op voor de nodige extra opties m.b.t. dataopslag.

De HP Chromebook 14-db0411nd is niet HP’s eerste Chromebook, en dat is te merken. De Chromebook is degelijk gebouwd en voelt gewoon stevig aan. Zeker voor de type die veel moet reizen en graag een kleine laptop meeneemt - maar ook geen rib uit zijn lijf wilt betalen, daarvoor zou ik zeggen, pak deze HP Chromebook eens vast en ga er mee spelen.

Eigenlijk de enige minpunt van de Chromebook is de opslag. Met 32GB is er een kans dat deze op ten duur vol loopt. Doch, waar er ook USB-2.0 en USB-C poorten op de Chromebook zitten, is er wel een mogelijkheid wat van de data weg te schrijven naar een externe device - mini USB-drive of zelfs via een MicroSD kaart.

ChromeOS zelf werkt erg prettig, het doet wat je met deze laptop moet kunnen doen. Van tekstverwerken via danwel de Google Docs website’s (wat overigens ook offline kan), tot het syncen van je Google Drive en het spelen van apps. De HP Chromebook doet wat je ervan verwacht.

Met anderhalf kilo op 14 inch is de Chromebook een vrij klein maar ook redelijk licht device.
Desondanks dat er een 2-cell batterij in zit, gaat de Chromebook erg lang mee. Met het surfen, gamen en schrijven van de review heb in z’n totaliteit al minimaal 8 uur aangetikt. En ik heb nog 15% over.

Voor een bedrag van 300 euro ben ik best onder de indruk. Sterker nog, het is dat mijn ouders en ikzelf net een nieuwe laptop hebben, anders was een HP Chromebook 14-db0411nd het eerste wat morgen op de deurmat zou liggen...

Ik geef de Chromebook 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een HP Chromebook 14-db0411nd?

Hi Dutchie,

Goede review echter zit ik nog wel met een tweetal vragen.

Moet ik deze laptop meer zien als tablet inplaats van laptop.

Hoe kan de laptop/tablet zijn “hitte” kwijt kijkend naar de foto’s zien ik geen “lucht roosters” zitten.

Vriendelijke groet,
Ed
Ik heb de intel celeron versie van deze laptop, en die is volledig passief gekoeld dus geen fans nodig. Ik gok dat dit hetzelfde is met de AMD versie.
Mocht je geïnteresseerd zijn, volgens mij is ie nu €200,- bij Coolblue.

Ontopic:

Fijne review over de ervaring met deze laptop. Misschien toch is overwegen :*)
Prima review, hier was ik naar op zoek. Het enige wat ik me afvraag of je er met kodi of een ander programma al eens een x264 1080p mee heb afgespeeld en zo ja hoe ging dit?
Hi Roger,

Ik via de browser op plex gewoon een film zitten kijken. Dat werkte in mijn opzicht prima!
Kodi, geen idee of dat op een speciale manier erop te zetten is. Heb helaas de laptop niet meer, anders had ik het met plezier voor je uitgezocht!

Hopelijk heb je er iets aan! :)
Hoi Dutchiee,

Ik heb ´m ook, die van mij wordt na een tijd erg warm tijdens het kijken van YouTube.
Het beeld gaat dan haperen, en speelt dan niks meer lekker af.

Heb er nu een pak bevroren vissticks onder gelegd en dat werk super, maar voor onderweg is dat geen
fijne oplossing :)
Hi Arjan,

Dat de Chromebook warm wordt, is wel ‘normaal’ omdat deze ook geen actieve koeling heeft. Maar, niet dusdanig warm dat ik er een eitje op kon bakken.
Pak vissticks lijkt mij inderdaad niet wenselijk.