LG UltraGear 34GK950G Zwart

Specificaties 34" • 3440x1440 • 120Hz • AH-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 34GK950G Zwart Review

MdayTestpanel 12 juni 2019, laatste update op 13 juni 2019, 316 views Testpanel

LG UltraGear 34GK950G Zwart

Hét high-end scherm van LG overdonderd in alle aspecten, inclusief de prijs.

Pluspunten

• Zit solide in elkaar
  • Prachtige kleurweergave
  • 120Hz overtuigt
  • Geen kleurdefects / dode pixels of artefacten

Minpunten

• Preset features te overdadig
  • Kleine backlightbleed
  • Prijs is om te huilen

DE LG 34GK950G: Titanenstrijd

Ah, gaming monitoren. De grootste overweging van elke zichzelf respecterende (PC-)gamer. De grilligste markt in opties. En bovendien het stukje randapparatuur waar je idealiter niet op wil beknibbelen. De afwegingen zijn wezenlijk, de impact van sommige opties behoorlijk groot. Wat vind je belangrijker? Kleurechtheid, of snelheid? Kijkhoek, of kalibratie? Een beker, of headsethouder? Opties te over, keuzestress alom.

Het is goed om weer eens een review te schrijven, en ik voel me vereerd om een product te mogen bekijken dat mijn gamerhart sneller laat kloppen. Superbreedbeeld? Check. (AH)-IPS? Zeker. 120Hz? Present. De LG 34GK950G is - op papier - de beste gaming monitor die alle vinkjes aantikt die ik belangrijk zou vinden.

Maar is dat in de praktijk ook zo?

Vooropgesteld: Ik vind gaming monitoren een belangrijk (zo niet cruciaal) onderdeel van de game-ervaring, en ik heb me daarom regelmatig verdiept in de technische wereld van de platte panelen. Ik heb er ervaring mee, maar niet echt verstand van. De review schrijf ik daarom vanuit een vergelijkingsperspectief en de doelgroep van de LG 34GK950G, namelijk de gamer zoals jij en ik, met minder nadruk op de technieken zoals gamut, gamma, hue en saturation, waar het risico groter is dat ik uit mijn nek zwets. Kortweg focus op de totale gebruikersbeleving, om maar een prachtig onmeetbare term te gebruiken. Goed. Dat gezegd hebbende: en garde! (Get it, schermen? Nee…? Ok...)
Het strijdtoneel
Korte historie: In het verleden heb ik een LG 27 inch gehad met een IPS paneel, waarbij de kijkhoek en de kleuren fantastisch waren. Een prima product waar ik veel plezier aan heb beleefd. Uiteindelijk was het tijd voor een PC hardware-upgrade, en hierop begon echter de verversingssnelheid te kriebelen, die bij IPS-panelen berucht laag was (60Hz). Op snelle games eigenlijk een harde no-go. De tegenhangers, TN-panelen, waren veel beter in het refresh rate-segment, maar dan was het weer stuivertje wisselen met de kleurkwaliteit.

Ik wilde beide.

Vloeiender beeld en heldere, volle kleuren. De prijskaartjes waren echter navenant, en ik moest concessies doen. Ik koos voor het eerste. Het werd een Dell S2417DG (hierna genoemd ‘mijn Dell’), met een 1440p TN paneel en een whopping 165Hz verversingssnelheid. Het was even pijnlijk, omdat de kleuren inderdaad minder mooi waren en toch iets duurder (±400euro) dan ik had gewild. Maar mijn Goden wat is dat ding vloeiend in zijn beeldverwerking.
De strijdkoets
Mijn rig is een bescheiden beest(je) met de volgende specificaties.
  • Intel Asrock Z370 Extreme4
  • Intel Core i5-8600K
  • Scythe CPU Cooler SCMG-5000 Mugen 5
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000
  • M2 Intel SSD
  • Seasonic Focus Plus Gold 550W
  • MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
  • Fractal Design Define S
Ik ben me bewust van het feit dat deze machine de machtige resolutie van de LG 34GK950G maar moeilijk op 120Hz kan halen, maar het gaat mij voor nu om de potentie, de kwaliteit en features van het scherm.

En dat meten we tijdens het spelen van een gamepje, natuurlijk.

Overigens moet ik mij verexcuseren voor de kwaliteit van de foto's. Blijkbaar maakt een Galaxy S8 foto's aan de randen onscherp.
De challenger!
Allemachtig wat is dat ding groot. Cat for scale. En een koffiekopje, omdat je zo’n beest moeilijk aan de doos kan vasttapen. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HAYDd3oEV5QYML.jpeg
Hij komt met de standaard (als het goed is 1.4) Display Port kabel, een HDMI kabel, een flink blok voor de stroomvoorziening, handleidingen en een CD die ik nergens in kan stoppen. Een best wel forse voet is het eerste wat je tegenkomt, die gamer-rood is gekleurd. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HAYDdqSMtR5EhY.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HAYDd2mc08cqyj.jpeg
Een evenzo forse staaf met mount voor het scherm zelf kun je relatief eenvoudig, zonder gereedschap, aan elkaar schroeven.
En dan het scherm zelf. Had ik al gezegd dat-ie yuuge was? Bij dezen. Ik herken het kliksysteem, wat net als mijn Dell supereenvoudig zou moeten zijn. Alleen, niet alleen is-ie fors, hij is ook nog curved, waardoor het klikken veel minder eenvoudig gaat dan gewenst. Je kan het beter met twee personen voorzichtig op z’n sokkel laten zakken. De klik is wel bevredigend, waardoor je weet dat hij vast zit. De bouwkwaliteit is daarbij ook goed, alles is robuust en stevig. Al met al een flinke doos, en ook niet onhandig ingepakt.

Wat me vrijwel direct opviel is dat het scherm al eens is uitgepakt en/of aangezet. De doos is prima ingepakt, maar niet naar fabrieksspecificaties (kabels zitten niet in plastic) en er zitten vingerafdrukken op het scherm. Ik ga er dan ook van uit dat dit een demo-model is. Ik kan ook niet controleren of de OSD-instellingen af-fabriek waren. Een grondige poetsbeurt later gaan we aan de slag.

We gaan even kijken naar de technische specificaties. De 34GK950G is sinds eind 2018 beschikbaar.

Zoals je ziet een behoorlijk unieke set specificaties voor een scherm. 34 inch is voor een gaming monitor mijns inziens te groot, en ik twijfel of de curved technologie iets toevoegt aan de ervaring. Met zijn resoluties van 3440*1440 is de beeldverhouding logischerwijs 21:9. Hij heeft daarnaast minder dots per inch dan mijn Dell (123). De beeldtechniek is AH-IPS, wat - zo heb ik me laten vertellen door de LG-vertegenwoordiger tijdens het TestFest - een techniek is die LG zelf heeft uitgevonden. De input lag van het scherm is 5ms, wat zelfs voor IPS schermen aan de lage kant is, maar wel 4ms hoger ligt dan mijn Dell en zijn Freesync tegenhanger, de 34GK950F. Hetzelfde geldt voor de framerate, die vastgesteld is op 120Hz, hoewel deze bij de Freesync variant naar 144Hz gestuwd kan worden. Ik kan niet goed bedenken waarom deze lager is, maar mijn vermoeden is dat dit komt door de G-Sync module, waarbij het verschil hardwarematig verwaarloosbaar is - als je het al kon zien. Maar zoals ik al in mijn intro aangaf: Dat kan ik niet staven met wetenschappelijk onderbouwde argumenten. Idem voor wat betreft de kleurdiepte: 8 bit ten opzicht van de 10 bit op de F. Wat wel behoorlijk opvalt is het verbruik: een whopping 77W ten opzichte van 33W van mijn Dell, ruim twee keer zo veel.
Eerste indruk
Bij het aanzetten van het scherm is de eerste indruk vrijwel direct ‘Auw, mijn ogen’. Ik verbaasde me erover dat het scherm standaard op een ‘luttele’ 70% brightness stond, waar ik 100(+)% verwachtte. Teruggeschroefd naar een behapbaardere 33% werd het wat beter te doen. Maargoed, ik had dan ook witte documenten (zoals deze review) en wat browser tabs openstaan, en dat is dan meteen behoorlijk fel. Op een of andere manier moet ik ook wennen aan de scherpte van de resolutie, ondanks dat het qua specificaties niet veel onderdoet aan mijn Dell van 1440p. En toch oogt het veel… strakker, bij gebrek aan een beter woord. Zou het dat ‘nano’-IPS zijn?

De hoogte is hetzelfde als mijn Dell; de breedte… Ik heb het idee dat ik naar een diorama aan het kijken ben, deels geholpen door de kromming van het scherm. Speaking of which, Als je niet direct de volledige 3440 pixels breedte selecteert en hem op de 2560p laat staan zoals mijn Dell, dan kapt hij de linker en rechterrand met zwart eraf, waardoor je heel snel het gevoel krijgt door een fish eye camera zit te kijken; en met een matige vorm van misselijkheid die daarmee gepaard gaat.
Nadat ik de volle breedte heb geselecteerd, heb ik ook maar de text in windows op 125% gezet, anders was het toch knijpen met de ogen. De kleuren zijn wel heerlijk helder. Diepe zwarttinten, volle roden, groenen en blauwen. Dat verschil zie je goed ten opzichte van mijn Dell. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HAYUa3HxJcFJ3Z.jpeg Ik kon ook geen pixeldefects vinden, ondanks dat dit scherm obviously al één, of meerdere keren is uitgepakt en aangezet. Logisch, maar goed, ook die dingen moet ik onder de loep nemen.
Ook zie ik relatief weinig backlight bleeding, wat best een prestatie is voor een IPS-scherm. Het is er wel aanwezig, maar meer uniform, en daarmee iets minder hinderlijk. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HAYUa3XBhiMC9X.jpeg
Hands-on test: The Long Night
Okay, dus hoe doe je een steekproef met, say, zwartwaarden op dit scherm?
Door de donkerste, en daardoor meest bekritiseerde episode van Game of Thrones op te zetten, natuurlijk.
De ene zegt, ‘Belachelijk slechte opnamekwaliteit’, anderen geven als argument dat je deze episode niet op je pre-Tsjernobyl-beeldbuis moet kijken. Wie heeft er gelijk? Op de foto is het heel slecht te zien door het ruislicht, maar ik was diep onder de indruk. Geen enkel artefact, geen enkele verdeling in kleur. Het enige wat opvalt is dat het matte scherm nog wel iets reflecteert, en ik daardoor van kijkhoek moest wisselen om ‘t echt goed te zien. Maar zéker geen slechte opnamekwaliteit. Vlag en wimpel.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HAYUa27wxCBagU.jpeg
Straaljagen
Naast de prachtige kleuren heb je natuurlijk ook het framerate, uitgedrukt in Hertz (Hz). Dit scherm kan 120Hz aan, mits je een Nvidia grafische processor hebt. Met zo’n hoge resolutie is het echter onmogelijk voor mij om aan die max te komen. Ik heb zelfs mijn CPU overklokt, om iets meer FPS (frames per second, niet te verwarren met framerate) eruit te persen bij bijvoorbeeld Anno 1800, maar dat gaf mij niet het verschil waar ik op hoopte. Na meer testen is het voor mijn PC gewoon supermoeilijk om per defintie Anno 1800 te spelen, want het is gewoon een waardeloos geoptimaliseerde game. BFV werkt op de topresolutie als een zonnetje, en met de juiste verversingssnelheid.
Ook hier excelleert het scherm. Fijne bewegingen zijn superhelder in beeld, met volle, diepe kleuren. Ghosting is geenszins aanwezig. Het is fantastisch. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HAYUa2f1lyFysH.jpeg
Ja, dit is geen BF:V, maar kijk hoe mooi die kleurtjes zijn joh!
Features
Als een volleerd Schiphol-beveiliger moest ik het hele scherm aftasten om de knopjes te kunnen vinden, aangezien niet helder is aangegeven waar ze zaten. Dat had wel gemogen, want een enkel minuscuul joystickpookje in het midden onder het scherm maakt het mogelijk om vrijwel alle instellingen in te zien en te wijzigen, en je voelt er gauw langs. Bij de G-variant zit er nog een knopje naast, die de led-kleur achter het scherm kan beïnvloeden. Ik heb nooit begrepen waarom je zo’n kermislicht achterop je scherm zou willen, anders dan kleurrijke bragging rights. Hij kan ook niet uitgezet worden, enkel een andere kleur. Vreemd. [Blijkbaar wel, door de knop ernaast ingedrukt te houden. -MDay] Met het pookje zelf kan je prima uit de voeten, wat wat mij betreft per direct de standaard mag worden in plaats van vier of vijf knopjes voor dezelfde navigatie. Verder zit er een USB-hub op, en kun je het scherm in hoogte, verticaal en horizontaal draaien.
De OSD-instellingen zelf worden gepresenteerd in een rood game-achtig menu, die ook altijd de meest gamer-specifieke opties presenteert, zoals verversingssnelheid (in Hz), of bepaalde functies aan staan, en welk preset-profiel is ingeschakeld. Er zijn er vijf beschikbaar, Gamer 1, Gamer 2 (drie keer raden voor welke doelgroep dit scherm is), FPS, RTS en Reader. Voor alle presets geldt dat er sommige waarden te hoog zijn ingesteld om ergens een nadruk op te leggen. Warme kleuren, felle witten, hoge snelheden... Subtiel en gebalanceerd gaat voor dit scherm niet op. Sterker nog, sommige features zijn juist gemaakt om overdadig op te vallen: Zoals een hardcoded richtkruis, of een speciale minder-donkere-beelden-modus zodat je de vijanden beter ziet in donkere plekken. Het helpt je in je games misschien marginaal, en bovendien vind ik het nog steeds een beetje valsspelen. De term ‘pay to win’ komt even in mij op.
De prijs van succes
Nu ik het toch over heb... Mijn neiging om een product lager te beoordelen omdat de prijs van een whopping 1100+ euro mij alleen maar droevig maakt, is eigenlijk irrationeel. Dit scherm is een ultiem niche-product, geënt op een specifieke doelgroep, met technieken die ogenschijnlijk moeilijk te combineren zijn (nano-IPS, Curved, 120Hz). Dan is de prijs ook navenant, toch?
Ik bevind me nu in de unieke positie om op een andere manier ernaar te kijken, omdat ik het product (#sadface) terug moet sturen. Ik kan ongehinderd (en ongepijnigd) door het hoge prijskaartje dit scherm beoordelen. Toch ben ik droevig, simpelweg omdat ik die 1100,- euro niet eraan kan of wil uitgeven. Om dezelfde reden, eigenlijk, dat ik geen 2080RTX koop; Het ligt simpelweg buiten mijn budget. Dan rest de vraag: Ga ik het product daarvoor lager beoordelen?
Ik beoordeel daarom dit product op waarde, en ik schat die hoog in. Is het waar voor je geld? Dat betwijfel ik. Het is qua grootte, featureset, opties en techniek mijn inziens het beste scherm wat je als gamer zou kunnen aanschaffen. Maar voor die prijs kan je ook een zeer degelijke game-PC kopen. Het is dus volledig afhankelijk van wat je belangrijk vindt voor je game-ervaring. (Geld vooral niet. Oh, tiepte ik dat hardop?)

The post battle cleanup
Dit scherm is in alle opzichten de definitie van overdaad. Het deed mijn hart sneller kloppen en ik merkte dat ik met veel plezier er weer voor ging zitten. Na dagenlang testen zijn mijn ogen gewend aan de scherpte, de diepe kleuren zuig ik op als een spons. De kijkhoeken zijn top en de breedte gebruik je vlug als een tweede natuur. Toch merk ik stiekem een verlangen naar mijn Dell. Het is voor mij too much, vooral het curved aspect vind ik niet nodig en soms zelfs hinderlijk. Dat is niets ten nadele van het scherm zelf, enkel persoonlijke voorkeur.

Mocht je top-of-the-line monitor wensen, en heb je de grafische kracht en de portemonnee om dit te kunnen najagen? Doe het gewoon. Why not.

[Tweakers TestFest]
Een vrolijk mailtje van Tweakers verblijdde mij met het feit dat ik was geselecteerd om een product te recenseren, inclusief een bezoek aan het Tweakers HQ op de NDSM-werf. Het Tweakers TestFest was inderdaad precies dat: een feest (van herkenning). Ruim tien jaar geleden heb ik als vrijwilliger voor Fok!Games recensies geschreven, waar ik ontzettend veel plezier uit haalde.
Het was daarom geweldig om weer de redactionele wereld te betreden en te zien wat er hetzelfde was en veranderd. Boeiende presentaties van Wout Funnekotter over recenseren, een workshop productfotografie van Jeroen, een rondleiding van Guido en een Q&A sessie met de redactie en het publiek over de dagdagelijkse, en toekomstige gang van zaken. Het was een eer om mee te mogen kijken bij, wat ik vind, de grootste digitale tech-autoriteit van Nederland (en daarbuiten). Ik dank Tweakers daarom voor deze unieke dag

Heb jij ook een LG UltraGear 34GK950G Zwart?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple