Lenovo IdeaPad 530S-14IKB 81EU00SXMH

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 530S-14IKB 81EU00SXMH Review

loekf2Testpanel 8 juni 2019, laatste update op 10 juni 2019, 337 views Testpanel

Lenovo IdeaPad 530S-14IKB 81EU00SXMH

Het was de bedoeling om naar het Tweakers' Testfest 2019 te gaan, maar door ziekte moest ik mij afmelden. Echter ik mocht nog steeds deze Lenovo laptop testen. Dit gaat heel professioneel moet ik zeggen. De laptop werd gebracht en gehaald met een koerier.

Pluspunten

• Gewicht
  • Afwerking, robuust gebouwd
  • Vingerafdruk scanner
  • NVM Express SSD
  • Geen reflecterend scherm
  • Geheugen uitbreidbaar

Minpunten

• Geen ethernet poort (alleen WIFI)
  • Alleen geintegreerde Intel GPU
  • Windows 10 Home

Dit is een Lenovo laptop geintroduceerd begin mei 2019, en eigenlijk weer een variant van de Ideapad 500 serie.

Behuizing en I/O poorten

Wat krijg je ? Deze laptop komt in een bruine doos, een adapter met snoer en een summiere handleiding. De laptop heeft een 14" LCD scherm met een matte afwerking, wat voor mij altijd een plus is.

Qua aansluitingen zie we aan de linker zij kant (van links naar rechts)

• Voedingsadapter aansluiting
  • HDMI aansluiting (HDMI 2.0a met HDCP 2.2)
  • USB-A[ (USB 3.0)/li]
  • USB-C (USB 3.1 Gen 1)
  • 2.5" audio jack plug
en aan de rechterkant zien we:

• SD kaart
  • USB-A (USB 3.0)
Ik ga er even uit dat het linker gat een microfoon ingang is.

Rechts naast het toetsenbord zit een vingerafdruk scanner, die je kunt gebruiken om bij Windows in te loggen (Windows Hello).

Ontbreekt er nog wat ? In de zakelijke markt is het handig als je meteen twee monitoren kunt aansluiten. Wat dat betreft was het handig geweest als er een Display Port aansluiting was. Echter deze laptop heeft ook USB-C en je kunt daar met een verloopkabel natuurlijk prima een monitor op aansluiten.

Meegeleverde software

Deze laptop komt met Windows 10 Home. Had liever Windows 10 Pro gezien, omdat de doelgroep waarschijnlijk zakelijke gebruikers zijn. Zelfs een heel goedkope laptop met een Celeron procesor die standaard met Windows 10 S komt, kun je gratis omzetten naar Windows 10 Pro.

Ik vond de hoeveelheid overbodige "crapware" meevallen, deels te zien in het start menu hierboven.

Hardware en prestaties

Graphics
Deze laptop maakt gebruik van de interne UHD Graphics 620 GPU. Lenovo heeft (tegen meerprijs) ook varianten met Nvidia MX150 of MX130. Dit is voor "eenvoudig" kantoorwerk (Word, Powerpoint, Visio) prima.

Je kunt je afvragen of je een Core i5 nodig hebt. Voor de meeste mensen zal een Core i3 voldoen zijn. Lenovo heeft ook een variant met Core i3.
Opslag
Door mij bekeken uitvoering had een ingebouwde 256 GB SSD van Western Digital:

Dit is een NVM Express SSD, dus gebruikmakend van PCIe als interface. Officieel zijn de specs volgens de datasheet 1700 MB/s sequential read
en 1300 MB/s sequential writes. Zie:

Volgens CrystalDisk zit deze laptop daar niet ver vandaan:

Deze laptop kwam met 8 GB DDR4 geheugen (2666, 4 x 666 MHz). Afgaande op HWInfo:

zijn er intern twee SO-DIMM slots, waarvan een slot een 8 GB module bevat.
Netwerk en andere hardware
Zoals eerder gemeld is er geen ethernet poort, de WIFI wordt verzorgd door een Realtek RTL8822.

Conclusies

Dit is een strak uitziende Windows laptop met Intel Core i5 CPU. Voor de meeste mensen zal 256 GB interne opslag genoeg zijn.
Als ik deze laptop vergelijk met HP, Acer of Asus, dan is de prijs vergelijkbaar en meer een kwestie van persoonlijke smaak.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 530S-14IKB 81EU00SXMH?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019