Sony Xperia 1 Grijs Review

Elazz 5 augustus 2019, laatste update op 14 augustus 2019, 1.000 views Product gekocht

Sony Xperia 1 Grijs

De Xperia 1 wordt door Sony gezien als reboot waarbij de eigenschappen van het hele bedrijf omarmt moeten worden. Met de Xperia 1 is dat geslaagd. Sony Alpha, CineAlta, Bravia, Playstation en Music technologie zit hierin verwerkt en komt goed tot uiting om multimedia op dit formaat te beleven.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit materiaal + Design
  • Beeldscherpte en kleurenreproductie
  • Geluidskwaliteit (speakers en headset)
  • Smart features in Software (zie review)
  • Camera en functies

Minpunten

• Dongle Leven
  • Batterijduur kan beter

Elazz Review

Introductie

De laatste keer dat ik geen Sony telefoon had was begin 2012 maar dit jaar was ik er zeer dichtbij om over te gaan op een ander merk. Samsung, Apple, OnePlus en zelfs een Reno 10x waren gegadigde kandidaten. Dat was totdat de eerste gebruikers hun bevindingen deelden op YouTube. Het heeft lang geduurd sinds de aankondiging maar kan opgelucht vertellen dat dit toestel een goede reboot is.

Dit toestel vervangt mijn Xperia XZ Premium welke ik de afgelopen 18 maanden tevreden heb gebruikt. Met de camera evoluties, een smaller maar wel langer scherm en aanpassingen in het design bij vele telefoons leek het voor mij tijd om te upgraden.

Ik keek voornamelijk naar de volgende aspecten:
  • Camera moest een flinke stap vooruit zijn in vergelijking met mijn huidige toestel
  • De telefoon moest smaller zijn om deze makkelijker vast te houden
  • Geen edge scherm en geen notch
  • Zeer hoge resolutie (Full HD+ was te laag)
  • 128GB interne storage met uitbreidingsmogelijkheden of 256GB
De enige Premium telefoon welke aan al mijn voorkeuren voldeed bleek de Xperia 1 te zijn. Met een XM3 headset ter promotie bij aanschaf was de prijs (alhoewel fors) het wel waard.

Xperia Heroverwogen

Ik zal eerst beginnen met 2 aspecten die eigenlijk vanuit het Xperia oogpunt revolutionair zijn voor hun differentiatie tegenover andere fabrikanten. Zoals Sony eerder 4K LCD telefoons uitbracht kunnen die toestellen wegens een 16:9 verhouding niet echt mee met de huidige filosofie van lange schermen en dunnere bezels. Anderzijds hebben we de camera waarvan de software voor het eerst in samenwerking met het fameuze Sony Alpha team ontwikkeld werd. Op dat vlak kregen ze vooral de afgelopen 2 jaar veel negatieve feedback. Dat moest bij de Xperia 1 anders.
21:9 Scherm
Meteen bij het uitpakken kan het niet anders dan dat je even staart naar het wel zeer lange scherm. Ergonomisch ligt het goed in de hand (daarover later meer) en éénmaal opgestart merk je snel een paar zaken. De resolutie is zeer hoog want tekst leest zeer rustig en de kleuren lijken natuurgetrouw zonder oververzadiging.

OLED en 4K

Een 4K scherm is niet nieuw in een GSM maar gecombineerd met een OLED paneel is op smartphone gebied niet voorgekomen. De resolutie van 3840 * 1644 geeft de verhouding van 21:9 weer waardoor er minder wordt weergegeven dan bij een 16:9 verhouding. Met meer dan 6 miljoen pixels op 6.5" is dit alsnog ongeveer 50% meer dan vergelijkbare high end concurrentie.

Bij dagelijks gebruik valt dit vooral goed op bij het lezen van tekst. Andere media zoals games, foto en video kunnen dan wel in 4K worden weergegeven maar als je goede 1080p bronnen hebt dan zal het er ook zeer goed uitzien. Dat komt door het gebruik van andere technieken zoals OLED, HDR en X1 upscaling (techniek om beeldmateriaal omhoog te schalen zoals Bravia televisies dat doen).

21:9

Een jaar of twee geleden zagen we langzaam verschillende telefoons oprukken die een langere verhouding scherm dan 16:9 hadden. Al snel begon het gevecht om kleinere bezels waarbij het gebied waar men vroeger een home button, speaker en/of camera's zag gevuld werd met meer scherm. Mijn overstap binnen dagelijks gebruik ging gelijk naar een 21:9 schermverhouding. Om een voorbeeld te geven hoe dat eruitziet kun je de vergelijking met mijn vorige GSM en een concurrent bekijken.

Vergelijking van enkel het beeldscherm formaat
Scherm vergelijking

Vergelijking van de body
Body compare

De extra lengte die je krijgt is bij sommige toepassingen van grote meerwaarde en zijn als volgt opgesomd:
  • 2.39:1 films kijken door het hele scherm te vullen
  • Compact ultrawide gamen bij sommige games bijv. PUBG, Fortnite (meer beeldoppervlak en dus vingers minder in de weg)
  • Verticaal scrollen wordt minder (Er wordt meer getoond bij chats, mobiele sites, playlists, lezen van documenten etc.)
  • Split Screen verhoudingen geven genoeg beeld (10.5:9 verhouding bij 50%/50% en 5.25:9 + 15.75:9 verhoudingen bij 25%/75%)
  • Meer cameraknoppen en instellingen niet in overlay
Ik heb verder weinig applicaties ontdekt (buiten Synology applicaties) die niet het volledige scherm benutten dus op dat vlak ben ik zeer tevreden. Sommige games zijn nog niet geüpdatete om 21:9 te ondersteunen waaronder Super Mario (18:9 denk ik) maar heavy hitters zoals Fortnite en PUBG ondersteunen dat weer wel. Ik speel bijna nooit op GSM maar puur vanwege dit scherm zal het toch vaker voorkomen.

Bij video - en fotomateriaal is het een ander verhaal. Daar is zeer veel content opgenomen in 16:9 en dan heb je te maken met zwarte balken links en rechts van het scherm. Inzoomen gaat met een pan out gesture zeer makkelijk in bijv. Youtube maar dan verlies je een gedeelte van het beeld. Gelukkig zijn de eventuele zwarte balken bij het afspelen van 16:9 minder storend vanwege het OLED scherm.

Wat beter had gekund was het multitasking applicatiescherm. Het scrollen tussen eerder gestarte applicaties gebeurt horizontaal waardoor je veel links - rechts moet vegen om te schakelen. Het home scherm openen en in de applicatiefolder klikken gaat sneller. Door de homebutton snel naar een tikje naar rechts te vegen ga je naar de vorige openstaande applicatie wat wel snel en handig werkt.
Alpha, CineAlta, Xperia Camera
Met de opkomst van meerdere camera's op telefoons, nieuwe features en steeds beter wordende algoritmes kon Sony niet achterblijven. Eigenlijk was het hoogtijd voor een inhaalslag aangezien de achterstand in de afgelopen 18 maanden zeer groot werd. Ik kan vol zekerheid zeggen dat de inhaalslag is gemaakt en op sommige vlakken de Xperia 1 net iets beter is dan de concurrentie. De stap met mijn vorige telefoon is groot en daar zijn een paar redenen voor.

Alpha

De Alpha features (Sony's beroemde camerafdeling) komen we vooral op gebied van software algoritmes tegen. De beeldsensoren en lenzen zijn niet anders als bij andere fabrikanten (behalve dat Sony opteert voor 12MP camera's voor iedere lens wat lager is dan bij voorgaande toestellen). Over het algemeen kun je sneller scherpstellen en zit er veel minder digitale ruis in foto's. In een lowlight conditie presteert de Xperia ook zeer goed in vergelijking met concurrentie. Met 1 druk op de knop kun je snel naar één van de drie lenzen wisselen. Een aantal instellingen heb je ook snel bij de hand. Als je al iets meer wilt instellen kost het je in de camera-app 2 kliks om naar de manuele modus te gaan. Sommige instellingen zitten dan weer in een aparte menu wat soms vervelend is (bijv. burst modus en resolutie).

CineAlta

Als je in de filmindustrie werkt kan deze term bekend voorkomen maar voor de meesten misschien niet direct. Echter is de kans groot dat je een film of serie hebt gezien die met CineAlta camera's werd geschoten zoals Lucy, Oblivion of Avatar. De opvolgers Avatar 2 t/m 5 zullen ook met dit type van de nieuwste generatie camera's geschoten worden. Dezelfde techniek krijg je niet in de Xperia 1. Echter krijg je wel de Cinema Pro applicatie voorgeïnstalleerd waarin bepaalde technieken op dezelfde manier als in de professionele camera's toegepast kunnen worden. Hierdoor is de app er voor content creators die net iets meer willen aanpassen aan de look & feel van een video. Manuele focus, filters, ISO waarden, sluitertijd en meer kun je snel aanpassen. Ik heb deze functie nog niet echt gebruikt maar ben dat wel van plan in de nabije toekomst. Je kan helaas enkel in 21:9 aspect ratio filmen maar 16:9 indicatie zie je altijd moest je achteraf willen croppen.
Cinema Pro

Xperia Camera

Update: Indien er problemen zijn bij weergave van onderstaande afbeeldingen zie ook de Onedrive met de originele bestanden hier. Dit zijn afbeeldingen voor enige updates. Zal nog meerdere foto's uploaden.

Ik heb verder weinig woorden toe te voegen aan de prestaties van de camera's. Je krijgt drie verschillende camera's met een 12MP lens. Deze op een brandpunt van 16mm, 26mm en 52mm. De standaard camera is de 26mm en tot zover ben ik zeer tevreden mee.
Een paar afbeeldingen (crop in 1080p - er zullen meer afbeeldingen volgen):

16mm:
Vijlen Groothoek camera

Xperia Geëvolueerd?

Design
Eenmaal uit de doos en in je handen voelt het toestel 'Premium' aan. De fijne rondingen en de gebolde hoeken van het reflecterend aluminium sluiten goed aan bij mijn handen. Het aluminium frame is eigenlijk niet doorlopend. Er zitten namelijk van die dunne strips (zoals je bij een iPhone wel eens ziet) om connectiviteit te bevorderen. Zowel onderkant als beide zijkanten zijn hier bedekt mee.
Xperia 1

Zowel het scherm als de achterkant zijn bedekt met Corning's Gorilla Glass 6. Je vingers erover glijden gaat vloeiend maar maakt het toestel er niet glipperig op. Het ziet ernaar uit dat dat komt omdat je het smalle design steviger in je handen kan houden. Vergelijkbare 'glazen' telefoons hebben wel eens de tendens om makkelijk uit je handen te glippen wat hier niet het geval is. De voorkant oogt zeer mooi ook al is de telefoon niet symmetrisch. De bezel van boven is iets groter om de speaker, camera en verscheidene sensoren te herbergen. Aan de onderkant is de tweede speaker beschikbaar naast de USB C aansluiting. De huidige speakeroplossing zorgt voor luid en duidelijk stereogeluid maar het valt me op dat de speaker vanonder luider is. Met het volume boven de 50% merk je dit echter nauwelijks.
Xperia 1 Side

Op de achterkant zien we de 3 camera's mooi uitgelijnd in de lengte van het scherm net zoals de sensor en flitser. De camera's steken echter wel ongeveer 2mm uit waardoor je telefoon nooit helemaal plat ligt op een tafel. Indien je dat zelf vaak doet zal je alsnog weinig 'wobbel' voelen als je niet te hard duwt aan een bepaalde kant.
Xperia 1 Camera

Terwijl we enkel kunnen genieten van de mooie krommingen aan de linkerkant zien we aan de rechterkant nog een aantal knoppen terug. Een dedicated shutter key met half ingehouden modus is persoonlijk een fijnere ervaring dan op het scherm duwen. Hiermee kun je ook gelijk door in te houden de camera oproepen. Vervolgens komen we de aan/uit knop tegen en de fingerprint sensor (precies in het midden van het toestel). Deze knoppen zitten voor mij op een goede hoogte voor mijn rechterduim of linkerwijsvinger. De volumeknoppen zitter daar juist boven. Als de volume + knop te hoog zit kun je snel het volume aanpassen door een tik op de volume - knop te drukken. Een overlay aan de rechterkant verschijnt met alle geluidsopties en schuifregelaar die je dan met je duim kan benaderen.
Xperia 1 Side 2

Aan de bovenkant zit een stevige gleuf die je met je nagel uit kan schuiven voor een simkaart + sim/SD kaart.
Geluid
De speakers werden kort hierboven aangehaald. Verder kan ik toevoegen dat het geluid op zijn luidst zelfs bij het tandenpoetsen met een Oral B 4000 nog steeds hoorbaar is. Dit was bij mijn voorgaande telefoon niet het geval :) De Xperia 1 heeft verder native ondersteuning om Dolby Atmos content af te spelen. Een geloofwaardig 360 graden surround krijg je natuurlijk niet met de speakers maar met behulp van de Atmos instelling kun je uit een aantal profiles kiezen om het geluid lichtjes te versterken voor film of muziek (eigen presets zijn mogelijk). Gezien het effect er niet echt is met de speakers lijkt het wel op een veredelde equalizer.

Waar het echt om draait is de combinatie van dit toestel met een goede geluidsinstallatie om high res materiaal mee af te spelen via LDAC. Hierover volgt later meer maar ik kan je zeggen dat muziek / film in combinatie met een XM3 een genot is. Alhoewel dat eerder lijkt te liggen aan de headset dan telefoon.
Smart Features zijn slim
Onder de noemer van Xperia Intelligence zijn er een paar functies die het dagelijks gebruik op een positieve manier beïnvloeden.

Side Sense

Met Side Sense kun je middels het tikken of schuiven van de zijkant van het scherm verschillende instellingen of shortcuts naar boven halen zonder dat je veel moet gaan zoeken of bladeren. Een 'double tap' gesture geeft je een kleine lijst met veel gebruikte apps (je kan ook applicaties kiezen die altijd moeten verschijnen). Wifi, Bluetooth, Night Mode, 1 hand modus zijn instellingen die met je duim ook gebruikt kunnen worden.

Naar boven vegen geeft je de mogelijkheid om split-screen te starten. Persoonlijk voor mij de meest gebruikte functie. De huidige applicatie gaat naar het bovenste gedeelte terwijl je binnen het side sense menu een tweede applicatie kan selecteren voor het onderste gedeelte. De meest interessante functie is het maken van applicatieparen. Met 1 druk op een vooraf ingesteld paar starten beide apps tegelijk op in split-screen. Een combinatie van Spotify + browser, navigatie + muziek etc. zijn allemaal mogelijk zolang de applicatie zelf split-screen ondersteund.

Naar beneden vegen staat standaard ingesteld als alternatief voor de 'vorige' knop. Zo hoef je niet met je rechterduim naar de hoek linksonder te navigeren. Alle gebaren zijn verder vrij aan te passen aan een 9-tal verschillende acties.

Smart unlocken

Omdat de fingerprint sensor aan de zijkant niet meer gekoppeld is aan een knop (om zo geen patentbreuk te plegen in de VS of licentiegeld te betalen) zou je verwachten dat het unlocken van de telefoon een extra actie vereist. Binnen Android was het al zo dat je je device unlocked kon laten naargelang een locatie of bepaalde connectie maar de Xperia heeft nog een extra manier.

Het always-on scherm staat bij mij standaard uit tenzij de telefoon beseft dat ik deze oppak en in handen neem. Op dat moment is een aanraking op de fingerprint sensor ook voldoende om het toestel te ontgrendelen. De aan/uit knop gebruik ik daardoor zelden en alleen als deze handeling niet goed werd geregistreerd. Dit komt zeer weinig voor.
Connectiviteit
De Xperia 1 biedt vele mogelijkheden om te connecteren met apparaten en netwerken. Het lijstje ziet er als volgt uit: Dual-SIM; 5CA LTE 4x4 MIMO, Cat.19 LTE (Tot 1.6Gbps down); USB 3.1 Type-C; Wi-Fi a/b/g/n/ac; GPS + GLONASS; Bluetooth 5.0; NFC

WiFi en 4G+

De telefoon ondersteunt geen 5G maar voorlopig is dat niet relevant in België of Nederland. Gelukkig is de WiFi performance en 4G+ ondersteuning zoals je kan verwachten van een high end toestel.

In de afbeelding kun je de behaalde snelheden zien via een 5GHz AC verbinding. Ik tik tegen de limieten aan van mijn provider (200/20) op een afstand van een paar meter van de router. In hoeverre performantie verschilt wanneer Bluetooth actief gebruikt wordt heb ik nog niet kunnen getest maar heb geen vertragingen gevonden.
WiFi snelheid

Met een verbindingssterkte van rond de 65% op mijn werk behaal ik de 5°down/30up. De limiet binnen mijn abonnement is 90/45 en ik verwacht dat de snelheden op de meeste plaatsen evenredig naar boven of naar beneden schalen naargelang de netwerksterkte. Gezien de XZ Premium 750Mbps down haalde in sommige real LTE benchmarks (met een 1024/120 spec) zou 1Gbps down mogelijk moeten zijn in de best mogelijke condities.

Op netwerkgebied ondervond ik verder geen vreemde connectiviteitsissues. De telefoon schakelt 'egaal' tussen verschillende access points met dezelfde SSID. Er zijn geen toestanden waarbij de telefoon blijft vastzitten aan een AP dat nog net binnen bereik valt.
Accuduur en laden
Met 3300mAh kun je je al voorstellen dat dit niet al te mals is voor een high-end toestel. Toch was ik nieuwsgierig naar de praktijkresultaten aangezien ik met mijn Xperia XZ Premium met gelijkaardige capaciteit nooit problemen ondervond.

Ik kan bevestigen dat de batterijduur niet heel anders is. Op sommige vlakken iets beter, op andere iets minder maar in de grote lijn haal ik vaak rond de 5u schermtijd. Moest dit toestel 25% meer capaciteit hebben zoals de concurrentie dan zou ik met mijn gebruik op 5u - 6u schermtijd komen wat nog altijd hetzelfde resultaat geeft. Op het einde van de dag aan de lader. Hierbij een paar scenario's.

Scenario 1: Continue Videobellen zonder pauze

Op 40% helderheid is het mogelijk om bijna 5u aan een stuk een videocall via Whatsapp uit te voeren alvorens de batterij volledig uitgaat. Dit naar aanleiding na 1u45min bellen waarbij ongeveer zo'n 62%-63% capaciteit over schiet.

Scenario 2: 2u Whatsapp video + 1h10min Youtube (FullHD) + 1h Browsing (Firefox)

In dit scenario moest ik in de avond (23:00) aan de lader met nog 6% - 7% over terwijl ik de dag begon om 07:30.

Scenario 3: Allround tussen 07:00 en 15:22

1u56 schermtijd met een half uur whatsapp video call, 47min browsing, 12min Youtube, 17min PS App en de rest menu's. --> 30% verbruik

Bij Scenario 2 en 3 wordt de helderheid aangepast aan de omgeving maar gemiddeld genomen zit het rond de 50% tot 55%. Ook draaien de meeste applicaties op de achtergrond om zo realtime push berichten te ontvangen (outlook, gmail, sms, messenger, whatsapp zijn de voornaamste). Locatieservices en Google Assistant staan ook op. Scenario 3 is enkel op 4G+, de andere twee een mix van Wi-Fi en 4G+.

Wat is opgevallen is dat mijn gebruik (7 weken later sinds aanschaf) vooral dat van scenario 3 volgt. Op het einde van de dag zit ik dan aan 35% dat ik nog over heb alvorens in de avond terug aan de lader moet. Voor de meeste gebruikers lijkt me dit voldoende maar er kunnen situaties voordoen dat een powerbank wel handig kan zijn. Bijv. als je boven het bovenstaande gebruik ook nog intensief wilt gamen en 4K video wilt opnemen.

Wat wel vervelend is dat de BNP en ITSME applicatie om één of andere reden zorgden voor battery drain. De oplossing vond ik door achtergrondgegevens en - processen te beperken.

Ter referentie kun je hier een paar screenshots (out of the box experience) vinden waaruit je zelf kunt beoordelen:
Batterijduur

Batterijverzorging

Vanaf het moment dat ik internet gebruikte op mijn toestel, de HTC Wildfire zit ik gebonden aan het dagelijks laden van mijn telefoontoestel. Alleen tijdens vakantieperiodes wanneer ik soms mijn toestel zeer weinig gebruik komt het voor dat ik er een dagje extra mee kan doen. Dat is dus niet veranderd. Wat wel anders is dat sinds de XZ Premium ik weinig tot geen achteruitgang merk van de batterij bij frequent opladen. Omdat batterijverzorging aanstaat en ik vaak vanaf 30% terug laad merk ik weinig slijtage aan mijn toestel. Batterijverzorging zorgt ervoor dat de telefoon de laatste 10% zeer langzaam gaat laden. Aan de hand van je gedrag (vaak nauw gebonden aan de wekker) kan het toestel goed afstemmen wanneer het op 100% geladen moet zijn. Onnodig snelladen gebeurt tijdens de nacht dan ook niet tenzij je deze functie bewust hebt uitgeschakeld.

Het toestel wordt geleverd met een 18W USB-C naar USB-C lader met ondersteuning voor Power Delivery 2. Een test leverde het volgende resultaat: Van 40% naar 60% laden in 13min. 20% laden is ook de snelste periode want nadien wordt het geheel resultaat steeds langzamer. Het resultaat met sterkere laders werd niet gemeten.

Tot Slot

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over dit toestel. Goede foto's, ligt fijn in de hand, scrollen is een groot genot en heb nauwelijks bugs of instabiliteit ontdekt. Dat maakt de Xperia een uitstekende telefoon om te gebruiken. Wat ik wel kan stellen is dat 949 euro wel aan de dure kant is. Zo is de batterijduur niet uiterst bijzonder en is een 3.5mm jack niet aanwezig. De telefoon kan ik echter wel aanraden indien je deze aan een lagere prijs of in combinatie met een goede headset kan kopen. In mijn geval kwam de XM3 erbij en vond het daardoor het wel waard. Een uitstekende combinatie voor entertainment.

Voor Sony is dit een goed begin voor een nieuwe reeks high end telefoons en ben benieuwd waar ze volgend jaar mee zullen afkomen. (misschien zelfs een kleinere high end broer dit najaar.) Moesten er vragen zijn of wil je een specifiek iets getest zien laat het maar weten in de comments.

Heb jij ook een Sony Xperia 1 Grijs?

Als ik die in internet explorer of edge open zien die er zo uit. In Firefox heb ik geen issues, geen idee of er iets met de upload is of niet. Ik zal later vandaag een onedrive folder maken met de originele bestanden.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 11 augustus 2019 11:10]

Ik bekijk het zelf met Google Chrome. Wellicht kun je die browser testen, het is vooral op smartphones een veel gebruikte browser. Wellicht kun je het daar ook op testen.

Succes in ieder geval!
Bedankt voor de feedback. Zal eens zien wat er met de upload aan de hand is. De link naar de afbeeldingen is hier: https://1drv.ms/u/s!An80-pmfI3Y7gfsNCgJp5W1kuiOn4A?e=QndMao

[Reactie gewijzigd door Elazz op 11 augustus 2019 11:29]

"performantie"... Dude -O- Daar hebben we een prima en volstrekt normaal woord voor: prestatie!

[Reactie gewijzigd door STFU op 10 augustus 2019 00:33]

Zal een inzending doen voor de Van Dale. Werk in de IT sector in België en hoor het dagelijks meerdere keren waardoor ik het ook zelf heb overgenomen :)

[Reactie gewijzigd door Elazz op 10 augustus 2019 20:01]

Belgen staan bekend om hun taalvaardigheid. Hou die eer hoog ;)

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones