1 review

LG 55SM9010PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55SM9010PLA Zwart Review

dwizzyTestpanel 6 juni 2019, laatste update op 10 juni 2019, 372 views Testpanel

LG 55SM9010PLA Zwart

Een mooie subtopper met navenante prestaties. Prima beeld met heldere kleuren en geweldige kijkhoeken, valt pas door de mand bij duisternis en erg kritische tests. De smart-functionaliteit en en geluidkwaliteit zorgen er voor dat je best zonder soundbar en Xiaomi mi-box kan. Mijn eindoordeel voor de huidige prijs: een 7.4

Pluspunten

• mooie kleuren onder àlle hoeken
  • uitgebreide functionaliteit
  • hoge helderheid
  • prima geluid
  • fijne en meestal rappe bediening

Minpunten

• array van achtergrondverlichting is te goed te zien
  • interface en apps werken niet altijd lekker
  • al die privacy-verklaringen en gebruikersovereenkomsten
  • input latency en ghosting: het blijft een tv
  • ghosting & lag
  • haperende Chromecast en WiDi (of was het Miracast?)

Deze review is geschreven in twee weken uitvoerig testen (en lui op Netflix zoeken naar Dolby Vision-content). Ik beschrijf niet alle technische details, die kan je op de productpagina van deze TV vinden. Ik ga vooral in op de functionaliteit voor de gewone mens, met gebruikservaring die ik vaak mis in professionele reviews. De foto's, slow-motion filmpjes en meer kun je vinden in mijn SM9010 Flickr-album.
Helaas kan ik maar nul tot vijf sterren geven, en ben ik op 'goed' uitgekomen. Gezien de huidige verkoopprijs is dat wel op het nippertje.

Beeldkwaliteit

Nano cell? Keurige kleuren en kijkhoek!
De kleurweergave is absoluut prima. Volgens LG is dat dankzij de nanodeeltjes die tussenkleuren wegfilteren, voor mij boeit het eindresultaat. En indrukwekkend: hoe schuin ik er ook voor ga staan, het beeld blijft goed! Wel lijkt het beeld aan de zijkanten een beetje rond te lopen. Dat valt alleen op als je het als computermonitor gebruikt. De helft van je scrollbalk is dan verbogen, tot je aan de rechter kant van de tv zit. Hoe scherper je hoek, hoe sterker het effect.

Onder twee hoeken, klik voor uitvergroting.

Bij bijna alle modi (en vooral bij de 'eye protection' wordt het beeld gelig, maar daar kan een Tweaker wat aan doen.

Op andere punten is er wel wat kritiek te vinden. Waarvan één mij wel stoorde bij het kijken, en twee mij pas opvielen bij het goed testen.
Dom dimmen
Deze tv heeft Full array dimming. Dat helpt bij HDR-content voor heel heldere plekken in het beeld, tot aan niveau stroboscoop. Wit is echt wit (afhankelijk van je kleurbalans) en de zon is echt een zon.
Maar als je iets donkers kijkt, valt het behoorlijk door de mand ten opzichte van OLED of zelfs een scherm zonder local dimming. Bij mijn acht jaar oude Sony is het zwart gewoon niet heel zwart. Bij deze TV is het zwart aardig zwart... tenzij er iets lichts in de buurt is, en dat valt op.

Het domste is dat bij de interface. Zodra er HDR content gevoerd wordt, zie je rechtsboven een wit "HDR" logo. Met daaromheen een aura van het stukje lichtbak dat bij dat stukje scherm hoort. Wég illusie!
Still uit dit moment uit dit mooie HDR-testfilmpje op YouTube.
Er staat wat mooie HDR-materiaal op internet, ook van LG om hun OLED schermen aan te prijzen. In bovenstaand beeld zie je lichtvlekken in de hoeken, die je niet ziet op een OLED-scherm en die ik op mijn gewone laptopscherm ook niet merk. Zeker bij bewegende heldere elementen, zie je de achtergrondverlichting verspringen. In het dagelijks gebruik valt het niet op als je er niet naar op zoek bent. In het volledige (Dolby Vision) seizoen 4 van Lucifer heeft het me geen moment gestoord.

Ik ben niet de enige die er last van heeft, getuige deze beelden op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=DbFfmN5j0jg
Ghosting
Dat viel me toch wat tegen. Het is niet goed te meten omdat het scherm allemaal flikker-truukjes uithaalt om de ghosting te maskeren. Het valt natuurlijk niet op bij kijken van films en ook bij gebruik als monitor stoorde het me niet. Het is moeilijk om het te kwantificeren, maar ik hou het op: 33ms zwart naar wit, en bijna 50ms van wit naar zwart.
https://live.staticflickr.com/31337/48014355756_cf1a4840b3_m.jpgSlow-motion filmpje van een test van 0 naar 255 wit en terug
Input lag (latency)
"Het blijft een TV", zullen we maar zeggen. Ook als je de "game"-modus aan zet.
Ik heb met drie apparaten getest, door tegelijk een teller op intern beeld en via HDMI te tonnen. De resultaten lagen behoorlijk uit elkaar en zijn niet met professionele apparatuur gedaan, dus neem het voor wat het waard is. Vanaf mijn Galaxy S9 zag ik zo'n 140ms verschil met tussen mijn OLED scherm en deze tv.
Twee in één: ghosting én input lag!

In vergelijking met het scherm in mijn Dell laptop, liep de teller 'maar' 80 tot 90 milliseconden achter. Als je geen game-modus gebruikt, komt er zeker nog een 30% latency bij. En als je geen HDMI maar WiDi, Miracast of Chromecast gebruikt moet je gewoon niet zeuren.

Smart TV

Opstarten en ook schakelen van programma's werkt lekker vlot. De interface van WebOS is voor 90% handig, voor 10% onbegrijpelijk. De hulpteksten zijn vaak zo summier dat ze niets uitleggen.
Van videos'die je via netwerk of USB bekijkt, kan je wel zien wat de resolutie is en of ze HDR zijn.
Zulke informatie ontbreekt bij streams, of HDMI-aansluitingen, of digitale televisie, mist elke informatie. Zo kan ik niet zien of mijn HDMI-aansluiting in 4k is en wat de ontvangststerkte en -kwaliteit is van mijn antenne.
Afstandsbediening
De Magic Remote is een zware, ergonomische toverstaf. Met bluetooth, dus line of sight-problemen bestaan niet. Je zwaait de cursor over het scherm en dat is prettig en snel in WebOS, al moet je even leren te 'callibreren'. Niet richten zoals met een Wiimote, maar bewegen als een Gyromotion controller. Voor de 95% van jullie die nooit zo'n zakelijke presentatie-afstandsbediening heeft gehad: zodra hij je beweging volgt, weet hij alleen relatief welke kant je op gaat.

Een andere semi-handigheid is de microfoon. Die gelukkig alleen luistert als je de knop ingedrukt houdt.. of zo beweren ze. Spraakherkenning in Engels is redelijk, herkenning van mijn bedoeling natuurlijk matig. In praktijk gebruikte ik het enkel om content op te zoeken.
Apps en stomme knopjes
Op de afstandsbediening zitten drie diensten: Netflix, Amazon Prime, en "Movies". Dat laatste is Rokunogwat, waar ook reclame voor in de doos zit, en dat digitale films verhuurt en verkoopt voor een stuksprijs waarvan je een week Netflix UHD kan kijken. Zo'n knopje omzetten naar bv YouTube of NPO Start, dat gaat niet. Wel kun je de cijfers programmeren om een app te starten.

De kwaliteit van de apps verschilt en ze lijken niet specifiek voor WebOS gemaakt. Zo is er één snelheidstest die niet werkt, en één die wel werkt. Tetris is natuurlijk belangrijker dan alle andere apps samen, en lijkt bv soms spontaan te herstarten (met behoud van je spel). Een app als RTL XL kan niet overweg met de cursor van de Magic Remote. Dan moet je maar even bedenken dat je alsnog de cursors moet gebruiken om ergens op "OK" te drukken. Bij Netflix was het super handig geweest als je de microfoon kon gebruiken bij het zoeken.

Audio

LG doet heel bescheiden over de ingebouwde luidsprekers en zegt dat bijna iedereen externe speakers gebruikt. Wat mij betreft onterechte bescheidenheid. De 2.2-kanaals, 40W luidsprekers doen het heel aardig. De bas is klinkt voor mij een beetje lomp maar verder is het geluid duidelijk en redelijk rijk. Ik merkte drie keer pas laat dat het geluid niet via de soundbar liep!

Je kunt interne speakers gebruiken tegelijk met optische of analoge uitgangen. Helaas niet tegelijk met bluetooth, wat voor mij een prima optie is. Ook de audio-latency kan je alleen bij optisch en analoog aanpassen.
Bluetooth
In theorie ideaal om TV te kijken zonder anderen lastig te vallen. Of voor je bijhorende opa die anders voor €100 een gehoorapparaat aan de TV koppelt. In praktijk werkt het toch niet lekker.

Hij lijkt wel APT-X te ondersteunen - al kreeg ik juist de APT-X-ontvanger niet aan de praat, en APT-X Low Latency lijkt niet ondersteund. Je luistert dus naar wat je een 500ms geleden op het scherm zag.

TV (niet-apps)

Tuner: die heb ik alleen met DVB-T getest. Je kunt maar één kanaal tegelijk bekijken/opnemen.
Terugspoelen (Time Shift) werkt makkelijk en standaard. Omdat Time Shift geldt als 'opnemen', wordt een Picture in Picture browser of Screen Share wel automatisch afgesloten bij TV kijken.
Terugspoelen werkt helaas niet bij radio; programma's opnemen wel. Ik ben zo'n apart geval dat via DTV naar radio luistert, en vervolgens klaagt dat het scherm niet volledig uit kan schakelen en je niet ondertussen iets anders kan doen - zoals met de muziekspeler wel kan.
Aansluiten
Analoge invoer ontbreekt volledig, je moet het doen met vier HDMI-poorten. Displayport op een tv blijft ook hier een onbeantwoorde droom. Wel zijn er drie USB-poorten te vinden; op één kreeg ik er USB 3.0 aan de praat, de andere twee bleven op USB 2.0 steken.

De belangrjikste invoer is de voeding; die komt met een los kabeltje binnen met een hoek aan de C8-stekker. Bonuspunten voor deze slanke en flexibele oplossing, waar je eventueel een langere kabel voor kunt kopen.

Gigabit netwerk geeft maximale snelheid van mn modem.

WiFi liet ik aan staan voor Miracast en WiDi. Mooie functionaliteit, al kreeg ik het niet aan de praat op mijn S9 en S6. Ook op Windows 10 werkte het niet elke keer. Met een Huawei P8 lite kreeg ik wel mooi beeld in een hoekje, en ook geluid werd gewoon doorgestuurd. Chromecast-ontvangst leek op alle apparaten af en toe te haperen; meerdere apparaten in mijn netwerk konden de tv soms niet vinden. Van alle problemen weet ik niet of ik de tv er de schuld van kan geven.

Unboxing experience

Vergeet een mes en een kruiskopschroevendraaier niet bij de installatie. En een extra set handen, want de plaatjes waarschuwen dat je hem met vier handen moet optillen. In een hoek buigen is barsten, lijkt het plaatje te zeggen en bij het optillen krijg je dat gevoel ook. Er kwamen wat enge geluiden uit, maar verder lijtk de bouwkwaliteit prima. Ook aan de afwerking is niets af te dingen! Zelfde bij de afstandsbediening.
Qua vormgeving
De tv is rechthoekig, plat en zwart, waarmee het wel wat weg heeft van een flatscreen TV. Enige dat onderscheidend lijkt is de éne knop aan de onderkant (geen fan van), de dunne voet en de bescheiden schermranden. Die licht afgevlakte randen zijn metallic donkergrijs, met daarbinnen een zwart tweede randje dat doet alsof het scherm is. LG marketing noemt het 'Nano Bezel' en het is inderdaad behoorlijk dun, maar 'nano' is een factor 10000000 overdreven. Ook de voet is metallic donkergrijs, voelt stabiel ondanks slank te zijn. De kabels die naar beneden lopen kunnen mooi weggewerkt worden in de voet. Het metallic donkergrijs is heel subtiel, pas als je er met feller licht op schijnt lijkt het
https://live.staticflickr.com/65535/48018336267_cbf3131175.jpgvan boven, want dat zie je in de productfoto's zelden
Als laatste is het handig om een internetverbinding en computer te hebben om de handleidingen te downloaden, want de berg papierwerk die je er bij krijgt bevat weinig nuttigs. Hoogtepunt vind ik de handleiding van de Magic Remote die vertelt dat bij het opnieuw koppelen van de afstandsbediening aan de tv, je de instructies in de ingebouwde handleiding kan volgen. Er staat niet met welke magie je die ingebouwde handleiding kan oproepen zonder afstandsbediening.. De ingebouwde handleiding en vooral de 'tooltips' die je krijgt zijn vrij beperkt.

Wees tijdens de mooie set-up ook voorbereid om een hoop privacy weg te wuiven in akkoord-schermpjes als je van alle Smart-functionaliteit gebruik wil maken. Geen zorgen, de interface maakt het je heel makkelijk om akkoord te gaan en moeilijk om het over te slaan.

Ik noemde het een subtopper. Het is gewoon een behoorlijke TV waar je veel kijkplezier uit haalt, vooral als je goede content weet te vinden. Op drie meter afstand is 4k nauwelijks te onderscheiden van goede FullHD, maar zeker met HDR-content is gewoon móói.

De TV kreeg ik twee weken ter review, ik denk niet dat ik zelf de €1500 zou neertellen die hij nu kost in de pricewatch - laat staan de €1799 adviesprijs. De ghosting en input lag storen me niet, maar de lichtbak-effecten op donker beeld stellen teleur. Voor €500 minder kan je een iets oudere OLED kopen van het zelfde formaat met een wat oudere beeldprocessor en mogelijk iets minder goed geluid. Andere QLED tv's zijn ook een stuk goedkoper. Dan moet deze TV zijn meerwaarde bewijzen in een snelle interface, goed geluid en hele mooie kleuren. Dat wordt vergelijken geblazen!

Changelog

2019-06-07: Dankzij Fireshade toch nog wat uitbreiding over de kijkhoek, en meer foto's.
2019-06-10: enkele voorbeelden er bij gegeven, en verduidelijking over het uiterlijk. Informatie teruggeplaatst over aansluitingen, die op 7 juni per ongeluk verdwenen was.

Heb jij ook een LG 55SM9010PLA Zwart?

Uitstekende review :)
Kan je hiervan misschien een foto posten? Een plaatje zegt meer dan duizend woorden :)
Wel lijkt het scherm aan de zijkanten een beetje rond te lopen. Dat valt alleen op als je dicht op het beeld zit en het als computermonitor gebruikt. De helft van je scrollbalk is dan verbogen, tot je aan de rechter kant van de tv zit.
Dank voor je reactie en aansporing, ik heb foto's geplaatst en de tekst wat verduidelijkt. Ik zie het eigenlijk ook als ik op de bank zit, dus 'dicht op het beeld' heb ik weggehaald uit de tekst. :)
Bedankt voor de verduidelijking (met foto's)! De afronding van het scherm is dus een beetje zoals bij de Samsung Galaxy S8 :+
Ja, en nee! De 'buitenkant' is wel vlak, maar het zou kunnen dat ze aan de binnenkant de zelfde Edge-techniek hebben gebruikt om de randen zo dun mogelijk te houden.
Prima gedetailleerde review! Leuk om jouw ervaringen te vergelijken met mijn ervaringen met de LG 55E9 die ik twee weken mocht testen. Staaft toch mijn mening dat de beste kijk ervaring bij OLED ligt, en niet bij (nanocell LED) LCD.
Lijkt me ook geen rare conclusie gezien het prijsverschil.. ondanks de rare minpuntjes die jouw toestel bleek te hebben! Ben nu wel erg benieuwd, van mij mag Tweakers mijn tv nu wel even naar jou sturen voor jouw ervaring (en andersom heb ik ook geen problemen mee :9 )

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019