1 review

MSI GeForce RTX 2080 Ti Lightning Z

Specificaties 11GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 2080 Ti Lightning Z Review

SammyHuskens 6 juni 2019, laatste update op 6 juni 2019, 344 views Product gekocht

MSI GeForce RTX 2080 Ti Lightning Z

Een dure maar zeer capabele kaart, jammer dat MSI er weinig mee doet. Power limit van 111%. De standaard luchtkoeler hangt bij mij op een clock van c.a. 2150 rond de 60-65c, er moet dus meer mogelijk zijn.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit, koeler.
  • Samsung GDDR min of meer gegarandeerd.
  • Loopt als een tierelier

Minpunten

• Prijs, erg duur.
  • Power limit, voor de ietwat serieuzere OC valt het snel vies tegen.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Intussen ben ik bijna twee weken in het bezit van MSI's "Lightning Z" variant van de 2080Ti, bij deze mijn leuke ramble (hoofdzakelijk vanuit een overclock perspectief):

De kaart wordt door MSI aangeprezen als "de" overclocker's kaart, gezien het feit dat Asus nog liet wachten met de Matrix kaart en de Kingpin van EVGA ook op zich laat wachten maar voor MSI's kaart gekozen; of dit de goede keuze was?

Gigantische triple slot kaart zoals verwacht, koelribben zijn er dan ook genoeg om de kaart passief koel te houden als hij onder de 1000mhz zit. Op volle belasting blijft de kaart bij mij rond de 60-65c hangen, not bad.
Verder hebben we nog drie PCI-E stroomaansluitingen, ook verder niet zo heel spannend dus.

Nu het leuke gedeelte, Afterburner, GPU-Z en de benches er bij; 3D Mark en Superposition.

In de standaardbios is deze kaart een grap, power limit van 105% dit komt neer op zo'n 350W. Op 350W zweet deze kaart gewoon niet op de 1750MHz standaard boost-clock, hij doet wat hij moet doen. Na wat te spelen met Afterburner dan toch maar besloten dat ik met 105% nergens ga komen, LN2 bios schakelaartje om en... teleurstelling.

MSI heeft besloten om de kaart een power limit van 111% te geven, dit komt neer op zo'n 405W piekbelasting. Afterburner er weer bij, power limit vol open en laten zoeken naar de max; 1.050vCore, wat een lachertje. Intussen blijft de kaart ergens in het bereik rond de 60c hangen.
Turing kan volgens vele bronnen makkelijk 1.25v aan, mits de koeling dit trekt; hier is dus nog heel veel ruimte naar boven toe.

Wat betreft het geheugen heeft MSI gekozen voor Samsung GDDR6 geheugen, Samsung geheugen staat algemeen bekend voor hoe hard dit te pushen is, zonder extra voltage is +1000MHz dan ook geen probleem. In synthetische loads was de kaart zelfs in staat om +1400MHz memory clock te pushen, helaas ging het bij de games minder goed; AC Unity, League of Legends en De Sims 4 vonden het niet zo leuk. Uiteindelijk ben ik met +1300MHz memory clock gestopt en heb ik geen last meer gehad van artifacing.

De koeler is zeer degelijk ontworpen alhoewel er een paar minpuntjes zijn:
De VRM wordt redelijk warm (75c) t.o.v. Core op 60c.
Als de fans aanslaan wordt het redelijk snel rumoerig.

Uiteindelijk ben ik met de volgende piek stats geeindigd:
Core 2160MHz
Memory 8450MHz
Timespy Extreme:

Timespy:

Conclusie:
Veel geld, best wel wat limitaties.
Voor de echte "extreme" jongens is deze kaart wel redelijk makkelijk te shunt-modden, de hoop is echter dat we ergens nog een leuke BIOS van MSI gaan krijgen. De kaart zou volgens mij makkelijk 2300MHz moeten kunnen halen.

Mocht iemand nog verzoekjes voor benches en/of suggesties hebben hoor ik het graag ;).

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 2080 Ti Lightning Z?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft