1 review

Elgato Eve Door & Window

Specificaties Deur/raam-sensor (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Elgato Eve Door & Window Review

MiranoV 6 juni 2019, laatste update op 6 juni 2019, 489 views Product gekocht

Elgato Eve Door & Window

Als Full time ICT'er vindt ik automatiseren van eigenlijk van alles echt geweldig om te doen! Zo kwam ik de line-up van Elgato Eve Home tegen! Hier viel mijn oog op de deur / raam sensor, Hieronder ziet u mijn beleving met dit product!

Pluspunten

• Integratie Apple Homekit
  • Kwaliteit
  • Prijs / Kwaliteit

Minpunten

• Meer spacers zou perfect zijn geweest (in mijn geval)

Kwaliteit Score: 5

Inhoudsopgave:

Specificaties

• Stroom 1x ½ AA (ER14250 3.6V Vervangbare batterij!
  • Bluebooth: BlueTtooth Low Energy
  • Grootte:52 x 24 x 23 mm / 2.1 x 1.0 x 0.9 in | 18 x 18 x 8 - 23 mm / 0.7 x 0.7 x 0.3 - 0-9 in

(Korte) Unboxing

Allereerst de unboxing. De doos is simpel maar toch zeer duidelijk! Wat natuurlijk altijd fijn is.

Allereerst de bekende voorkant:

Zodra de doos wordt uitgeschoven zit daar een 2de doos in met een Boekachtige open mechanisme, waarin een prachtig voorbeeld van het product zichtbaar is:

Vervolgens zit alles netjes verpakt:
en pakte ik daar allereerst de hoofdsensor die ook de data naar Apple Homekit gaat sturen:

De batterij die in de Eve Home moet zit los in de doos en dient zelf ingeplugd te worden:

Het volgende dat uit de doos kwam was de andere kant van de sensor, die elkaar registreren:

Verder zit er bij de kleinere sensor en 5-tal aan Spacers om het verschil van de deur te compenseren:

Deze zijn allemaal op elkaar aan de klikken, waarbij er 2 een plak stuk hebben om 1 aan de kleinere sensor te plakken en 2 weer aan de muur!

Verder zat er nog een boekje bij dat iedereen direct de prullenbak in gooit :P

Op de HoofdSensor zelf zit de code voor Apple Homekit, die je direct kan scannen binnen de app.

Gebruik

Het gebruik van het apparaat, Allereerst gooide ik zoals hierboven beschreven direct de handleiding aan de kant, En begon met de batterij er in te pluggen. Verder plaatste ik het achterkantje op de hoofdsensor. Deze staat nu aan en is actief!

Voor een test plaatste ik de hoofd en kleinere sensor bij elkaar en zag op de hoofdsensor kort een rood lampje branden, hierdoor kan je zien dat de detectie er is.

Vervolgens ging ik kijken naar de plek waar het apparaat moest:

Aangezien in mijn geval de lijst om de deur zeer groot is, heb ik meteen alle spacers er op gezet. Helaas was dit in mijn geval niet genoeg en heb ik dit anders moeten oplossen.

Ik heb om die reden gekozen om de Hoofd en kleinere sensor om te draaien, wat uiteindelijk niet zou uit moeten maken!

Vervolgens heb ik de beschermlaagjes van de beiden onderkanten er onder uit gehaald (Excuses geen foto, mijn enthousiasme was te groot! En plakte ik ze op de muur / deur:

Wat mij opviel is dat de sensoren toch best dicht bij elkaar moesten, zoals hierboven te zien kon daarom de kleinere sensor niet verder weg en "Netjes" op de lijst.

Aangezien alles wit is maakte mij dat niet uit en kon ik verder!

App

Ik begon in de Apple Homekit app, ik ging naar het + teken rechtsboven in:

En scande de code die op de hoofdsensor zit (Eventueel kan ook de barcode in de doos gebruikt worden!)

Vervolgens werd die meteen toegevoegd en was die zichtbaar binnen Apple Homekit Zodra je het vakje ingedrukt houdt kan je de status verder zien en kan je naar instellingen:

Hier zie je zoals hierboven zichtbaar is allerlei informatie, Verder naar beneden zie je de fabrikant en serienummer etc.

Vervolgens ging ik de app downloaden:

In de app store zocht ik naar: Eve for Homekit

Deze installeerde ik en dat ging zeer snel. Met het eerst openen van de app vraagt de app toegang tot je home, zodat die de apparaten kan beheren en diverse extra functies kan laten zien!

Vervolgens Dook ik direct de app in, Onder het kopje rooms maar gelijk "Slaapkamer" aangemaakt en daar de deursensor ingezet.

Zoals hieronder zichtbaar is kan je de:
  • Huidige Status van de deur
  • Historie van de deur-gegevens
  • Wanneer de deur voor het laatst is geopend
  • Hoe vaak de deur is geopend

Ook is binnen de Elgato App een settings menu:

Hierin zijn diverse opties, Tevens leiden ze allemaal netjes terug naar de app van Apple zelf, aldus Apple Homekit:

Verder heb ik notificaties ingesteld, dit werkt perfect. Ik krijg dus netjes een melding wanneer iemand mijn deur opent!

Meer?

Dit is natuurlijk slechts het begin, ik zou heel graag me volledige kamer willen automatiseren met de volgende producten:
  • 1 Door / Window sensor, voor het raam!
  • Aantal Eve Energy om apparaten te bedienen (luchtbevochtiger, ventilator etc.
  • Eve Thermo, om mijn thermostaatkraan te bedienen
  • Eve Room om de kwaliteit van de lucht te bepalen
  • Eve Degree om het weer van buiten te meten
  • Ikea Fyrtur om me rolgordijnen smart te maken
  • Philips hue lampen
Dit is natuurlijk een aardige lijst, maar dit zal ik gaan de jaar opbouwen!

Mijn conclusie, Wat een geweldig simpel maar goed werkend apparaat. Aangezien het een koppeling met Apple Homekit heeft werkt dit perfect! Het is simpel maar doet wat het moet doen, en met de extra wensen zoals hier beschreven is gaat dit allemaal perfect samen werken!

Ik ben zeer tevreden met dit apparaat! De bouwkwaliteit is goed, een goed functionerend systeem maken dit simpel apparaat een perfecte companion!

Voor de prijs van 40 euro: Tweakers Pricewatch vindt ik dit een goede prijs voor een perfect werkend product!

Zoals gezegd is dit mijn eerste review, tips hoor ik graag om dingen te verbeteren! Ik hoop vooral dat dit de keuze makkelijker maakt om hier eventueel voor te kiezen!

Met Vriendeljke groet,

Mirano

Heb jij ook een Elgato Eve Door & Window?

Uitstekende review! Goede foto's/plaatjes ook. _O_
Vind je die sensor niet erg groot? Ik zou die niet op de deur mogen plakken en gebruik deze:
Eerlijk gezegd valt de sensor me al helemaal niet meer op! Als ik een verbouwing zou hebben zou dit inderdaad ook een mooie oplossing zijn (maar dan wel in elke deur! ;) )
Hi, leuke enthousiaste review! Een vraag, wat wil je met deze sensor bereiken? Zien of de deur open of dicht is of nog wat anders?
Allereerst inderdaad of de deur open is.

Verder wil ik later bereiken d.m.v. meer apparaten als voorbeeld: Wanneer de deur en of raam open staat dat de thermostaat kraan uit wordt gezet, ook wil ik graag d.m.v. een slimme weerstation dat er een melding komt zodra het gaat regenen (Anders regent het naar binnen)

Dat zijn een aantal voorbeelden dat ik uiteindelijk wil!

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019