1 review

MSI PS63 8SC-003NL

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI PS63 8SC-003NL Review

willem9887Testpanel 6 juni 2019, laatste update op 6 juni 2019, 246 views Testpanel

MSI PS63 8SC-003NL

De MSI PS63 is een mooie compacte laptop met goede specs. Met een i7 processor en een GTX 1650 videokaar heeft de PS63 krachtige hardware. Het nadeel hiervan is dat de laptop veel moeite doet om deze componenten koel te houden.

Pluspunten

• Mooie en compacte behuizing
  • Lange accuduur
  • Beeldscherm instellingen sotware

Minpunten

• Warmte en geluids ontwikeling
  • Contrast en helderheid scherm

Inhoud

Als je de naam MSI hoort denk je vaak aan videokaarten, mooie moederborden, stoere laptops en rode draken. Oké misschien die laatste niet direct maar dat is in ieder geval wel hun logo.

Om dat de meeste mensen toch niet de hele dag een draak van een laptop mee willen slepen(pun intended), heeft MSI de prestige lijn uitgebracht. Dit zijn laptops die zijn gericht op de zogenaamde creators. Wat dat eigenlijk betekend is dat de laptop een compacte goed uitziende behuizing combineert met krachtige hardware.

Aangezien ik zelf nog steeds niet uit ben over wat voor gebruiker ik ben heb ik de PS63 met verschillende invalshoeken bekeken. Wat ik leuk is vond om uit te proberen was of er een beetje goed op te gamen is. Ook ben ik als creator bezig geweest met Davinci Resolve voor videobewerking en Illustrator voor logo designs. Daarnaast ben ik bezig geweest met engineering programma’s zoals Fusion-360 voor cad teken en Visual Studio voor programmeren.

Testmethodiek

Aangezien de Tweakers redactie zelf al een mooi review heeft geschreven zal ik meer ingaan op hoe de laptop werk in mijn eigen use-cases. Daarom ben ik gewoon gaan spellen met de PS63 en heb verschillende programma’s gedraaid die ik normaal ook altijd gebruik. Zo heb ik 37 uur in Far Cry: New Dawn zitten en nog meer in andere games. Daarnaast heb ik het grootste gedeelte van dit review ook op de PS63 geschreven. Hieruit heb ik een goede mening kunnen opmaken en zal ik deze zo goed mogelijk beargumenteren in dit review.

Productbeschrijving

Bouwkwaliteit
De behuizing is gemaakt van donkergrijs aluminium en afgewerkt met een afgeschuind blauw randje op de hoeken. Het MSI logo op de achterkant is niet opvallend en heeft geen backlight, aan de ene kant is dit jammer maar past wel goed bij het stealth look van de laptop.

Aan de onderkant van de laptop zitten wat verhoogde rubberen pootjes. Hierdoor heeft de hij een prima airflow en blijft de laptop nog steeds dun. De scharnier van de laptop voelt goed aan stevig aan. Alleen de maximale open stand is ongeveer 135 graden, dit is niet heel veel en zou zelf liever zien dat het in ieder geval 180 graden open kan. Wat trouwens een verademing is dat de laptop gemakkelijk met één hand te openen is.

De laptop kan beste wel tegen een stootje. Maar wat wel een nadeel is van het donker grijze aluminium is als er een duts in komt dat je dan licht grijs aluminium ziet.
Beeldscherm
De bezels zijn minimaal en gelukkig is de webcam boven in het scherm geplaatst. Het paneel heeft een matte afwerking met goede kijkhoeken. Het is geen touchscreen maar dat scheelt weer in kosten en vingerafdrukken op je scherm.

Het beeld scherm is een 1920x1080 ips paneel. Kwa contrast zeker geen topper maar de kleuren zijn best wel goed. Er wordt ook MSI True Color App meegeleverd, dit is een instellingen menu om de het scherm voor verschillende use casses in te stellen.

Waar het scherm dan weer niet zo goed is het helderheid bereik. De minimale helderheid is prima, maar de maximale helderheid niet toereikend. Toen ik mijn eerste games had geïnstalleerd en wou gaan spelen snapte ik het al niet. De helderheid stond al op zijn hoogst een nog steeds was het niet echt wauw, en dit terwijl ik gewoon op mijn zolderkamer zat. Zeker als je buiten wilt gaan werken op een mooie dag is dit niet te doen.
Toetsenbord en touchpad
Om de laptop zo klein en plat mogelijk te houden heeft MSI een toetsenbord met weinig key-travel ingebouwd. Dit is even wennen maar na enige ervaring gaat het prima. Als is het zeker geen toetsen bord waar je heel veel zou mee willen typen.

Wat niet fijn is aan de toetsenbord indeling zijn de functie toetsen. De meeste van deze toetsen zitten rechts onderaan het toetsenbord. Prima maar de [Fn] toets zit hier ook, dus als je even het audio volume wilt veranderen of de helderheid van je scherm wilt aanpassen met je bijzondere acrobatische hand bewegingen uitoefenen, dit wil je liever niet. De backlight van het toetsenbord is goed voor elkaar, je kan de licht intensiteit in drie stappen instellen of uitzetten.

De touchpad op de PS63 is lekker groot en reageert goed op commando’s. Link en rechts onder in de touchpad zitten muis knoppen verwerkt en rechts bovenin de touchpad zit een vingerafdruk sensor.
Prestaties
Aangezien de laptop is uitgerust met en i7-8565U, 16 GB ram en een Nvidia GTX 1650 Max-Q kan hij aardig wat aan.
Met de GTX 1650 videokaart kan je aardig uit de voeten. Zeker voor hoe klein de behuizing geeft krijg je best goede resultaten. De PS63 is één van de eerste laptops die de GTX 1650 combineert met een lichte behuizing.

De i7 heeft een base klok van 1.8 GHz tot een maximale boost klok van 4.6 GHz, al zal deze boost klok niet vaak worden gehaald i.v.m. met warmte ontwikkeling. Omdat de PS63 zo’n mooie compacte behuizing heeft krijgt de koeling van de componenten minder ruimte. Dit is wel jammer want je haalt niet het maximale uit je aankoop.

Tijdens het tikken van dit review had ik soms niet de juiste motivatie om te blijven typen, dus had ik ook Far Cry: New Dawn draaien om af en toe wat inspiratie op te doen. Dit deed ik op de bank en had de laptop dus op mijn schoot. Naar even wat te spelen worden je benen aardig verwarmt. Dit is ook helemaal niet gek aangezien je de ventilatie uitgangen aan de onderkant blokkeert met het benen.

Maar ik blijf mijzelf verbazen over hoe warm hij kan worden. De CPU wordt goed 95 graden! Er verschijnt dan ook een bericht dat de CPU te warm wordt en dit niet goed is voor de laptop. De laptop doet dan ook aardig zijn best om het hooft koel te houden, dit hoor je ook goed aan de ventilators in de laptop. Wat opvalt is dat de laptop gaat tikken als hij warm wordt. Wat dit geluid precies veroorzaakt weet ik niet, maar het klinkt in ieder geval niet heel goed.
Aansluitingen
Wat MSI goed heeft begrepen is dat je gewoon de gangbare aansluitingen wil hebben. Zo hebben ze de PS63 uitgerust met 3x USB-B 3.1 en 1x USB-C 3.1. ook zit er als display uitgang een HDMI 1.4 goed voor 4K met 30fps. Daarnaast zit er ook een 3.5 mm headphone jack op een micro SD kaart lezer op. Als accessorisch levert MSI een USB-B netwerk adapter mee om in geval van nood een beraad netwerk aan te sluiten.
Accuduur
De PS63 heeft een accucapaciteit van 80Wh, en dat is aardig watt😉 voor zo’n dunne laptop. Ik heb niet heel uitgebreid getest maar de geadverteerde 16 uur haal ik niet. Toch kom ik uit op een goede 7½ uur normaal gebruik, dit is browsen, Illustrator en tekstverwerken in Word.
Prijs/kwaliteit verhouding
Dit model staat te koop voor een kleine 1599,- euro. Hiervoor krijg je een strak uitziende laptop met krachtige hardware. Je kan merken dat je de laptop van een gerespecteerd merk koopt en de details zijn iets meer verfijnt. Zeker de PS63 is niet goedkoop, maar je krijgt wel waar voor je geld.

De MSI PS63 is een mooie lichte laptop met goede specs. Er is goed aandacht besteed aan de behuizing en bouwkwaliteit van de laptop. Wel een nadeel is dat de i7 en GTX 1650 niet volledig worden benut door de kleine behuizing, maar hiervoor heb je wel een mooie compacte laptop voor terug. Het scherm heeft goede kleuren kan via een mooie MSI tool per applicatie worden ingesteld, maar laat het vallen op contrast en helderheid. De accuduur is erg goed voor een laptop van dit formaat.

Als je een laptop zoekt dit er goed compact is en er goed uitziet in combinatie met kwaliteit en goede hardware is dit er een voor jou.

Heb jij ook een MSI PS63 8SC-003NL?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft