Netgear EVA2000-100PES Review

dannydynamite 7 mei 2010, laatste update op 8 mei 2010, 8.714 views

Netgear EVA2000-100PES

Pluspunten

• uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • snel menu
  • prima beeld en geluid
  • fraaie afwerking

Minpunten

• bijgeleverde materialen/informatie beperkt
  • accessoires werkt nog niet

Geluidskwaliteit Score: 4
Netgear EVA 2000 HDTV Mediaspeler met HDMI en YouTube Ondersteuning gekocht voor ¤ 44.95 op 10 april 2010 via iBood. Ontvangen een klein weekje later. In deze review mijn ervaringen tot nu toe.

Verpakking
De EVA 2000 wordt geleverd in een klein doosje, met een drietalige gebruikshandleiding. Voor de rest van de uitleg is een CD-rom bijgevoegd (die eigenlijk niet veel méér doet dan je verwijzen naar internet). Het apparaat is snel en eenvoudig aan te sluiten.

Featureset
Voor deze lage prijs is het een prima product! Voor de echte forse downloaders is het wenselijk om net even een paar tientjes meer uit te geven en een Popcorn apparaat aan te schaffen. Voor mij was dit echter meer dan genoeg. Hartstikke leuk om snel even een 2,5" harde schijfje aan te hangen en direct je films af te spelen. Door gebruik van YouTube kun je ook je filmpjes direct showen in je woonkamer op je tv. Ideaal.

Beeldkwaliteit
Niet de volle score, want zover ik heb kunnen vinden wordt de beeldkwaliteit niet opgeschaald. Dus 576i blijft hetzelfde. Echter is het natuurlijk prima kwaliteit als je iets van HD kwaliteit afspeelt via de HDMI uitgang van de EVA2000.

Geluidskwaliteit
De kwaliteit van het geluid is prima te noemen. Ik heb geen vreemde zaken hieraan kunnen ontdekken.

Gebruiksgemak
Tja, een van de weinige puntjes die ze nog echt kunnen verbeteren. Veel Engelstaligheid bijvoorbeeld is niet altijd handig. Zeker in combinatie met de VuNow en PlayOn diensten vond ik het in ieder geval niet heel erg duidelijk hoe dit precies werkt. Overigens zijn deze twee diensten op basis van een registratie en daarna een vergoeding per film; dus betalen voor wat je kijkt.
Zoals vermeld is de gebruikshandleiding met name digitaal, waardoor je al snel op internet belandt. Je kunt je product bij netgear vrij snel registeren (+) maar je moet apart voor het forum registreren.
De afstandsbediening is erg klein, maar daardoor wel prettig. Ik ben benieuwd of hij ook door een Logitec Harmony te bedienen is? Dat zou misschien wel schelen. Nu ben je namelijk al snel twee minuutjes bezig om het juiste YouTube filmpje te vinden, omdat je per letter middels de vier pijltjes je keuze moet maken. Niet heel gemakkelijk dus. Voordeel is wel dat je ze daarna kunt opslaan.
Verder pluspunt is de keuze voor de menustructuur; snel en eenvoudig kies je de functie die je op dat moment wilt gebruiken.
TIP: de EVA 2000 heeft 2 USB ingangen; de eerste is voor de draadloze netwerk stick; je kunt niet twee harde schijven via USB aansluiten; dan leest hij er maar 1.

Design
Erg fraai, mooie rondingen en smal formaatje. De 2,5" harde schijf is net zo groot ongeveer.

Bouwkwaliteit en afwerking
Zowel de bouwkwaliteit als de afwerking zijn prima. Persoonlijk vind ik het ronde wel mooi.

Inmiddels ook op internet tegen de prijs te krijgen die ik ervoor betaalde, maar wat mij betreft een prima prijs/kwaliteits verhouding. Zoals gezegd moet je niet verwachten dat je er alles mee kunt; daarvoor is hij net iets te goedkoop. Maar als je goed in de gaten houdt welke formaten hij ondersteund kun je prima uit de voeten en 80% van het filmmateriaal uitstekend afspelen.

Accessoires:
Ik heb een WG111 v3 van Netgear gekocht om via het draadloos netwerk gebruik te kunnen maken van de online diensten. Helaas werkt dat tot op de dag van vandaag nog altijd niet. Op het Netgear forum kon ik er nog niets over vinden, dus ik moet nog even telefoneren om het euvel verholpen te krijgen.

• Netgear WG111 v3

Heb jij ook een Netgear EVA2000-100PES?

Ik heb een WG111v2 (dus niet v3) die vlekkeloos werkt.
Weet er iemand of je er ondertitels mee kan afspelen? En hoe?
ik heb hem inmiddels verkocht :)