Specificaties Socket AM3 met AMD 770 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI 770-C45 Review

Orwell 21 juni 2010, laatste update op 30 oktober 2011, 2.661 views

MSI 770-C45

Pluspunten

• Prijs/prestatieverhouding
  • Uitgebreid BIOS
  • No-nonsense

Minpunten

• Ondesteunt geen 140W-processors
  • Layout kan beter

Layout Score: 4
Inleiding/Algemene Beoordeling
Een tijdje geleden overleed het moederbord van mijn ouwe trouwe Athlon64-platform. Een trieste zaak natuurlijk, maar het leven gaat door. Dus ben ik toen op zoek gegaan naar een betaalbaar nieuw platform voor minder dan ¤300. De videokaart mocht mee, die leefde nog.

Door die budgetbeperking kwam ik al gauw weer bij AMD uit. Omdat ik dus een nieuw platform wilde, werd het AM3. SLI of Crossfire hoefde niet, één 16x slot is genoeg. Uiteraard moesten er vier sloten voor minimaal 1333MHz geheugen beschikbaar zijn voor latere upgrades. Verder geen eisen.

Alles wat ik nodig had en heb zit in de MSI 770-C45. Meer zit er dan ook niet op, zoals FireWire of misschien e-SATA. Een tweede 16x PCI-e slot ook niet. Geïntegreerde video ontbreekt. No-nonsense zoals het heet.
Featureset
Wat zit er allemaal op dit moederbord? Nou, eigenlijk precies wat de gemiddelde budgetcomputeraar nodig heeft. Even een verhaaltje:

- Zeg meneer De Verkoper, heeft dit bord ook e-SATA?
- Nee meneer Klant, maar dat heeft u ook niet nodig, USB3 is even snel en kan ook stroom leveren via dezelfde kabel. Goed te kopen op insteekkaart.
- Ow, nou, vooruit dan maar. FireWire misschien?
- Nope. Heeft u ooit wel eens een apparaat gezien dat FireWire gebruikt?
- Niet echt, maar dan niet misschien een tweede 16x-slot dan?
- Waarschijnlijk komt het er toch niet van, een enkele nieuwe kaart in het bestaande slot is bijna altijd effectiever.

Je hebt gewoon precies wat je nodig hebt: een enkel PCI-e 16x v2.0 slot, drie PCI-sloten, en nog twee PCI-e 1x sloten. Allemaal erg standaard tot nu toe. Verder zijn er zes SATA-aansluitingen te vinden, eentje voor floppy, en nog een PATA-aansluiting. Nog meer standaard. Verder zit er nog een setje PS/2-poorten op, voor de mensen die nog een muis en toetsenbord van de oude stempel hebben.

Verder zijn de chiptypes op het moederbord toch aardig goed te noemen. Een Realtek ALC 888, een SB750 (degene met RAID 5) waar je SB710 zou verwachten, een en nog een hele OC-switch zelfs. Uiteraard kan het allemaal niet tippen aan bijvoorbeeld OC-dial en de nieuwe USB3/SATA3-South Bridges, maar voor het geld is het heel wat. Ik ben tevreden.

Het BIOS is ook zeer uitgebreid voor dit segment, met bijvoorbeeld duidelijk uitgelegd M-Flash, waarmee je het BIOS kan flashen met een image op de USB-stick, de mogelijkheid om profielen op te slaan, en het Cell Menu. Het Cell Menu bevat zo goed als dezelfde opties als een GD70-bord, als je OC-dial weglaat. Meer over het Cell Menu bij Overclockbaarheid.
_____________________________________________________________________________________
Layout
Dit bord maakt gebruikt van de ATX-standaard. Zoals dan te verwachten valt is er weinig op aan te merken. Even een paar puntjes doorlopen. Aan de ene kant is er gedacht aan een dikke videokaart, omdat men ook boven de videokaart in geval van een dikkerd nog een PCI-e 1x slot kan gebruiken. Aan de andere kant wordt door een dikke videokaart de OC-switch onbereikbaar. Niet handig. De SATA-aansluitingen zitten buiten het bereik van een videokaart, goed punt.

Er is ook wat aan te verbeteren. Zo zit de 4-pins aansluiting voor de processor echt in de verste uithoek van het moederbord, iets dat niet leuk is voor mensen met kasten waarin de voeding onderin hangt. Ook zitten de geheugensloten erg dichtbij de socket.

De COM-poort had van mij weg mogen blijven, die ruimte ervoor had als het aan mij lag aan meer USB-aansluitingen uitgegeven moeten worden. Ze zitten namelijk nogal dicht op elkaar. Mijn Sitecom WL182n WiFi-adapter neemt op deze manier al 2 tot 3 sloten in. Tel daar m'n Kingston DataTraveler 120 16GB (ook een dikkerd) bij op, en het achterpaneel zit vol. Om dan te bedenken dat er nog een Z-10 USB Speaker bij moet. Puntje van aandacht. Een vriend van me, die een P5Q-c van Asus heeft, heeft bijvoorbeeld veel meer ruimte tussen de USB-poorten.
Prestaties
Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal en andere zaken zal ik het bij verwijzingen moeten houden als het om cijfertjes moet gaan.

Omdat de geheugencontroller bij de Phenom II naar het processoroppervlak is verhuisd, is het logisch om aan te nemen dat er door fabrikanten weinig meer kan worden verprutst aan prestaties. Dat is hier dan ook het geval. Alles gaat volgens AMD's boekje. Een HyperTransport op 2000MHz, de Northbridge op 2000MHz, een standaardtempo SouthBridge, ondersteuning voor 1333MHz geheugen, enzovoorts. In de review van Bit-Tech is dan ook te zien dat bijvoorbeeld de populaire Asus M4A785TD-V EVO, met dezelfde SouthBridge, NorthBridge, en andere prestatiegevoelige onderdelen, hetzelfde presteert. Het enige verschil is dat er in de RX780-NorthBridge nog een HD4200 is gebakken. Zo wordt deze omgedoopt tot 785G in plaats van 770.
Stabileit & betrouwbaarheid
Ik kan hier kort over zijn: geen enkel probleem mee gehad. Als ik overclockavonturen niet meereken, kan ik totaal niets op dit moederbord aanmerken. Drivers zijn geen probleem geweest, NorthBridge en SouthBridge werkten meteen in Windows 7, de LAN-chip had ik niet nodig, en dus uitgeschakeld, audio was kwestie van drivers downloaden en installeren, en klaar is Kees. Niks geen problemen mee gehad.
Overclockbaarheid
Interessant gedeelte voor budgetmoederborden. Ik verbaas me eigenlijk nog steeds over wat er allemaal wel niet met dit bord gedaan kan worden.

Dit bord ondersteunt het unlocken van kernen, Advanced Clock Calibration genoemd. Wat zegt u? Dit (ACC) was eigenlijk door AMD bedoeld als een soort Turbo voor het hele systeem. Later besliste men dat dit extraatje gewoon altijd aan moest staan. Zo is dat nog steeds. De functie is in het BIOS achtergebleven. Maar wat bleek? Deze turbomodus bleek (ongevraagd) zoveel mogelijk kernen van de CPU te vinden en aan te zetten. Een soort van foutentolerantie voor het gebruik van kernen werd verhoogd. Tweakers blij, AMD chagrijnig. Gelijk op de eerste dag heb ik m'n X2 550 naar een X4 kunnen opvoeren, en heb er gelijk 200MHz bijgedaan. Alles werkt nog gewoon goed na een half jaar.

Het Cell Menu, waar MSI-mensen bekend mee zijn, heeft alles aan boord wat de gemiddelde overclocker nodig heeft. CPU VID, CPU Vdroop-compensatie, diezelfde twee voor de NorthBridge, DRAM Voltage, SouthBridge Voltage, noem maar op. Aan kloksnelheden en aan multiplier is de processor te verbouwen, de HT-link, het geheugen (timings, CR, tempo, verhoudingen met bus), en de NorthBridge. Meer heb je niet nodig. Zelfs Memory-Z en CPU-F (features van bepaalde onderdelen in een overzicht weergeven) van duurdere MSI's zijn aanwezig.

Hier een voorbeeld van wat ik in ieder geval heb kunnen bereiken. Hoger gaat niet werken, dat levert cold boot-problemen op. Zelfs een CPU-NB clock van 2412 (201x12) levert al, zo lijkt het, random weigeracties met booten op. Ongeveer hetzelfde gebeurt met het geheugen. Twee bij de baseclock, wat dus 1616MHz (202*8) effectief oplevert, levert dezelfde problemen op. Dus in principe is dit wat er bereikt kan worden op geheugengebied:

Wel een minpunt is dat er 'maar' 5 ongekoelde stroomfases aanwezig zijn. Dit beperkt overvolten aanzienlijk. Maar goed, de X4-processor draait hier nu op 3500MHz als het nodig is op 1.325 VDD-voltage, met 1.26 als VID. Toch niet slecht. Maar bijvoorbeeld de C2-X4 965, die op 3400MHz loopt met 1.35 VID, wordt niet ondersteund. Daarom gebruik ik ook 3300MHz als 24/7-overclock met nog wat minder volts om de levensduur wat te verlengen. De MOSFET's zijn echt overigens verschrikkelijk heet na wat renderen of gamen. Geen wonder dat de 140W-voorziening van MSI altijd een koelblok erop heeft zitten.

Dit bord ondersteunt via overclocken DDR3 1600MHz. Het Kingston ValueRAM draait er nu goed op, op 8-8-8-18-timings. Wel was er wat meer dan 1.5v (standaard voor DDR3) nodig, 1.67 in dit geval. Wat zegt u? Waarom zo'n vaag getal? Nou, dit moederbord, of het BIOS dan, is niet zo goed in mooi afronden, er lijken nogal random marges tussen de de instellingen te zitten. Dit geldt ook voor klokstabilisatie, mijn basisbus is nu 200.5MHz, en dus niet 200.0MHz.

Uiteraard is er ook nog de OC-switch, waarmee je de FSB kan aanpassen via een knop. Het ziet er uiteraard leuk uit, en je kan erover opscheppen, maar echt nuttig vind ik het niet. Het enige wat je eraan hebt is dat je buiten het BIOS je FSB aan kan passen met +10% (linker switch omlaag), +15% (rechts omlaag) of +20 (beide omlaag). Jammer dat het niet een wat slimmere knop is, voltage en multipliers worden niet veranderd. Vooral de multiplier van de NB en HT mogen in geval van gebruik wel wat lager, deze onderdelen zijn nogal fragiel op dit bord. De HT bijvoorbeeld draait heus wel op de standaard 2000MHz, maar op 2050MHz moet je al geluk hebben als je 'em wil krijgen tot POST'en
Compatibiliteit
Niks op aan te merken, de lijsten van MSI zijn behoorlijk uitgebreid. Alleen het gebrek aan grunt om 140W-processors aan te kunnen is jammer. Hoogvoltage-geheugen (zoals 1.8v) wordt ondersteund volgens de site, maar het BIOS geeft zulk soort waardes wel met oranje/rood aan. Verder zit het dus allemaal wel snor.
Ondersteuning door fabrikant
Ik heb nog niet met fabrieksgarantie en/of RMA-drama's te maken gehad, dus zal ik ingaan op updates. De drivers worden nog steeds elke maand geüpdate, een goed punt, maar voor mij als Windows 7-gebruiker is bijvoorbeeld het SytemDriver-pakker niet zo nuttig. Ook Realtek Audio gebruik ik niet, omdat er een goede geludskaart in m'n Z-10 zit. LAN heb ik ook uitgeschakeld. Dus zelf heb ik er duf genoeg helemaal niks aan. Ik heb er zelfs geen een op m'n PC staan.

Hier zal ik ook de handleiding even bespreken. Deze is wat aan de dunne en simpele kant. Zo op het eerste gezicht lijkt het nog aardig wat voor te stellen, maar dat komt doordat er in een groot aantal talen wordt uitgelegd. Als we ons tot het Engels beperken, heb je er maar net genoeg aan. De aansluitingen worden per pin uitgelegd, er wordt eventje gezegd hoe dat je de processor moet installeren met behulp van miniscule plaatjes, en verder wordt gezegd wat voor functies het BIOS allemaal heeft.

Jammer is dat er niet wordt uitgelegd wat de functies in dat BIOS doen. Er staat alleen dat die bepaalde functie er is, en wat je dan kan kiezen. Niet leuk voor een beginner of iemand die nieuw is met bijvoorbeeld AMD. Ook is men vergeten om uit te leggen hoe dual channel ingesteld moet worden. Gelukkig wist ik nog van m'n oude MSI dat de kanalen naast (slot 1 en 2 bijvoorbeeld) en niet door elkaar (1 en 3) zoals bij Asus zitten. Vreemd is dat bij goedkopere MSI's zoals de C35, het wel vermeld wordt in het boekje. Ook is het boekje amper open te houden, vanwege de kleine pagina's.
Hier komen we bij hèt punt van dit bord: de prijs. Voor nog geen ¤60 heb je een volwaardig AM3-bord. Men voege toe een X4 965 C3, een kitje van 2GB of 4GB Kingston ValueRAM 1333MHz en een HD5770 of een budgetfermi of een ouwe trouwe 9600GT zoals hier, en genieten maar van de waar voor uw geld. Dit bord is precies wat je zoekt als je niet moeilijk doet over SLI, naar mijn mening vage aansluitingen, en andere dingen waarmee je kan opscheppen. Dat laatste moet je doen over wat je allemaal wèl krijgt voor zo weinig geld.

Ul met al valt er heus wel wat op aan te merken op dit bord, zoals bijvoorbeeld de nogal lege doos en gebrek aan bijvoorbeeld 140W-ondersteuning, maar vergeet niet dat dit bord dus nog geen ¤60 kost. Zelfs bijvoorbeeld de dure Q9550 met een altijd duurder P45-bord heeft het nakijken. Zie dat maar eens te bereiken met een ander bord. Het is al helemaal feest als je X2 toevallig een X4 wordt.
- Edit 8 mei: OC-switch toegevoegd, nog een keer doorgelopen op zoek naar fouten.
- Edit 8 mei: 1600MHz *-*-*-20 faalde vanochtend. CMOS Checksum was bad. Fout in BIOS v1.7.
- Edit 10 mei: Dat van hierboven is niet zo. Gewoon te agressieve timings gebruikt.
- Edit 10 mei: Overclockbaarheidwaardering wat bijgesteld naar prijs. Nieuwe Everestscreen.
- Edit 21 juni: Overclockbaarheidsgrens geheugeninterface bereikt. Nieuwe Everestscreen.
- Edit 30 okt 2011: Blijkt nog steeds te werken na een jaartje of twee op 3.6GHz/1.45V.

Heb jij ook een MSI 770-C45?

Ik vind dit een degelijke review. Je Everest scores vielen me wel een beetje op. Ik gebruik zelf ook DDR3 1600 8-8-8 geheugen in combinatie met een Phenom II processor, maar ik heb latencies in de buurt van 45 ns. Lijkt me verder wel een mooi bord. Leuk dat je je processor hebt kunnen unlocken. Mijn Phenom II X3 720 wil niet meewerken ;-)
Danku. :)

Maar over die 45ns, dat haal ik zelf eigenlijk nooit. BIj Bit-tech standaard ook niet, daar moesten ze de NB overclocken, zal dat wel proberen.

Edit: Met de NB op 2200MHz gingen de scores al hard omhoog. Blijkbaar is het standaardtempo van de IMC nogal een bottleneck voor 1600MHz DDR3.

[Reactie gewijzigd door Orwell op 10 mei 2010 18:07]

Hmmm ja, dat zou goed kunnen. Ik heb wel een lichte overklok op de NB dus dat zou zeker een verklaring kunnen zijn.
het is inderdaad leuk als budget systeem.

ik haal 15280MB/s read bij mijn geheugen ik heb Corsair XMS3 i.c.m i7 920 @ 4.20 GHz
Hoezo appels en peren vergelijken.

Even serieus, die platforms zijn niet te vergelijken. Heb je nog een AM3-systeem met scores van Everest misschien?

[Reactie gewijzigd door Orwell op 8 mei 2010 20:33]

idd leuke review,
maar als je van een x2 een x4 op 3.5ghz maakt vind ik dat er bij oc toch wel 4 sterretjes mogen staan,
zeker als je bedenkt dat dit een van de goedkoopste am3 moederboorden is ;)
Ja, ok, maar hij is nogal bang voor hoge voltages. Daar heeft ie een te slappe stroomvoorziening voor. En als je dat beter wilt hebben, moet je op zoek naar duurdere 8-fase-modellen of gekoelde 5-fase-modellen.

En dat vind je zomaar niet onder de €80.

[Reactie gewijzigd door Orwell op 10 mei 2010 18:06]

misschien dat ik eind deze maand ff een amd systeem thuis heb staan dan zal ik ff kijken
'' Maar bijvoorbeeld de C2-X4 965, die op 3400MHz loopt met 1.35 VID, wordt niet ondersteund.''

Doel je hier op de AMD Phenom II 965?
Ik draai deze processor op dit moederbord en heb helemaal geen issues.
Max fsb op standaard voltage is 220 (standaard 200)
Dan is hij de tijd dat ik getest heb met prime ( 1 nacht, wat een rotherrie, standaardkoeling :z ) gewoon stabiel.
De C2-versie wordt niet ondersteund. Die draait op het hoge voltage waar ik het over had. Zo ongeveer 1.35~1.4v stock geloof ik.

Bij de nieuwere stepping, C3, heeft ie een lager standaardvoltage gekregen. Maar 1.325v. Die trekt het bord volgens de regels wel. Jij hebt waarschijnlijk die C3, die staat ook gewoon netjes in de supportlijst.

Wel vaag is dan weer dat bij sommige merken borden met bijna exact dezelfde stroomvoorzienig wel 140W-ondersteuning krijgen. :?

C2, C3