1 review

Lenovo IdeaPad 530S-15IKB 81EV00DQMH

Niet beschikbaar
Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 530S-15IKB 81EV00DQMH Review

adjep07Testpanel 3 juni 2019, laatste update op 3 juni 2019, 2.089 views Testpanel

Lenovo IdeaPad 530S-15IKB 81EV00DQMH

Prima degelijk en fraai design. Uitstekende prestaties voor mijn type gebruik.

Pluspunten

• robuust gebouwd
  • prima toetsenbord
  • wat luxere afwerking
  • Harman speakers
  • Fast charging accu

Minpunten

• maximale helderheid scherm

Inleiding:

Ik was blij verrast door Tweakers Testfest geselecteerd te zijn om de Lenova Ideapad 530S 151KB 81EV00DQMH te testen. Maar wat een mondvolle type-aanduiding zeg... Dat geselecteerd zijn, bracht ook met zich mee dat ik nu mijn eerste review zit te schrijven: best wel een uitdaging eigenlijk.

Uiteraard is deze stijlvolle, gepolijst aluminium laptop onder huiskameromstandigheden gebruikt en niet getest met testlab faciliteiten. Waar gebruik ik een laptop voor: browsen, Office365, Minecraft met zwaardere visuele settings en nog wat Steam spellen. Oh ja, ik luister nog wel eens naar muziek al dan niet in combinatie met de bijbehorende videoclip. Dat kan uitstekend op deze laptop, door de Harman speakers klinkt het lekker, maar zonder de beat uiteraard. De unboxing was niet fotografie waardig. Een eenvoudige kartonnen doos met – naast de laptop zelf - alleen de lader.

Ik heb de laptop maar niet opengeschroefd om te kijken of de laptop upgradebaar is. Wellicht is er geen tweede geheugenslot beschikbaar waardoor je beperkt bent tot singlechannel geheugen.

Eerst even wat specs:

Intel Core i5-8250u CPU 1,6GHz

8 GB DDR4 (SODIMM) werkgeheugen

15.6 inch IPS scherm (1920 x 1080 full HD)

NVIDIA 2GB Geforce MX150 grafische kaart

512GB SSD (lightning fast volgens Lenovo)

Windows 10 home

Cardreader

Bluetooth 4.1

2.4 GHz en 5GHz wifi

HDMI 1.4

3 USB 3.0 aansluitingen waar van één type C.

Trusted Platform Module (TPM)

Fast charging accu

Prestaties:

De achtste generatie Intel Core i5-processor en de NVIDIA Geforce MX150 grafische kaart maken van deze laptop een wat snellere laptop. Ideaal om bijvoorbeeld foto’s te bewerken, maar ook het spelen van games met niet al te zware grafische settings is prima te doen. Videobewerking heb ik niet getest, kan ik dus niet beoordelen.

Beeldkwaliteit:

Prima mat IPS scherm, daardoor minder reflecties ten opzichte van een weerspiegelend hoogglans scherm. De 15.6 inch maat is voor mij een heerlijke maat op om te werken. Maximale helderheid kan beter. Kijkhoeken zijn prima, en mooi scherp beeld, dat dan wel weer. Schermranden – de bezels - zijn smal.

Bouwkwaliteit en robuustheid:

De behuizing is gemaakt van metaal en voelt stevig aan. Bouwkwaliteit dus degelijk, fijn toetsenbord ook, stevig beeldscherm scharnier. De ‘gevoelsbeleving’ om dit mooie woord te gebruiken, is er een van een wat luxere laptop.

Ergonomie:

Vingerafdrukscanner maakt geen deel uit van de touchpad. Het touchpad is logisch gepositioneerd ten opzichte van het erg fijne toetsenbord. Multitouch bewegingen worden door de touchpad snel opgepakt. Fijn dat ‘s-avonds het toetsenbord verlicht kan worden.

Warmte- en geluidsproductie:

Onder normale omstandigheden hoor je de koeling niet. Bij mijn type gebruik, is de laptop niet heet geworden.

Mobiliteit en accuduur:

De accuduur is bij normaal laptop gebruik als bijv. browsen goed, maar niet onderscheidend voor dit type laptop. Ben je een rustige gebruiker, dan haalt de accu rond de acht uur. Uiteraard is de helderheid daarbij een afhankelijkheid. Hoe fijn beeldformaat de 15.6 inch voor mij ook is, maakt dit helaas ook tot een wat grotere laptop om mee te reizen. Voor mij is dit echter geen probleem, omdat ik toch niet met mijn privé laptop ga sjouwen. Fast charging is een verkoopargument bij deze laptop, ik heb geen meetapparatuur om verschillen ten opzichte van accu charging regular te meten helaas.

Prijs:

849 euro.

Conclusie:

De combinatie van de achtste generatie i5 processor en de Nvidia Geforce MX150 videokaart zorgen voor een lekker snelle en door de gebruikte materialen ook degelijke én stijlvolle laptop. Niet geschikt voor hardcore gamers die zware games draaien, voor al het overige in mijn optiek een topper, maar nogmaals deze laptop is niet door mij getest in een testlab omgeving. Ik heb eigenlijk met pijn in mijn hart de Lenovo 530S weer af moeten staan aan de Tweakers koerier...

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 530S-15IKB 81EV00DQMH?