Jabra Elite Active 65t (Titanium, Zwart)

€ 94,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Jabra Elite Active 65t (Titanium, Zwart) Review

ZatarraNL 3 juni 2019, laatste update op 3 juni 2019, 11.294 views Product gekocht

Jabra Elite Active 65t (Titanium, Zwart)

Ze zijn duur, maar ze zijn het waard. De geluidkwaliteit en het gebruikersgemak zijn boven verwachting. Doosje is mooi klein en oordopjes zijn voldoende subtiel, maar het mag nog kleiner. Voor mij zullen er niet snel meer bedraadde oordopjes komen. Hierbij mijn review na 2 maanden gebruik.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is goed
  • Lekker compact
  • Vrij subtiel
  • Bediening intuïtief

Minpunten

• De prijs is vrij hoog
  • Doosje is net te groot voor je broekzak
  • Alleen de rechter oordop is als enkele oordop bruikbaar

Introductie

Precies 2 maanden geleden heb ik draadloze oordopjes gekocht bij een webshop. Het was een aardige zoektocht. Van veel producten ontbreekt een goede review. Zo ook van deze oordopjes. Om anderen te helpen met de keuze voor oordopjes heb ik besloten dat het tijd was om ook mijn steentje eens bij te dragen door het schrijven van een review. Mijn eerste review, dus ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Al jaren heb ik de pest in het ontwarren van de knopen van de draden van oordopjes. Ik gebruikte deze veel onderweg op de fiets of in de auto en zaten daardoor standaard in mijn jaszak. Het effect daarvan mag duidelijk zijn. Hoe goed je ze ook probeert op de rollen, ze zitten altijd in de knoop. Het al fietsend ontwarren van deze knopen heeft heel wat gevaarlijke situaties opgeleverd. Helaas, de draadloze alternatieven vond ik niet goed betaalbaar. 2 jaren geleden ben ik vanwege deze frustratie uiteindelijk toch overgestapt op oordopjes de onderling verbonden waren met een draad, maar verder met bluetooth waren verbonden. Dat was de Fresh ’n Rebel Lace Wireless Sports. Een enorme verbetering. Maar bij het fietsen merk je nog steeds hinder van het schuiven van het draad. Echt draadloos was het niet. Ook als ik in bed aan één oordopje genoeg had om een luisterboek op te zetten, bleek dat onhandig. Uiteindelijk is de Fresh ’n Rebel Lace Wireless Sports na enkele jaren gebruik stuk gegaan aan het, je raad het al, draad.

Eerlijk is eerlijk: ik vind ze nog steeds duur, maar ik kon het me deze keer veroorloven. Ik heb ze aangeschaft voor € 156.

Ik gebruik de oordopjes bij:
- Iphone 7
- Ipad 2
- Microsoft Surface met Windows 10
Ik wilde zo ook bij een vaste PC met Windows 10 gebruiken, maar vreemd genoeg werden de oordopjes daar niet ontdekt. Koppelen ging niet, maar dat ligt vermoedelijk aan de Intel Bluetooth chip van de PC.

Unboxing

Het doosje is klein en netjes. Alles ziet er verzorgd uit. De verpakking bestaat uit twee oordopjes, een paar extra pluggen voor grotere of juist kleinere oren, een opbergdoosje waarin een accu zit en een eenvoudige gebruiksaanwijzing.

Eerste indruk

Bij de bestelling was ik redelijk gespannen. Je koopt deze oordopjes voor een aardig bedrag. Je hebt geen idee wat je mag verwachten aan geluidkwaliteit, hoe groot het doosje is en of ze goed in je oor blijven zitten.

Mijn eerste indruk na het openen van de verpakking was dat het doosje minder groot was dan ik bang voor was. Het blijkt een handzaam doosje die je overal mee naar toe kan nemen. Het doosje ziet er netjes uit, opent eenvoudig en de dopjes passen er netjes in. Na het passen van de dopjes in mijn oren was ik heel tevreden. Ze bleken goed te zitten. Het geluid moest ik even aan wennen. In eerste instantie had ik het gevoel dat ik was bas miste, maar de bas van mijn vorige Fresh ’n Rebel was wel vrij sterk. Daarnaast was het een genot om mijn hoofd vrij te kunnen draaien en bewegen zonder last te hebben van een draad.

Geluidskwaliteit

Ik ben geen audiofiel. Ik geloof direct dat de geluidskwaliteit voor een audiofiel onvoldoende is. Om toch een beeld schetsen van de geluidskwaliteit zal ik uitleggen wat mijn referentiekader is, en daarna mijn persoonlijke ervaringen. Aan jullie om te beoordelen of je dat voldoende vindt.

Thuis heb ik een Denon receiver in combinatie met staande speakers (zelfbouw) SB25JM van Mivoc. Deze combinatie heeft geen enkele moeite met de bas. Er komt een helder geluid uit. De middentonen kunnen hierbij wat helderder, maar al met al een goede stereo. Geen set voor audiofiel, maar vergeleken met veel staande speakers in de audiowinkel zijn ze lang niet gek. Zoals gezegd heb ik ervaring met de Fresh ’n Rebel Lace Wireless Sports en gebruik ik met regelmaat mijn oude Sennheiser HD200. Voor alledaags gebruik heb ik Spotify. Maar als ik ervoor ga zitten, dan luister ik muziek via flac bestanden. Deze muziek heeft meer dynamiek en diepgang. Dat is niet bij alle apparaten hoorbaar, maar bij mijn stereo wel. Mijn muzieksmaak is redelijk divers: van Mozart en Tchaikovsky tot Adele en Muse. Voor het luisteren naar de bas gebruik ik vaak Limit to Your love van James Blake. Ik ben al enkele jaren toetsenist in een band. Ik heb geen absoluut gehoor, maar kom helaas wel dicht in de buurt (valse noten onderscheid ik uitermate goed, en dat is geen zegen).

Dan over de geluidkwaliteit van de oordopjes. In het kort: de geluidkwaliteit is goed. Het geluid is helder. De instrumenten zijn onderling goed te onderscheiden. De bas is niet sterk overheersend, maar wel goed in balans. In bijgeleverde app zit een equalizer waarbij de bas wat kan worden versterkt. Wellicht dat echte basliefhebbers de bas beperkt vinden, maar voor de normale muziekliefhebber meer dan voldoende. Ik kan de muziekkwaliteit tussen een lossless flacbestand en een mp3 onderscheiden.

Gebruiksgemak en comfort

De dopjes zijn werkelijk geniaal op het gebied van gebruikersgemak. Nou ja, op één puntje na dan: het doosje is nog wel dermate dik dat het niet helemaal lekker in mijn broekzak past. Het wordt dan zo’n bult en dat lijkt nergens naar. In de praktijk heb ik ze daarom meestal in mijn jaszak zitten.

Verder ben ik uitermate tevreden over het gebruiksgemak en comfort. De dopjes zaten direct goed in mijn oren en hebben geen enkele neiging om eruit te gaan (tenzij ik dit zelf wil, natuurlijk). Ook tijdens het sporten blijven ze goed zitten. Hardlopen doe ik niet, maar ook daar verwacht ik geen enkel probleem. In hoeverre mijn oren representatief zijn voor de rest van Nederlander kan ik natuurlijk niet bepalen.

Een leuk detail is de wijze waarop de oordoppen aan- en uitgaan. Zodra je de oordopjes uit het doosje haalt gaan ze aan. Stop je ze weer in het doosje, dan gaan ze automatisch weer uit. Zeer aangenaam. Ook herkent het oordopje het als het wordt verwijderd uit een oor. Het pauzeert muziek automatisch. En stop het oordopje terug in het oor, dan wordt de muziek automatisch vervolgt. Erg handig als je bij de kassa van de supermarkt even moet betalen. Dopje eruit, betalen, dopje er weer in. Daarnaast is de muziek heel eenvoudig te pauzeren met één druk op het knopje van het rechteroortje.

Zodra je het doosje opent kun je aan de beide ledlampjes (in en onderaan het doosje) zien of ze opgeladen zijn. Groen is opgeladen, geel is half leeg en rood is zo goed als leeg. Als de oordopjes niet vol zijn als je ze uit het doosje haalt, dan wordt dat ook auditief gemeld.

Het is ook mogelijk om één oordopje te gebruiken. Helaas is dit altijd het rechteroordopje. Deze blijkt de ‘master’ te zijn. Het linkeroordopje werkt niet zonder het rechteroordopje. Sterker nog, het linkeroordopje moet in de buurt van het rechteroordopje zijn om te kunnen functioneren. De afstand bedraagt ongeveer 20cm. Wordt de afstand groter, dan verbreekt de verbinding en wordt de muziek automatisch gepauzeerd. Een heel enkele keer komt het voor dat het linkeroordopje niet automatisch verbinding maakt met het rechteroordopje. De enkele keer dat dit gebeurd, dan is dat snel opgelost door het knopje op het linker oordopje ca. 2 seconden ingedrukt te houden. Dan werkt alles weer. Zoals gezegd, dit gebeurt niet veel.

Passive noise cancelling en HearTrough

De oordopjes zijn niet voorzien van active noise cancelling. Hetgeen geldt voor de meeste draadloze oordopjes. Passief vind ik dat de oordopjes het omgevingsgeluid goed maskeren. Omgevingsgeluiden zijn wel waarneembaar, maar als de muziek aan is, dan merk je daar vrij weinig van.

Interessant is juist de hearthrough. Hearthrough is het tegenovergestelde van noise cancelling: de oordopjes hebben de optie om omgevingsgeluid via de interne microfoon door te geven in het gehoor. Op deze manier kun je dus horen wat er om je heen gebeurd. Deze optie is aan en uit te zetten in de app, maar ook door twee keer kort op het knopje van de rechter oordop te drukken.

In de praktijk gebruik ik deze optie regelmatig. Vooral op de momenten dat ik mogelijk aangesproken kan worden door iemand. Het is dan fijn dat je niet helemaal afgesloten bent. Wel merk ik ook zeker beperkingen van deze hearthrough. Ze geven altijd enige ruis bij activatie. Tijdens het fietsen vangen de microfoontjes veel te veel windgeluid, waardoor de functie nutteloos is. Dat is wel jammer, want juist op de fiets hoor ik graag auto’s aankomen. Ook is het volume van de hearthrough niet in te stellen, waardoor het omgevingsgeluid onvoldoende doorkomt als de muziek wat harder staat. Een gesprek voeren via hearthrough is mogelijk, maar niet echt fijn. Hearthrough laat vooral de hogere frequenties door en is minder gevoelig voor laagfrequent geluid, dus in veel situaties is het onvoldoende.

Bouwkwaliteit & design

Deze oordopjes zijn IP56 “stof en stortbuien” gecertificeerd. Hiermee onderscheidt de ‘active’ variant zich van de ‘normale’ Jabra Elite 65t die IP55 is gecertificeerd. Stofvrij heb ik niet echt kunne testen, maar ik heb ze op de fiets al wel getest in een flinke regenbui (een uur lang fietsen in stevige regen, bah…). De oordopjes werken nog steeds naar behoren en ik heb in het functioneren niets gemerkt van het feit dat ze zo nat zijn geweest. Ook die paar keer dat ik een oordopje heb laten vallen, heeft dat geen merkbaar effect gehad op de oordopjes. De bouwkwaliteit is gewoon goed.

Het design kun je over twisten. Persoonlijk vind ik het er prima uitzien. Ik was vooraf bang voor enorme dikke plastic proppen in je oor, maar in de praktijk vind ik ze redelijk discreet. Het zou natuurlijk mooier zijn als ze nog kleiner waren, maar deze grootte vind ik acceptabel.
De dopjes en het doosje zijn netjes mat zwart, daardoor niet te opzichtig en ook na 2 maanden gebruik zie ik nauwelijks gebruikssporen. Vettige vingers zouden wat sporen kunnen achterlaten, maar dat is altijd van korte duur.

Puntje van aandacht is het open kanaal van de oordopjes. In theorie kan er oorsmeer binnen in de dopjes komen. Geen idee hoe je dat er vervolgens uit krijgt. Zelf heb er in deze twee maanden geen last van gehad, maar dat is wel iets waar ik extra op let.

Bediening en Aansluitingen

De bediening is even wennen, maar wel vrij intuïtief. De handleiding is helder over het gebruik, en was er dan ook snel aan gewend. Ook in de app wordt het gebruik van de knopjes helder weergegeven, dus dat is een laagdrempelig naslagwerk.

Het rechteroordopje (die je altijd nodig hebt) heeft één knopje waarmee je kan pauzeren, starten, gesprek aannemen, etc. Alles met één keer drukken. Iets langer indrukken zet de oordopjes aan of uit. Heel lang indrukken wordt gebruikt om te koppelen.

Het linkeroordopje heeft twee knopjes die samen net zo groot zijn als het ene knopje van het rechteroordopje. Deze worden gebruikt voor volumeregeling. En soms om het linkeroordopje te koppelen met het rechteroordopje. Ik meen dat je er ook mee kan doorspoelen of terugspoelen, maar dat gebruik ik nooit.

Ik gebruik de oordopjes ook om in de auto mee te bellen. Dat wil prima. Het is wat lastiger om namens de persoon aan de andere lijn te spreken, maar er werd niet over verstaanbaarheid geklaagd. Ik heb een enkele keer navraag gedaan, waarbij de persoon aan de andere kant van de lijn aangaf dat ik goed te verstaan was.

Batterijduur

De batterijduur heeft mij positief verrast. Het is mij in twee maanden tijd nauwelijks voorgekomen dat de accu van de oordopjes leeg was. De specificaties hebben het over 5 uren aaneengesloten gebruik en twee extra acculadingen in het bijbehorende doosje. Ik heb dit niet getest. Diverse andere reviewers hebben dit wel getest, en overwegend geconcludeerd dat de beloofde tijd wordt gehaald. Ik geloof dat ik in de praktijk wel 5 uur heb gehaald op die momenten dat ze leeg waren. Tijdens het regulier gebruik heb ik nog niet meegemaakt dat ik onverwachts met lege dopjes zat. De dopjes worden dagelijks gebruikt, waarbij ik ze direct na gebruik weer in het doosje doe. Ik laad het doosje eens in de paar dagen op, en dan kan ik er weer een tijdje tegen. De accu-indicatoren (LED’s) geven hierbij voldoende informatie over de accustatus van zowel het doosje als de dopjes.

App

Jabra heeft bij de oordopjes een app gemaakt, namelijk de Sound+. Deze Sound+ is de downloaden in de Appstore van Apple. Ook in de Google playstore is deze te vinden, maar die heb ik niet kunnen testen. Ik heb een Iphone. Bij het openen van de app vraagt hij direct om de dopjes op gebruikelijke wijze te koppelen via Bluetooth. Pas na het koppelen is de app te gebruiken. Het hoofdscherm geeft het volgende weer:
  • De accustatus van de oordopjes
  • De knop voor het activeren van Hearthrough
  • De equalizer, waarbij ook een aantal presets beschikbaar zijn

Op een ander tabblad wordt het gebruik van de knoppen op de oordopjes schematisch weergegeven.
De andere functies van de app zijn vooral voor show, en hebben naar mijn weinig toegevoegde waarde. De app zou nog een aantal functionele toevoegingen kunnen krijgen, zoals het instellen van het hearthrough-volume, maar in de basis werkt het en is het een nuttige toevoeging.

Ik ben erg tevreden met mijn Jabra Elite Active 65t. Ze zijn duur, maar naar mijn idee zijn ze het waard. De geluidkwaliteit en het gebruikersgemak zijn boven verwachting. Het zou mooi zijn dat het doosje wat compacter kon. En dat geldt ook voor de oordopjes zelf, maar het formaat is naar mijn smaak voldoende subtiel. Daarnaast vind ik het een genot om geen last meer te hebben van de draden. Voor mij zullen er niet snel meer bedraadde oordopjes komen.

Heb jij ook een Jabra Elite Active 65t (Titanium, Zwart)?

Ik ben er ook erg tevreden mee. Enige commentaar dat ik heb is dat de bass inderdaad niet sterk is. Maar daarvoor moet je naar mijn idee ook niet echt bij earbuds zijn maar bij headphones. Verder was een magnetische lock wel erg handig geweest voor het opbergdoosje, zodat de earbuds makkelijk op hun plaats vallen en ook blijven wanneer je het doosje opendoet. Ook was USB-C was prettig geweest voor dat doosje. Verder is praten met de Google Assistent tijdens het fietsen met wind vrijwel niet te doen, tenzij je bijna tegen jezelf staat te schreeuwen, wat frowned upon is.

Dat je alleen de rechter earbud kan gebruiken heeft te maken met het master/slave model van Bluetooth. Je paired slechts met de rechter earbud, de linker earbud is de slave. Vergeet ook niet als feature van de app dat je je firmware ermee kan upgraden. Dat is de enige reden dat ik die app heb geïnstalleerd eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 5 juni 2019 20:55]

Goede aanvulling. Daar kan ik me wel in vinden.
Prima en duidelijke review. Goed gedaan en bedankt
Goede review. Kleine tip: er is een update uit die je in de app kunt downloaden. Zou eea wat stabieler moeten maken.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.