Specificaties 13,1" (1600x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCZ11X9E/B Review

hxk-clan 31 juli 2010, laatste update op 31 juli 2010, 4.308 views

Sony Vaio VPCZ11X9E/B

Pluspunten

• Snelheid
  • Hoge resolutie beeldscherm
  • Lichtgewicht

Minpunten

• GT330M standaard underclocked
  • Wat aan de dure kant

Edit1: aantal typo's eruit gehaald
Edit2: Stukje over keyboard / touchpad toegevoegd
Edit3: Stukje gaming toegevoegd.
Edit4: 2 (aardige) foto's toegevoegd, was vrij weinig licht hier, zal proberen betere foto's te krijgen xD.
Edit5: Remake review, indeling iets anders, extra hoofdstukjes etc.
Edit6: 31-07-2010, SSD benchmark performance (na 2 maanden gebruik), HDMI, netwerk, hybrid graphics

Inmiddels heb ik de Vaio Z grofweg een week in mijn bezit, en wordt het eens tijd voor een review. En puntje 2, ik heb volgensmij niet alles besproken van de laptop, maar dat komt misschien tegen die tijd nog, vragen kunnen altijd natuurlijk >_>.

Specificaties
Bluetooth 2.1

Aansluitingen/poorten op notebook
Power
Gbit Ethernet
HDMI (hiervoor moet de nVidia kaart actief zijn)
3x USB
34mm Expresscard Slot
DVD drive
VGA / D-sub
Microphone / Headphone jacks
SD Card reader / Memory Stick (pro) reader

Behuizing / DVD drive / touchpad / toetsenbord (backlight)
Je zou denken een erg lichte notebook word meteen een stuk breekbaarder, maar dat valt reuze mee. Hij voelt erg stevig aan en heb hem nog geen 1 keer horen kraken o.i.d. bij het oppakken en verplaatsen.

Ben toch wel blij dat ik voor de premium carbon versie heb gekozen. Dacht eerst dat de zilveren mooier zou zijn, dat de toetsen beter uitkomen enzo, maar moet zeggen deze wat onopvallendere look bevalt me ook prima.

De DVD drive werkt ook prima en is bijna onopvallend in de behuizing weggewerkt.Deze drive leest alles wat met DVD te maken heeft (+/-/dual layer etc.). Deze maakt overigens wel redelijk wat geluid als hij echt aan het lezen is, maarja dat is denk ik te verwachten.

Deze notebook heeft zoals alle andere natuurlijk ook een touchpad. Deze functioneert standaard niet helemaal naar mijn smaak, maar met wat speuren online naar nieuwe Synaptics drivers, werkt dit prima. Inclusief multitouch guestures en automatisch uitschakelen touchpad na aansluiten usb muis. De touchpad heeft eronder 2 knoppen welke erg stil zijn en prima reageren.

Het toetsenbord is een chiclet style keyboard met backlight. Dit backlight werkt helaas wel volgens een lichtsensor, dus je kunt alleen in de avond keyboard verlichting verwachten. Maar het doet zijn werk wel prima en het is ook de reden waarvoor het gemaakt is, toetsen verlichten in het donker.

De toetsen typen in het algemeen prima, het was wel even wennen gezien ik van een Asus EEE PC 1000H afkom, maar dit typt zeker fijner en een stuk minder krap.

Prestaties (algemeen)
Was op zoek naar een snelle en vooral kleine/lichte machine, dus heb een tijdje bij de ‘’standaard” thin-and-lights” rond gekeken, maar had toch het gevoel dat er veel beperkingen waren. Totdat ik hoorde dat de Vaio Z onderweg was en ik de specificaties zag. Het bracht performance van de 15″ notebooks, naar de 13″ markt, zeker een hele prestatie van Sony.

Met de combinatie i7 620M, 6GB geheugen en 4×64GB SSD is er met de prestaties zeker niks mis. Doordat deze machine eigenlijk bedoeld is voor mij als werkpaard cq desktop replacement heb ik maar voor de snelste processor gekozen welke mogelijk was. 6GB omdat ik nogal wel eens wat VM’s open heb en de 256GB ssd omdat deze Quad was, en daarmee de snelste SSD optie van Sony (op de 512GB na).

Boottime
Misschien een wat ''nutteloos'' stukje, maar voor de mensen welke het interesseert;
- Uit standby in ~3sec
- Uit hibernate in 10sec
- Van volledig uit naar fully booted ~25-30sec

SSD Performance UPDATE
Dit is mijn eerste ssd, maar jonges jonges wat een ervaring is dit zeg. Alles reageert snel en soepel en wachtijden zijn er niet echt.

Inmiddels al ruim een week allerlei programma’s geïnstalleerd maar ben er nog niet in geslaagd deze notebook te vertragen, dus volgensmij is er minstens iets van Garbage Collection bezig in de achtergrond.

Inmiddels de Vaio Z al ruim 2 maanden ingebruik en nou dus ook de benchmarks van de SSD geupdate en zoals je ziet vrij weinig wijzigingen in de snelheid, dus er is een soort wear leveling o.i.d. aan het werk.

Beeldscherm
Wow, dit was reden nr. 1 om deze notebook te kopen. Het 1920×1080 13″ beeldscherm. Na veel gelezen te hebben hierover (dat het erg klein zou zijn allemaal) de notebook toch maar besteld met deze resolutie, En moet zeggen het valt zeker niet tegen.

Je moet wel goede ogen hebben, maar het is het echt waard hoor. De resolutie laat de laptop veel groter lijken dan deze daadwerkelijk is. Ook is het beeld erg goed (goed contrast). Ik las online ook het een en ander over strepen als je heel dicht bij het scherm kwam, maar deze heb ik ook nog niet kunnen spotten, dus zal wel net een goed model hebben.

De kijkhoek is wel iets minder op momenten, maar dit is misschien te verwachten door het paneel en daarnaast zit ik er toch altijd wel recht voor.

Extern beeldscherm UPDATE
Inmiddels mijn notebook natuurlijk ook aan mijn Dell UltraSharp 2407WFP gehangen en dit werkt ook prima. Voorlopig wel via VGA, wat overigens prima beeld geeft, maar wil hem nog op HDMI hebben, maar dan moet ik eerst even een HDMI to DVI stekkertje kopen.

Inmiddels een HDMI naar DVI kabel gekocht van ebay. En moet zeggen dat het beeld nog net iets strakker lijkt qua output. Echt een goede aankoop al zeg ik het zelf.

Switchable graphics UPDATE
Deze knop zit links bovenin de laptop en laat je switchen tussen de Intel graphics chip die op de processor zit en de nVidia GT330M. Deze switching procedure is anders als nVidia’s optimus en zal dus een aantal secondes in beslag nemen.

Deze switch kent 3 standen zoals je op de foto kunt zien; Stamina (intel), Speed (nVidia) en Auto (Intel op accu, nVidia aan de oplader)

Van nVidia naar Intel is de overschakeling vrij kort (2sec o.i.d.), maar andersom duurt deze overschakeling tegen de 8-10secondes. Maar ik schakel vrij weinig tussen modus, de GT330M aan de stroom en de Intel als ik op de accu werk.

Er zijn online een aantal mensen bezig costum hybrid graphics drivers voor de Z11/Z12 aan het werk te krijgen. Er zijn al 189.92 drivers in combinatie met nieuwe intel drivers in omloop welke prima werken. Helaas nog geen 25x series drivers overigens, maar dat komt nog wel heb ik zo'n gevoel.

GT330M
Één van de redenen waarom ik deze pc kocht was dat er een GT330M in zat (dit hebben meerdere goedkopere notebooks ook ik weet het, maar niet in dit jasje). Kwam er een kleine periode voor ik de notebook binnen had achter dat deze ondergeclocked is tot ongeveer GT325M levels. Dit ”geintje” zorgt voor een prestatie vermindering van grofweg 20%. Dit zal waarschijnlijk gedaan zijn ter preventie van warmte en om een lager verbruik te realiseren.

Ik heb hem inmiddels op standaard GT330M snelheden draaien en dit kan prima (in mijn geval, bij iemand anders misschien wel niet). De temperaturen worden maar 2 a 3 graden warmer, maar de prestaties gaan duidelijk omhoog. Ik dacht dat dit een minpunt zou zijn, maar toch goed dat hij ook op de stock speeds van een 330M kan draaien.

Netwerk UPDATE
Natuurlijk is een notebook niks zonder internet dus zowel bekabeld als via Wifi geinternet. De bekabelde snelheid is zoals verwacht niks mis mee (ruim 11MB/s over LAN, mja maar 100mbit router/switch -_-).

UPDATE: Kan de ethernet kaart drivers helaas niet updaten, want de nieuwe driver raakt schijnbaar in conflict met een andere driver en dan krijg je om de zoveel tijd een ''black screen of death'' waarna je geforceerd moet rebooten. Standaard drivers dus.

Maar ik was wat benieuwder naar de wifi verbinding. Deze wordt mede mogelijk gemaakt door de Intel Centrino Advanced-N 6200AGN netwerk kaart. De ontvangst van dit apparaatje is een stuk beter als die zich in mijn netbook bevindt (een Atheros iets dacht ik). Heb i.p.v. 2 streepjes beneden met deze notebook ruim 3 a 4 streepjes dus dat is wel een heel stuk beter.

Ik bleek eerst problemen te hebben met de Intel wireless kaart. Maar dit bleek aan de geupdate drivers te liggen, de laatste 13.2.1.5 drivers werken weer perfect.

Speakers
De speakers zijn eigenlijk vrij weinig bijzonders. Heb in de realtek drivers via de EQ het volume overall wat omhoog gekregen en het is nou opzich prima te doen. Het geluid klinkt erg ”dun” (soort van telefoon achtig). Dit wist ik al voor de aankoop, en heeft mijn beoordeling ook niet beinvloed. En hang er thuis toch oordopjes en/of speakers aan, dus dit probleem is er eigenlijk niet voor mij.

Accuduur
Heb deze notebook besteld met de standaard accu welke volgens Sony ~4,5uur mee zou gaan. Dit is niet helemaal correct, maar afhankelijk van je gebruik moet het wel haalbaar zijn.

UPDATE: Mijn gemiddelde gebruik op de Intel kaart ligt tegen de 4uur en voor de nVidia tegen de 3uur. Dit alles wel met light-medium usage (basic wifi surfing incl youtube, Word en wat kopiëren etc.).

Met zwaargebruik gaat het een stuk harder, als je op de accu van plan bent te gamen met de GT330M, zul je kunnen rekenen op grofweg 1uur gameplezier (display max brightness).

Koeling
De koeling moet ik zeggen is verrassend goed voor zo een kleine notebook. De gehele notebook blijft koel aan zowel de bovenkant als de onderkant, terwijl de warme lucht allemaal richting de ventilatie opening gaat, links van de notebook. Je zult dus geen last hebben van een gloeiende pc op je schoot. En alles aan de bovenkant van de laptop zal alleen warm worden doordat je handen er lang op liggen .

De koeling maakt overigens tijdens ”normaal” gebruik amper geluid, maar bij de intensievere bezigheden gaat deze wel harder draaien. En op full performance is deze duidelijk hoorbaar, maarja wat verwacht je … 15inch performance in een 13inch pakket, daar moet de koeling wel voor werken (en deze doet zijn werk ook goed). Vandaar dat ik de score warmte en koeling iets lager heb gedaan, wegens het geluid.

Benchmarks UPDATE
Heb nog maar vrij weinig gebechmarked en meer gewoon gegamed en dergelijke. Maar mijn 3dmark06 score kwam uit op 6846 (dit met overclocked videokaart @ stock settings 3dmark06 1280×1024 etc.).

Ook crystal disk mark uitgevoerd en daarvan kun je een bechmark zien bij het verhaaltje over de SSD performance; het is er wel eentje na grofweg een week stevig gebruik. Maar de performance lijkt niet minder te worden.

Inmiddels de Z alweer 2 maanden en natuurlijk de SSD performance opnieuw getest, maar deze lijkt nog vrijwel gelijk te zijn.

Gaming
Voor ik het nog vergeet heb ik er natuurlijk ook nog flink op gegamed. De performance van de GT330M is erg goed (zeker als hij op standaard snelheden draait). Denk o.a. aan

* Dirt 2 (1366×768 @ max),
* Call of Duty Modern Warfare 2 (1080p, max, maar zonder soften smoke edges)
* Unreal Tournament 3 (1080p, max settings)

De FPS zinkt alleen bij CoD nog wel eens vrij laag, dus eigenlijk moet die resolutie naar 1600x900 bijv., maar bij meeste levels is de FPS goed genoeg voor mijn smaak i.i.g.

• Dell Ultrasharp 2407WFP Rev.03
  • Logitech VX Nano
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sony Vaio VPCZ11X9E/B?

Bedankt! Het is meteen mijn eerste echte review hier op tweakers :)

Maar met betrekking tot de look; het stuk waar de toetsen van het toetsenbord zitten zeg maar is compleet (echt) aluminium (maar dan donkerder omdat je de premium carbon versie hebt), de palm rest is plastic/kunststof en de buitenkant (boven/onder) is ook plastic/kunststof.

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 7 mei 2010 17:29]

De boven- en onderkant zijn carbon fiber reinforced plastic, dus geen gewoon plastic. :P

Verder een leuke review van een super apparaat!
m.b.v. evga precision tool. Om over te clocken moet je hem aan de netstroom hangen en voila.
Mag ik vragen welke instellingen je gebruikt hebt. Alles op MAX zetten veroorzaakt een BSOD ;)
Alle 3 de sliders, maar je moet dit stukje voor stukje doen (5-10mhz per keer) en dan uittesten, ik kan misschien hoger of lager komen dan jij.

En daarnaast kan overclocken natuurlijk ook de levensduur verkorten van je videokaart (of je kan hem eventueel zelfs slopen als het goed fout gaat), dus het is wel handig dat je weet wat je doet.

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 8 mei 2010 23:01]

True True maja, als je ze gewoon terug zet op standaard kloksnelheid etc dan maakt het ja niks uit. Maar hoe weet jij dan dat je terugzet naar standaaard i.p.v. overclocken.
Prima review, maar zo'n mooie notebook vraagt natuurlijk om wat foto's !

Vraagje: de "carbon look" van de behuizing, is dit materiaal van aluminium of is het kunststof ? Op de foto's van een andere review komt de Silver versie over als echt aluminium.
Hoe heb je de 330M trouwens "overclocked"( terug naar de standaard snelheid ) ?
Je bedoeld de standaard GT330M snellheden, deze zijn gewoon online te vinden (ik heb ze van notebookcheck) enja dan is het gewoon uit proberen of de kaart het haalt om op die snelheden te draaien.
Wanneer je evga precision tool opstart, kan je ja je klock snelheid etc omhoog zetten. Wat heb je precies veranderd?
heeft deze laptop 2 plaatsen voor de HDD's ??

Is het 2x 64GB x 2 plaatsten en dit in RAID 0 ??
Wat ik wil weten is kan je in bios zelf de schijven in RAID 0 zetten of is dit alleen mogelijk i.c.m. de schijven van sony zelf??? want 128gb is toch 2x 64gb op 1 schijf en dit in RAID 0 gezet door sony zelf??

Ik wil zelf 2x 120gb ocz vertex 2 in raid 0 zetten. is dit uberhaupt mogelijk, als het niet veel gevraagd is kan je in de bios kijken of het mogelijk is?

€600.- extra betalen voor 128GB is wel wat aan de hoge kant voor dit geld kan ik betere schijven kopen.

hoop dat je me kan helpen, anders moet ik sony bellen :)
volgens mij zijn het speciale ssd's, zonder behuizing oid waardoor ze in de 13 inch behuizing passen, 2x 2,5inch schijfjes gaan dus niet passen helaas.
erg mooie laptop verder inderdaad, maar 1000e is wel een beetje mijn maximum budget helaas...