Specificaties Socket AM3 met AMD 770 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI 770-C45

Pluspunten

• Ondersteuning Fabrikant
  • PS2 Aansluiting achter

Minpunten

• OC Switch zit onder videokaart
  • Audio in de uiterste hoek

Layout Score: 2

Ik heb dit moederbord aangeschaft omdat het de goedkoopste was met de specificaties die ik voor ogen had. Ik heb hem bij Komplett in Delft opgehaald. De doos is vrij matig en wat er in zit ook. Het moederbord zit op een anti-statisch schuim iets, de boekjes zijn wat matig en net iets te klein om lekker te lezen. Voor de rest krijg je er een IDE kabel bij, Driver CD en een ijzer rekje voor de achterkant van je mobo. Er zaten geen koperen schroefjes bij om hem te monteren op je behuizing of wat voor schroefjes dan ook waardoor ik alle schroefjes uit een oude PC moest pakken. Opmerkelijk is dat het moederbord zwart is en niet rood zoals die overal word afgebeeld.

Featureset

Het moederbord is voorzien van de 770 Chipset zoals de naam al doet vermoeden. De specificaties zijn precies wat ik zocht. Er zijn voldoende SATA aansluitingen, er is geen onboard GPU en maar een PCI-e x16 2.0 slot. Het is alleen een beetje jammer dat er maar 2 fans op het moederbord kunnen worden aangesloten, ik weet zeker dat de gemiddelde tweaker er graag meer had willen zien. Wat ik wel een pluspunt vind is dat het moederbord nog PS2 aansluitingen heeft achter zodat je er een ouderwetse muis en toetsenbord op kan aansluiten. Ik heb toevallig een Draadloze set die zowel PS2 als USB heeft, door hem op de PS2 aansluiting aan te sluiten heb je wel weer een extra USB poort vrij achter. De Realtek geluidsset en Netwerkadapter voldoen prima.

Layout

Hier ben ik wat minder tevreden over. Elke videokaart heeft tegenwoordig een koeling die over 2-slots hangt. Daarom is het niet erg slim om de OC-Switch naast het Pci-e x16 2.0 slot te zetten, ik kan nu namelijk niet bij mijn switch omdat de koeling er over heen hangt. De pinnetjes voor het geluid zitten helemaal in de hoek en dat is voor mijn niet ideaal. Mijn Front Audio kabels passen nog maar net, als je een wat grotere kast hebt zal je toch ergens voor een verleng kabeltje moeten zorgen.
De SATA aansluitingen staan rechtop en zitten vrij vooraan, hier heb ik niks over op te merken. Op de bovenkant van het bord zitten ook nog 4 blauwe Ledjes, dat is leuk als je een window hebt net zo als ik.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Hier had ik nogal problemen mee. Mijn systeem crashte met Vista en Windows 7 altijd. Ik kreeg de befaamde display driver error. Na ongeveer 4 maanden prutsen heb ik een custom Windows 7 ge´nstalleeerd (Windows 7 BE) en die werkte raar genoeg perfect (ja ik heb een licentie) ! Ik heb hier geen beoordeling bij gegeven omdat mijn oude probleem ook aan mijn videokaart kan liggen.

Overklokbaarheid

Voor dat ik het bord kocht heb ik al diverse reviews gelezen over dit bord en het blijkt dat dit bord zich goed uitleend om te overclocken. 5 Maanden na aanschaf heb ik een Scythe Mugen Rev. B 2 gekocht voor betere koeling. Na montage blijkt toch dat de Scythe Mugen dit bordje wel wat laat doorbuigen. Als je een Black Edition processor processor heb zoals ik is overclocken een eitje. Ik heb al wat getweakt en het werkt allemaal zoals het hoort. Nu loopt het bij mijn echter weer standaard omdat ik de extra rekenkracht niet nodig heb.

Compatibiliteit

Het moederbord heeft voor mij dusver nog geen compatibiliteitsproblemen opgeleverd. Toen ik een half jaar geleden deze moederbord kocht met een standaard lage bios herkende de mobo al gelijk mijn Phenom II X4 965. Het geheugen dat ik gebruik is de KVR1333D3N9/2G.

Zoals ik al zei: Dit is het goedkoopste bord met mijn eisen aan specificaties daarom krijgt de prijs 5 sterren.

Ondersteuning Fabrikant

De drivers op de CD waren al achterhaald, dit is natuurlijk te verwachten. Op de site kan je overzichtelijk nieuwe drivers en BIOS firmware halen. Tot nu toe komen er netjes elke maand betere drivers uit en daar ben ik blij mee. M-Flash op het BIOS werkt heel mooi en de uitleg op de site is heel goed. De site zelf is niet heel erg duidelijk, voor de QVL lijst moet je onder "test reports" kijken.

Dit is een degelijk budgetbordje voor een uitstekende prijs.

edit 07-08-2010: Compatibiliteit toegevoegd + spelling verbeterd + extra foto's + review na half jaar.

• Zotac GeForce 220
  • AMD Phenom II 965 BE
  • Kingston DDR3 1333 Mhz
  • Cooler Master Silent Pro 500W
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI 770-C45?

Layout 2 sterren omdat een OC switch raar zit en de AAFP helemaal linksonder? Die switch zet je 1 x om, en AAFP linksonder is juist de plek ervoor. GigaByte zet ze vaak nog bij de audiojacks op de achterkant, da's pas een domme plek. En in grotere kasten is de audio kabel logischerwijs ook langer. De kabel in mijn rev. 1 CM690 komt makkelijk tot linksonder.
Ik vind het juist een zeer mooie plek bij mijn gigabyte bordje, die kabel steek je 1x in, ligt niet door je hele kast heen, en verpest zo niet je airflow (al heb ik waterkoeling). In mijn lain li pc-x2000 zit er ook een super lange kabel in, maar de ruimte tussen de mb tray en zijplaat is zodanig smal dat ik blij ben dat ie niet daarlangs hoeft te lopen :)
Ik heb deze ook, en ik ben ook helemaal tevreden. Hier draait W7 64 bit prima. Er zitten inderdaad geen extra's bij, maar alles wat je nodig hebt zit in de doos. Als je een simpel mobo zoekt met pci-e 2.0 is het echt ideaal.
Ik heb begin dit jaar een systeem in elkaar gezet op basis van dit board. Eigenlijk vanuit de zelfde motivatie als de reviewer: het was de goedkoopste AM3 oplossing op dat moment.

Ik gebruik hem in combinatie met een Athlon X2 240 en een HD4670 en tot op heden draait win7 64 als een zonnetje. Wat mij betreft een prima plankje, maar inderdaad zonder fratsen.

Ben er trouwens vrij zeker van dat die van mij wel rood is...
Bij mijn weten leveren ze nooit schroeven mee met een moederbord, dus dat is geen issue. De schroeven worden altijd bij de behuizing geleverd, zelfs als je een behuizing van 2 tientjes koopt.
ik heb een vraagje, je schrijft dat er maar 2 fans op het moederbord kunnen worden aangesloten, is dat inclusief de cpu fan of kun je naast de cpu fan nog 2 andere fans aansluiten?