Acer Swift 3 SF314-56-544M

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Acer Swift 3 SF314-56-544M Review

DrvagaxTestpanel 3 juni 2019, laatste update op 3 juni 2019, 475 views Testpanel

Acer Swift 3 SF314-56-544M

De Acer Swift 3 bied aardig wat voor je geld, het design vind ik persoonlijk iets te saai voor een laptop van 799,- euro maar onder het saaie design zit wel flink wat spieren, je krijgt een terabyte aan opslag, een snelle i5 8265U in combinatie met een uitstekende batterij.

Pluspunten

• Robuust design
  • 12 uur batterij
  • Mooi scherm
  • Compacte oplader

Minpunten

• Saai uiterlijk
  • Geen etherport
  • Bloatware

Voor het grote Tweakers Testfest van 2019 kon je je online aanmelden en als onderdeel van het aanmelden kan je meerdere producten selecteren om te reviewen, uiteindelijk neem je er een mee naar huis.
En met producten bedoel ik dikke game muizen, toetsenborden, laptops, grote 4K TV’s en meer maar gek genoeg lag mijn keuze meer bij de nuchtere Acer Swift 3, omdat dat uiteindelijk een laptop is waar misschien meer mensen naar toe leunen aangezien het een lichte en meer ‘vriendelijke’ laptop is in vergelijking met bijvoorbeeld mijn laptop, tevens de enige laptop die ik bezit waar ik de Acer mee kan vergelijken fysiek is de BTO X-Book 15CL875 die een stuk boven de prijs van de Swift ligt (1.999,- euro).
Maar goed! Op papier lijkt de laptop er prima uit te zien voor bijvoorbeeld studenten of voor de zakelijke gebruikers, ik ga in deze review proberen van alles te doen op de laptop zodat we een goede impressie krijgen.

Algemene beoordeling

Specificaties

Eerste Indruk

De laptop zal geen prijzen winnen voor design, de Acer Swift 3 heeft een aardig standaard laptopdesign, voor een seconden kan je misschien de MacBook er een beetje in terug zien, de grijze laptop is gemaakt van ‘brushed metal’ wat het wel een luxer gevoel geeft, het full HD display met zijn dunnen randen leveren ook een prettige kijk ervaring op.

Scherm en speakers

Het 15 inch 1080p scherm met dunne scherm randen ziet er op het eerste gezicht erg strak uit, met prima kleuren, het is een scherm die je mooi kan gebruiken voor bijvoorbeeld Netflix en YouTube.
Het scherm heeft als nadeel wel een iets ‘warmer’ kleuren kalibratie
De speakers zijn helaas niet wat ik had verwacht, de speakers zijn geplaatst onder de laptop wat dus ervoor zorgt dat het geluid weerkaatst, het geluid zelf is prima maar het zijn geen speakers die ik zou gebruiken voor het kijken van een film

Batterij

Op de sticker op de laptop evenals het marketingmateriaal van de Swift 3 zie je vaak terugkomen dat de laptop een machtige 12 uur batterij leven heeft, ik kan gelukkig melden dat dit ook wel het geval is, ik heb hem een week gebruikt en al verschilt mijn dagelijkse activiteit op de laptop wel erg, kwam ik ten minste altijd wel door mijn school dag heen van 8 uur.
Hierbij maak ik gebruik van vele Firefox tabs, speel ik wat Age of Empires HD in de pauze met een vriend van me en luister ik voor de rest veel muziek in combinatie met het bewerken in Microsoft Word en Excel.
Mobiliteit
De laptop komt in een comfortabel klein pakketje, 14 inch om precies te zijn. Dat in combinatie met een uitstekend batterijleven, het gewicht van maar 1,6 kilo en de acculader die geen brick heeft en dus ook compact is maakt het uitstekend voor de vaak reizende man of vrouw.

Featureset

De laptop is uitgerust met de volgende porten:
  • USB 2.0 Type
  • 2x USB 3.0 Type A
  • USB 3.0 Type C
  • HDMI port
  • SD Card reader
  • 3.5 mm audiojack
De laptop is overigens uitgerust met ondersteuning voor WiFi 4 en WiFi 5 en ondersteunt Bluetooth 5.0, de laptop heeft dus geen ethernet port.

Er zit ook een kleine vingerprint scanner op die werkt via Windows Hello, ik vond hem niet iets te klein om hem comfortabel te gebruiken, hij werkte ook niet altijd even goed waardoor een wachtwoord een stuk betrouwbaarder is

Prestaties

Met 8 GB aan DDR4 RAM en een i5-8265U CPU zit er in deze laptop meer dan genoeg kracht voor de algemene gebruiker, het navigeren van het internet via Firefox loopt behoorlijk soepel en de Intel UHD Graphics 620 chip zorgt er voor dat je ook nog licht kan gamen op de laptop, games als Rage 2, Anno 1800 of Call of Duty gaat het hem niet worden.
Team Fortress 2 haalt nog makkelijk 50 fps en Overwatch haalt ongeveer 50 tot 70 fps, beide op de Low grafische stand.

Hieronder is de benchmark resultaten van de twee schijven die in de laptop zitten.

Warmte- en geluidsproductie

De Acer maakt als hij idles is nauwelijks tot geen hoorbaar geluid, op het moment dat je iets zwaars begint te doen wordt het hoorbaar maar nogmaals is het niet storend hard, via een headset of oordopjes luisteren is dus niet per se nodig als je wilt gamen maar ook nog de audio van het spel wilt horen.
Bij de CPU stress test kwam naar voren dat vooral de onderkant van de laptop warm wordt en dat zelfs 15 minuten stress testen dat het toetsenbord nog redelijk cool blijft, wel warmer maar niet oncomfortabel.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Door de metalen behuizing voelt de laptop erg robuust aan, de laptop heeft geen nare hoekige randen maar heeft zachten ronden randen, het scherm is helaas moeilijk te openen moet 1 hand waardoor je altijd met twee handen de laptop moet openen.
Het scherm zelf is ook stevig gebouwd, er is weinig wrijving of wiebeling als de laptop open staat.

Ergonomie

Door de metalen afwerking is het comfortabel om he handen op de voorkant te rusten voor en na het typen, dit in combinatie met een heel fijn toetsenbord en trackpad maakt het een prettige ervaring, daarnaast heeft het scherm een ‘WideView’ IPS paneel waardoor je van verschillende kijkhoeken naar het scherm kan kijken zonder dat deze kleuren of helderheid verliest.

Als je kijkt naar de competitie is het maar de vraag of de prijs correct is, met een prijs van 799,- kom je namelijk in de buurt van bijvoorbeeld de Lenovo ThinkPad die een Ryzen 5 2500U heeft in combinatie met een Radeon RX Vega 8.
Misschien als je een iets flitsender laptop uitzoekt dat je nog verder kan kijken, rond de 800 euro zijn er namelijk zat laptops met dezelfde specificaties, over het algemeen raad ik de laptop wel aan voor zijn prestaties.

Voor 799,- kan je precies hebben wat je zocht, een snelle laptop die future-proof is in een zakelijk jasje, maar persoonlijk vind ik het design iets te saai voor de prijs dus zou ik kijken naar eventuele alternatieven met een wat levendiger design. Grootste voordelen van de laptop is de batterij en het mooie IPS scherm.

Heb jij ook een Acer Swift 3 SF314-56-544M?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops