Acer Swift 3 SF314-56-544M

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Acer Swift 3 SF314-56-544M Review

LunarEagleTestpanel 3 juni 2019, laatste update op 3 juni 2019, 370 views Testpanel

Acer Swift 3 SF314-56-544M

Fijne compacte laptop om mee te nemen, echter niet geschikt voor games en zware grafische applicaties.

Pluspunten

• Vingerafdrukscanner
  • Dunne schermranden
  • Fijn touchpad

Minpunten

• Veel voorgeïnstalleerde software
  • Geïntegreerde graphics

Acer Swift 3

Algemene beoordeling
De laptop ziet er goed uit in de grijze aluminium uitvoering met dunne randen, het ziet er strak en zakelijk uit. Het heeft een grote opslag met 1TB harde schijf en 256GB SSD. Wel ben ik geen fan van de ontzettend grote hoeveelheid voorgeïnstalleerde software die hierbij werd meegeleverd.
Featureset
Het eerste wat mij opviel aan deze laptop is de vingerafdrukscanner, deze feature is ondertussen standaard te vinden op iedere smartphone en tablet maar het is voor mij voor het eerst dat ik een laptop gebruik waarbij dit ook aanwezig is. Deze vingerafdrukscanner werkt snel en is voor mij een zeer gewaardeerde feature op een laptop.

Op een laptop maak ik eigenlijk vrijwel nooit gebruik van een muis, daarom is een goede touchpad voor mij zeer belangrijk. De touchpad van de Acer Swift 3 is vrij groot en fijn in gebruik, voor mijzelf zeker een pluspunt.

Aan de linkerkant van de laptop zitten aansluitingen voor de oplader, twee USB 3.0 poorten, een USB Type C poort, een HDMI poort en ook nog een koptelefoon aansluiting.

De rechterkant heeft nog een SD-kaartlezer en een USB 2.0 poort.

Het toetsenbord was ook fijn in gebruik met toetsen die goed aanvoelden en een backlight dat zichzelf na een paar seconden inactiviteit uitschakelt totdat er opnieuw een toets wordt aangeslagen.

De laptop heeft een opslag van in totaal 1,256TB, bestaande uit een harde schijf van 1TB en een SDD met een opslagcapaciteit van 256GB.
Prestaties
De laptop draait op een Intel i5-8265U processor met geïntegreerde graphics, dit is meer dan voldoende voor de meeste taken. Echter als je goede gaming prestaties verwacht of zwaar grafisch werk wilt doen is deze laptop zeker niet geschikt vanwege de geïntegreerde graphics, deze kan waarschijnlijk alleen minder intensieve 3D games spelen. Zelf ben ik bij een laptop niet geïnteresseerd in gaming performance, ik speel namelijk vrijwel nooit een spelletje op de laptop en gebruik deze bijna exclusief voor studie en werk en als ik ooit een spelletje speel is dit vaak een oudere minder intensieve wat deze laptop zonder al te veel problemen kan draaien. Dit is dus voor mij niet een al te groot minpunt aan deze laptop.
Om een beter idee te krijgen van de performance van deze laptop heb ik ook nog even een benchmark gedraaid van userbenchmark, hierboven kun je de resultaten hiervan zien. Deze benchmark laat zien wat ik eerder in dit hoofdstuk al had gezegd over de gaming performance van de geïntegreerde graphics en CPU. Voor de volledige resultaten van deze benchmark kunt u deze pagina bezoeken: https://www.userbenchmark.com/UserRun/17172681
Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van de laptop is weinig op aan te merken. Het scherm is een 14" 1920x1080 IPS paneel wat zorgt voor uitstekende kijkhoeken en goede kleuren. Voor een laptop in deze prijscategorie komt een scherm met een hogere resolutie als full hd nauwelijks niet voor en is dit dus uitstekend voor een laptop als deze.
Bouwkwaliteit en robuustheid
De laptop voelt stevig en robuust aan met zijn aluminium body. De scharnier van het scherm zit goed vast en beweegt niet bij het bewegen van de laptop of tijdens het lopen. Ondanks dat het vrij dun is met een dikte van ongeveer 19mm voelde het ook stevig aan.
Ergonomie
De laptop is zeer fijn in gebruik, het is vrij licht met een gewicht van 1,6kg, een dikte van 19mm en een scherm van 14". Hierdoor was het gemakkelijk mee te nemen in mijn rugzak naar werk. Zoals ik eerder in de review al heb gezegd maak ik bij laptops bijna exclusief gebruik van touchpads en is dit dus zeer belangrijk voor mij in een laptop en bij deze laptop was het touchpad vrij groot en fijn in gebruik met verschillende gestures zoals drie vingers om het search menu te openen.
Warmte- en geluidsproductie
Bij normaal gebruik maakt de laptop nauwelijks geluid en is de warmteproductie ook zeer gering. Echter met zwaardere applicaties zoals games gaat deze warmte- en geluidsproductie snel omhoog en wordt de ventilator ook veel hoorbaarder maar niet op een niveau dat het storend wordt voor jezelf of anderen.
Mobiliteit en accuduur
Qua mobiliteit is deze laptop zeer fijn in gebruik, het is niet te groot met maar een schermgrootte van 14" wat makkelijk in de meeste tassen of rugzakken past. Het gewicht is ongeveer 1,6kg met een dikte van 19mm en dus is de laptop ook makkelijk te dragen. Ook over de accuduur ben ik positief, deze gaat vrij lang mee, ook is de oplader redelijk klein en dus makkelijk mee te nemen.
De uitvoering van de laptop die ik heb gereviewed kost €799, voor wat deze laptop biedt is de prijs zeker niet slecht, echter zullen er verschillende laptops in deze prijsklasse zijn die veel beter zijn in gaming en zwaardere grafische applicaties met dedicated grafische kaarten. Echter voor een 1TB harde schijf, 256GB SSD en i5 8265U is dit een goede prijs.

Heb jij ook een Acer Swift 3 SF314-56-544M?