LG UltraGear 24GL600F Zwart

Specificaties 23,6" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 24GL600F Zwart Review

DrTeunTestpanel 2 juni 2019, laatste update op 2 juni 2019, 150 views Testpanel

LG UltraGear 24GL600F Zwart

Met dit instapmodel voor gamers heeft LG een mooi product neergezet. De hoofdreden om hem te kopen zal de 144Hz refreshrate zijn. Verder is de prijs erg scherp, waardoor je er veel voor terug krijgt.

Pluspunten

• 144Hz
  • Bouwkwaliteit
  • FreeSync

Minpunten

• Geen Displayport kabel meegeleverd
  • Geen DVI input
  • Kijkhoeken
  • Korte stroomadapter

Er was weer een feestje op TweakersHQ. Met het afgelopen Testfest eind Mei werd ik uitgenodigd om te komen kijken naar deze LG 24GL600F. Bij het testfest was een leuke gameroom ingericht, maar het echte testen kon beginnen toen het scherm een aantal dagen later thuis werd afgeleverd. Sindsdien heb ik twee weken met dit scherm mogen spelen. Nu had ik in mijn setup eerder twee LG schermen, de LG Flatron E2340T. Hoewel ik voor het testen van dit scherm geen enkel probleem had met mijn voorgaande schermen (ignorance is bliss) ben ik er na het testen van dit scherm achter gekomen dat ook schermtechnologie geen jaren stil heeft gestaan. Nu wil ik mezelf na twee weken spelen met dit scherm absoluut geen schermexpert noemen, maar ik heb wel ervaringen opgedaan die ik graag met jullie wil delen.

In de doos

Nadat de koerier het scherm bij me had afgeleverd, heb ik in vol enthousiasme de tape van de doos aan gort gesneden. Daar trof ik de poot en stroomadapter van het scherm. Na nog iets dieper te graven vond ik ook het scherm. Mijn enthousiasme werd echter een beetje getemperd toen ik merkte dat er geen kabels in de doos zaten. Nu zijn mijn andere schermen aangesloten met DVI, en omdat dit scherm ook die aansluiting niet had, had ik hier wel mijn eerste minpuntjes te pakken. Na wat googelen vond ik dat er echter wel een HDMI-kabel in de doos hoort te zitten, maar gezien mijn 77 stickertje nét zo scheef zit als bij de collega-tweaker van een eerder testpanel, denk ik dat die kabel ergens in het koerieren verloren is gegaan. Mocht je dit scherm zelf kopen dan zit er wel een HDMI-kabel in de doos, helaas geen displayport.

Uit de doos

Gelukkig was mijn televisie zo aardig om een HDMI-kabel te lenen. Daarmee kon ik het scherm alsnog aansluiten en kon het spelen bijna beginnen. De stroom-adapter was in mijns inziens erg kort. Nadat ik mijn televisie nog een keer lief had aangekeken heb ik snel ook zijn stekkerdoos gejat. Toen stond alles op zijn plek. Het eerste dat opvalt wanneer je overstapt van 60Hz naar 144Hz is dat alles ineens wat sneller aanvoelt. Vloeiender, soepeler, het verbetert de ervaring. Verder vertoonde mijn exemplaar geen pixeldefecten. Bij ontvangst, en tussen het schrijven van deze review door heb ik er een test voor gedaan en geen zwarte puntjes kunnen ontdekken.

Beeldkwaliteit

Ik ben geen hardcore gamer, geen grafisch ontwerper en vergeleken met m’n vriendin ook een amateur-seriekijker. Wat moet je dan met de beste beeldkwaliteit? Dat is wat ik me vóór dit testpanel afvroeg. Vergeleken met mijn oude schermen beschikt dit scherm over een hogere helderheid, hoger contrast en, hoewel standaard iets te warm naar mijn smaak, betere kleurweergave. Het enige waar dit scherm bij mij in negatieve zin door opviel waren de kijkhoeken. Het scherm is erg mooi wanneer je er recht van voren naar kijkt, maar wanneer je er van de zijkant een blik op werpt wordt het toch gauw een beetje gelig.
Ik denk dat de meeste gamers heel blij zullen worden van dit scherm. Vooral de verversingssnelheid van 144Hz is mij erg bevallen. Hoewel ik niet veel meer speel dan Rocket League of Gta V, is ook daarbij de vloeiendheid een uitkomst. Hoewel ik denk dat het voor mij weer zal wennen om terug te stappen naar 60Hz, was twee weken Runescape op 144Hz toch een leuke ervaring.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van dit scherm is gewoon steady. De voet is makkelijk op het scherm te monteren, en het geheel zit gewoon stevig in elkaar. Hoewel ik het jammer vond dat de voet statisch is, en dus niet op hoogte versteld kan worden, is ook dat te overkomen. Wanneer je gaat gamen als studie-ontwijkend gedrag heb je genoeg boeken liggen om hem daarmee op hoogte te ‘stellen.’ Je kunt het scherm wel tilten. Over de vormgeving ben ik daarom wel tevreden. De bezels zijn kleiner dan bij mijn andere schermen, maar niet heel klein. Nu ben ik sowieso geen persoon die zich stoort aan grote bezels, maar ik kan me voorstellen dan mensen de randen van ongeveer anderhalve centimeter van dit scherm liever kleiner zouden zien.
Als ik iets aan het ontwerp van het scherm zou mogen veranderen zou dat wel de powerknop, die tevens fungeert als navigatie door het menu zijn. Het werkt, daar is het ook mee gezegd. Ik zou liever ‘normale’ knopjes zien.

Ghosting

Zelf heb ik geen last gehad van ghosting. Is het aanwezig? In mijn ervaring wel. Echter ben ik niet in staat geweest om het scherm te testen met FreeSync. Ik heb een Nvidia Gpu, en aangezien er tegenwoordig ook ondersteuning is voor FreeSync met Nvidia kaarten dacht ik dat ik hier leuk mee zou kunnen spelen. Echter werd mijn enthousiasme geremd toen ik ging googelen en erachter kwam dat dit alleen kan over Displayport. Gezien deze kabel er niet in de doos bij zat en ik het testen over HDMI heb gedaan, zat Freesync er voor mij niet in. Heb ik dit gemist? Geen idee want ignorance is wederom bliss. Heb ik last gehad van ghosting? In mijn gebruik niet.

Dit scherm is erg scherp geprijsd. Ik denk ook dat die prijs juist veel van de minpunten die ik heb genoemd goed kan maken. Voor -op het moment van schrijven- 186 euro krijg je een 144Hz paneel. Nu heb ik even in de pricewatch zitten spieken naar andere schermen van onder de 200 euro, en dan zijn er altijd concessies te maken. Ik denk dat je voor deze prijs een heel net scherm op je bureau krijgt.

Met dit scherm wil LG de onderkant van de gameschermmarkt veroveren. Ik denk dat de concurrentie hun borst wel nat mag maken. Dit scherm is heel fijn in gebruik, vooral vanwege de hoge verversingssnelheid. Ook voor een alledaags potje gamen zal dit scherm je in alle basis gemakken voorzien. De verbetering zou LG wat mij betreft gewoon in de doos erbij kunnen stoppen, en dat is een extra kabel en langere adapter.

Heb jij ook een LG UltraGear 24GL600F Zwart?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen