MSI PS63 Modern 8RC-031NL

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI PS63 Modern 8RC-031NL Review

iCoreTestpanel 2 juni 2019, laatste update op 29 juni 2019, 258 views Testpanel

MSI PS63 Modern 8RC-031NL

Een laptop wat een heel goed product had kunnen worden wat helaas door zijn dunheid te veel dingen heeft moeten opgeven. Mooi scherm met kleine bezels, Goede batterijduur maar over de rest kan ik helaas niet veel positiefs vertellen.

Pluspunten

• Heel erg dun (15.9MM) + Erg Licht (1.6 KG)
  • Dunne bezels
  • Mooi design, met blauwe accenten
  • Scherm (Mening) Goede kleuren, scherp beeld
  • Bouwkwaliteit
  • Batterijduur

Minpunten

• Massieve throttling (CPU | 90+ graden Binnen 1 minuut)
  • Voor de kwaliteit is de prijs te hoog.
  • Touchpad (Voelt laggy aan, en niet hoog genoeg)
  • Keyboard
  • Luide fans
  • Bovenkant van toetsenbord word erg warm, ik kan mijn vingers zowat verbranden)

MSI PS63 8RC-031NL

Deze 14 dagen reviewen we de PS63 8RC-031NL van MSI, is die zo goed als MSI zelf zegt? Let's find out! :) (Dit is trouwens mijn eerste uitgebreide review)

Specificaties
Key Specs:
i7 8565U (4cores / 8threads | 1.8Ghz base clock / Up to 4.6Ghz boost clock)
16GB Single Channel 2.4Ghz
GeForce GTX 1050 Max-Q 4GB + Intel UHD 620
512GB PCIe NVMe Disk
15.6'' 1920 x 1080 IPS Scherm
802.11 ac Wi-Fi + Bluetooth v5
1x Type-C (USB3.1 Gen1 / DP)
1x Type-A USB3.1 Gen1/ QC3.0
1x Type-A USB3.1 Gen1
1x Type-A USB3.1 Gen2
1x Micro SD
1x (4K @ 30Hz) HDMI

Voor uitgebreide specs kan je de product pagina van MSI bezoeken
Uiterlijk:
Ik vind zelf dat de PS63 er mooi uit ziet, minimalistisch maar met mooie blauwe accenten. Ook is de body (gelukkig) van Aluminium gemaakt. De laptop heeft ook kleine bezels, wat ik zeker ook een pluspunt vind. Zelf vind ik het 'spacey' lettertype op het toetsenbord niet erg mooi, dat verschilt zeker per persoon, maar zelf vind ik het er een beetje (té) ''gaming-achtig'' uit zien

Featureset (Aansluitingen)
De PS63 8RC-031NL heeft aan de rechterkant 1 USB 3.1 Gen 1 + 1 USB 3.1 Gen 2 port.

En aan de linkerkant de voeding connector, HDMI 1.4 (max 4K @30Hz) een USB 3.1 Gen 2 Type C poort en een 3.5mm audio Jack
Bouwkwaliteit
Ik vind zelf dat de MSI robuust gebouwd is, Je kan de laptopbody niet tot miniem buigen. Ook het scherm buigt bijna niet. De laptop voelt sterk aan door de aluminium body. de PS63 voelt een stuk steviger aan dan bijv. de PS42. Of mijn eigen Asus ROG GL552VW-CN470T.
Mobiliteit en Accuduur
Aangezien de PS63 erg dun is, en uiteraard ook erg licht. Vind ik de laptop goed te gebruiken onderweg. Ook is de accuduur voor een relatieve 'high'-performance laptop dan ook erg goed. Aangezien de PS63 ook robuust gebouwd is hoef je ook niet bang te zijn dat je laptop helemaal gebogen is als je hem uit je (laptop)tas haalt. Zelf vind ik de trackpad niet erg fijn, wat uiteraard een minpuntje is voor mobiliteit, aangezien je vaak je trackpad gebruikt als je mobiel bent.
Toetsenbord en Trackpad + Ergenomie
Over het toetsenbord en trackpad valt helaas niet veel positiefs over te zeggen, Zelf voelt het toetsenbord wat slapjes aan, het toetsenbord heeft amper travel. Waarschijnlijk komt dit omdat de laptop zo dun mogelijk moest. Wat wel fijn is aan het toetsenbord is de backlighting, de backlighting is goed uitgevoerd en ziet er netjes uit, de toetsen worden voldoende verlicht, ook kun je de helderheid instellen . Wel is het zo dat als ik met mijn armen op de laptop leun de trackpad af en toe een klik registreerd, ik kan mijn armen dus niet helemaal natuurlijk op de laptop laten leunen.

De trackpad is groot, in de breedte dan, helaas niet erg groot in de hoogte waardoor je vaak je vinger moet optillen. Ook voelt de trackpad wat laggy aan. Wat wel fijn is, is de fingerprint sensor ingebouwd in de touchpad, de fingerprint sensor reageert snel en foutloos.
Beeldkwaliteit
Ik vind het scherm er zelf goed uitzien, de helderheid is voor mij hoog genoeg. Zelf vind ik de kleuren er ook prachtig uitzien, ik vind zelf dat de kleuren er iets beter uitzien dan bij de Asus ROG GL552VW-CN470T. Alleen vind ik zelf een 1920x1080 paneel wat matig, voor een 1499 euro laptop speciaal voor creators, dan zou ik zelf liever een 1440p paneel wensen.

Voor benchmarks en meer informatie over het beeldscherm zou ik de Review van Notebookcheck.net lezen
warmte- en geluidsproductie / prestaties
Hier komen we helaas bij de grootste reden waarom ik deze laptop zelf niet zou kopen. De PS63 is uitgerust met de i7 8565u, een 15W Intel chip, een redelijk zuinige intel chip dus, Toch throttelt de i7 8565 erg under load van Aida64 zie hier:

Dit beïnvloed natuurlijk de prestaties aangezien de CPU zijn boost niet kan behouden en lager clockt. Ook maken de fans under load erg veel geluid (Ongeveer 60-70dB).

(Dit is allemaal getest met de laptop op een plat bureau met genoeg ruimte er om heen voor airflow)
Benchmarks

[CPU]
1st run: 1631 cb
2nd run: 1570 cb
3rd run: 1618 cb

*Alle benchmarks zijn ongeveer na 2 minuten wachten uitgevoerd, thermal throttheling kan dus een hebben gezorgd dat de score lager uitpakt dan eerst
**Alle benchmarks zijn uitgevoerd met de laptop aan de AC-Adapter
Algemene Beoordeling / Prijs
Hoewel ik de PS63 een mooie laptop vind, wegen de minpunten voor mij net te zwaar, zeker voor een 1499 euro kostende laptop verwacht je niet zoveel (erge) minpunten. Vandaar dat de PS63 maar (net) een 3/5 sterren krijgt.

Heb jij ook een MSI PS63 Modern 8RC-031NL?