1 review

Iiyama ProLite XB3288UHSU-B1 Zwart

Specificaties 32" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XB3288UHSU-B1 Zwart Review

rickie19Testpanel 2 juni 2019, laatste update op 7 juni 2019, 540 views Testpanel

Iiyama ProLite XB3288UHSU-B1 Zwart

Het is een erg mooi scherm die je productiviteit ten goede komt.

Pluspunten

• Goed verstelbaar in hoogte
  • Kleurweergave
  • energieverbruik

Minpunten

• kan voor sommigen te groot zijn.

Inleiding:

De afgelopen periode heb ik vanwege het testfest de Iiyama ProLite XB3288UHSU-B1 Zwart mogen testen.
Vooraf wist ik niet heel goed wat ik moest verwachten als ik naar de specificaties keek.
Het ging mij vooral om de combinatie 32” en een beeldverhouding van 16:9. Met andere woorden, voor sommigen een tv.
Maar dan bij de pc waar je lekker dicht tegenaan zit 😉
Tevens zou dit ook mijn eerste 4K monitor worden, dus ook daar was ik erg benieuwd naar hoe mij dat ging bevallen.

De doos en wat zit erin?

Toen het “pakketje” bezorgd werd viel mij als eerst op dat de doos niet echt de aandacht trok. Het was een simpele bruine doos met daarin het volgende:

- Het scherm
- 1x voeding kabel
- Safety guide
- Quick start guide

Featureset en specificaties

Goed, uiteraard kan je bij de specificatie pagina alle specificatie vinden.
Toch zal ik er hier een paar neerzetten die in mijn ogen veel uitmaken voor dit scherm en zich daarmee onderscheiden van andere schermen.
Let wel dat dit dan vooral gaat om de combinatie van de verschillende specificaties

- Resolutie: 3840x2160
- Beeldverhouding: 16:9
- Kleurdiepte: 10 bit
- FreeSync: FreeSync 2HDR
- Ingebouwde speakers
- USB Hub

Verder is het scherm (gelukkig) erg eenvoudig in hoogte te verstellen en te draaien op zijn voet.
Goed, monitor uitgepakt en aangesloten.
Uiteraard pakte windows de speakers op zonder dat ik daar enig besef van had dat ze er überhaupt in zaten…
Gewoon even niet goed naar gekeken in alle enthousiasme.
Tot het moment dat er geluid uit kwam. Ik was hier aangenaam door verrast.
Het geluid klonk zeker voor een monitor speaker als vol en fijn om naar te luisteren en klinkt wellicht beter dan een budget speakersetje van een paar tientjes.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit van het scherm is goed en stevig.
Wel zou het scherm iets wat steviger op zijn voet mogen staan, het scherm wiebelt toch iets als je het scherm wat probeert te bewegen.
Maar onder normale omstandigheden verwacht ik niet dat je hier enig hinder van ondervindt

Pixeldefecten

Dit is natuurlijk een puntje waar ik kort over kan zijn maar zeker wel belangrijk is.
bij het scherm heb ik geen pixel defecten gevonden.

Vormgeving

Het scherm oogt eenvoudig met het doel waarvoor het gemaakt is, goed beeld laten zien.
Wel is er ook goed over de vormgeving nagedacht.
Zo is er een tumbstick aan de achterkant die eenvoudig te bedienen is.
Hiermee kan je alles regelen in het menu van de monitor en zijn er verder geen knoppen aanwezig.
Op deze manier heb je aan de voorkant niks wat je voor afleiding zorgt.

Ook de speakers zijn mooi weggewerkt en zitten naar mijn idee op een toch wat bijzondere plek:

Ghosting

Tijdens het gebruik van de monitor viel het eigenlijk niet op dat er ghosting is.
Maar om dat toch met iets beters te komen dan “het viel mij niet op” wou ik hier toch iets meer mee doen.
Uiteindelijk kwam ik via iemand bij het programma SchlierenTest.
Mij totaal onbekend en mijn duits is ook erg beroerd, dat maakt het niet een hele eenvoudige tool voor mij.
Maar goed, via dit programma kan je de onderstaande 2 witte blokken met een bepaalde snelheid laten lopen.
Wat ik gedaan heb is de pixel afstand zo klein mogelijk gemaakt en deze laten lopen om te kijken of ik constant het zwarte balkje kon zien.
Dit was nog erg goed mogelijk bij een ingestelde snelheid van 250 pixels per seconde (4ms)
Ook op snellere instellingen had ik niet het idee dat dit minder gemakkelijk werd

Kleurweergave

Wil je de kleurweergave kunnen gaan testen dan heb je hier speciaal apparatuur voor nodig.
Althans dat is wat mijn zoekresultaten hebben opgeleverd.
Gezien ik daar geen apparatuur voor heb wordt dit dus creatief gebruik maken van wat ik wel heb: vergelijking met een andere monitor.
Meetwaardes kan ik dus niet geven. Een plaatje laten zien hoe goed het scherm is met kleuren ontschiet natuurlijk ook zijn doel ;)
Wat ik wel kan vertellen is dat ik erg te spreken ben voor de kleurweergave die ik zag nadat ik in het menu van het scherm HDR aangezet had.
Ik heb een kleurrijk plaatje genomen en deze ook op mijn oude scherm bekeken.
Sommige dingen vielen op mijn oude scherm bijna in het niets weg waarbij ze op de IIyama erg goed naar voren kwamen.

Gezien er nog geen prijs bekend is valt hier weinig over te vertellen.
Op basis van specificaties ben ik wel een beetje gaan zoeken met welke scherm dit scherm zich zal moeten gaan meten en om te kijken in wat voor range hij zal gaan komen met de prijs.
Dit blijkt echter lastiger dan gedacht omdat het scherm wegvalt uit de zoekresultaten wanneer ik HDR eruit gefilterd wil hebben.
Zonder HDR mee te nemen in de filters kom ik bij 7 resultaten (vanaf 32”t/m 32” 3840x2160 (4k). FreeSync 1 of FreeSync 2 HDR(alleen zoeken met FreeSync2 HDR geeft maar 1 resltaat))

Met de 7 resultaten blijkt dat een schatting maken ook nog lastig zal zijn gezien de prijzen varieren tussen de €299.90 en €1990.99
Het is dus nog echt afwachten wat Iiyama gaat doen met de prijs.

Energie gebruik

In de specificaties staat dat de monitor 70 watt verbruikt en het leek mij een leuk idee om eens te kijken wat nou het daadwerkelijke verbruik is.
De metingen heb ik gedaan met een Eve Energy.

Het scherm kent eigenlijk 5 verschillende standen op basis van de hoeveelheid licht die gegeven wordt. 3 standen in de eco modus, eco modus uit en HDR.
Iedere modus heb ik enkele minuten aan laten staan om zo tot de onderstaande resultaten te komen

Eco modus 3: 23 watt
Eco modus 2: 31 watt
Eco modus 1: 36 watt
Eco modus uit: 38 watt
HDR: 46 watt
Standby: Minder dan 1 watt

Opvallend is dat zelfs bij de meest energie zuipende stand ik nog ver van de 70 watt bleef.
Maar al met al is het een zuinig scherm naar mijn idee :)

Afsluiting

Het scherm is erg indrukwekkend door zijn formaat, met zijn 32” en 16:9 verhouding komt het toch meer in de buurt van een tv dan van de monitor.
Althans, dat zal bij sommigen door hun hoofd gaan. Ik zou echter niet meer anders willen.
Door het formaat en resolutie heb ik geen enkele keer gehad dat iets te klein was om te lezen.
Wel is het zo dat vele websites niet echt hiermee om gaan en vaak enorme lege vlakken laten zien, Wat even wennen is.
Bij programma’s als excel vindt ik het juist erg goed werken dan je werkveld 4 keer zo groot is zonder dat je inlevert op de leesbaarheid en dergelijke.
De speakers van het scherm hebben mij op een positieve manier verrast en worden vaker dan gedacht gebruikt.
Ik zal nog een lange tijd gebruik gaan maken van dit scherm en ik wil tweakers dan ook hartelijk danken voor de kans.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XB3288UHSU-B1 Zwart?

Hoe groot is het Freesync2 frequentiebereik van deze monitor? 40-60Hz?
Weet je toevallig of deze monitor ook Gsync-compatible is?
Het frequentie bereik durf ik je niet te vertellen. Ik weet daarvoor te weinig van FreeSync af en heb helaas ook geen informatie erover kunnen vinden voor je.
De monitor heeft echter alleen freesync, wat ook voor Nvidia kaarten boven de 1000 serie geen probleem moet zijn. In combinatie met de juiste drivers ondersteunen die ook FreeSync.
Helaas is dat laatste slechts in theorie. In de praktijk blijken niet alle FreeSync-monitoren even goed te werken met een NVidia-kaart (zwarte of flikkerende schermen).

Ik vond trouwens het FreeSync frequentiebereik van deze monitor in de handleiding:
Displayport met FreeSync: Verticaal: 38-60Hz

[Reactie gewijzigd door rickie19 op 16 juni 2019 13:46]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops