Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U) Review

StephanVierkantTestpanel 2 juni 2019, laatste update op 5 juni 2019, 299 views Testpanel

Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)

De RT-AC67U is niet bepaald plug & play (werkt niet zonder firmware-update!) en de webinterface is (net als de meeste concurrenten) om te huilen. Er zijn serieuze tekortkomingen, maar desondanks heb je voor nog geen €200,- een prima systeem om je netwerk te verbeteren. Beter dan traditionele repeaters of powerline.

Pluspunten

• Wifi-bereik erg goed
  • AiMesh werkt beter dan traditionele repeaters

Minpunten

• Webinterface slecht
  • Node valt soms uit, maar valt niet te debuggen
  • Nodes AiMesh niet bekabeld met elkaar te verbinden

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5

Voorwoord

Voor deze review had ik een ideale situatie. Ik had voor mijn schoonouders al een RT-AC68U aangeschaft om de Ubee-router van Ziggo te ontlasten en het bereik te verbeteren. De Asus werkte al een tijd naar behoren, maar gezien de grootte van het huis en de betonnen vloer was het bereik op de bovenste etage (waar ik altijd logeer, dus niet onbelangrijk) niet voldoende om überhaupt iets te kunnen: 0,87 Mbit/s. Een extra router stond dus al op mijn verlanglijstje, aangezien het aanleggen van kabels een lastige opgave bleek. Ervaringen met powerline of repeaters waren nog niet goed genoeg om daarin te investeren, dus de kans deze router te testen kwam zeer goed uit.

Zoals veel Tweakers zullen herkennen, heb ik bij menig kennis, vriend of familie geholpen met allerhande IT-problemen dus het aanleggen/beheren van een eenvoudig (draadloos) netwerk is voor mij niet nieuw. Ook heb ik als webdeveloper ervaring met het beheren van (web)servers. De basiskennis over channel bandwidth, DHCP, WPA, WPS, QoS, en diverse andere afkortingen, termen en buzz-woorden is dus ruimschoots aanwezig.

Mijn dank gaat uit naar Tweakers voor het organiseren van het Testfest, aan Asus voor het ter beschikking stellen van de routers en aan m’n schoonouders voor een ideale testsituatie en hun geduld dat een heel weekend lang ondergetekende vloekend door het huis liep, overal kabels slingerden en internet wéér uitviel voor nóg een andere testopstelling.

Testmethode en focus van deze review

Tijdens het testen voerde ik uiteraard diverse speedtests uit, door een Synology NAS aan de nodes te hangen en de verschillen te meten. Daarnaast ga ik in op het gebruiksgemak van installatie tot beheer en hoe betrouwbaar alles op mij overkomt.

Ben je op zoek naar een echte ‘unboxing experience’ of een uitgebreide uitleg van alle features, zoek dan even verder. De algemene features zoals USB-poorten, Wifi-instellingen, QoS, firewall, etc. zijn voor de meeste routers in deze categorie aardig vergelijkbaar en aanvullende features (al dan niet met hippe buzz-termen) vind ik zelf niet zo interessant. Ik doe eigenlijk wat ik van de fabrikanten ook meer verwacht: focus op de primaire functie en laat al die extra features maar zitten.

Installatie

Het koppelen van de router aan het bestaande netwerk begon schijnbaar eenvoudig. In de web-interface kan gezocht worden naar AiMesh-routers en de net aangesloten router werd gelijk gevonden. Het koppelen duurde een paar minuten en toen kwam de verheugende mededeling: de twee apparaten zijn gekoppeld. Het kon nog even duren voordat hij zichtbaar werd in het overzicht, maar alles was goed gegaan.

Yes, de router wordt gevonden!

Het is gelukt!

Maar helaas: er gebeurde verder niets. Na 5 minuten stond er nog niets in het overzicht en besloot ik het nogmaals te proberen. Weer geen resultaat. De Wifi Analyzer op mijn Android-telefoon gaf aan dat er twee netwerken (2,4 Ghz en 5 Ghz) bij waren gekomen met hetzelfde SSID dus alles leek gelukt.

Ik besloot de twee apparaten eerst maar op elkaar aan te sluiten, zonder het bestaande netwerk. Dit om de setup te vereenvoudigen. Na vele uren prutsen bleek dat de tweede node überhaupt niet werkte. Er was een firmware-update nodig, maar aangezien de tweede node niet goed was gekoppeld moest deze apart worden geüpdatet. Dat wil zeggen: als primaire router instellen en daarna weer terug naar de fabrieksinstellingen om opnieuw als AiMesh node te kunnen worden ingesteld. Dat het apparaat niet zonder firmware-upgrade zou werken met de bestaande router (met recentere firmware-versie) of nog wat stabiliteitsproblemen zou kunnen hebben was geen verrassing, maar dat Asus twee routers levert die zonder firmware-update helemaal niet met elkaar kunnen werken is, is ronduit beschamend. Hoe komt dit door de kwaliteitscontrole? Ik snap dat Tweakers hier snel overheen stappen, maar menig consument zal hier echt op vastlopen.

De uiteindelijke setup: op de begane grond is de router aangesloten op het Ubee-modem van Ziggo, op de eerste en tweede verdieping staan de extra nodes.

Featureset

De router in het algemeen
De router is al een tijdje op de markt. Volgens de Pricewatch is de RT-AC68U verkrijgbaar sinds 17 oktober 2013. De RT-AC67U krijgt de naam Asus AiMesh AC1900 mee en is eigenlijk een 'two-pack' van de AC68U, hoewel ik niet met zekerheid heb kunnen vaststellen of ze hardwarematig echt identiek zijn. Het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken is dat de behuizing aan de muur te bevestiging is, waarbij dat bij de AC68U helaas niet het geval was. Over deze router zijn al veel reviews geschreven, maar over AiMesh wordt nog relatief weinig gerept en dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat Asus dit model ter beschikking stelde voor het Testfest.

De RT-AC67U/AC68U heeft een rijke featureset. Het heeft alle basisfuncties voor een router/access point aan boord plus vele extra’s: een firewall, een VPN (OpenVPN en PPTP), IPv6-ondersteuning, een Traffic Analyzer en je kunt je USB-schijf aan het internet hangen onder de hippe term AiCloud 2.0 (is er ooit een 1.0 geweest en welke kunstmatige intelligentie is hier gebruikt? En waarom werkt hij niet op de blockchain?).

Enkele BuzzWord™ 2.0 features.

Aangezien ik al een Synology NAS heb staan (en in dit geval staat mijn afgedankte Synology bij m’n schoonouders) en ik aanvullende/geavanceerde functies liever zelf in elkaar sleutel op een Raspberry Pi, laat ik deze functies zo veel mogelijk voor wat ze zijn. Ik heb sterk het idee dat dit soort functies er vooral zijn vanwege de hippe termen voor op de verpakking, niet zozeer dat het een probleem bij gebruikers oplost.

De rijke featureset is echter wel mager uitgevoerd. Aan AiMesh kun je niets instellen. Je kunt maarliefst 6 aparte gastnetwerken instellen, maar niet zien of (en welke) devices ermee zijn verbonden. De System Logs bieden geen informatie bij netwerkproblemen, de Parental Control (onder de hippe naam AiProtection, maar wat is er intelligent aan poorten/hostnames blokkeren?) kent slechts enkele niet-configureerbare categorieën en zo kan ik nog wel even doorgaan.
web-interface en Android app
Wellicht dat ik er vanuit mijn achtergrond als webdeveloper iets kritischer naar kijk dan de gemiddelde gebruiker, maar de web-interface AsusWRT rammelt aan alle kanten. Er is aandacht besteed aan de grafische weergave, maar bij langer gebruik gaan alle ongemakken toch echt irriteren en ben je extra blij als alles goed is ingesteld. Enige relativering is hier overigens wel op z’n plaats: ik heb ervaring met veel verschillende routers en vergeleken met z’n concurrenten is het zo slecht nog niet. Een compliment kun je dat niet noemen, maar het is geen doorslaggevend argument om deze router niet te willen kopen.

Maar toch kan ik deze review niet schrijven zonder er aandacht aan te besteden. Als webdeveloper weet ik hoe eenvoudig sommige oplossingen kunnen zijn en daarmee is het extra pijnlijk dat vrijwel geen enkele fabrikant van netwerkapparatuur (in de breedste zin des woords) het goed voor elkaar heeft. De enige positieve ervaringen waren met Synology en de Fritz!box van AVM, maar daarbij geldt wel dat in het land der blinden de éénoog koning is.

Allereerst valt op dat de interface enorm traag is. Maar gedurende de review vielen me nog veel meer zaken op die met een kleine extra investering veel gebruiksgemak toevoegen. Een kleine bloemlezing:
  • Je kunt de naam van apparaten in de lijst met clients veranderen, maar de icoontjes niet. En dat is wel gewenst, want de automatische selectie ervan laat wat te wensen over. Mijn telefoon (Oneplus, Android dus) en NAS (Synology) krijgen een laptop-icoontje, een Samsung-tablet krijgt een Samsung logo maar een Samsung-telefoon krijgt een Android logo. Na een herstart heeft de Synology ineens een IBM-logo gekregen en is het Samsung-logo vervangen door het generieke Android-logo.
  • Om bij datzelfde overzicht te blijven: je kunt van vanuit de Client List niet doorklikken naar aanvullende instellingen, zoals het toekennen van een vast IP-adres, inzicht in bandbreedte, etc. Ook is de browser-functie om tekst te selecteren uitgeschakeld, waardoor je niet een MAC- of IP-adres kan kopiëren. Wat is daar de functie van?
  • Je kunt niet met meerdere gebruikers tegelijk inloggen. Ik kan eigenlijk geen reden verzinnen waarom dat niet mogelijk zou moeten zijn. Je kunt namelijk wel in één browser meerdere tabs openen of tegelijkertijd de app gebruiken.
  • De popup voor de ‘Clients list’ heeft een animatie die zo’n 5 seconden duurt. Animaties zijn leuk als het werkt, maar dit is erg irritant. Zowel op desktop als mobiel is de animatie tergend langzaam.
  • Het promoten van de Android- en iOS-apps gaat met een QR-code. Dat klinkt slim, maar de QR-codes zijn zo klein en dicht op elkaar geplakt dat ik m’n duim op het scherm moest houden om te voorkomen dat m’n telefoon de verkeerde QR-codes scande. Heeft de ontwikkelaar dit zelf wel even getest?
  • De webserver geeft geen caching headers mee. Elke pageview haalt zo’n 40 javascript- en css-bestanden op, in totaal ongeveer 1 megabyte. Geen grote spelbreker dus, maar het zijn dit soort kleine verbeteringen die voor de ontwikkelaars zeer eenvoudig zijn en voor de gebruiker echt merkbare snelheidswinst opleveren. Zeker als je de web-interface via internet benadert, want de Ziggo-verbinding heeft maar 25 Mbit/s upload.
  • De vertalingen zijn van een bedroevend niveau. De link ‘handmatig’ gaat naar een (niet-bestaande!) pagina waar ooit een handleiding had moeten zijn. Aha, Manual dus. Ook kwam ik zelfs Portugese teksten tegen in de Engelse interface.
  • Als je de webpagina opent, werkt de eerst knop die je aanklikt niet omdat de pagina eerst naar /index.asp gaat. Pas bij een tweede keer klikken werkt het.
  • Je kunt gebruik maken van DDNS, zodat je bijv. https://{jouwnaam}.asuscomm.com kunt gebruiken om je router vanaf een externe locatie te configureren. Helaas wordt niet alles via https geladen, zodat je regelmatig foutmeldingen krijgt (of nog erger: sommige dingen werken soms niet zonder foutmelding).
De device list, waarbij (verkeerde) icoontjes niet zijn te veranderen, het MAC-adres niet te kopiëren is en geen instellingen te vinden zijn.

Ik heb afwisselend Chrome 74, Firefox 67, Internet Explorer 11 en Edge 44 geprobeerd (Chrome en Firefox ook op Linux) maar dat maakte allemaal geen verschil. Misschien dat ik voor de lol nog eens een Virtual Machine opzet om het met Internet Explorer 8/9 te proberen.

Sidenote: De techniek achter de web-interface doet me denken aan de eerste sites die ik vroeger maakte. Je plakte een jQuery-script voor het blokkeren van de rechtermuisknop op je site. Het was extra werk, erg irritant voor gebruikers, je voorkwam het kopiëren van teksten of afbeeldingen helemaal niet, maar je deed het gewoon omdat het kon. Het wordt tijd dat de webdeveloper bij Asus dit digitaal pubergedrag eindelijk eens ontgroeit.

Het benaderen van de web-interface kan ook met een mobiele telefoon en dat zie je niet bij elke router. De pagina is niet responsive, maar het werkt wel. Sommige routers blokkeren de web-interface gewoonweg voor mobiele devices om de app te promoten (lees: door de strot te duwen). Meestal kan die app minder dan de web-interface, werkt hij alleen op de Android- of iOS-versie ten tijde van de lancering en crasht hij regelmatig. Kortom: mijn verwachtingen waren nog laag.

Die verwachtingen werden ruimschoots overtroffen. De app bleek in één keer te werken en crashte geen enkele keer. Opmerkelijk is zelfs dat de app aanvullende features heeft ten opzichte van de web-interface. Zo kun je een foto toevoegen aan elk device (waarom geen icoontje trouwens?) en je kunt apparaten groeperen per gezinslid en daarmee dataverbruik inzien, internet op bepaalde tijden of bepaalde content blokkeren. Overigens ontbreekt hier de mogelijkheid type verkeer goed te definiëren, dus ik vrees dat deze functie in de praktijk te wensen overlaat. Onder het kopje ‘More’ verschijnt een indrukwekkende hoeveelheid icoontjes. Sommige functies zijn niet terug te vinden in de web-interface.

Het moet gezegd: mijn verwachtingen overtreffen was zeer eenvoudig, maar deze app is echt indrukwekkend.

De Family-functie die gek genoeg niet in de web-interface zit.

Toch vraag je je af waarom Asus features in de app stopt die niet in de web-interface zitten en vica versa. Als gebruiker moet je dus schakelen tussen het web en de app om het maximale uit je router te halen. De app ziet er gelikt uit en werkt goed, maar het lijkt erop dat daarmee alle aandacht van de ontwikkelaars naar de app is gegaan. Bij nadere inspectie van de broncode van de web-interface blijkt namelijk dat de icoontjes ooit wel gewijzigd konden worden, maar niet op browser anno 2019. De aanwezigheid van de css-class ‘IE8HACK’ geeft wel een aardige indicatie hoe lang men de interface al heeft verwaarloosd. Los daarvan is het wel curieus dat men Chrome 74 herkent als IE8.

Sidenote: Ik snap oprecht niet waarom fabrikanten van apparaten zoals routers, netwerkprinters of andere randapparatuur zich niet beperken tot een goed gedocumenteerde API. Baseer de web-interface op een populair JavaScript-framework (Vue/React/Angular) en de lay-out op Bootstrap/Material Design, gooi de code op GitHub en laat gebruikers over de hele wereld mee-ontwikkelen. Minder werk voor Asus en de klanten krijgen er een beter product voor terug. Als deze code open source was geweest, had ik graag wat Pull Requests ingediend, want van de huidige code gaan mijn handen jeuken.

Prestaties en draadloos bereik

Gelukkig is het beter gesteld met de ‘key feature’ van dit apparaat: het draadloos bereik. Om dit goed te kunnen testen heb ik een router afwisselend op de begane grond (vlakbij het Ziggo-modem), eerste en tweede etage staan. De Synology NAS heb ik afwisselend op deze drie locaties aangesloten en gedurende langere tijd (minimaal zo’n 12 uur, ongeveer elk kwartier) tests gedraaid met de Speedtest CLI (Command Line Interface, dus de speedtest uitvoeren zonder naar de website te hoeven). Hierdoor kon ik goed testen hoeveel snelheid verloren gaat tussen de verdiepingen. Door langdurig en zeer regelmatig te testen kon ik het effect van andere apparaten in de buurt en eventuele andere (tijdelijke) externe factoren zoveel mogelijk elimineren.

De resultaten van de Speedtest CLI worden naar m'n Dropbox verzonden zodat ik ze overal kan uitlezen.

En de eerste resultaten komen binnen. De snelheid wordt aangegeven in bytes/second dus de laatste kolom (Mbit/s) is zelf toegevoegd.

Op de begane grond komt de 250 Mbit/s van Ziggo binnen. Het modem was al in bridge-modus gezet. Hier is dus weinig verlies. De Synology meet gedurende langere tijd zo’n 235 Mbit/s. Dat is gezien de meetmethode (ook andere apparaten actief, niet de snelste NAS) een prima resultaat.

Sidenote: De gemiddelden die ik hier bespreek zijn overigens van ‘idle’ moment, dat wil zeggen dat ik resultaten heb genegeerd op momenten dat andere gebruikers ook zeer actief waren. Ongetwijfeld geen wetenschappelijk verantwoorde methode, maar het beste wat ik te bieden heb.

De provisorische opstelling voor het testen van de snelheid op de eerste etage. Overigens heb ik tijdens het testen de apparaten verder uit elkaar gezet om eventuele interferentie te voorkomen, maar dit maakte gelukkig geen verschil.

Op de eerste verdieping blijft daar nog zo’n 190 Mbit/s van over. Dat vind ik best netjes, aangezien het draadloos signaal door een betonnen vloer heen moet. Op de tweede etage blijft er echter nog maar zo’n 87 Mbit/s over (zeer stabiel, alle resultaten zaten tussen de 84 en 89!). Dat is wel gek, want tussen de eerste en tweede etage zit slechts een houten vloer. De plek van de nodes veranderen bood geen soelaas, dus het lijkt er toch op dat er een serieus snelheidsverlies is bij nodes die niet rechtstreeks met de router communiceren. Helemaal te bewijzen valt dit niet, aangezien de tweede node automatisch overschakelt naar de router zodra hij dichter bij de eerste node wordt geplaatst. Wel is opvallend dat speedtests vanaf verschillende telefoons en tablets op de tweede etage een hogere snelheid halen als zij met de tweede node verbonden zijn dan met de derde. Het snelheidsverlies is dus sowieso niet geheel toe te schrijven aan de afstand, muren of andere obstakels.

Sidenote: De eerste node heb ik ook bedraad aangesloten, maar aangezien mijn schoonouders een openstaande schuifpui, openstaand raam en een spierwitte kabel op de bruine buitengevel toch vervelend vonden heb ik die situatie alleen tijdens wat tests zo gehouden. Comfort en esthetiek wonnen het van de performance en -zeker omdat die snelheidswinst niet heel groot was- heb ik me daar maar bij neergelegd.

Gek genoeg zijn de tweede en derde node niet bedraad met elkaar te verbinden. Hoewel in dit huis een kabel van de begane grond naar de eerste etage erg lastig is, geldt dit niet voor een kabel tussen de eerste en tweede. Ik heb even snel een kabel tussen beide apparaten gelegd maar de derde node bleef draadloos communiceren. Echt een gemiste kans.

Nu de derde node meer snelheid verliest dan je mag verwachten en niet bekabeld kan worden aangesloten op het netwerk, doet deze meer kwaad dan goed. Een trieste conclusie dat het netwerk beter is zonder de derde node, dus ik hoop van harte dat er ooit nog een firmware-update komt zodat ik ook op de tweede etage >150 Mbit/s haal, desnoods via een bedrade verbinding.

Ondanks deze laatste zure constatering is de (stabiele) snelheid zeer acceptabel. Ik heb geen direct vergelijkingsmateriaal in exact dezelfde situatie, maar ervaringen met alternatieven waren zelden succesvol. Zoals veel Tweakers zullen herkennen heb ik bij menig vriend of familielid netwerken aangelegd en gepruts met repeaters of powerline-adapters eindigden vaak met ‘ach ja, het is beter dan helemaal geen bereik en ik ben er nu wel klaar mee’.

Verwachten dat de volle 250 Mbit/s twee verdiepingen hoger terecht komt is ook te hoog gegrepen, zeker voor consumentenapparatuur in deze prijsklasse. Wat dat betreft levert deze Asus een zeer acceptabele prestatie.

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Wel is er een belangrijke kanttekening te plaatsen bij de stabiliteit. De gedraaide benchmarks met de Synology legden één probleem niet bloot. De verbinding tussen de router en de node op eerste etage valt met enige regelmaat weg (en daarmee is de node op de tweede etage ook onbruikbaar). De router geeft dan aan dat er niets aan de hand is. Pas als de node inmiddels alweer een tijdje werkt, geeft de router ineens ‘Offline’ aan. Dit zegt dus zowel iets over de stabiliteit van het Wifi-netwerk als over de betrouwbaarheid van de web-interface, die elke seconde nieuwe informatie ophaalt maar toch minuten achter de feiten aanloopt.

Helaas bieden de speedtest-resultaten geen duidelijkheid over de frequentie van de uitval en aangezien de meeste apparaten op de eerste etage automatisch overschakelen naar de begane grond, is het lastig te achterhalen hoe vaak dit probleem voorkomt. Ik had enige hoop om aanwijzingen te krijgen via het System Log, maar helaas is hier geen nuttige informatie te vinden. Daarmee legt het wel een serieus probleem bloot: er zijn problemen met de betrouwbaarheid, maar ik kan dit niet verder onderzoeken.

Ook de DDNS-service heeft al meerdere keren kuren gehad. De router was niet te bereiken via de domeinnaam, terwijl hij rechtstreeks naar het IP-adres wel verbinding kreeg.

Er zijn nog twee problemen die ik nog niet volledig heb kunnen onderzoeken. Eén laptop (zonder 5 Ghz-ondersteuning) heeft af en toe een zeer trage verbinding. Speedtests leggen dit probleem helaas niet bloot, omdat soms de verbinding lijkt weg te vallen. De speedtest-site openen kost dan soms wel een volle 30 seconden, maar de test zelf komt op zo’n 40-60 Mbit/s uit. Hoe ik dit probleem verder kan onderzoeken weet ik niet, dus ik hoor graag jullie suggesties. Dit probleem deed zich voor de twee extra nodes niet voor en ook met een moderne Android-telefoon met USB-tethering werkt het goed.

Een andere laptop (met 5 Ghz) verbindt soms met de 2,4 Ghz-band op de eerste etage, ook al staat hij ruim binnen het bereik van de router beneden. Waarom deze laptop de verkeerde band én de verkeerde node gebruikt is mij een raadsel en ik zal dit nog verder onderzoeken. Ook hierbij zijn suggesties welkom, want via de Windows-instellingen 5 Ghz of een specifieke AP forceren voelt niet bepaald als de koninklijke route.

Zelfs inloggen op de shell (via SSH) biedt geen uitkomst. De klassieke map 'var/logs/' is helemaal leeg en op andere plekken vind ik ook geen logs.

Ondersteuning

Ik heb op de eerste dag gelijk een support ticket ingediend en daar tot op de dag van vandaag geen antwoord op gekregen. De gebruikershandleiding is in het Engels nogal summier (telegramstijl en niet zonder fouten) en de Nederlandse vertaling is om te janken. Zoals eerder beschreven is de web-interface niet aangepast aan de webbrowsers anno 2019. Over de ondersteuning kan ik dus kort zijn: die is afwezig.

De Asus RT-AC68U kost nu zo'n €110 en dat is voor deze router een goede prijs.
De geteste Asus RT-AC67U is nu €199,- in de pricewatch en je hebt dus een klein voordeel als je deze 'two-pack' aanschaft. Goedkoop is het niet, maar je krijgt wel echt waar voor je geld.

Conclusie en beoordeling

Ik kan de router aanbevelen als je op zoek bent naar een manier om je huis eenvoudig te voorzien van goed draadloos netwerk. Het bereik is zeer goed en voor dit bedrag koop je een degelijk apparaat.

Dat de combinatie van beide apparaten niet bruikbaar is zonder firmware-update op beide apparaten is eigenlijk bizar. De eenvoudige consument loopt hier ongetwijfeld op vast. Als ik deze review voor een Consumentenbond-publiek had geschreven had ik hem dan ook teruggestuurd en had ik volstaan met de opmerking dat het product defect was. Maar omdat dit toch geschreven is voor een Tweakers-publiek zal ik daar (net zoals de andere reviewers overigens) niet zwaar aan tillen.

Heb je de noodzakelijke kennis echter in huis en wil je onderzoeken waarom de verbinding af en toe uitvalt, kom je ook van een koude kermis thuis. De logs bieden onvoldoende informatie en Asus heeft na weken nog steeds niet gereageerd op mijn support-verzoek.

Wel hoop ik van harte dat de verbinding tussen de tweede en derde router verbeterd kan worden met een firmware-update of dat een bedrade verbinding tussen beide apparaten mogelijk wordt.

Al met al zijn de basisfuncties dik op orde en zijn de meeste kritiekpunten op te lossen met firmware-updates. Dat Asus deze 5 jaar oude router überhaupt nog een upgrade gaf naar AiMesh stemt hoopvol, hoewel de web-interface echt al jarenlang is verwaarloosd.

De product zit qua functionaliteit tussen de simpelere repeaters en de uitgebreidere concurrerende mesh-systemen in en daar is de prijs ook naar. En hoewel de leek dit product niet eens werkend krijgt, zullen er voor Tweakers juist zaken ontbreken. Misschien heeft Asus daarmee een prachtig gat in de markt gevonden, maar wellicht valt het juist tussen wal en schip.

Ik zou deze router uiteindelijk een 6,5 willen geven, maar omdat het belangrijkste (draadloos bereik) dik in orde is en ik ongetwijfeld kritischer ben op de web-interface dan de gemiddelde consument, rond ik dit naar boven af tot 4 sterren.

Heb jij ook een Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)?

Bedankt! Als je nog zaken mist of iets onduidelijk vindt, laat gerust weten!
Het is toevallig, maar ik heb precies dit router pakket gekocht vorige week. Ik kan me goed vinden in je opmerkingen. De interface valt mij nog mee, maar dat komt denk ik omdat ik niet zoveel eisen heb.
Mooie review! Lekker uitgebreid!

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019