MSI P65 Creator 8RF-456NL

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI P65 Creator 8RF-456NL Review

Flappie1239Testpanel 2 juni 2019, 270 views Testpanel

MSI P65 Creator 8RF-456NL

De MSI P65 is een indrukwekkende machine die zeer puike prestaties neer kan zetten. Dit gaat wel gepaard met behoorlijk wat ventilatorgeluid. Het trackpad is echt de beroerdste die heb gekent ik en het toetsenbord is ook niet meer dan matig. Het scherm is erg mooi en is 144 hz.

Pluspunten

• Mooi en snel scherm
  • Zeer vlotte hardware
  • Mooi en licht ontwerp

Minpunten

• Toetsenbord maar matig
  • Ruk trackpad
  • Ventilator geluid van de processor

Samenvatting

De MSI P65 is een indrukwekkende machine die zeer puike prestaties neer kan zetten. Dit gaat wel gepaard met behoorlijk wat ventilatorgeluid. Het trackpad is echter een van de beroerdste die ik ooit heb gebruikt en het toetsenbord is ook niet meer dan matig. Het scherm is erg mooi en door de 144 hz is het allemaal erg soepel. I/O is prima, alles is aan te sluiten zonder dongles of hubs nodig te hebben en de accuduur is dik in orde met 5 tot 6 uur met licht gebruik.

Al met al een machine die een zeer geslaagde poging heeft gedaan om de balans tussen performance en laptopgebruik te combineren. Het zij wel dat hier een stevige prijskaart aan vast zit….

Via het Tweakers test fest heb ik de mogelijkheid gehad om de MSI ….. te testen. Ik had mijzelf voor deze laptop ingeschreven omdat ik al enige tijd het aanschaffen van een game laptop aan het overwegen ben. Echter zijn de prijzen behoorlijk hoog dat je niet zomaar een machine aanschaft. Voor mij zou de laptop een vervanger moeten worden van mijn desktop. Het gebruik zal dan tijdens deze review zijn ten opzichte van mijn huidige machine en de laptop zal ook met regelmaat vergeleken worden met mijn zakelijke Dell XPS 13.

Uitpakken

Tijden het uitpakken van de laptop uit de premium houten doos was het zeker duidelijk dat het hier een premium product betreft. Hij is aanzienlijk lichter dan je in eerste instantie zou verwachten. En ook zeker over de dikte van de machine had ik andere verwachtingen. Verder zit er een lader, een beschermhoes, en wat documentatie in de doos.

Indruk van de machine

Na de eerste keer aanzetten van de laptop was ik zeker onder de indruk van het scherm, een half mat FHD scherm op 144hz. Zelf ben ik erg fan van high refresh rate schermen puur vanwege de rust die dit geeft, zelfs met alledaagse (kantoor) werkzaamheden. De kleuren van het scherm zien er wat mij betreft echt fantastisch uit, en deze zijn ook met de kleurenprofielen aan te passen naar smaak. En ja, het is een gamelaptop met een fantastisch scherm, maar ik mis de touchscreen functionaliteit…

Het toetsenbord is voor mij enorm wennen geweest, evenals de trackpad (die vindt ik overigens nog steeds erg ruk). Het enige waar ik over blijf struikelen met het toetsenbord is de witte backlight. Door de kleur verdwijnen overdag de letters van de toetsen, het is immer wit op wit. De oplossing hiervoor is de verlichting uitzetten.
Het geluid is voor een laptop meer dan prima, maar wanneer er potje GTA gespeeld wordt moet deze op nagenoeg max worden gezet om boven de fluit van de koeling uit te komen. Verder is het qua klank weinig indrukwekkend, maar het is wat ik zou verwachten.

Gebruik

Bij licht gebruik, een beetje internetten en Youtube filmpjes (4k60) kijken is de laptop fluisterstil. Ga je echter wat (en dan bedoel ik ook maar echt iets van 10% meer) performance vraagt dat zal de CPU ventilator snel aanslaan. Het werk zal dan snel gedaan worden, de hexacore processor is echt snel, maar dit gaat gepaard met een licht fluitende ventilator. Tijdens het downloaden van GTA 5 is de laptop erg luidruchtig. Overigens is de laptop wel in staat om gebruik te maken van alle 100 MB/s die binnenkomt op te slaat en uit te pakken.
Wat ik wel opmerkelijk vindt is dat ondanks het een laptop is die een 3-voud zo snel zou moeten zijn ten opzichte van mijn werklaptop (i5-4200u) deze met de dagelijkse gebruikte dingen zoals office, Adobe DC en stevig gebruik van Chrome niet sneller aanvoelt. Wanneer ik met PowerBI echter aan de gang ga in een lokale dataset merk ik pas verschil. Dit heeft denk ik vooral te maken met het dubbele werkgeheugen en idioot snelle SSD.

Gaming

Een van de hoofdredenen om de MSI te kiezen als laptop is de gaming performance. De laptop is voorzien van een 1070 MaxQ en zou in theorie veel beeldjes per seconde moeten kunnen leveren. De laptop laat tijdens gamen duidelijk zien dat het een stevige machine is met een performance van 75-80 FPS in online GTA met echt alles (maar dan ook echt alles) op max. Tijdens het spelen van Trackmania Stadium is de laptop in staat om de 144 fps te halen. Het ziet er dan ook bizar vloeiend uit.
Wat ik echter opvallend vond was het feit dat wanneer ik de grafische intensiteit van GTA naar benden bracht om de FPS op te krikken ik erg weinig verschil merkte wanneer het boven de 90 fps uitkwam.

Een opmerkelijk iets was dat de koeling van de grafische kaart velen malen stiller is dan die van de processor. Zeker niet geluidsarm maar het geen hoogfrequente piep wat de processor koeler wel teweeg brengt.
VR beleving
Iets waar ik vooral nieuwsgierig naar was is de VR beleving van de machine, de claim is immers dat deze VR ready. Ik heb op de machine een HTC Vive getest en geprobeerd Mixed reality aan de gang te krijgen. Het lukt allemaal wel, maar de performance is niet vergelijkbaar met mijn vaste machine. Mijn vaste machine bevat overigens een AMD Ryzen 1500x, 8gb ram en wordt grafische ondersteund door een EVGA 980 Classified.

De VR beleving kan wel op MSI maar ik had hier zeker meer van verwacht, zeker omdat de MSI een hexacore is had ik verwacht dat de mixed reality, ik maak gebruik van LIV met een Kinect 2, beter zou werken omdat dit erg processor gebonden is.

I/O en accu

De aansluitingen zijn dik in orde wat mij betreft met genoeg draadloze capaciteit in de vorm van zeer snelle wifi en bluetoooth 5.0. Bedraad kan er ook genoeg aan geknoopt worden zonder gebruik te maken van dongles. Ik kan er voor mijn gebruik alles aansluiten wat nodig is zonder aansluitingen te kort te komen.
Betreft accuduur ben ik tevreden, met licht gebruik kan je zeker een paar uur vooruit (5 tot 6 uur) maar met gamen is het aansluiten van de lader een must om niet na 45 minuten al een waarschuwing te krijgen van dat de accu wat leeg begint te raken.

MSI heeft een bijzondere machine neergezet die wat mij betreft erg veel uitersten heeft betreft kenmerken. Het is een lichte mooie machine met een mooie afwerking. Het toetsenbord is daarentegen weer matig en de trackpad ronduit ruk. De processor is snel maar de ventilator slaat dan ook snel aan met de bijbehorende herrie. Het scherm is mooi en snel maar mist touchondersteuning. De grafische kracht is indrukwekkend maar dan ook weer niet voldoende om een mooie VR beleving voor elkaar te boxen.

Voor mij is de laptop niet iets wat ik zoek, voor mij is de setup met een gescheiden zakelijke laptop en een vaste gamemachine het meest praktisch. De MSI P65 is een indrukwekkende machine, maar het is wat mij betreft net teveel concessies. Echter ben ik wel van mening dat als je een indrukwekkende machine zoekt en je geen gebruik maakt van het touchpad en VR dit wel een van de mooiere machines is die je kan kopen.

Heb jij ook een MSI P65 Creator 8RF-456NL?