LG UltraGear 34GK950G Zwart

Specificaties 34" • 3440x1440 • 120Hz • AH-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 34GK950G Zwart Review

dusbasTestpanel 1 juni 2019, laatste update op 1 juni 2019, 140 views Testpanel

LG UltraGear 34GK950G Zwart

Persoonlijk vind ik dit een goeie monitor al vind ik zelf de prijs wel aan de hoge kant. Dit is ook de reden, waarom ik de monitor zelf niet zal halen. Al vind ik het qua specificaties een van de betere monitoren.

Pluspunten

• G-Sync
  • 120hz (Overclocked)
  • Ultrawide
  • RGB

Minpunten

• Grote voetstandaard

Algemene beoordeling

Ik heb deze monitor opgestuurd gekregen na het Tweakers Testfest 2019. Ik heb deze direct thuis uitgepakt en op mijn bureau geplaatst. Ik moet zeggen dat ik zeer blij verast was met het uiterlijk. Ik had de monitor al getest op het testfest, maar toen ik hem thuis op mijn eigen bureau had geplaatst zag ik pas hoe goed deze monitor aansluit bij een normale thuissituatie.

Featureset

Deze monitor heeft voor normaal gebruik genoeg aansluiting. Deze monitor heeft 1x HDMI, 1x Displayport en 2x USB 3.0 aansluitingen. Verder heeft de monitor ook een koptelefoon aansluiting, waardoor je zeer makkelijk een koptelefoon kan aansluiten zonder dat deze naar de vaste computer hoeft te gaan. Wat in veel gevallen, zoals die bij mij zeer handig kan zijn. Bijvoorbeeld voor het aansluiten van monitor speakers.

Als laatste heeft deze monitor ook een USB to PC aansluiting, waardoor je de USB 3.0 aansluitingen kunt gebruiken als usb hub en je direct iets kan aansluiten op de computer via de monitor.

Pixeldefecten

Ik heb meerdere test gevoerd om na te kijken of er eventuele pixeldefecten aanwezig waren, maar ik heb op het gehele scherm niks kunnen vinden.

Kleurweergave

Bij het testen op pixeldefecten heb ik ook veel kleur testen uitgevoerd. Ik vond bij deze testen dat de kleurprecisie zeer accuraat was en dat alle kleuren goed tot zijn recht kwamen. Ook de zwarte kleur was diep zwart.

De helderheid is ook goed te regelen en zelfs op de laagste stand komen alle kleuren goed tot zijn recht.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit van deze monitor is vergeleken met veel andere zeer goed. De basis is sterk en de gehele monitor ziet er goed gebouwd uit.

Ik heb wel gemerkt omdat dit een ultrawide monitor is het wel op een stevig bureau moet staan ivm trillingen in het scherm als je tegen je bureau stoot. Dit is zeer minimaal en de monitor stopt ook snel met trillen.

Contrast en helderheid

Tijdens het nakijken van het contrast en helderheid ben ik er achter gekomen dat alles zeer goed wordt weergegeven op een lage helderheid. Ook laat hij alles goed zien op de hoogste helderheid.

Verder zijn de contrasten van deze monitor zeer goed en heb ik nergens last gehad van afwijkende contrasten.

Vormgeving

De vormgeving van deze monitor is zeer gericht op het gamen. Deze monitor is uitgerust met een RGD-verlichting ring op de achterkant van de monitor. Deze zorgt voor een zeer mooi contrast tijdens het gamen of het kijken van een video. Ook is de RGB-verlichting te regelen via het scrol wiel aan de onderkant van het scherm. Daarmee kun je ook de verlichting van kleur veranderen en de helderheid instellen.

Verder heeft deze monitor mooie dunne randen die ook niet meer opvallen als je gebruik maakt van de monitor.

Ghosting

Ik heb deze monitor getest op ghosting. Ik heb dit bij deze monitor door de ingebouwde G-Sync niet gemerkt. Alle spellen die ik speelde verliepen zeer soepel en ik had geen last van ghosting of happerende beelden.

Dit komt ook door de 120Ghz overclock op de monitor. Die je alleen kunt gebruiken als je gebruik maakt van een Nvidea videokaart.

Ik vind de prijs van de monitor aan de hoge kant. Je krijgt bij deze monitor zeer mooie kwaliteit, een groot curved scherm en mooie RGB verlichting. Verder is de bouwkwaliteit ook zeer goed. Wel vind ik dan nog dat bijna 1100,- euro aan de hoge kant zit voor een monitor.

Als deze monitor een paar honderd euro goedkoper was dan vond ik deze monitor een van de beste prijskwaliteit monitoren of misschien wel de beste curved monitor. Al heb ik daarvoor niet genoeg ervaring met andere monitoren om dit te kunnen bepalen.

Heb jij ook een LG UltraGear 34GK950G Zwart?

1. Dit is verre van 4k, en dat is dus geen pluspunt. Dit is 4.953.600px; 4K is ~ 8.294.400px; grofweg 30% minder pixels aan te drijven dus.
2. 120Ghz is wel érg veel. Misschien bedoel je Hz?
3. Nu nVidia ook Freesync ondersteund, zou je niet zeggen dat GSync juist een nadeel is?
4. De foto die je post heeft schokkend absurd hoge IPS glow, en niet alleen in de hoeken, maar ook in het midden...
5. Wat voor soort backlight heeft dit scherm? Is het PWM of een constante burn? Ik zie dat het een 8bit scherm is, merk je wat dither in bepaalde bruin/donkergroen tinten?

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 1 juni 2019 17:53]

1. Inderdaad dit is geen 4K. Ik heb me daar op verkeken. Al neemt het niet weg dat dit een zeer mooi scherm is.
2. Ik bedoel inderdaad 120Hz.
3. Het klopt inderdaad dat Nvidea nu freesync ondersteund, maar in dit geval is het door de G-sync mogelijk de 120Hz overclock te activeren. Al zal dit hoogstwaarschijnlijk ook wel anders kunnen geregeld worden.
4. De foto laat inderdaad veel IPS glow zien, maar dit was waarschijnlijk een minder goede hoek van de foto. Zelf heb ik er geen last van gehad of me eraan geïrriteerd. Al had ik voor deze prijs wel een iets mindere IPS glow verwacht.
5. Ik ben niet bekend genoeg om te weten wat voor soort backlight de monitor heeft. Verder heb ik geen rare oneffenheden gemerk bij welke kleur dan ook. Ook de bruin/donkergroene kleur niet. :)