AOC AGON AG273QCX Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AGON AG273QCX Zwart Review

GranndTestpanel 1 juni 2019, laatste update op 5 juni 2019, 76 views Testpanel

AOC AGON AG273QCX Zwart

Ik zou de monitor vooral aanraden voor die mensen die echt meerwaarde zien in de onderscheidende features, anders raad ik aan te onderzoeken of er geen schermen zijn die goedkoper zijn maar hetzelfde bieden.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • onderscheidende gaming features

Minpunten

• duur
  • de " speakers "

De AGON AOC AG273QCX is een 27” gaming monitor met specs en een featureset gericht op gamers. Als onderdeel van het Tweakers-testfest mocht ik deze monitor thuis testen en daar is deze review uit komen rollen.
Een voorbehoud; de dagen dat ik meer dan 4 uur per dag op een PC kon gamen zijn inmiddels vervlogen, in plaats daarvan is er sporadisch PS4-gebruik, maar vooral gaat veel tijd zitten in dagelijkse zorg voor kinderen die verwachten dat een computer bestaat uit slechts een scherm en bediend wordt met de vingers.
Kan ik met de middelen in hardware en tijd die ik heb dan een goeie review schrijven? Dat is aan jullie. Ik loop in deze review alle features langs en geef mijn mening in de hoop te onderwijzen of op zijn minst te vermaken.

Featureset

De monitor is een 27-inch gaming monitor. Waar zie je dat aan? Nou het volgende:

Je herkent dat de monitor gericht is op gamers aan de RGB-lichtjes en de futuristische poot waar aan de bovenkant een soort handvat is bevestigd. De lichtjes zijn in het OSD-menu in felheid in te stellen, maar worden nooit superfel en je kan wat verschillende effectjes instellen. Vooral top-kek om de blits mee te maken op lanpartys (of is het lanparties? @delpozo). De meesten zullen de monitor niet vaak verplaatsen en doorgaans worden monitors tegen een muur geplaatst. In die gevallen heeft het handvat weinig meerwaarde en de lichten zullen hoogstens in het donker een beetje opvallen, maar dan natuurlijk ook afleiden.

Naast de lichtjes valt er in het menu een hoop in te stellen, naast de kleurafstelling kan je een crosshair aan- en uitzetten, low input lag-modus, freesync etc. instellen. Best uitgebreid en kan handig zijn. De crosshair, RGB-lichtjes, inputkanaal en verschillende beeldmodi zijn ook direct via de joystick op de monitor in te stellen, er zitten ook speakers in de monitor maar de volumeregeling daarvan zit ver weg in het menu gestopt. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand met plezier het volume van de ingebouwde speakers omhoog zou willen zetten: een beetje blikkerig geluid wordt dan heel erg blikkerig.

De monitor wordt ook geleverd met een afstandsbediening. Bestaat uit een vierkant blokje ter grootte van memoblokje aan een touwtje dat naast dezelfde functionaliteit als de joystick op de monitor, ook de mogelijkheid biedt een aantal pre-sets in te stellen. Kan handig zijn, maar ik heb hem niet gebruikt, gelukkig ligt hij als je hem ergens ver weg opbergt niet in de weg. De uitschuifbare palletjes aan weerszijden van het scherm waar je een koptelefoon aan op kan hangen kunnen eveneens handig zijn en als je ze niet gebruikt zitten ze ingeschoven niet in de weg.

Er zit ook een CD-ROM bij met, ik vermoed, drivers. Wat ik opvallend vind want wat voor drivers zouden er nodig zijn en wie gebruikt uberhaupt nog apparaten die een CD kunnen lezen?

Beeld/algemeen gebruik

Genoeg over de bijzondere features die je misschien gaat gebruiken, hoe goed is het scherm zoals je hem sowieso gaat gebruiken? De monitor heeft een 16:9 beeldverhouding, is 27” groot en heeft een kromming. Op voorhand dacht ik te moeten wennen aan het gekromde scherm maar het went direct. De kromming heeft op mij het effect dat je nog iets meer in een game/video gezogen lijkt te worden.

Als het gaat om de technische prestaties van het scherm ben ik onder de indruk, ik heb nog nooit zo’n helder scherm gehad. Het contrast is supergroot en de HDR-capaciteiten komen goed uit de verf. Het is natuurlijk geen OLED-scherm dus die diepe zwartwaardes kan je niet verwachten. Ik heb zelf geen backlight bleeding ontdekt, maar gebruik het scherm voornamelijk in goed verlichte ruimtes waar dit ook geen groot issue zou zijn. Ik heb eveneens geen pixeldefecten gezien.
Als het gaat om de kleurweergave is dit natuurlijk lastig te testen maar met de schermen die ik als vergelijkingsmateriaal had kan ik alleen maar bevestigen dat het scherm een écht mooie weergave heeft. Een Netflix-serie als Our Planet is echt een lust voor het oog. Ik kwam in de testperiode ook dit internettestje tegen die als praktijktest toegepast kon worden: https://theheartysoul.com/different-types-color-blindness/ Ik vond het veelzeggend dat ik bij de AOC het 6de woord goed kon lezen, terwijl ik dat op andere (telefoon-)schermen niet kon.

Om de 1ms respons en eventuele ghosting te beoordelen heb ik ook een praktijktest bedacht waarvoor ik een stukje terug in de tijd ben gegaan. In een grijs verleden was ik verslaafd aan de browser-variant van Stepmania genaamd FlashFlashRevolution. In die tijd zwoor ik bij het spelen op een CRT-monitor omdat TFT of LCD-panelen in die tijd veel ghosting opleverde en ik niet kon wennen aan de late responsetijd. Opgelucht dat de website nog steeds bestond heb ik de nodige liedjes weer opnieuw doorgespeeld en ik kan niet anders dan concluderen dat je met dit scherm je geen zorgen hoeft te maken over ghosting of input lag: De pijltjes liepen bij de snelste liedjes vloeiend over het scherm en het lukte me zonder moeite om perfect streaks aan te houden: Als ik het knopje indrukte op het moment dat het pijltje daar was, was ik altijd op tijd.

Conclusie en prijs

Op basis van mijn ervaring met het scherm en de tests die ik heb gedaan kan ik niet anders dan concluderen dat het scherm aan alle verwachtingen voldoet, met de kanttekening dat ik niet de hoogste en beste eisen stel. Behalve als je specifiek op zoek bent naar gamingfeatures zoals de RGB-lampjes, afstandsbediening of headsethaakjes bieden deze weinig meerwaarde voor het scherm, het voordeel is dat ze niet in de weg zitten.

Als je de monitor overweegt te kopen is er nog één eigenschap op basis waarvan je de keuze zal maken en dat is natuurlijk de prijs, die is sinds de introductie gezakt naar 400 euro edit 5 juni: inmiddels weer 480 euro(!), wat nog steeds een groot verschil is ten opzichte van bijvoorbeeld de pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver die nu voor 280 euro te koop staat en dat ook een VA-paneel is met, afgezien van de input lag, dezelfde specificaties.

Ik zou de monitor vooral aanraden voor die mensen die echt meerwaarde zien in de onderscheidende features, anders raad ik aan te onderzoeken of je niet met een goedkoper scherm even goed uit bent.

Heb jij ook een AOC AGON AG273QCX Zwart?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smarthome