Acer Swift 1 SF114-32-P7FA

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 128GB • Intel Pentium - Bekijk alle specificaties

Acer Swift 1 SF114-32-P7FA Review

Malloot 31 mei 2019, laatste update op 25 juli 2019, 303 views Product gekocht

Acer Swift 1 SF114-32-P7FA

Verrassend kwalitatief voor de prijs met onverwachte extra's als een zeer goed HD IPS paneel en toetsenbordverlichting. Passief gekoeld dus gegarandeerd stil. Check foto's in de uitgebreide review ;)

Pluspunten

• dun en licht
  • geluidsloos
  • veel aansluitingen
  • verlicht toetsenbord
  • zeer goed en mat HD scherm
  • Gunstig geprijsd
  • Vingerafdrukscanner

Minpunten

• netvoeding aansluiting oogt fragiel
  • SD kaart steekt uit (kan niet met SD kaart in laptophoes)
  • Windwos 10 S (kan echter zeer eenvoudig uitgeschakeld worden)
  • Geen touchscreen
  • maximale scherm helderheid vrij matig (niet geschikt voor buiten)
  • oppervlak vingerafdrukscanner minimaal (vereist precieze plaatsing vinger)
  • BSOD's (zie updates in review)
  • Audio uitgang schakelt telkens uit als er geen geluid is (zie update in review).

Motivatie
Het doel van aanschaf was om niet altijd achter de workstation te hoeven om internet gerelateerde dingen te doen. Uit huis deed ik vooralsnog mail en dergelijken via de telefoon, maar wellicht dat ik buitenshuis een laptop af en toe ook kan waarderen.

In eerste instantie was ik erg gefocust op een Chromebook, ook omdat ik veel Google producten gebruik. Maar het probleem hiervan is natuurlijk dat je geen 'echte' applicaties kunt installeren, wat soms toch erg handig kan zijn en de laptop ook meer nut geeft.

Een tablet was sowieso niet ter sprake, want typen daarop is lastig en je moet zo'n ding verdorie in de lucht houden om fatsoenlijk naar het scherm te kijken. Een laptop kun je op de bankleuning zetten, op je schoot, op tafel. Geen gehannes met flapjes die goed moeten zitten, maar een scharnier. Geloof het of niet, maar dit werkt echt het beste.

Het enige wat je echt zal missen is natuurlijk het touchscreen. Als je veel swiped en 'smartphone apps' graag gebruikt op een groter apparaat is een ouderwets laptop concept zonder touch niet aan te raden. Zeker omdat de meeste websites en apps veel rekening houden met touchscreen gebruikers zijn knoppen tegenwoordig groot, en is in veel gevallen een touchscreen een stuk prettiger dan een trackpad.

Een groot nadeel van een touchscreen is dat deze eigenlijk altijd glanzend is. Daarom is het zo fijn dat het scherm van deze laptop mat is.

Windows 10 S? :?
Met Windows 10 S kun je alleen applicaties die in de Microsoft Store staan installeren. ECHTER als je toch probeert een applicatie die niet in de te Store staat te installeren krijg je in de bijbehorende melding een link, waarmee je deze beperking kunt uitschakelen. Dit uitschakelen gebeurd vervolgens met één klik. Ik zat zelfs te wachten op een volgend scherm maar het was al geschiedt. Er is dan geen weg terug meer, en Windows zou dan trager werken. Omdat ik vrijwel direct de beperking uitschakelde heb ik dit niet kunnen verifiëren en ik kan me ook niet voorstellen dat dit echt zo is, zolang je geen applicaties installeert die veel achtergrondtaken uitvoeren.

De laptop
Het is makkelijk te zeggen dat hij erg op een MacBook lijkt. Maar dat gebeurd al snel met een kale alimunium behuzing en een zwart toetsenbord. Waarin deze laptop echter verschilt met, zeg, een Macbook Air is de aanwezigheid van drie 'Ouderwetse' USB aansluitingen (2x 3.0), een HDMI aansluiting, een SD-kaartlezer en een aparte voedingsaansluiting. Daarnaast heeft hij wel ook nog een USB-C aansluiting. Het stelt echter wel te vragen of je met zo'n lichte laptop al die aansluitingen wel nodig hebt. Het is immers geen werkpaard.

Opengeklapt oogt het in eerste instantie wat rommelig, maar dat komt gewoon door de vier stickers die erop zitten, die eenvoudig te verwijderen zijn (behalve de Intel, daar moest met wat wasbenzine op een stukje papier de lijm nog verwijderd worden).

Prestaties
In deze uitvoering zit een 128GB SSD, en de processor wordt passief gekoeld. Geen bewegende onderdelen dus, waardoor de laptop altijd doodstil is. Natuurlijk is dit alleen mogelijk met een minder snelle processor, maar een bijkomend voordeel hiervan is dat de processor hierdoor ook weinig stroom nodig heeft.

Dat gezegd hebbende, kan ik er wel de meest recente versie van Adobe Audition CC op installeren. Met de schamele 4GB aan RAM is het werkgeheugen echter al snel vol, en dat zal dan ook het voornaamste probleem vormen. Maar voor zware taken moet je deze laptop ook niet kopen. Geheugen upgraden is waarschijnlijk niet mogelijk (een nadeel van zo'n dunne laptop), maar dit kan ik niet bevestigen.

Fysieke eigenschappen
De afwerking is, zeker voor de prijs, erg goed. Er is oog voor detail en alles sluit naadloos aan. Het enige waar ik mijn twijfel over heb is de voedingsaansluiting. Deze is erg klein, maar de stekker is in verhouding wel vrij groot en haaks, waardoor bij het neerzetten druk op de connector kan komen als de haak omlaag is gedraaid.

De laptop is erg dun, veel dunner kan niet meer als je 'ouderwetse' USB aansluitingen wilt. Het scherm zou wellicht nog dunner kunnen bij gebruik van zeer stevig materiaal maar is ook erg dun. Ondanks het gebruik van echt aluminium is de laptop erg licht. In het algemeen voelt het alsof je een luxe product in gebruik hebt.

De achterpootjes zijn wat hoger dan de voorpootjes. Waarschijnlijk is dit om lucht onder de laptop door te laten stromen als deze op een tafel staat. De onderkant kan bij intensief gebruik en opladen namelijk tamelijk warm worden. Tevens heeft het scharniersysteem van het scherm deze ruimte nodig. Maar de laptop is ook makkelijker op te pakken hierdoor, want vanwege de aansluitingen lopen de zijkanten niet schuin naar binnen aan de onderkant.

De SD kaart aansluiting is van het eenvoudige 'klik-loze' type, en de kaart blijft er dan ook half uitsteken. Dit betekend dat je geen SD kaart kunt gebruiken als extra opslag omdat je hem dan niet in een hoes kunt schuiven. Mijn advies is om in plaats daarvan een mini USB stick te gebruiken die bijna niet uitsteekt.

De vingerafdrukscanner herkent regelmatig niet direct een van mijn vingers, maar is een warm welkom en werkt in alle andere gevallen erg snel.

Verder is de laptop nog voorzien van een webcam, die naar alle waarschijnlijkheid nooit gebruikt zal worden.

Geluid
De luidsprekers zijn twee zeer kleine units aan de onderkant, en hebben geen laagweergave en te scherp hoog. Een los speakertje is zeker niet overbodig als je van plan bent zonder hoofdtelefoon audio af te spelen.

De hoofdtelefoon aansluiting is wel in orde en er is geen ruis of piep waarneembaar, zelfs niet op maximum volume.

Scherm
Het matte IPS scherm heeft zeer natuurgetrouwe kleuren. De verlichting lijkt ook met zeer kleurechte LEDs te gebeuren, wat ook te zien is op de foto's, waarbij de schermkleur zeer goed overeenkomt met het daglicht. De uniformiteit is ook dik in orde.

Aan de bovenrand is een amper waarneembaar verloop in helderheid, voor de oplettende kijker. Bij het kijken van donkere beelden kan in het donker wat 'glow' waargenomen worden, maar zeker niet opzienbarend. Dit verschilt waarschijnlijk per exemplaar. Oordeelt u zelf:

De omlijsting is matzwart en smal, waarmee het formaat van de laptop vrij optimaal benut wordt. Aan de uiterste rand zit een zeer dun lijntje van een wat zachter materiaal, wat voorkomt dat het plastic direct contact heeft met het aluminium. Een kleine uitstulping van dit materiaal aan de bovenkant levert extra houvast bij het openen. De laptop opendoen vereist wel twee handen omdat de weerstand hoger is dan het gewicht van de laptop.

Trackpad
Het grote formaat van de trackpad met onzichtbare knoppen kan zich ook meten met een MacBook. De oppervlakte voelt naar mijn smaak alleen iets te 'glans' en lijkt daarmee een beetje op dat van een touchscreen. Ik ben er nog niet over uit of de verborgen muisknop handiger is. Er is aardig wat travel voordat er een niet heel mooi klinkende klik komt. Het kan ook gebeuren dat je per ongeluk twee keer klikt als 'klik door aanraking van de pad' is ingeschakeld.

Toetsenbord
Wat ik toch verrassend vind is dat deze laptop zelfs een verlicht toetsenbord heeft. De verlichting heeft geen helderheidsinstelling maar kan aan of uitgezet. De helderheid is eigenlijk precies goed en wordt zichtbaar als het daglicht te donker wordt om de toetsen goed te zien. Er is wel wat lek licht langs de toetsen, zoals meestal. Voornamelijk bij de smallere bovenste rij.

De eerste indruk met typen is wellicht het belangrijkste, en dat ging in één keer goed zonder verkeerde letters aan te slaan. De afstand tussen de toetsen is dus in orde. Wat misschien over tijd een irritatie of zelfs probleem kan vormen is dat de power knop pal naast de backspace en delete toets zit en niet verlaagd of verzwaard is. Deze zou je dus vrij gemakkelijk per ongeluk in kunnen drukken. Wat ook vervelend kan worden is het ontbreken van een Home en End toets, hiervoor moet de function toets ingedrukt worden.

Omdat ik de laptop nog niet lang heb en nog niet veel gebruikt, zal ik hieronder eventuele toekomstige bevindingen melden, indien de laptop tegen die tijd nog steeds relevant is...

Maar voor nu is mijn eerste indruk van dit betrekkelijk laag geprijsde apparaat erg goed. Sterker: Ik ben zelden zo positief geweest over een nieuwe aanschaf. Gezien op Tweakers Pricewatch, bekeken en gekocht in fysieke BCC winkel voor 399,- wat op dat moment tevens de laagste prijs was.

Updates (bevindingen):

Teveel foutmeldingen (Chrome)
Noem het toeval, maar verdacht is het op zijn minst dat juist met deze Windows 10 'S' laptop, ik net iets te vaak een foutmelding in Chrome krijg ('er is iets misgegaan'). Het is nu ook 3x gebeurd dat ik bij het openklappen een 'blue screen of death' (BSOD) krijg, wat precies 3x teveel is. In de kast dus met dat ding, en toch weer gewoon naar de werkplek lopen om mail op mijn workstation te bekijken... Overall score aangepast van 5 naar 4 sterren.
Wellicht als je inderdaad alleen Edge gebruikt, dit niet gebeurd. Dan ga ik microsoft van opzet verdenken, maar dat zou de plank volledig mis slaan, dus lijkt me wel heel sterk.

Audio uitgang schakelt uit bij geen audio
Telkens als er een seconde of 15 geen geluid wordt weergegeven, schakelt de audio uit. Ook bij netvoeding. Op een normale hoofdtelefoon hoor je dit bijna niet. Echter op mijn Bose Quietcomfort 15 vertaald dit zich in een luidruchtige "POP-KRATAK" elke keer als hij weer wordt ingeschakeld. Ook als je de hoofdtelefoonuitgang als line-uit gebruikt is er telkens een "POP-KRATAK" te horen als de audio inschakelt omdat er geluid wordt afgespeeld.
Ik ben er nog niet achter of, en hoe dit uit te schakelen is.

Slaapstand vs. Sluimerstand
Standaard blijft de slaapstand 10 minuten actief voordat de Sluimerstand ("diepe slaap") wordt ingeschakeld. Mijn advies is dit op zes uur (360 minuten) te zetten, zodat de laptop direct wakker wordt bij het openklappen.
In de sluimerstand duurt het wakker worden namelijk langer en moet je de powerknop ook indrukken. Aan het oranje ledje op de zijkant dat (te) traag knippert kun je zien of de slaapstand nog actief is.

Slaapstand en sluimerstand zijn trouwens zeer verwarrend in Windows: De sluimerstand is dus de diepe slaap en de slaapstand de ondiepe slaap....

Slaapknop is F1 toets
De laptop heeft een powerknop maar ook een slaapknop. Dit is de F1 toets... Die zit pal naast de escape toets, lekker handig...
Het goede nieuws is dat deze, net als de powerknop uit te schakelen is (in geavanceerde instellingen onder energiebeheer).

Licht/donker icoontjes "zijn verkeerd om"
De iconen voor het toetsenbord zijn duidelijk met witte achtergrond ontworpen, met als gevolg dat het 'scherm donkerder' icoontje wit is, terwijl 'scherm lichter' een outline is..

Heb jij ook een Acer Swift 1 SF114-32-P7FA?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones