Specificaties 22" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite T2250MTS-1 Zwart Review

Tilpo 6 mei 2010, 2.096 views

Iiyama ProLite T2250MTS-1 Zwart

Pluspunten

• Uitstekend touchscreen
  • Mooi en helder beeld
  • Niet te duur
  • ReŽle prijs
  • Mulitouch
  • Speakers

Minpunten

• Merkbare touchscreen response van ~50ms
  • Kan niet horizontaal draaien

Een paar weken geleden heb ik deze monitor van Iiyama aangeschaft. Ik vroeg me zeer sterk af hoe goed je met een touchscreen kan werken. Verder had ik toch een derde monitor nodig dus die honderd euro meer betalen vond ik het maar waard.

Het touchscreen

Na enig wat geklooi met hydravision om drie schermen te gelijk te gebruiken (wat uit eindelijk niet werkte), besloot ik maar om het twee meter lange USB kabeltje aan beiden kanten in te pluggen. Even drivers de drivers geÔnstalleerd en vol met verwachting raakte ik het scherm aan; iets dat ik anders nooit zou doen.
Vervolgens bestede een half uur vol vermaak aan het uittesten van het touchscreen. Het werkte prima! Het is zeer accuraat en met de multitouch ondersteuning van zowel Windows 7 als Firefox merkte ik dar je er prima mee kon werken. Na een tijdje word het zelfs steeds natuurlijker en op het huidige moment beheers ik het gebruik volledig. Het is zeer handig als je er gewend aan raakt en het maakt vooral het browsen een stuk fijner.
Wel spijtig was het Gorrila Arm effect wat me tegenhoud om een of meerdere armen ondersteunt te gebruiken op het touchscreen. Dit is gedeeltelijk oplosbaar door het scherm naar beneden te draaien en mijn rechter elleboog te ondersteunen met mijn linker hand. Het nadeel blijft dan dat multitouch moeilijker word.

De beeldkwaliteit

Zelfs voor dat ik het touchscreen uitprobeerde viel me een andere zeer positieve eigenschap op; het beeld is zeer helder en scherp. Ik was eerst gewend aan een Acer V233Hbd, wat dus een low budget monitor is. Maar toen ik dit scherm in gebruik nam realizeerde ik me dat mijn andere scherm, in een woord 'CRAP', is in vergelijking met dit scherm.
Opmerkelijk van dit scherm is ook dat het glossy is. Ik weet niet of dit normaal is, en of het alleen zo is omdat het een touchscreen is, maar het geeft een prachtig effect. Mits de zon er niet vel op schijnt.

Ik moet zeggen dat dit touchscreen een van mijn beste aankopen in tijden is. Het kost een beetje, maar het is het zeker waard. Alles doet het gewoon perfect en het beeld is mooi. Na een tijdje word het touchscreen een vanzelfsprekende eigenschap en helpt het je werktempo zowel als je Firefox ervaringen sterk te verhogen.

Heb jij ook een Iiyama ProLite T2250MTS-1 Zwart?

Mooie review!!

Ik heb hem ook pas aangeschaft, het is echt een aanrader!! Werkt echt top, zat in het begin te kloten, want het werkte niet goed, maar kwam er naderhand achter dat een programma genaamd Start Menu Animation problemen gaf met dit scherm, gedeinstalleerd en gaan met die banaan!

Edit: Lees net over je Gorrila Arm ervaring, ik heb hier zelf geen last van, ik ben stucadoor van beroep dus ben gewend mijn armen vaak boven mijn macht te hebben. Ligt het misschien niet aan de hoogte van je bureau waar het scherm op staat?

[Reactie gewijzigd door xnergy op 12 mei 2010 19:38]

Je weet dat het beeldscherm ansich geen touchscreen is maar dat er in de rand een infroodsensor zit die meet waar je vinger zich bevind. hierdoor lijkt het alsof het touchscreen is maar werkt het ook als je je vinger net voor het glas houd.

PS je hebt de pen gevonden die aan de rechter zijkant uit je monitor kan?
Je geeft aan dat hij niet te duur is een een reŽle prijs, maar waarom dan maar 3/5?
Wat zouden jullie zeggen: zou het gorilla arm effect ook optreden als je dit als een 2e monitor schuin gekanteld onder een andere monitor gemonteerd wordt? Vrijwel plat op je bureau dus? (Andere scherm op normale standaard)
is het iemand al gelukt om de touch functie op originele monitor te houden als je nog een andere monitor hebt die je als main wil houden ?
Kun je dit eens toelichten?
Ga naar:

Start -> Control Panel -> Hardware and Sound
Daar staat een rubriek: Tablet PC Settings en daar staat 'Calibrate the screen for pen or touch input'

Je doet de setup, als de tekst op de verkeerde monitor staat duw je op enter, als het op de juiste monitor staat moet je een of 2maal op het schermen duwen.
Kun je eens toelichten wat je bedoelt met "USB"?
Zonder usb is het stomweg een gewone monitor, dat werkt niet via de vga of dvi poort.
Via de usb kan je touchscreen gebruiken.