Canon EOS 550D Zwart Review

Kimberly 6 mei 2010, laatste update op 6 mei 2010, 14.929 views

Canon EOS 550D Zwart

Pluspunten

• Full HD filmen
  • 3,7 FPS
  • Zeer snelle AF
  • Ingebouwde flitser
  • 3" LCD met 1.040k beeldpunten
  • ISO prestaties
  • Accu duur

Minpunten

• Focus in live view traag
  • Krasgevoelig scherm

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Er was nog geen review over de Canon EOS 550D (in combinatie met de nieuwe Canon 15-85 mm IS USM lens). Dit is mijn eerste review, dus wees een beetje lief. :>

De Canon EOS 550D:

De Canon EOS 550D wordt ook wel het 'kleine broertje van' de 7D genoemd, en dat is terecht, de 550D heeft nagenoeg dezelfde sensor als zijn grote broer, dezelfde film mogelijkheden en ook de foto's die je ermee maakt zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Hieronder staan enkele kenmerken van de Canon EOS 550D

18 Megapixel APS-C CMOS sensor
iFCL meetsysteem
Quick Control screen
Aansluiting voor externe microfoon
Movie Crop functie

Momenteel zijn er diverse standaard kit's beschikbaar:

Canon 550D + 18-55 IS 698,- (6 mei 2010)
Canon 550D + 18-135 867,- (6 mei 2010)
Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS 895,- (6 mei 2010)

Ben je een echte beginner dan kan ik je de 18-55 IS kit aanraden, je komt er namelijk vanzelf wel achter wat je graag fotografeert, je kunt dan altijd nog uitbreiden. De 18-135 IS kit is in mijn ogen een wat minder goede keuze, je hebt namelijk niet echt groothoek, en ook niet echt tele. Daarnaast is presteert deze lens optisch gezien ook niet zo geweldig.

Ik heb zelf de keuze gemaakt om een body te kopen (momenteel 624,- euro), met daarbij een Canon 15-85 IS USM (momenteel 547,-). Je hebt dan namelijk redelijk wat groothoek, een beetje tele, IS en USM. Met name de snelle AF werkt perfect, je hoort de AF motor nauwelijks en is rete snel!

Waarom de Canon 550D en niet de 7D?:

Nadat ik enige tijd een Canon EOS 450D met standaard kitlens heb gebruikt wilde ik een wat betere camera aanschaffen, ik zat in eerste instantie te kijken naar een 550D en een 7D. De Canon 50D werd ook her en der aangeraden en ligt mij ook lekker in de hand, alleen wilde ik ook nog kunnen filmen, de Canon 50D viel dus af. Na het zien van deze video (http://www.youtube.com/watch?v=OYif6YYVlAw) is mijn keus gevallen op de 550D. Het budget was er wel om een 7D te kopen, maar aangezien ik nog niet zo heel lang fotografeer en de 550D zo goed als gelijk presteert met de 7D ben ik voor de 550D gegaan in combinatie met de nieuwe Canon 15-85 mm IS USM lens. Het prijsverschil tussen de 550D en de 7D is op het moment van schrijven zo'n 600,- euro.

Wat zit er in de doos?:

Natuurlijk de body van de Canon EOS 550D met draagriem, een Canon LP-E8 1120 mAh accu met acculader, een usb <-> mini-usb interface kabel, en een aansluitkabel voor het analoge televisiekanaal zodat je je foto's direct op de tv kunt weergeven. Als laatste natuurlijk de meertalige handleiding en twee software/instructie cd-roms.

De bouwkwaliteit:

Canon heeft iedere keer haar instapmodellen weer van betere bouwkwaliteit voorzien. Toen ik mijn keuze maakte om een Canon EOS 550D te kopen heb ik natuurlijk ook andere modellen vast gehouden. Als je bijvoorbeeld een Canon EOS 1000D in je handen hebt, en daarna de Canon EOS 550D, dan weet je waar ik het over heb. Niet alleen de ergonomie is verbeterd, maar ook de kwaliteit. De camera is qua bouwkwaliteit natuurlijk niet te vergelijken met een 7D, die is van magnesium, en is waterdicht. De Canon EOS 550D is vooral van plastic, en zeker niet waterdicht. Al kan de camera vast wel tegen een paar spatjes regen.

De bediening:

De bediening is ongeveer hetzelfde als zijn voorgangers. De knopjes op de Canon EOS 550D zijn alleen een stukje groter gemaakt, en de 'delete' knop is beter verwerkt, zodat de kans kleiner is dat je 'per ongeluk' een foto verwijderd. Verder is alles gewoon logisch ingedeeld.

De viewfinder:

De 550D heeft een 95% 'coverage' ten opzichte van zijn grote broer, de 7D (die een coverage heeft van 100%). Ook is de viewfinder erg helder, dit was niet zo bij de 450D. Waarom dit is weet ik ook niet, maar op dat puntje is het geen verbetering.

3” Clear View II LCD:

Het 3” LCD scherm heeft maar liefst meer dan een miljoen beeldpunten. Een grote verbetering ten opzichte van zijn voorgangers. Je hoeft niet eerst alle foto’s over te zetten naar je computer om te zien welke er gelukt zijn of niet, dat kan direct. Het is een erg prettig scherm om mee te werken. Nadeel is wel van dit scherm dat het redelijk snel kleine krasjes geeft. Ik heb de camera nu ongeveer 3 weken, en als je goed kijkt kun je de eerste krasjes al zien, een minpunt dus.

De batterij:

Mocht je net als ik van een Canon EOS 450D overstappen naar een Canon EOS 550D, dan kun je eventuele extra batterijen wel weg doen. Past de batterij van de Canon EOS 450D wel in een Canon EOS 500D, helaas niet in de Canon EOS 550D. Het laatste instapmodel van Canon gebruikt LP-E8 accu's.

Hoe lang de accu precies meegaat durf ik niet te zeggen, ik ben twee weken terug naar de dierentuin geweest (honderden foto's genomen), en de camera heeft bijna de hele dag aan gestaan. Toen ik thuis kwam en de foto's overzette was de accu zeker nog niet leeg.

ISO prestaties:

Tijd om eens te kijken wat de ISO prestaties zijn. Schrik niet! De volgende foto's zijn 100% crop. ;)

ISO 100

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400

De prijs:

Als je alleen kijkt naar de prijs van de body van de Canon EOS 550D en hem vergelijkt met de 7D kan ik niets anders zeggen dat je waar voor je geld krijgt. Je hebt voor nog geen 630,- euro een prachtige foto en meteen ook een video camera in je hand.

De conclusie:

De Canon Eos 550D is een hele interessante DSLR met een hoog kwaliteitsniveau. Het spektakel van 18 miljoen levert netto niet zoveel op, alhoewel er met de 3 megapixels meer (ten opzichte van de Canon EOS 500D wel betere ISO/ruis prestaties worden neergezet. De uitstekende belichtingsresultaten en het fraaie scherm achterop zijn echter ook belangrijke pluspunten. Wat filmen betreft is de Eos 550D een kanjer. Verder: een makkelijke camera, die echter in vergelijking met klassegenoten nogal karig bedeeld is; geen uitklapscherm (wat erg handig kan zijn bij macro fotografie), geen fotobewerking en RAW-processing in de camera, geen creatieve filters, geen extra scèneprogramma's, en geen HDR-functie.

• Canon 15-85 IS USM
  • Canon 70-200 F4 L IS USM
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Canon EOS 550D Zwart?

Mooie review, ik wil graag ook mijn eerste DLSR kopen en de 550D kit lijkt me wel wat :)
Mooie review, ik heb deze camera sinds kort ook in combinatie met een 18-55mm en een 55-250mm lens, ben er zeer tevreden over!
Mooie review, heb zelf voor een aantal weken terug de Canon 550D gekocht.
Mooie review, netjes uitgewerkt maar als je de volgende keer een ISO test gaat doen doe het dan met twee verschillende licht omstandigheden (daglicht en low-light) en met RAW foto's omgezet naar jpg 100% kwaliteit zonder in-camera ruis onderdrukking ;) Zo is er nu tussen 1600 en 3200 niet veel verschil te zien terwijl het met RAW toch echt wel te zien is en zo dus een eerlijker beeld geeft ;)
Mooie review. Twijfel zelf erg tussen de 550D en de 50D. Neig naar de laatste omdat ik veel buiten fotografeer en video maar een aardig pluspunt vind. (en liefst de 7D maar die valt ruim buiten het budget)
Wat wil je met je camera doen? Hoe serieus is je hobby, of verwacht je dat-ie gaat worden? Een 7D is leuk, maar heb je dat nodig? En heb je de 18 megapixels van de 550D nodig, of zal een 500D ook volstaan? Filmen is leuk, maar ga je dat echt doen met een D-SLR?

Professionals kiezen een lens, en nemen daar een body bij. Amateurs kiezen een body, en kiezen daar een lens bij. Veel lenzen zijn voor alle body's (Canon, Nikon, Sony, Pentax, ...) beschikbaar.

Bepaal eerst je budget, bedenk dat een kitlens niet volstaat, en dat een extra accu en een systeemflitser noodzakelijk zijn.

Selecteer wat body's die maximaal 40% van je budget kosten. Niet alleen Canon, maar ook Nikon, Sony en nog een paar anderen maken D-SLR's.

Bepaal van die body's degene die je het best in de hand ligt, Kies daar een lens / een set lenzen bij, de juiste accu, en een flitser met eed draaibare & kantelbare flitskop.
Waarom zou je eerst de lens kiezen en daarna de body, als toch alle lensen voor alle bodies zijn....

edit: ik snap het belang van goede lenzen wel, en de affiniteit met bepaalde types. Ik bedoel meer dat dat voor starters in de dSLR wereld minder boeiend is.

[Reactie gewijzigd door Ivos op 13 juni 2010 10:19]

goede review, vriend van mij wil een 550D, dus zal hem deze review zeker laten lezen!

zelf nog aan het dromen van een D300s (nikon), maarja eerst maar goed glas!
D300s is een geweldige camera, heb deze mogen reviewen voor Fotoapparatuur, lees meer @ http://bit.ly/dfn2jN

Ik wil zelf ook nog een 550D erbij, puur voor filmen en als vakantiecamera. Al mis ik wel een draaibaar scherm zoals de Nikon D5000 dat wel heeft.
Ik zie dat je ook voor een goede lens gekozen hebt. Niet alleen wat bereik betreft maar zeker wat betreft scherpte. Veel plezier ermee!
Mooie review. Ben het alleen niet eens met je kwallificatie van de kitlens 18-55 IS, dat deze optisch minder presteert. Heb sinds kort de 550D met de kitlens en sta werkelijk verbluft over de optische kwaliteit van Canons goedkoopste lens. Neem daarbij ook zijn prijs in ogenschouw en ik kan niet anders concluderen dan dat het een toppertje is. Voor voorbeelden van foto's klik gerust op het flickrlinkje in mijn sig. (Bedenk daarbij dat ik een absolute beginner ben dus van compositie en nabewerking weinig kaas heb gegeten. Sommigen wel in combinatie met de Canon 250 close-up lens) http://www.flickr.com/photos/51036468@N03/

[Reactie gewijzigd door SlagerBlom op 24 juni 2010 19:50]

Is er iemand mee bekend, dat je maar 12-13 min kan filmen vanaf een 8 gb sd card?

Ik heb het getest met een 8 gb card en een 32 gb card, beiden stoppen ze met automatisch filmen na 12-13 min filmen. Heb er nog geen oplossing voor gevonden...
Standaard is de Bit rate erg hoog ik geloof 40mbit dat verklaart waarom je een standaard videocam niet kan vergelijken hiermee.

Het kan zijn dat de camera gaat over verhitten na een lange tijds duur. (er verschijnt wel een melding in beeld *** HOT ** XD )

de bitrate zorgt er wel voor dat je zowaar blueray IQ hebt om een film te monteren,
het is niets voor niets dat film makers de 5dmk2 gebruiken voor films of reclames.

Ik heb zelf de software Magic lantern op de sd kaart gezet en hiermee kan je de bitrate aanpassen omlaag naar bijv x0.5 (maar ook omhoog mits de snelheid het aankan van de kaart)

Als je de software wat vindt support het ;)
@Paroal, dat is normaal inderdaad. Heeft niets met de grote van het geheugenkaartje te maken. :)

Ik ben nog steeds erg content met deze 550D still alive and kicking. :D