Onkyo TX-8270 Zilver

Specificaties 2.1-kanaals met 120W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-8270 Zilver Review

Rojav 26 mei 2019, laatste update op 26 mei 2019, 1.241 views Product gekocht

Onkyo TX-8270 Zilver

Mooie receiver met (na aanpassing) mooi geluid. Wel wat minpuntjes.

Pluspunten

• Mooie solide bouw en vormgeving
  • Mooi stereo en transparant geluid
  • Afspelen via bluetooth probleemloos
  • Installatie gaat prima

Minpunten

• Spotify werkt niet goed via wifi
  • Subwoofer nodig (nauwelijks bas en geen loudness)
  • Voorkant ontsiert door trits logo's
  • Onkyo app is onhandig in gebruik

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb deze receiver o.a. gekocht om Spotify via wifi te kunnen streamen. Helaas stopt het afspelen echter steevast na 1 à 2 nummers. Dit ligt waarschijnlijk niet aan de Onkyo receiver maar aan Chromecast, de (merkwaardige) Onkyo app of aan Spotify zelf. Eindeloos met de instellingen en (combinaties van) deze apps zitten prutsen maar het probleem bleef bestaan. Werkt kennelijk niet goed samen binnen Android 8. Nu dus maar afspelen via bluetooth, dat werkt wél goed gelukkig.
Verder vond ik het tegenvallen dat er nauwelijks bas te horen is. Bij mijn vorige versterker vloog het dak er af, qua bas, maar bij deze (met dezelfde speakers en dezelfde muziek) dus niet. Er zit geen loudness functie op om dit te corrigeren. Na het aansluiten van een kleine subwoofer kwam er echter een prachtig geluid tevoorschijn, mooi kamer vullend stereo en hele overtuigende dynamiek.
Klein minpuntje: ik vind het jammer dat de mooie vormgeving wordt ontsiert door talloze logo's op het frontpaneel. Waarom staan deze niet op de bovenkant bijvoorbeeld? Ik ging er van uit dat dit stickers zouden zijn, maar dat is dus niet zo.
Pluspunt: de phono aansluiting. Werkt prima, dus de platenspeler is weer van zolder gehaald!
Als laatste nog een tip: speakers kúnnen met bananenstekkers worden aangesloten maar daarvoor moet je wel eerst kleine 'plugjes' verwijderen uit de connectors. Omdat er geen volledige handleiding wordt meegeleverd duurde het even voor ik dat door had.

Heb jij ook een Onkyo TX-8270 Zilver?

Waarom niet via spotify connect? Chromecast werkt bij mij ook niet helemaal vlekkeloos. Maar connect geen problemen.
Chromecast (Audio) Built-In werkt bij mij ook niet (goed) vergeleken met mijn losse chromecast aan de tv. De rest werkt wel perfect inderdaad.
In aanvulling op Centauriprime:

Als je Spotify Premium hebt, dan kun je in je Spotify app op je telefoon (of computer) je Onkyo receiver kiezen. De verbinding wordt dan overgenomen door je receiver (Spotify Connect), je hebt je telefoon dan niet meer nodig om te streamen of het volgende nummer te starten. Chrome Cast heeft elk nummer een zetje nodig, en als je telefoon dan even iets anders doet (standby staan bijvoorbeeld), dan stopt de muziek.

Spotify Connect werkt prima op m'n oude 636. De muziek gaat rechtstreeks via wifi naar je receiver.

Met de gratis versie van Spotify werkt Spotify Connect niet, en dan moet je op je telefoon je Onkyo als BT output apparaat kiezen, alsof je een BT koptelefoon selecteert. Je telefoon werkt dan als afspeelapparaat, de muziek gaat dan via wifi naar je telefoon en vervolgens via BT naar je receiver.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 27 mei 2019 16:29]

Over de noodzaak van de subwoofer, dat is waarschijnlijk aan te passen.
Standaard gaat de versterker er vanuit dat je een subwoofer aansluit, en is er dus een crossover frequentie ingesteld. Ik meen dat standaard alle tonen onder de 100 hz gefilterd worden uit je reguliere speakers. Dit kun je in het setup menu aanpassen.
Als je dat hebt gedaan zou je ook met je reguliere speakers weer goed geluid moeten hebben.
Update: nu een jaar in huis en de receiver bevalt uitstekend. Zeer tevreden over het geluid, het gebruik en de look & feel. Aanrader dus!
@AderHamer Bedankt voor de tip! Via het menu (zichtbaar na aansluiting met HDMI op TV) kon ik inderdaad het 100 hz filter uitschakelen. Een wereld van verschil en de subwoofer is niet meer nodig.