AOC AGON AG273QCX Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AGON AG273QCX Zwart Review

AOC AGON AG273QCX Zwart

AOC zet met deze AG273QCX een stevig gebouwde 144hz monitor neer dat op een verkeerde manier de nadruk legt op "Gaming".

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Metalen voet
  • Ingebouwde crosshair
  • VESA mount

Minpunten

• Onnodige RGB
  • Externe menu knop overbodig
  • Crosshair lijkt niet aanpasbaar

Ik was geselecteerd voor het Tweakers Testfest van 18 mei. Hierbij mocht ik deze monitor mee naar huis nemen om te testen en deze review te schrijven.

Bedankt AOC en Tweakers voor deze mogelijkheid.

In deze review zal ik het scherm vergelijken met mijn huidige 27" 144hz TN monitor van Iiyama in combinatie met praktijk ervaring in Overwacth & CS:GO.

Inhoudsopgave:

Viewing Angle (CR10)178/178 º
freesync range30-144
Signal inputVGA, HDMI 2.0 x 2, DisplayPort 1.2 x 2

Unboxing

De monitor is zeer stevig verpakt in bekend piepschuim, ze hebben wel een plastic band rondom het schuim gevouwen zodat je de monitor makkelijk uit het karton kan trekken.

Helaas zaten er geen instructies in de doos voor het monteren van de voet. Enkel een simpele instructie over het verwijderen van het scherm uit de doos.

In de doos:

Buiten het scherm en de voet krijg je het volgende meegeleverd bij deze monitor:
  • Power kabel
  • 4 stand offs voor Vesa mount
  • 2 plastic kabel klemmen met 3M tape
  • CD rom driver

Eerste indruk

De voet is gemakkelijk te monteren met een draai mechanisme aan de onderkant welke vast gezet wordt door een schroef.

Hierna kan je de voet aan de monitor vast klikken met een eenvoudig klik systeem.

De voet is draaibaar en in hoogte verstelbaar, ook is er een kleine tilt aanwezig. Ik zal echter deze monitor bevestigen via een VESA mount aan mijn DUAL monitor arm.

De VESA mount is makkelijk te bevestigen door de 4 meegeleverde stand offs.

Eerste gebruik

De AOC monitor hangt op zijn plaats, kabels zijn aangesloten en dan komt het moment om hem voor het eerst in te schakelen. Wow de helderheid is veel hoger dan mijn oude monitor. En geen dode pixels te zien :*)

Let wel op dat Windows het scherm standaard op 60Hz zet:

Testen
Beide schermen via het on screen menu gelijk ingesteld. AOC levert hiervoor een soort hockeypuck mee met hierop 3 profielen presets met in het midden 4 punt navigatieknoppen en een OK knop.

Helaas kan ik niet zeggen of deze 3 profielen veranderd kunnen worden, ik heb deze optie zelf niet gevonden. En de user manual op de AOC website leidt naar een PDF van de G271QX. https://eu.aoc.com/nl/gaming/products/ag273qcx/support

Dit zijn de instellingen die ik heb gebruikt voor mijn test:

Helderheid: 100
Contrast: 50
Kleur: Normaal
Iiyama: Gamma: 1.8
AOC: Gamma profiel 1

Aangezien ik geen professioneel meetgereedschap heb zal ik dit op basis van persoonlijke ervaring zo goed mogelijk proberen te doen met hulp van de online EIZO monitor test: https://www.eizo.nl/monitor-test
Kleur weergave:

De kleur weergave is goed, maar mindel fel dan op mijn TN paneel.
Pixeldefecten

De monitor vertoont geen pixeldefecten tijdens deze test. Ik kan hier geen 5 sterren geven omdat ik de AOC nog niet langdurig heb gebruikt.
Kijkhoeken

De kijkhoeken zijn uitstekend voor mijn gebruik, en veel beter dan mijn vorige TN paneel. Zoals je op de foto's kan zien is er wel kleine vervorming zichtbaar onder een grotere hoek.
Scherpte

Aangezien beide schermen 27" 1440p zijn, zie ik persoonlijk niet veel verschil tijdens deze test. De tekst is op beide goed te lezen.
Uniformiteit

Dit is helaas moeilijk vast te leggen op een foto, maar hier blinkt het VA paneel van de AOC uit tegenover het TN paneel van de Iiyama. Deze waardes waren veel fijner op het VA paneel.
Gamma

Dit is een duidelijke overwinning voor de AOC, waar de Iiyama al moeite heeft met 1.5 kan de AOC slider omhoog tot 2.3 voordat het logo op gaat in de achtergrond.
Praktijk test
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen en video's. De eerste game die ik heb gespeeld om deze AOC is Overwatch. Hier merkte ik zeker een voordeel door de hogere helderheid.

Volgende game was CS:GO. Hier heb ik gebruik gemaakt van de ingebouwde crosshair functie om te kijken of ik unscoped met een AWP kon spelen, maar door de recoil van dit wapen werkt het eigenlijk alleen als de enemy dichtbij staat. I.c.m het feit dat deze crosshair niet aanpasbaar is zal ik deze feature waarschijnlijk nooit gebruiken.

Tijdens het spelen heb ik geen last van ghosting ondervonden. En ik zal deze monitor dan ook als mijn primaire scherm blijven gebruiken voor gaming.

Feature set

AOC richt zich met deze monitor duidelijk op de gamende consument. Alles aan deze monitor schreeuwt gaming. Ze hebben zelfs een RGB ring aan de achterkant van de monitor geplaatst.

Wie hoopt dat deze een soort ambilight sfeer creëert komt bedrogen uit, de LED ring is zelfs op de sterkste stand niet fel genoeg om te weerkaatsen op de muur achter de monitor. Er zitten ook 2 RGB leds aan de onderkant van de monitor bij de powerknop, deze reflecteren wel op je bureau.

Deze knop is tevens meteen de joystick om door het OSD te navigeren. Dus mocht je de monitor na het gebruik willen uitzetten zal je deze ongeveer 5 seconden ingedrukt moeten houden.

Toen ik aan het spelen was met deze joystick kwam er opeens een crosshair in beeld. Deze functie had ik nergens gezien en was een aangename verassing. Deze crosshair kan je aan of uitzetten door de joystick naar je toe te trekken.

Helaas heb ik hier net zoals de externe knop wederom geen mogelijkheid gevonden om deze aan te passen naar persoonlijke voorkeuren of kleur.

Tevens heeft de AOC via het OSD menu een ingebouwde FPS counter. Dit is natuurlijk handig voor gamers die de performance van hun PC willen zien zodat ze het maximale uit dit scherm kunnen halen. Persoonlijk had deze teller wat meer naar buiten mogen zitten, hij zit nu vrij direct in je zichtveld.

De FPS teller en crosshair in beeld tijdens het schrijven van deze review:

AOC heeft een goed en stevig product afgeleverd met wat onnodige gimmicks die de prijs wellicht nog wat hadden kunnen drukken. Die prijs is inmiddels wel al gezakt naar €399 waarmee deze in de gemiddelde prijs klasse komt voor dit soort schermen.

De 1800r kromming merk je in de praktijk amper, en is voor mij dan ook geen negatieve ervaring.

Als ik moest kiezen tussen deze AOC en de Iiyama dan zou ik toch de AOC gebruiken. Voornamelijk vanwege de hogere helderheid en gamma. Zonder de standaard voet, de RGB uit via het OSD menu en de koptelefoon hangers ingeklapt is er buiten het rode AGON logo aan de voorkant nog maar weinig "Gaming" zichtbaar.

Heb jij ook een AOC AGON AG273QCX Zwart?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie