Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 50mm f/1.4 USM Review

Luxurydiver 6 mei 2010, laatste update op 6 mei 2010, 4.199 views

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Pluspunten

• Fotograferen bij slecht licht, maakt sfeervolle plaatjes i.p.v. slechte plaatjes.
  • Zeer mooie effecten door de lage F waardes.
  • Perfecte video lens, ook bij slecht licht condities.
  • Zeer scherpe, kleur en contrastrijke plaatjes gegarandeerd

Minpunten

• Focus ring is ietswat te soepel en voelt niet zo degelijk.
  • Soms hunting bij closeup face shots.

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Na een week flink gewerkt te hebben met de Canon 50mm 1.4 ga ik er een verhaaltje over schrijven.

Op welke body gebruik je hem ?
Hij zit op mijn Canon 5d Mark II.

In combinatie met wel filter gebruik je hem ?
Er zit momenteel een B&W 58mm UV filter op en deze is perfect om sterke flares tegen te houden en om de lens te beschermen tegen krasjes.

Waarom kocht ik deze lens ?
Mijn idee was deze lens te gebruiken als full body portret lens en soms close up portret lens.

Wat zit er in de verpakking ?
Naast een garantie boekje, de lens zelf. De lens zit prima verpakt tussen twee blokjes piepschuim en in een plastic folie. Zie voor de unboxing video: http://www.youtube.com/watch?v=fjC8d7Ldq_4
Wat me opviel is dat er geen gebruiksaanwijzing boekje bijgeleverd wordt, welke wel bij L lenzen wordt meegeleverd. Ik wist van te voren dat er ook geen lens pouch en zonnekap bijzat, dus heb ik die los erbij gekocht.

Hoe is de bouwkwaliteit ?
De bouwkwaliteit is iets beter in vergelijking met een standaard Kit lens die je bij je instap DSLR krijgt (XXXD serie).
Hij voelt niet zwaar, de switch van AF/MF is van prima kwaliteit en de focus ring loopt soepel.
Wel vond ik de focus ring ietswat losser zitten (en minder degelijk voelen) als bij een L lens, maar die kosten dan ook twee / drie keer zoveel.

Hoe is de focus snelheid ?
Als je met de lens bezig bent om full body portret foto's te maken (afstand tot object ongeveer 2 meter op FF) dan focust hij zeer snel. Ga je mugshots (close up face shots) maken dan is hij iets langzamer met scherpstellen en heb ik soms een paar keer hunting meegemaakt.

Hoe presteert de lens bij weinig licht omstandigheden ?
De lens kan prima overweg met weinig licht, als je eenmaal een focus hebt van het object dat je fotografeert dan kan je perfecte foto's maken met heel veel sfeer erin.

Hoe presteert de lens in goed licht omstandigheden ?
De lens presteert boven verwachting goed.
Toen ik net de lens erop had gezet en in mijn huiskamer de eerst test shot maakte, kwam er een dusdanig sfeervolle foto uit, dat ik het bijna niet geloofd en direct naar mijn computer liep om te kijken of hij echt zo mooi was.
Vooral als je flink gaat spelen met de F waardes kan je zeer mooie en sfeervolle DOF plaatjes schieten.
Het spel met de F waardes kan je zo gek maken als je zelf wilt, ik heb voorbeelden meegemaakt dat je een neus optimaal scherp hebt en het gezicht langzaam laat blurren of andersom.

Hoe presteert de lens als video lens ?
Heb er ook stukjes mee gefilmd en dan merk je heel goed, hoe goed de lens presteert in slecht licht omstandigheden. De focus ring moet je dan veel gebruiken en ik vraag me af hoe lang hij het gaat overleven bij heftige film sessies met veel gefocus, daar hij niet zo degelijk aanvoelt als de L variant...

Is de zonnekap nodig ?
Ik heb de Canon ES-71II zonnekap er direct bijgekocht omdat ik veel foto's buiten schiet en dan wat vaker last heb van de zonne stralen. De originele zonnekap is van goede kwaliteit en bevat ook een laagje stof om de zon licht weerkaatsingen op te vangen. Hij sluit perfect op de lens met Hoya filter.

Conclusie:
De lens presteert boven mijn verwachtingen en functioneert uitstekend als full body en face portret foto lens. Een mooie bijkomstigheid is dat hij ook als perfecte video lens te gebruiken is zelfs bij slecht licht condities. Dit is ook een prima lens om tijdens een feest foto's of film te schieten zonder een flitser te gebruiken. De bouwkwaliteit is geen L kwaliteit, maar dat kan je ook niet verwachten voor deze prijs.

Lens foto's zal ik later toevoegen, daar ik nog geen tijd heb gehad om er mooie shots van te maken.
Voor voorbeeld foto's verwijs ik je naar mijn website: http://www.scherpeblik.com > foto > kijk.

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.4 USM?

Rond F2.0 komt de scherpte pas echt "los". In de praktijk voldoet de scherpte op F1.4 prima.

Trouwens een UV filter houdt geen flares tegen, maar vergroot juist de kans op flares. Er kunnen namelijk flares optreden tussen de filter en het voorste lens element. De 50 F1.4 heeft niet echt veel last van flares alleen in extreme omstandigheden, dit komt met name ook door het brandpunt afstand.

In weinig licht focust het objectief prima met het middelste focuspunt op de 5D MKII doordat deze extra nauwkeurig is bij objectieven van F2.8 of sneller.
De focus tijd bij weinig licht, hangt af van het object waarop je focust.
Ik vind dat hij het keurig en snel doet bij weinig licht.
Het hunten doet ie soms als je echt wil spelen met een object wat je heel scherp wil hebben (helft van gezicht en de rest van de foto onscherp).
Je kan hem prima in het donker gebruiken, maar gebruik wel een statief om echt de sfeer van de fotos te laten afspatten!
Op 1.4 is hij helemaal niet onscherp, wat ik aangaf is dat je dan juist een neushaar scherp kan hebben en de rest van het gezicht steeds vager in beeld krijgt.
Er is altijd een punt op de foto scherp op 1.4, maar ik geef toe het is soms een zoektocht ;)

@heiyu bedankt voor de uitleg over de flares, ik heb nog geen omstandigheden gehad dat ik ze kreeg in mijn foto's, maar vergeleek de lens + filter met mijn walk around lens de 17-40 l.
Op deze lens zie ik wel een groot verschil met en zonder uv filter.
Focust de lens in weinig licht ook goed? Of merk je daar verschil in?

Ik zou zo'n lens juist vaak in het donker gebruiken.

Volgens slrgear is de lens bijzonder onscherp bij 1.4, en wordt het pas leuk na F2.0
Jij waardeert hem als zeer scherp op F1.4. Hier zou ik graag wat meer over lezen.
is je website verplaatst? heb je een nieuw adres?
Hoi Anubis,
Ik ben gestopt met mijn foto website, alsook mijn foto's publiceren via flickr.
Momenteel staan de meeste van mijn oude en nieuwe foto's op instagram onder de naam: buayakeren