AOC AGON AG273QCX Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AGON AG273QCX Zwart Review

AOC AGON AG273QCX Zwart

Voor de echte gamer is dit een uitstekende monitor. Stevige metalen poten zorgen voor veel stabiliteit en instellingen. Het scherm zelf heeft helaas een opdringerige GAMER look met relatief veel RGB.

Pluspunten

• Hoge bouwkwaliteit en zeer stevig.
  • 144Hz en 1ms input lag HDR
  • 27 inch 1440p
  • Aansluitingen (2x HDMI, 2x DP en zelfs nog 1x VGA
  • Voor een monitor relatief redelijke speakers

Minpunten

• Schreeuwerige gamer look.
  • Kleuren zijn niet geweldig.
  • USB-hub niet praktisch bereikbaar.
  • Onnodige afstandsbediening
  • Zeer lastig te cable managen
  • Veel backlight bleeding

Ik ben blij dat ik ben geselecteerd voor het Tweakers Testfest. Na het Testfest mocht ik deze monitor mee naar huis nemen om te gaan reviewen.

Verder heb ik zelf nog geen ervaring met schermen van AOC en ook niet met gaming monitoren. Zelf gebruik ik op dit moment ook een VA monitor waardoor ik dit VA-paneel er mooi mee kan vergelijken. Ik zal de monitor reviewen op de aspecten waarin ik het meeste bevind, FPS-games en multimedia.
Specificaties
Contrast (static) 3000:1
Contrast (dynamic) 50M:1
Viewing Angle (CR10) 178/178 º
freesync range 30-144
Signal input VGA, HDMI 2.0 x 2, DisplayPort 1.2 x 2 USB-B 3.0 x 3.5mm jack audio in 1 x

Voor een uitgebreide spec sheet raad ik aan om naar de site van hardware.info te gaan. https://nl.hardware.info/...on-ag273qcx/specificaties
Uitpakken
De doos had geen beschadigingen aan de buitenkant en bij het bewegen van de doos merkte je dat er niks los in de doos zat. Eenmaal de doos open zit alles zeer goed verpakt en zijn er maatregelen genomen om de kans op schade tijdens vervoer zo klein mogelijk te maken.

Op de doos stonden al de instructies hoe je de monitor aan het standaard moet bevestigen. Helaas stond hier niet op hoe je de voet in elkaar moest zetten.

Dit is alles wat in de doos zit:
  • Voeding kabel
  • HDMIkabel
  • DisplayPort kabel
  • USB kabel voor USB hub
  • CD-rom driver
  • 2 Plastic kabel klemmen (met niet heel goed plakkende tape)
  • 4 VESA mount stand-offs
  • AGON afstandbediening(alleen nuttig als RGB onderzetten)
Eerste indruk

Het standaard is uiteindelijk na wat proberen prima in elkaar te zetten en voelt als snel heel stevig aan.
Dit standaard is verder ook zeer gemakkelijk aan het scherm te monteren.

Hieronder de maximale standen waarin je het scherm kan draaien.
Bouwkwaliteit en afwerking
De monitor in zijn algemeen voelt kwalitatief aan, dit komt vooral door de hoge kwaliteit voet. Hierdoor voelt de bouwkwaliteit dus ook zeer hoog aan. De behuizing van het scherm is van redelijk dik plastic en zal ook zeker niet snel kapotgaan.

De afwerking van dit scherm is top, geen scherpe randen en het ziet er ook uit als een volledig product.
Feature Set
De AOC AGON AG273QCX is voorzien van zeer veel extra's vergeleken met andere monitoren. Zo s er zeer veel RGB aanwezig, helaas niet alles is uit te schakelen, zoals het lampje bij de aan knop. Zo zijn er ook aan beide zijdes van het scherm koptelefoon armpjes aanwezig. Deze zijn makkelijk uit te schuiven, ze zijn sterk genoeg om je koptelefoon aan te hangen maar als er iets tegen aan valt is het goed mogelijk dat ze afbreken. Wanneer je koptelefoon aan zo'n arm hangt blijft het scherm recht staan.

Aan de onderkant van het scherm zit een USB hub. Hierin zitten 4 USB 3.0 ports. Dit is een leuke toevoeging aan het scherm, alleen jammer dat ze niet te bereiken zijn...

Met deze monitor is het mogelijk om FreeSync te gebruiken met Nvidia kaarten. Ik heb dit uitgebreid getest maar dit werkt niet goed op deze monitor. Vrijwel meteen wanneer je dit aanzet begint je beeld te flikkeren. (EVGA GTX1080 FTW2)

Op de achterkant van het scherm zit er een grote RGB-ring, deze is helaas alleen aan te sturen via de software op de monitor zelf. In totaal zijn er 14 mogelijke RGB-modes.

De voet is stabiel en voelt zeer kwalitatief aan. Ook zit er een handvat aan waardoor hij gemakkelijk mee te nemen is. Overigens is het wel jammer dat dit voet het wegwerken van kabels zeer moeilijk maakt.

Verder zit er dus ook die afstandsbediening waar we het eerder al over gehad hebben, waarom deze hierbij zit begrijp ik niet. Het heeft geen toegevoegde waarde. Naar mijn mening hadden ze dit beter weg kunnen laten.

Eerste gebruik
Monitor aangesloten en meteen getest of er dode pixels aanwezig zijn. Dit is bij mij niet het geval. De helderheid van het scherm is wel meteen opvallend, hij is een stuk helderder dan ik van andere monitoren gewend ben.
Disclaimer: Deze review is volledig geschreven volgens de fabrieksinstellingen. Alleen de RGB is uitgeschakeld.

Het eerste wat ik ben gaan uitproberen is die AGON afstandsbediening. De afstandsbediening heeft verschillende knoppen waarmee het RGB-profiel van de monitor snel aangepast kan worden. Ook zitten hier pijltjes knoppen op om gemakkelijk door de instellingen heen te bladeren. In het begin is deze afstandsbediening handig om te gebruiken maar wordt al snel zeer overbodig. De knop op het scherm zelf zit op precies onder het AGON logo en werkt uitstekend om de instellingen van je scherm mee aan te passen.
Tests
Ghosting
Mijn eerste test die ik heb uitgevoerd was de ghosting test. Dit heb ik getest met de UFO test. https://www.testufo.com/ghosting

Ik heb uiteindelijk een paar foto's gemaakt van mijn scherm met een zo klein mogelijke sluitertijd. (OnePlus 6, camera > pro mode> Sluitertijd 1/8000)

Op de foto is er wel enige ghosting te zien maar tijdens gebruik merk je hier niks van.
Backlight bleeding
Na de ghosting test ben ik gaat testen op backlight bleeding. Ik de kamer waarin de monitor staat zo donker mogelijk gemaakt en heb ik deze site open gezet.

Hieronder het uiteindelijke resultaat (Op de foto is het beter te zien dat dit voor mij met het blote oog is.
Kleurweergave
De kleurweergave is goed vergeleken met mijn andere VA paneel.
Contrast en helderheid
De helderheid van dit scherm is uitstekend. Out of the box is dit scherm meteen een stuk helderder dan ik gewend ben, dit is niet zo heel gek met HDR400.

Het contrast is lastig te meten zonder apparatuur. Naar mijn eigen zeggen vind ik het contrast goed en kan ik hier ook dan niks op aanmerken.
Gamma
Vergeleken met mijn eigen VA-monitor kwam de gamma waarde van de AOC er onder. Van dit AOC paneel kwam de gamma waarde op 2.0 en van mijn Acer paneel op 2.6.
Praktijktest
Ik heb dit scherm nu voor meer dan een week in gebruik en ik heb al mijn games op dit scherm gespeeld. Gamen op dit scherm is geen enkel probleem en dat is ook precies waar dit scherm voor bedoelt is. Mijn CS:GO ranks zijn helaas nog niet gestegen met het gebruik van dit paneel ;) .

Al het RGB heb ik na het eerste uur al uitgezet. Dit is een leuke toevoeging aan het scherm maar persoonlijk houd ik niet van die flitsende GAMER look.

AOC heeft een redelijk scherm afgeleverd met veel onnodige extra's. Het scherm zit goed in elkaar en presteert goed in games. Voor het kijken van series en films is dit scherm niet prettig. Het beste is om dit scherm uitsluitend voor games te gebruiken.

Al deze extra's hadden weggelaten mogen worden om te prijs van dit scherm verder te drukken. Op het moment van schrijven is de prijs van dit scherm 399 euro en dit vind ik nog aan de hoge kant. Vooral vanwege de extra's die de ervaring met dit scherm zeker niet verbeteren.

Heb jij ook een AOC AGON AG273QCX Zwart?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung