Cowon iAudio A2 30GB 30GB Review

Snoggle 14 februari 2006, laatste update op 14 februari 2006, 1.130 views

Cowon iAudio A2 30GB 30GB

Pluspunten

• Schitterende en vooral zeer scherpe display! (maar wordt snel vies, olie-achtige vlekjes zoals op Iaudio X5).
  • Schitterend geluid, vergelijkbaar met Iaudio X5. Zelfde tweak-features zoals BBE, Machbass enz. Maar met beter instelbare equalizer. (De ingebouwde boxen zijn duidelijk niet bedoelt om primair te gebruiken. Neem liever een externe bron, zoals goede oordopjes of HiFi-set! Ingeb. boxjes leveren "Trust" kwaliteit. Need i say more?)

Minpunten

• Onstabiele software. Harde resets moet vaak worden toegepast als je verschillende filmpjes bekijkt (van verschillende codecs).
  • Foto's bekijken en muziek luisteren gaat probleemloos op het punt van stabiliteit.
  • Het pookje is lastig klikbaar. Het is van hetzelfde type als op de Cowon Iaudio X5 maar dan ietwat groter/lomper. Heen en weer en op en neer bewegen gaat probleemloos (ligt strakker in het chassis dan op X5) maar bij het drukken erop kun je moeilijk een neutraal punt vinden waardoor het de neiging krijgt om bij de minst of geringste drukkracht naar de zijkanten te schieten i.p.v. gewoon omlaag!
  • Foto's van 2 MP of meer laden te langzaam om snel overzicht te krijgen van een serie. Ik heb al mijn foto's verkleint naar het oorspronkelijke beeldformaat (480x272) zodat ze lekker snel laden zonder merkbaar kwaliteitsverlies.
  • Verkleinen gaat prima en snel met ACDSee.
  • Geen lijst met foto-thumbnails! Hopelijk komt dit nog in latere firmwares. Als zelfs de Iaudio X5 dit ondersteund....
  • Wat kleinere nadeeltjes:
  • Bediening gaat wat langzaam. Maar voor mij net snel genoeg
  • Bij de in/uitgangen staat niet vermeld waarvoor ze zijn, dus in 't begin ff puzzelen waar wat in moet.
  • Ondersteunt alleen .SMI als ondertitel-formaat. (andere formaten schijnen makkelijk te kunnen worden geconverteerd)

Heb dit fijne apparaatje sinds half januari 2006.
Over het algemeen een heel goed stukje elektronica... maar met drie belangrijke "onvolkomenheden". (zie onder)

De accu gaat lekker lang mee vergeleken met de concurrende modellen. 10 uur video, 18 uur muziek, foto's bekijken zal misschien het dubbele daarvan zijn. In ieder geval genoeg voor comfortabel gebruik!
Opladen duurt lang, reken op 5.5/6.5 uur.

AV-Out d.m.v. Mini-jack -> RGB. Zeer scherp videosignaal en goed geluid.

USB-OnTheGo. De officiele Lijst met ondersteunde camera's is nog niet zo groot. Mijn camera (die niet op de lijst voorkomt) wordt i.i.g. ondersteund :) Panasonic DMC-FZ3 (en hoogst waarschijnlijk ook de rest van de familie-type)

AV-In d.m.v. Mini-jack -> RGB. Ik heb alleen op de hoogste stand (1.5 Mbps ASF) opgenomen, ik was heel tevreden met het resultaat.
De nieuwste Beta-firmware schijnt ook met hogere bitrates te kunnen opnemen.
Ik houd me niet veel bezig met AV-in dus ik laat het hierbij.

De firmware die ik bij aankoop gebruikte was nog instabieler dan de recente 1.51. Ook ondersteund deze veel minder video-codecs.

Ruwweg 80% van alle video die ik al op m'n PC had staan speelden ook af op de A2. De andere heb ik moeten converteren met het meegeleverde JetAudio. Makkelijk en stabiel te gebruiken programma.

Aansluiting op WinXP (SP2) gaat probleemloos! USB 2.0, dus lekker snel.
Geen extra software nodig voor bestandsbeheer :)

Opstarten duurt eventjes, ong. 10 seconden.
Het meeste tijd gaat op aan het scannen van de bestanden.
Handig is dat audio, video, foto en text automatisch worden gegroepeerd in aparte blokken waardoor makkelijk heen te navigeren is (als Windows Verkenner)

Chique feature is de weergave van Codec en eigenschappen van Video-formaten. Dus bitrate, lengte, grootte enz. een G-spot Lite a.h.w. !
Ook wordt aangegeven of het bestand kan worden afgespeelt.

Heb jij ook een Cowon iAudio A2 30GB 30GB?

Hey, lijkt me idd ook een leuk apparaatje...

heb alleen wat opmerkingen over je review...

lijkt me dat je het beste bij de positieve en negatieve eigenschappen probeert om een beknopte samenvatting te geven. Meer dan de helft van je review staat op dit moment bij de eigenschappen!
Sja, de voor/nadelen hebben veel uitleg nodig, tis lastig om het beknopt te houden.
Ik heb in de Review zelf geprobeerd zo neutraal mogelijk te blijven omdat me bij het invullen werd gevraagd om de beoordeling (van de hoofdpunten bovenaan) te onderbouwen. Dan heb ik het liever niet over voor/nadelen.

Ik zal de punten van Positieve/Negatieve eigenschappen even vet maken.
Als je nou die vetgedrukte punten laat staan en de verdere uitwerking in je survey verwerkt? ;)
(zit je vrijwillig je ervaring te delen in een flinke survey krijg je nog gezeik :Y) )

Op zich wel interessant aangezien er met de t.net hardware weggeverij binnenkort iemand zoon mooie iAudio wint.