NZXT Lexa S Review

.Sjoerd 23 augustus 2010, laatste update op 2 december 2010, 3.174 views

NZXT Lexa S

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Fancontroller
  • Koeling
  • Geen tool-less design, maar gewoon schroefjes

Minpunten

• Beperkte ruimte
  • Kabel management kost veel moeite
  • Geluid onder full load
  • Kwaliteit van gebruikte materialen.

Na een mislukt avontuur om mijn Coolermaster CM690 een andere kleur te geven had ik een nieuwe kast nodig. De CM 690 geruild met een mede tweaker voor een HDD.
In deze review zal ik dan ook veel de vergelijking met de CM690 maken, gezien deze nu voor ongeveer dezelfde prijs te krijgen is.

Na het nodige zoeken en vele reviews te hebben gelezen was ik eruit. Het werd een Coolermaster HAF922. Toen ik echter deze bij mijn vaste webshop azerty wilde gaan bestellen kwam ik toevallig de NZXT Lexa S tegen. Deze trok meteen mijn aandacht. Een af fabriek window en de spacey glanzend zwarte voorkant leken me wel wat.
Vervolgens reviews gelezen over deze kast. Wat me opviel was dat alle reviews de kast allemaal uitsluitend positief beoordeelden. En daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. En dat lees je verderop.

Gebruikte Hardware:
-2x meegeleverde NZXT 120mm 1300RPM
-2x Scythe Slipstream 140mm 1700RPM
-OCZ stealth Xstream 500Watt

Verpakking

Geheel Azerty getrouw kwam de kast in een veeeeel te grote, met lucht zakken gevulde doos binnen.
Naast deze kast had ik ook nog 2 Scythe Slipstream 140mm 1700RPM fans besteld, om de hete lucht af te kunnen voeren.
De kast zelf is in een doos verpakt met wat mooie plaatjes. Welke een futuristische assemblagelijn moet voorstellen. Met mijn inbeelding icm de bruine kleur deed het mij meer denken aan een middeleeuws treinstation met een Evil future trein 8)7

Uiterlijk en vormgeving

Hate it or love it.
Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit. Het futuristische staat mij wel aan maar of ik nou mooi vind weet ik nog niet. Apart is ie zeker.
Mooi is dan ook niet het woord waarmee je deze kast wl omschrijven denk ik.

De voorkant bestaat grotendeels uit een groot stuk glanzend plastic welke een deurtje met een grote led is. Er zitten ook nog twee leds naast het ventilatiegat onder de deur. Het deurtje is helaas niet zwart maar donker grijs. Als het schemert buiten dan lijkt ie zwart, maar als het zonnetje schijnt is ie heel lelijk grijs. Helaas voelt het daarbij ook nog is heel goedkoop aan (maar wel stevig) en is het ook nog eens zeer kras en vinger afdruk gevoelig.

Het frame en de panelen zijn van staal en zwart gespoten. Het ziet er op zich prima uit, maar ook deze voelen helaas erg goedkoop aan. En het materiaal blijkt dan ook het zelfde te zijn als de goedkope kast die ik heb gebruikt voor mijn moeders pc. Merkloos, 20....
De binnenkant is in dezelfde kleur zwart meegespoten en is van het zelfdemateriaal.

Wat mij ook erg aansprak was het window. Die in mijn cm690 had ik niet netjes gedaan, en ik zat er niet op te wachten om er nog een kast mee naar de maan te helpen.
Het window is van getint plastic wat goedkoop aanvoelt. Maargoed, je zit er natuurlijk niet aan met je handen want dan wordt ie vies. Wat wel opvalt is is dat de tint niet grijzig is maar bruinig. Maakt me ook niet heel veel uit trouwens, ik kan naar binnen kijken en daar gaat het me om bij een window.
In de window word een 120mm ledfan geleverd. Deze is niet verwijderbaar. Overigens ook een andere ledfan dan NZXT op fabrieks foto's afbeeld. Het gaat hier om een witte fan met een zwart frame met 4 leds. Op de afbeeldingen van NZXT gaat het om een doorzichtig exemplaar. Ergens wel jammer dat het niet het geval is. want dan had de fan de binnenkant nog een beetje extra kunnen verlichten.

Ruimte en cablemanagement

Een van de hoofdredenen om voor deze kast te gaan was het cablemanagement systeem. In de reviews die ik heb gelezen waren ze zeer enthousiast over de cablemanagement mogelijkheden.
Met veel gaten in het moederbordtray en de voeding onderin (ook belangrijk vind ik) geloofde ik de andere reviewers ook. Echter vond ik het vies tegenvallen. De sata, USB etc. kabels kunnen er prima achter langs. Echter moet je je 24-pins kabel en nog n of twee andere voedingskabels echt voor doen. Anders krijg je het rechter zijpaneel met geen mogelijkheid dicht. Ik heb het geprobeerd maar zelfs met zes handen lukte het niet.
Het is wel mogelijk goed kabelmanagement toe te passen, alleen kost dat flink wat tijd en moeite.

En dan kom je meteen bij het volgende probleem. De ruimte.
De kast is een stuk minder lang en minder hoog den de CM690. en dat is helaas aan alles te merken.
Er zit geen ruime spleet tussen de drivebays en het moederbord tray. de gaten in het moederbord tray zijn de enige manier. maar daar kun je dan die kabels niet langs doen want dan krijg je het ene paneel er niet op. Dus moet je ze maar gewoon in de kast hangen.
Gelukkig heeft de Lexa een aantal uitsteeksels waar je een tie-wrap doorheen kunt halen om je 24pins alsnog een beetje weg kunt werken, maar het liefst wil je hem achterlangs.

Dat de ruimte beperkt is merk je ook bij de CPU cooler, mijn asus silent knight is gelukkig niet de grootste met een 92mm fan, maar ik kan geen vinger tussen de CPUcooler en de top fan stoppen. Een scythe mugen 2, megahalems oid past gewoon domweg niet. Niet in de hoogte maar ook niet in de breedte, die zouden namelijk tegen het window aankomen.
En mijn GTX260 past ook maar net. Had ik een 5850/70 of 5970 gehad dan had het niet gepast.

Installatie gemak.

Door de beperkte ruimte en het tegenvallende cablemanagement systeem heeft het inbouwen de nodige zweetdruppels op mijn hoofd geleverd. Niet dat je kracht moet zetten maar telkens de frustratie dat iets niet past, of dat de kabels er niet netjes naar toe kunnen.

Zo heb ik in alle kasten tot nu toe de DVD drive helemaal bovenin gehad. Echter kan dat bij deze helaas niet. Want als je nog een fancontroller hebt dan moet die bovenin. Het deurtje is aan de binnenkant namelijk vlak en alleen helemaal bovenin zit daar wat ruimte waar de knop van je fancontroller in past.

Features en accessoires
De kast kent geen tool-less design. Wat ik persoonlijk heel prettig vind. Schroefjes zijn nog altijd veel steviger dan plastic clipjes. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit een gemis vinden.
De kast kent gelukkig wel HDD sliders. Er worden 10 strips meegeleverd om je hdd in tussen te doen. Waarmee je dus 5 HDD's kan ophangen. Ook word er een 3,5" naar 2x 2,5" converter meegeleverd. Handig!

NZXT levert de Lexa S standaard af met 4 fans. 3x 120mm en 1 140mm fan.
De standaard fans heb ik op n na vervangen door fans die ik hier nog had liggen en mooier zijn en/of beter koelen. Maar 4 meegeleverde fans voor deze prijs vind ik erg netjes _/-\o_
Ook heeft de Lexa een ingebouwde fancontroller. Deze zijn twee knoppen onder de drives en kunnen elk twee fans aansturen. Een welkome aanvulling op mijn MCF-3.
Overigens zijn alle intake plekken met nep dustfilters afgewerkt.
Degene op het zijpaneel is gewoon een mesh die alles doorlaat en toch de airflow in de weg zit. Degene voor onderin is een nylon goedje wat ik niet vertrouw en de drivebays zijn met een beetje schuimrubber afgewerkt.

Maar voor verdere features als hotswapdrive, Tool-less design etc. moet je elders zijn.

Koeling en geluid
Eigenlijk horen deze twee onderwerpen niet onder een kopje.

Qua koeling is dit een absoluut monster. Waar mijn CPU in de CM690 max. 62 graden, zonder case makkelijk 73 graden werd. Word hij in de Lexa niet warmer dan 56 graden!
Getest met Intel Burn test op very high, 5 rounds en gemeten met speedfan (ja, die werkt hier echt prima.)
Idle zijn de temps nagenoeg gelijk aan de CM690.

Geluid is helaas een ander verhaal.
Met de fans op max. is het een takke herrie van jawelste. Geen straaljager maar een keiharde laag geluid.
Het window weet wel het een en ander te isoleren, maar tevergeefs.

Echter heb ik de standaard fans niet getest.

Voor 65 euro is de NZXT Lexa S een best nette kast.
Op Punten als materiaalgebruik, ruimte, cablemanagement en geluid legt hij het helaas af tegen de CM690.
Maar als je een goedkoelende, strakke kast voor een zachte prijs wil met een ingebouwde fancontroller dan heb je aan de Lexa S een hele goede.

Overigens heb ik deze kast gekocht bij azerty voor 65 euro.
De lokale computerwinkel had (helaas voor mij) hem in de aanbieding voor 50 piek. En op het moment van schrijven kost hij bij azerty ondertussen al 75 euro.

En gezien de gebruikte materialen en de beperkte ruimte ben je beter af met een CM690 II die ook nog is veel meer features levert voor een tientje meer.

Edit 05-05-2010: foto's toegevoegd en tekst wat aangepast

Edit 06-05-2010: Ik heb twee 120mm coolermaster fans vervangen door de standaard meegeleverde fans, die zijn echt een heel stuk stiller! Ook de afstelling van de cpu cooler in de bios maakt het geheel een heel stuk stiller. Idle dan, want onder full load is het nog steeds een herrie.
En ik begin me af te vragen hoe lang het deurtje blijft hangen. Het deurtje zelf voelt heel stevig, de scharnieren daarentegen geven geen stevige, laat staan kwaliteits indruk.
Ook erger ik me er aan dat het deurtje niet open kan blijven staan als je met DVD's in de weer bent of de fans wilt reguleren.
Nog een 06-05-2010 edit: ik wil graag wat negatieve woorden wegnemen over het kabel management.
Ik heb het vandaag overnieuw gedaan, en het resultaat mag er wezen. Echter kostte dit veel meer moeite dan in mijn vorige kast. Daarvan ook een foto vervangen en een toegevoegd

Edit 26-05-2010:
Ook deze kast heeft aan m'n decoupeerzaag moeten geloven. Ik heb een extra fan aan de onderkant gemonteerd. M'n videokaart werd toch wel erg warm met een buitentemperatuur van 20graden (afgelopen maandag). omdat de kast ondersteboven op de grond moest staan bij gebrek aan een werkbank heb ik de deur moeten verwijderen om beschadigingen op de uitstekende punt te voorkomen.
De deur laat zich makkelijk verwijderen en weer terugzetten dmv twee kleine clipjes.
Echter mocht het niet baten, zit er toch nog een kras op. Maakt een totaal van 3. De deur is echt heel erg gevoelig daarvoor.
Tevens ook meteen kabelmanagement wat verbeterd.
Ook interieur foto(s) aangepast.

Edit 23-08-2010:
Gisteren uigezogen, de stoffilter die standaard voorin zit (bij mij onderin) houdt stof goed tegen. Dit kan helaas niet gezegd worden over degene van de voeding, deze laat echt teveel door. Die aan de zijkant ook, maar dat is eigenlijk ook gewoon geen stoffilter.
Ben overigens nog steeds tevreden. Afgezien van het geluidsniveau bij full load. Als ik mn muziek een paar tikkies harder zet dan hoor ik 't amper meer, maar dat vinden de buren niet fijn...

Edit 2-12-2010:
sind een kleinde anderhalve maand ben ik in het bezit van een CM690II advanced, en is deze dus niet meer in mijn bezit.

Heb jij ook een NZXT Lexa S?

Qua koeling is dit een absoluut monster.
Toch wel een beetje tegenstrijdig dat je in je update aangeeft dat je een extra fan in je kast hebt gezet omdat je videokaart niet genoeg gekoeld werd. Ook omdat het extra staat vermeld bij de positieve eigenschappen. De GTX260 is niet echt een heethoofd (heb er ook een van evga waarvan de core factory oc'ed is naar 675)

Verder een mooie review! 4 sterren van mij
Vga werd niet optimaal gekoeld naar mijn waarden. Ik wil m'n kaart graag onder de 65 graden houden. Een ander kan 80 graden ook prima vinden. Bovendien kreeg de kaart eerst alleen warme lucht van de hdd's binnen en koele lucht van de zijkant. Geen koele lucht direct in de fan.

Met koelen als een monster doelde ik meer op de CPU.
oke duidelijk antwoord, had al zo een vermoeden dat het niet de hand uit liep met die temperaturen :+
Is inderdaad een Aparte kast maar wel mooi ;)

Hier zijn een paar foto's :*)

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 5 mei 2010 18:04]

Dat zijn de NZXT foto's die eigenlijk niet helemaal representatief zijn.
Ik zal de foto's in een paar minuten uploaden
best mooie kast, maar sommige dingen ogen toch wat goedkoop, er zit best een groot verschil met de foto's van NZXT en deze, ziet er veel mooier uit op die site, wat jammer is

toch een goede review en ik vind em aardig lijken op de raven 1
Je zegt dat de fan in het zijpaneel niet te vervangen is? Weet je dat wel helemaal zeker. Volgens mij zijn dat gewoon zo'n push-pinnetjes waarmee die fan vast zit.
Mooie review, nu de foto's nog!
was een mooie review.
nu met de foto's erbij is hij nog wat beter!

ik heb hem gelezen, en inderdaad, ik vind de kast behoorlijk appart ;)
Vind de kast eigenlijk mooier zonder deur
4sterren derbij