Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P183 Review

REDSD 5 mei 2010, laatste update op 5 mei 2010, 607 views

Antec Performance One P183

Pluspunten

• De fan in de onderste cabine is afwezig
  • Hij is iets stiller dan de 180p
  • Hij koelt net zo goed als de 180p
  • e-sata vooraan ipv firewire.(kan ook een nadeel zijn, voor sommige).

Minpunten

• Het filter systeem heeft filters die moeilijk los te halen zijn.
  • Er zitten meer filters in waardoor de voorkant sneller een muur van stof wordt.

Voorwoord:
Ik ga in de review kort in waarom ik deze kast heb gekozen en wat de verschillen zijn met de 180p, de andere reviews beschrijven al voldoende over de kast zelf, maar ik denk dat mensen die al een 180p hebben dit misschien wel interessant kunnen vinden.

De keuze:
Ik had enkele maanden geleden een nieuwe pc samengesteld, één van de onderdelen was een kast van Lian-li. Ik had al een Antec 180p staan, maar er waren wat kleine dingetjes waarvan ik vond dat deze beter konden en koos daarom voor de Lian Li Armorsuit PC-P50.

Nadat ik deze enkele maanden had gebruikt had ik toch maar besloten om weer een antec te kopen, de 183p. De lain-li had 2 irritante eigenschappen, namelijk:
- Hij versterkte het geluid wat mijn hardeschijf maakte. De zij panelen hadden iets speling waardoor trillingen versterkt worden via de kast, dit kreeg ik er niet uit.
- Als je de boven kant van de kast iets aanraakt reset de pc, ik dacht eerst dat het kortsluiting was, maar het lijkt er op dat door de aanraking de reset al contact maakt.

Het verschil:
Ik was altijd al blij met mijn Antec 180p, het is een stille kast met veel handigheden, en op de voorkant na een redelijk degelijke kast.
De 183p is vrijwel hetzelfde, maar er zijn een paar kleine verschillen, sommige zijn positief andere niet.

Voordelen:
- De fan in de onderste cabine is afwezig en er zit geen scheiding meer tussen de hdd tray en de voeding, dit maakt inbouwen een stuk prettiger, ook kunnen de kabels niet meer in de fan komen.
- Hij is iets stiller dan de 180p, maar dat zal voornamelijk komen doordat er 1 fan minder in zit.
- Hij koelt net zo goed als de 180p, ondanks 1 fan minder
- e-sata vooraan ipv firewire.(kan ook een nadeel zijn, voor sommige).

Nadelen:
- Het filter systeem heeft geen filters meer die los te halen zijn, de 183 heeft alleen nog een filter in de vorm van een deur, deze kan je er niet meer uithalen en dus ook niet meer uitwassen. Ook voelde het systeem van de 180 wat degelijker aan.
Edit: De deurtjes zijn wel los te halen(zie handleiding), maar dit is niet erg praktisch en er is kans dat er iets breekt.
- Er zitten meer filters in waardoor de voorkant sneller een muur van stof wordt.

Conclusie:
De 183p en en 180p zijn bijna gelijk, als ik nu zou moeten kiezen denk ik dat de keuze weinig uit zou maken. Ik vind het wel erg jammer dat de het filter systeem van de 180p is vervangen door duidelijk een goedkopere oplossing. Alle filters zijn nog wel makkelijk schoon te maken, maar het was mooi als het oude systeem intact was gebleven.
Voor de rest is de kast prettig om in te bouwen, en is het zeker een aanrader voor mensen die een stille kast zoeken.

• Antec Performance One P180
  • Antec Performance One P183 Zwart.
  • Lian Li Armorsuit PC-P50

Heb jij ook een Antec Performance One P183?

Reviews door de redactie

De filters kunnen er wel uit, maar als je het niet voorzichtig doet zouden de klipjes kunnen breken.

Wat ik doe is dat ik goed voor de open kast ga zitten. Daarna pak ik het filter boven en onder goed vast dicht bij de kast. Daarna duw ik alles recht naar beneden en als je dat hard genoeg doet kan je het filter naar je toe kantelen.

Er weer in zetten is een kwestie van het onderste gaatje erin zetten en dan het filter rechtop duwen tot deze ook in het bovenste gaatje klikt.

Ik heb dit al enkele keren gedaan zonder problemen!

Volgens mij staan in de pdf van de handleiding ook aanwijzingen. Als je het een keer gedaan hebt weet je hoe het moet. Maar het is allemaal wat fragiel, dat wel. Het ziet eruit alsof het stuk kan, dus heel voorzichtig doen (of niet).
Oh ik heb het filter naar boven proberen te trekken. Icm brute force is er dan waarschijnlijk wat afgebroken. Waardeloos systeem icm twee linker handen :p

[Reactie gewijzigd door tweak_dude op 5 mei 2010 16:14]

Zo staat het ook in de handleiding zag ik net. Kan even goed fout gaan een keer bij mij! De kleine filtertjes zijn makkelijker te verwijderen, maar daar zit geen 120mm fan achter dus daar is het niet echt nodig.

Ik blaas de filters altijd schoon op het balkon met een busje lucht. Wordt binnen toch al gauw een troep als je ziet wat er bij mij af komt.
De vergelijking met de P180 is een leuke insteek :)

De deurtjes met stoffilters zijn trouwens wel te verwijderen uit de P183 (staat ook in de handleiding). Ik moest alleen erg veel kracht zetten naar mijn idee.
Wel een gaar systeem: nu hoef ik de deurtjes maar aan te raken en ze vallen er al uit...
Erg jammer dat daarop bespaard is :/
Ah ik wist niet dat het ook echt los kon, ik had wel gekeken of het raampje een beetje mee gaf, maar het leek muur vast te zitten, Ik wil eigenlijk ook niet riskeren dat het afbreekt :).

Maar ik zal er nog een keer naar kijken, dank voor de correctie.