Wooting Two

Specificaties Bedraad Qwerty met Flaretech Red switches - Bekijk alle specificaties

Wooting Two Review

ScriptedTestpanel 23 mei 2019, laatste update op 24 mei 2019, 1.969 views Testpanel

Wooting Two

Wauw, wat een mooi toetsenbord, deze staat daadwerkelijk bij elke PC. De RGB van schreeuwerig groen of rood of toch iets anders instellen. Een toetsenbord met borden vol opties en keuzes. Hoe je deze gebruikt is aan jezelf. (toetsenbord met borden vol..... goeie grap...) "With great power comes great responsibility"

Pluspunten

• Wootility
  • Layout met numpad
  • Analoge toetsen
  • Mechanische toetsen
  • Verschillende toetsen aan 1 toets binden.
  • Verstelbare diepte registratie
  • Individuele RGB per toets
  • Volledige N-Key (NKRO)

Minpunten

• Analoge toetsen?
  • Geen USB Hub?
  • Geluidsproductie (mechanisch)

Hallo Tweaker,

Na een mooie dag Tweakers Testsfest te hebben gehad op TweakersHQ ben ik de blije eikel die een toetsenbord mag testen. En niet zomaar eentje maar de ‘Wooting TWO’. Een volledig toetsenbord met Numpad (107 toetsen), RGB per toets, NKRO, Analoog, Laser Fast Input, FlareTech Switches en natuurlijk volledig customisable d.m.v. de Wootility, ja de hele mikmak.

Ik ga geen hele unboxing doen, dus met een foto van de doos moet je maar genoegen nemen.

Ik merk het meteen, het gaat even wat tijd kosten voordat ik aan dit toetsenbord ben gewend. Misschien omdat ik nog nooit ‘analoog’ of mechanisch heb getypt. Natuurlijk heb ik wel eens in een winkel op wat knoppen geramd. Maar niet een document of 'lange' stukken tekst uitgewerkt. (zoals deze review)

Je hoeft van mij dus ook geen vergelijkend warenonderzoek te verwachten tussen verschillende type mechanische toetsenborden en hoe deze presteert tegenover andere high-end toetsenborden. Hiervoor zul je namelijk toch echt even moeten verder kijken.

Nu is er namelijk het volgende aan de hand; Ik ben een HP toetsenbord (KU-0316) van +/- 17 euro gewend welke ik ooit een keer gekregen heb. Deze is ondertussen al een jaar of 10 mijn daily driver, op het werk heb ik een vergelijkbaar goedkoop toetsenbord van Dell om het plaatje even compleet te maken.

Wat me direct opvalt en eigenlijk best wel even irriteert is dat ik veel verkeerde aanslagen heb, extra toetsen welke ik blijkbaar aandruk… zonder dat ik daar erg in heb. Misschien is het een instelling, mogelijk was mijn andere toetsenbord veel vergevender of kan ik gewoon niet typen, want daar begin ik nu zelf ook aan te twijfelen. |:(

Natuurlijk heeft dit toetsenbord de focus om mee te gamen en dat ga ik ook zeker doen. Ik ga onder andere kijken wat het toetsenbord doet met Apex Legends, Heroes of the Storm, Battlefield 1, Crossout doet en daarnaast misschien nog even Overwatch en World of Tanks aan slingeren. Maar er is natuurlijk meer dan alleen gamen op een toetsenbord, al kan het gamen nog zo goed zijn, als de rest niet lekker werkt.. dan.. tja.. wat dan?

Om mezelf gelijk even te controleren hoeveel toetsen ik eigenlijk verkeerd aansla heb ik even KeyCounter gedownload. Dit meet het aantal toetsaanslagen per toets, deze kan ik dan netjes exporteren via CSV naar Excel en kan ik zien hoe vaak ik de backspace gebruik om mezelf te corrigeren. Samen met wat andere cijfers geeft dit mogelijk goed weer wat ik ervaar tijdens het typen op dit toetsenbord. (zie afbeelding/grafiek straks aan het einde van de Review)

In deze review kun je na dit alles gezegd hebbende de volgende onderwerpen verwachten.

• Algemene beoordeling
  • Drivers en ondersteuning
  • Foto's
  • Kansloze grapjes
[h1]Om maar te beginnen met het eerste punt; “De Algemene Beoordeling”[/h1]

De verpakking; simpel en strak met een elegant design welke doet wat het moet doen; alles bij elkaar houden. Er zit voor de rest geen bescherming in de doos behalve de keyboardcover welke over het toetsenbord is gepositioneerd. Verdere in de doos 4 extra switches, keycap/switch puller tool, 5 reserve schroefje en de USB-C Kabel met een mooie Wooting klittenband dingetje. Daarnaast als laatste onder het toetsenbord zit nog een leuke ansichtkaart, wat ‘mist’ in de doos is de handleiding. 😉

Alles ziet er strak en afgewerkt uit en het voelt gelijk degelijk aan, je merkt direct de Nederlandse degelijkheid door de kabels stromen. Maar het moet natuurlijk nog wel even echt blijken, hierover meer in het kopje ‘bouwkwaliteit’. Wanneer ik het toetsenbord op mijn bureau leg en ik de USB-C kabel in de onderkant van het toetsenbord heb geplugd merk ik ook direct dat het een ‘ZWAAR’ toetsenbord is. Geen probleem natuurlijk en misschien juist wel heel goed.

Wanneer je de de andere kant van de USB kabel in de PC plugt werkt het toetsenbord direct, out of de box is er niet direct software nodig en kun je gelijk beginnen. Wel ben ik natuurlijk direct even naar wooting.io/quickstart gegaan. Daar aangekomen krijg je genoeg informatie om te starten, natuurlijk even de Wootility downloaden waar alle configuratie gebeurt. Ook zijn er op de website van Wooting genoeg andere dingen te vinden welke je zeker helpen bij het eerste gebruik van het toetsenbord. (hoe de keycaps/switches correct wisselen tot advanced settings in de knowledgebase)

Nu eerst het volgende kopje; “Ergonomie”

Het is een toetsenbord met een normale “fysieke lay-out, dus geen speciale ergonomische vorming. Wel kan het toetsenbord zoals 99% van de toetsenborden aan de achterkant omhoog worden gekanteld. Dit heb ik dan ook direct gedaan wanneer ik het toetsenbord heb neergezet, waarom.. weet ik eigenlijk niet.

Om wel even te vermelden, er zit geen polssteun bij het toetsenbord, dit mis ik zelf niet. Ook heeft het geen klemmetjes/beugeltjes/slots om deze alsnog aan het toetsenbord te bevestigen. Mocht je er zelf een los bij kopen zul je deze er gewoon voor moeten leggen. Ik begreep in een Youtube video van Wooting zelf waar Calder en Erik het er over hadden dat ze met het idee spelen van een Wooting "branded" polssteun.

Dit gezegd hebbende kan ik betreft ergonomie weinig zeggen dan... het is een toetsenbord.. wat wil je weten?

Volgende aan de beurt is; “Functionaliteit”

Deze voldoet aan alle verwachtingen die je bij een toetsenbord kan hebben en nog meer. De basis functionaliteit lijkt te werken.. en dat is natuurlijk typen, ondertussen wel even de Actuation Point sensitiviteit gewijzigd. Deze had ik heel ‘vroeg’ staan waardoor ook als ik met m’n redelijk dikke vingers half een andere toetsen indrukte deze werd geregistreerd. Nu deze veel dieper staat heb ik het gevoel dat ik minder verkeerde toetsen indruk, maar het gebeurt nu nog steeds.
Ik hoop dat dit na verloop van tijd minder wordt naar mate ik aan het toetsenbord ben gewend, lang leven de spellingscontrole en rooie kriebeltjes onder woorden.

Naast de basisfuncties van een toetsenbord zijn er natuurlijk nog veel meer features, ik zal ze even proberen op te sommen.
• RGB Led verlichting welke per toets is in te stellen, met tal van special effects.
• Led verlichting +/- lichtsterkte knop
• Non dedicated media toetsen (via functie toets)
• Function key toggle aan/uit (combinatie van toetsen)
• Windows key toggle aan/uit (combinatie van toetsen)
• En dan 3 +1 extra configureerbare knoppen via Wootility boven de numpad waar mee je door verschillende profielen kan switchen.
• Daarnaast natuurlijk het unieke van dit toetsenbord zijn de analoge toetsen.

Ik ga ze niet allemaal langs om uit te leggen of verder in detail te benoemen, maar de analoge switches moeten natuurlijk wel even worden benoemd. De analoge switches kunnen (in het kort) registreren hoe ver je een toets indrukt, op zich heel leuk maar wat kan je er mee? Het heeft vooral in mijn ogen waarde in bepaalde spelletjes, harder/zachter rijden/lopen door de toets verder of minder ver in te drukken. Dit klink natuurlijk super vet, maar voordat (en tijdens) ik aan deze review aan het typen ben moest ik dit natuurlijk eerst ervaren.

En dat is nog niet gelukt jammer genoeg, het ligt aan de spelletjes denk ik, want die moeten er wel klaar voor zijn. Een groot aantal games heb je natuurlijk ook weinig toegevoegde waarde om zachter te lopen. Maar als je met andere toetsen combinaties wel zachter kunt lopen en het via het analoge verhaal niet werkend krijg is dat natuurlijk wel een domper.
Ik heb de volgende games ondertussen geprobeerd;
  • Apex Legends, harder/zachter lopen lukt niet
  • Crossout(Race shooter); harder/zachter rijden en sturen lukt niet, spel registreert wel de input maar de input is alsnog 0 of 100.
  • Heroes of the storm; half indrukken pre-cast en vol indrukken het casten van spel lukt niet.
  • World of Tanks; geen ondersteuning.
Dat is toch wel een soort van teleurstelling.
Mogelijk dat ik het nog werkend krijg voordat ik de Review post :+ , maar tot nu toe… weinig soelaas. Je kan nog redelijk wat tweaken/instellen/configureren en mogelijk dat ik het niet goed doe. Maar de spelletjes registreren wel de analoge input, maar lijken er gewoon niks mee te doen. Ze detecteren/melden namelijk welk dat er een controller wordt gebruikt.

Nou dat dus “Precisie”

Analoge registratie lijkt heel precies, via de Wootility kan je instellen dat je kunt zien hoever je een toets indrukt. Deze setting laat het aantal F1 tot/met F12 toetsten op je bord rood oplichten aan de hand van hoe ver je een toets is ingedrukt.

Dit laat heel goed zien hoe precies de registratie is van de analoge switches, heel gaaf en handig effect om dit uit te leggen aan anderen en te kijken in welke modus je zit op het toetsenbord.. ;-) Je kan echt heel rustig/langzaam de toetsen indrukken en deze heeft dan verschillende intensiteiten. Daarnaast kan je het profiel hoe de toets moet reageren ook nog aanpassen. Dus dat hij sneller reageert in het begin of juist als je hem verder indrukt door middel van een curve.

Niet dat ik heel simpel de toets zo kan indrukken dat F1 tot F6 brand, wanneer ik probeer tot F6 te gaan merk ik snel dat ik tot F8 ga en dan weer terug naar F5. Ik kan lastig dus een bepaalde druk aanhouden in het midden van de toets.

Zeker niet slecht hoor, begrijp me niet verkeerd, het is echt een heel bijzonder effect/optie. Maar het is zeker even wennen, het is beter dan niks.. of niet de mogelijkheid hebben. Maar het is niet zo van… ik zal even voor 50% indrukken of voor 82,5%, tenminste niet na een dikke week dit toetsenbord gebruiken.
Maar ik zie zeker de toegevoegd waarde wanneer spelletjes dit ondersteunen, geen noodzaak meer voor de Shifttoets om te rennen, gewoon W vol indrukken!

En dan nu “ Vormgeving”

Strak/Modern, zwart met ‘gekleurde’ toetsen met een goed leesbaar lettertype.
Voor de rest is het een minimalistisch ontwerp met weinig toeters en bellen en oogt het verder rustig. Daarnaast wel heel simpel en elegant in het midden onderaan op de aluminium backplate het Wooting logo. Deze is gelukkig goed gepositioneerd zodat je er nooit last van hebt maar wel een mooi statement welk toetsenbord je hebt. :Y)

Aan de achterkant vind je in het midden het Wooting TWO model/serial nummer plaatje. Daarboven een kabel slot waar de USB-C kabel in geplugd dient te worden, vanuit deze plek gaan 3 kabel gleuven (met klipjes) naar de bovenkant van het toetsenbord. Je kan dus zelf kiezen waar de USB kabel het toetsenbord verlaat; Links, rechts of midden boven. Voor de rest vind je 8 rubberen voetjes waar het toetsenbord op leunt, ook de uit klap voetjes hebben een rubber feeling zodat deze niet glijden.

Ook nog de “Bouwkwaliteit”

Het is natuurlijk na een korte periode van gebruik lastig te beoordelen wat de levensduur of verwachte slijtage is van het toetsenbord. Hoe blijven de switches het doen en hoe kwalitatief zijn de keycaps, slijten deze snel of niet? Op deze vragen kan ik gewoon nog geen antwoord geven.

Maar als eerste/tweede en derde impressie voelt het wel als een premium product welke lekker stevig is. (niet te buigen of te flexen enzo, Sorry Erik) Daarnaast is er weinig wobble in de toetsen, in ieder geval geen scheve toetsen waardoor ze niet correct/lekker naar beneden gaan.
Ze voelen allemaal hetzelfde, dat klinken ze overigens niet, wat namelijk wel hoorbaar is zijn de veren die een beetje zingen als je op de backplate tikt. Tja hoe vaak doe je dat nou… en kan het kwaad, nee dat denk ik totaal niet. Het is geen stil toetsenbord, je mag/kan dat ook niet verwachten bij een mechanisch toetsenbord denk ik.

Aangekomen bij de “Drivers en ondersteuning”

Wauw, als eerste indruk. Dat zouden meer bedrijven moeten doen. Geen registratie bij downloaden, installeren of gebruiken van de software.
Dat is natuurlijk altijd heel fijn, daarnaast is de applicatie klein (46 mb) en blijft deze niet op de achtergrond draaien.

Wanneer je klaar bent met configureren zit/draait alles op het toetsenbord. Geen bloatware of andere schreewende applicatie (zoals vele andere fabrikanten dat wel doen) !!! GA zo door Wooting!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En dan de software zelf, wauw wat gemakkelijk en heerlijk intuitief.
Ook hier weer een strak design en perfecte indeling waar je snel en gemakkelijk profielen maakt voor verschillende gemoedstoestanden/games/applicaties.
Zeer, zeer veel opties zowel voor Kleur instellingen maar ook Digital Settings, Analoge Bindings, Analoge Settings en D.K.S.
Plaatjes spreken meer dan woorden, dus hieronder even een aantal printscreens.

De D.K.S settings zijn daarnaast heel interessant en geven je veel nieuwe ondenkbare opties. (veel plezier daar mee) :+

En als laatste voordat we naar de 'Bonus' gaan eerste de “Prijs”

Als pre-order voor € 149,99- via de https://wooting.store
Volgens mij is dat een hele scherpe prijs voor wat je krijgt, zou ik het er zelf voor over hebben? Dat weet wist ik nog niet eigenlijk, om eerlijk te zijn is €149,99,- echt heel veel geld voor een toetsenbord. Sommige mensen zweren bij mechanische toetsenborden, maar vind het nu wel heel erg wennen. (Correctie; na bijna een week ben ik om.) 8)7

Het is zeker beter dan mijn vorige toetsenbord, maar als contrast die was maar €17,-.
Is deze 9 keer beter dan mijn vorige toetsenbord voor het typen? Nee, dat denk ik niet. :o Ga ik er 9 keer beter van gamen? Nee, dat denk ik ook niet. :o
Voor het geld is mijn PC Setup nu wel 107 RGB ledjes rijker en daar wordt hij sowieso sneller van. En dat voor maar €1,42 per toets en dan heeft deze ook nog eens analoge input.

Ik denk dat je veel meer krijg per euro/toets dan bij veel andere leveranciers in dit segment.

Bonus / Samenvatting

Wat een ervaring, natuurlijk hoor je me flink klagen over het analoge gedeelte, maar dat bedoel ik niet zo eigenlijk.
Het is een feature die voor PC gamers met toetsenborden helemaal nieuw is en als early-adopter van deze techniek is het soms gewoon nog even geduld hebben. Daarnaast nodigt het toetsenbord je uit lekker te gaan tweaken door te bedenken wat je er allemaal me zou kunnen doen.
Ook is het natuurlijk leuk dat een Nederlandse startup dit heeft opgericht welke ook nog eens open staan voor input!

Ik ben in ieder geval om en zou hem zo kopen mocht ik hem zelf moeten betalen. :o :+

Veel game ontwikkelaars moeten er nog mee bezig of weten gewoon nog niet hoe er mee om te gaan
Maar als het marktaandeel van dit type toetsenborden groter wordt zie ik zeker heeel veel potentieel!

Aanrader dus, ook al werkt het analoge gedeelte niet even goed in elke game.

Mijn gevoel... maar dan in cijfers. :Y)

Heb jij ook een Wooting Two?

Ik ben benieuwd of die analoge knoppen wel werken in games waarbij het ook nuttig kan zijn zoals third person spellen als Tomb Raider of Splinter Cell, waarbij je verschillende niveau's van snelheid hebt in het lopen.
wat de software van Wooting doet, is het toetsenbord in spellen laten registreren als een Xbox controller. Heeft een spel de ondersteuning voor verschillende niveaus van snelheid met een Xbox controller, dan heeft deze keyboard dat ook.
Dat is wel echt gaaf dan. Ben benieuwd hoe dat speelt.
Bij het tweakers testfest heb ik een uitleg gekregen van een van de gasten die de software maakt voor dit keyboard. Er zit zeker wel potentieel in. Hij noemde third person games als een van de dingen waarvoor het het meest geschikt was. Zelf gebruikte hij het voornamelijk voor overwatch, maar ook voor het rijden van voertuigen in spellen als gta is het echt wel een uitkomst. Nadeel wel is dat het alleen echt goed op lineare switches werkt, terwijl ik echt een voorkeur heb voor blauwe switches. ook moet je echt wel even wat tijd steken voor de instellingen van elk individueel spel. heb je geduld, dan denk ik dat dit zeker geen slechte optie is voor een mechanisch keyboard

[Reactie gewijzigd door joostk1998 op 27 mei 2019 22:00]

Ik maak hier actief gebruik van in ARMA 3, je kan veel makkelijker van stance veranderen, je kan bij opzij leunen nu ook maar een klein stukje leunen ipv je helemaal bloot moeten geven en makkelijk je pace aanpassen. Bij dit soort games heeft een analoog toetsenbord echt een meerwaarde.
Nice dat is een uitstekend voorbeeld
Zeer nette review!

Eén brandende vraag; hoe gebruik je R-Shift zo vaak? Dat is nou één van de toetsen die ik nooit gebruik.
Ik denk dat ik het weet, ik ben links handig. :o
Daarom gebruik ik waarschijnlijk met rechts de shift en links om de toets in te drukken. :)
Heb eens even opgelet en denk dat het om deze reden is.
Klopt, en er zijn dus niet veel spelletjes die dat hebben. :'(
Dat valt best wel mee maar je moet een paar dingen aanpassen in wootility. je moet namelijk xbox controller knoppen toewijzen aan je keyboard keys die op de controller zelf ook een analoge input hebben. dus bijvoorbeeld de trekkers en de joysticks. Dan ga je zien dat het spel die toetsen op het toetsenbord gaat zien als die knoppen op de controller en de analoge input dus ook goed kan vertalen in drukgevoelige actie.
En toch zijn er heel heel veel games die misschien wel xbox input ondersteunen maar geen drukgevoelige percenteuele input ondersteunen. Het is dan alsnog 0 of 1. Dat is jammer, maar gelukkig kan je met DKS andere leuke dingen in die games doen.
Mooie uitgebreide review, maar vervanger voor mijn CoolerMaster met cherrie browns, nee ;)
Bedankt! Vervangen is ook niet nodig... maar wat als die stuk is? :+
Koop ik weer de CoolerMaster ;)
Tja, hoofdletters. Ik heb nog nooit eigenlijk opgelet waarom links of rechts. haha. :o

Bedankt.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport